V vvs facit skrev:
Visst är omskriven leverantörs prislista sjuk, Håller med ,
Lite historia hur det kom sig .
Vi som vart med ett tag fick en prislista på
Material från Rörfirmornas Riksförbund
” Gula listan ” kallades den för . Alla tog samma för materialet. Den togs bort då det ansågs som kartell.
nu fick vi lika många prislistor som grossister.

Min åsikt är att jag behöver grossisten ( det skulle nog alla va med på som är 100% insatt i min bransch) Det är en omöjlighet att hålla
Entreprenad och service och akuta samhälls
Insatser utan deras hjälp. Vi kan inte hålla
Dryga 100 000 olika rsk produkter i en eget lager eller ha en egen inköps avd som dom stora grossisterna . Några hjälper oss med det
Och har personal, huvudlager ,hämtlager
Sjukt! Dyra hyror, för att säkerställa dagliga leveranser för ovannämnda service.
Sen sitter det tyvärr några som försöker plocka
Russin ur kakan . I slutändan om ett par år
Kommer alla ! Att vara förlorare .
Det kommer bli sjukt långa väntetider på vissa
Avgörande produkter så vi kommer inte kunna
Få ihop jobben . Med risk för större och mindre
Samhälls problem.

För egen del andvänder jag Lundagrossistens
Pris lista vid fakturering på dom jobb jag gör
När det är hands on jobb som utföres är det för mig som dom flesta i Branschen . Nettovinstmarginalen är 5-7% den är enligt min åsikt mest rättvis åt min och kundens räkning
. Så omsätter jag 2 miljoner på en montör är marginalen
100 00 - 140 000 tkr eller 10 000 - 14 000 i månaden i den bästa av värdar. Så på en dags arbete blir det ca 500 kr över som jag vid års slutet får betala ca 20 % till på i skatt ( kommer inte ihåg vad vinstskatten ligger på) .
Ett bilinbrott med lite stulna verktyg ,
Torskar man ett år på lite otur med sjukdomar
Är det 0 kr eller minus på den gubben .

Som det utvecklar sig nu ser jag ingen framtid
Som hantverkare. Har sen länge fått frågor
Från så kallade kompis beställare .
Hur gör man här ? Tittar på jobbet , skriver ihop
En offert med beskrivning.
Sen 1 år senare står någon annan och gör jobbet . Den rådgivande tjänsten är det slut med .
Ju mer jag läser och funderar desto säkrare
Blir jag . Lägger nog ner konsultation.lägger nog ner installation , lägger nog ner min egen produkt utveckling och blir anställd .
Någon annan får ta försvars diskussioner

I min värd är det inte fult att få ersättning
För det man utövar och gör. Är vinstmarginalerna 5% som i mitt fall undrar jag verkligen vad jag ska kunna sänka priset
Någon stans
Och nej jag använder inte företags bilen privat
Jag köper allt jag behöver för egna skattade pengar . Fick byta frånluftsfläkten på huset
Jag säljer nu . Givetvis fråga ventgubben om jag ska ha det på företaget . Nej !
Betalar med skattade pengar som alla ni andra . Och jag hamnar i samma sits, min dags lön
Köper lika få arbetstimmar som eran .

vi är alla lika drabbade i slutändan ,
Allt går att köpa billigare någonstans i värden
Ibland väntar man och ibland måste man betala för att få det man behöver / vill ha nu
Hej och ursäkta att jag inte kunde skriva så utförligt då jag skriver på min telefon.

1: man måste ha marginal på material. Sedan så är frågan hur mycket. 5, 10, 25% det är inte jag rätt man att svara på.
Men ser jag att ett generellt pris som finns på fler än 3 ställen är ex 100 kr inkl moms. Hur kommer det sig då att som i mitt fall att jag ska betala närmare 200 kr inkl moms? Om min då stora och kända firma dubblar priset för han har en stor känd el grossist som har en prislista med hittapå priser. Jag vet att prislistan finns och är öppen att hitta. Men elfirman har rabatter som gör att han köper in saken för 80 kr och sedan slår på en normal marginal och sist moms. Produkten blir en aningen dyrare för mig men i gengäld så slipper jag veta saker och handla dem

Så för att säga mitt så finns det så många hantverkare som lurar kunder. Sedan så finns det kunder som gör samma sak och försöker lura hantverkare.

Så lagom marginal och köp sakerna där priset är bra för produkten.

P. S. Hur är det med den årliga kickback?
 
Dessutom så har du inte så mycket väl.
Köp grejorna en seriös elektriker väljer att inte sätta upp dom.
Du får inte enligt lag...
Eller vill du bryta mot lagen??
Alternativ låt hantverkare hålla i biten.
Ta in offert om du är så rädd för att betala.
Dessutom så ser olika kedjor möjlighet att låna pengar på att sälja mycket material som inte vanliga personer får berätta sig med.
Det är inte ens lagligt att lägga vp rör för lekmän då det klassas som el mtrl av elsäkerhetsverket.
Köp fel jfb som tappar nollan och utrustning går sönder många elektriker vet vilket märke det är men snålheten bedrar visheten.
Hur länge tror du att du kan ladda en elbil i vanligt 230v uttag.
Snålvargar som inget vet har bränt ner garage pga av det.
Betala för kunskap
 
  • Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Hur ser du på garanti biten???
Ja kopplingsdosor verkar ha stora kvalitetsproblem. Då är det bäst att gardera upp sig med att ta betalt för x4 per dosa.
 
  • Gilla
  • Haha
attefall och 4 till
  • Laddar…
@Fairlane
Ok jag höjer priset till 1250 kr eller vad det kan bli .
Resultatet blir en invadering av utländska så kallade rörmokare med bakgrund som bagare eller dylikt och tar vvs jobb för dagens timdebitering . Jag har gjort om ett par industrihus och något hotell samt ett par villor
Efter dessa ” billigare ” lösningar

Spiralen jag beskrev i tidigare inlägg kommer
Fortare en någon anat.
Resultatet är konkurs för AB Sverige
 
Fairlane Fairlane skrev:
För min del får hantverkaren gärna höja timpriset och ha rimligt pris på material.
Eller så behåller man sitt timpris och tjänar bra med pengar på materialet, men då får man vara tydlig med det. "Vi tar X kronor i timmen. Det räcker egentligen inte, så vi följer en hittepåprislista för materiallet, men du kommer få rabatt på detta hittepåpris. Du kommer dock få betala dubbla priset på vad du kan köpa grejerna för själv.".
Är man åtminstone ärlig om det så jag kan fatta ett informerat beslut. Det är framförallt där jämförelserna med kaffe för 50 kronor fallerar. Köper jag en kaffe för 50 kronor så vet jag priset innan jag beställer.

Sen köper jag som sagt inte riktigt att rabatten hos Ahsell är så dålig. Ni som är VVSare kan väl kolla vad ni får för pris på följande varor.(och räkna med ett den här firman som omsätter 50+ miljoner har klart bättre rabatt).
Jag har satt ut pris från fakturan och från elbutik, båda inklusive moms

Automatsäkring C10A 1-pol Häger 6k (Artnr: 2106502): fakturapris: 199 kr, Elbutik: 54 kr
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820001): fakturapris: 471 kr, Elbutik: 114 kr
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820002): fakturapris: 901 kr, Elbutik: 196 kr
Schneider Exxact strömställare (Artnr:1820316): fakturapris: 420 kr, Elbutik: 107 kr
Schneider Exxact Vägguttag trevägs (Artnr:1820430): fakturapris: 949 kr, Elbutik: 218 kr
Schneider Exxact Hörnbox (Artnr:1820986): fakturapris: 638 kr, Elbutik: 129 kr
Schneider Exxact kopplingsdosa (Artnr:1438249): fakturapris: 128 kr, Elbutik: 35 kr

Det här är några priser som jag plockat ut genom att jämföra faktura och exakt samma vara (samma artikelnummer) på elbutik.
Totaltpris på de varorna (som inte är alla): faktura: 3706 kr, Elbutik 853 kr.

Är det någon som fortfarande tror att de lägger på 15-20%?
T tomsk skrev:
Ja det var det jag menade.
Alla branscher har sitt sätt att tjäna pengar.
Angående skattemyndigheterna så ska alla göra rätt för sig så det är bra om det finns oseriösa så ska dom bort.ska vara konkuransneutralt.
Det jag vill är att folk ska tänka lite större.
Däremot fattar jag inte att elbranschen är då korkade att dom inte tar betalt per timme så man får det att gå runt utan istället förlitar sig på matrialförsäljning. Kunskapen är ju egentligen det värdefulla

Jag har inte Ahlsells priser men om jag tar ett snabbt exempel på Dahl så

Rinkaby tar 284 ink moms för en Purus Ymer golvbrunn, sidokopplad 75.

Jag skall på Dahl betala 282 kr ink moms för den. Hur skall jag nånsin kunna sälja en sådan till en privatkund ? Och nej, det går inte att få bättre rabatter,, jag har givetvis försökt det .
 
  • Skärmdump från Dahl hemsida som visar Purus Ymer golvbrunn med pris och rabatteringsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessutom om ni vill ja offert borde det vara rimligt att den som efterfrågar det får betala för nerlagd tid på offert.
Eller måste man ta igen all tid som är nerlagt men inte får beställning på mtrl.
Skämt åsido vi jobbar inte åt privatpersoner längre pga av personer som kostar mer än man vinner på det.
Risken finns att det är mera oseriösa kvar och man lurar kunden istället.
Som sagt ibland biter man sig själv i svansen.
Vi har även en ackordsprislista likt den som bilverkstan har.tyvärr få som använder den.Betala efter den istället
 
Installatörerna som handlar hos grossisten lägger INTE på några 80 % ni har fel där.

Jag hoppas det blir så att kunden köper materialet själv, och jag kopplar in det. Tyvärr för min del så kommer den extra kunskap jag skaffat inte lämna sig alls, för INGEN förstår skillnader i vvs/ kylteknisk kunskap. Alla kunder tror att en värmepump är en värmepump och den fungerar alltid perfekt. Det är inte lönt att utbilda sig innan sitt gebit och ha en högre förståelse för tekniken.
 
Skärmbild av en produktinformationssida för en golvbrunn 'Ymer 75 av PEH' på Ahlsell med pris och rabattinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T tomsk skrev:
Dessutom om ni vill ja offert borde det vara rimligt att den som efterfrågar det får betala för nerlagd tid på offert.
Eller måste man ta igen all tid som är nerlagt men inte får beställning på mtrl.
Skämt åsido vi jobbar inte åt privatpersoner längre pga av personer som kostar mer än man vinner på det.
Risken finns att det är mera oseriösa kvar och man lurar kunden istället.
Som sagt ibland biter man sig själv i svansen.
Vi har även en ackordsprislista likt den som bilverkstan har.tyvärr få som använder den.Betala efter den istället
Du har rätt, i förlängningen så kommer det bara finnas 2 sorters installatörer kvar. Billiga öststats montörer som egentligen är bönder och Bravida,Assemblin. Dessa kommer vara dyyyra att anlita för en privatperson och öststats montören har inte kunskapen.
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Fairlane
T tomsk skrev:
Hmmm brukar du inte ta reda på priser innan i vanliga fall heller??
Finns något som heter eget ansvar.
Det brukar en del av den vuxna populationen inneha i olika grad
Jo jag brukar fråga om pris, problemet är att man många gånger får "vet inte exakt, men du får bra rabatt via oss". Visst finns det något som heter eget ansvar, likväl som det finns något som heter schyssta företag och något som heter lurendrejare och fakturerar man dessa priser så rör det sig om lurendrejare. Vi har också en konsumetköplag som du säkert känner till.

T tomsk skrev:
Hur ser du på garanti biten???
Dels täcks den många gånger av tillverkaren, men det är helt ok för min del att lägga på en viss procent för hantering, men ärligt talat, om man måste ta 4 ggr priset för att hålla garanti så kanske det inte är kvalitetsgrejer.
T tomsk skrev:
Dessutom så har du inte så mycket väl.
Köp grejorna en seriös elektriker väljer att inte sätta upp dom.
Du får inte enligt lag...
Eller vill du bryta mot lagen??
Alternativ låt hantverkare hålla i biten.
Ta in offert om du är så rädd för att betala.
Dessutom så ser olika kedjor möjlighet att låna pengar på att sälja mycket material som inte vanliga personer får berätta sig med.
Det är inte ens lagligt att lägga vp rör för lekmän då det klassas som el mtrl av elsäkerhetsverket.
Köp fel jfb som tappar nollan och utrustning går sönder många elektriker vet vilket märke det är men snålheten bedrar visheten.
Hur länge tror du att du kan ladda en elbil i vanligt 230v uttag.
Snålvargar som inget vet har bränt ner garage pga av det.
Betala för kunskap
Jodå, det finns många seriösa elektriker som sätter upp egeninköpt material.
Det finns också många seriösa elektriker som lägger på rimligt på materialet.
Att det är olagligt att montera själv, ser du det som e
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
V vvs facit skrev:
@Fairlane
Ok jag höjer priset till 1250 kr eller vad det kan bli .
Resultatet blir en invadering av utländska så kallade rörmokare med bakgrund som bagare eller dylikt och tar vvs jobb för dagens timdebitering . Jag har gjort om ett par industrihus och något hotell samt ett par villor
Efter dessa ” billigare ” lösningar

Spiralen jag beskrev i tidigare inlägg kommer
Fortare en någon anat.
Resultatet är konkurs för AB Sverige
Jag har hellre en bra rörmokare än en bagare och jag är beredd att betala för det, men något måste väl vara fel om man inte kan vara ärlig mot sina kunder och inte ge de en hjärtattack när fakturan kommer?
För några år sen hade jag en rörmokare hemma och han var tydlig redan när jag ringde att de hade minimumfaktura på 3 timmar plus X kronor för servicebil och att felet troligen skulle avhjälpas fort. Han löste problemet på under 15 minuter och jag betalade med glädje den fakturan. Han var ju ärlig!
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
I Isto skrev:
Hej och ursäkta att jag inte kunde skriva så utförligt då jag skriver på min telefon.

1: man måste ha marginal på material. Sedan så är frågan hur mycket. 5, 10, 25% det är inte jag rätt man att svara på.
Men ser jag att ett generellt pris som finns på fler än 3 ställen är ex 100 kr inkl moms. Hur kommer det sig då att som i mitt fall att jag ska betala närmare 200 kr inkl moms? Om min då stora och kända firma dubblar priset för han har en stor känd el grossist som har en prislista med hittapå priser. Jag vet att prislistan finns och är öppen att hitta. Men elfirman har rabatter som gör att han köper in saken för 80 kr och sedan slår på en normal marginal och sist moms. Produkten blir en aningen dyrare för mig men i gengäld så slipper jag veta saker och handla dem

Så för att säga mitt så finns det så många hantverkare som lurar kunder. Sedan så finns det kunder som gör samma sak och försöker lura hantverkare.

Så lagom marginal och köp sakerna där priset är bra för produkten.

P. S. Hur är det med den årliga kickback?
Årlig kickback ? Du menar det lilla som jag får handla för i club Dahl? Jo det brukar räcka till 2 par hörlurar i julklapp till mina grabbar. Från min leverantör av värmepumpar så brukar det bli, att jag får betala 3500 för att få åka till deras fabrik och titta i 2 dagar. Sjukt bra och definitivt värt att kämpa med gnälliga kunder för.

Jag monterar runt 30-40 värmepumpar om året och för det så åker jag på 150 besök och gör 300 offerter och beräkningar, de flesta vill ju ha på både LVVP, BVVP och ibland JVVP. Mkt oavlönat arbete och resor och diesel blir det.
 
Fairlane
C Calore skrev:
Jag har inte Ahlsells priser men om jag tar ett snabbt exempel på Dahl så

Rinkaby tar 284 ink moms för en Purus Ymer golvbrunn, sidokopplad 75.

Jag skall på Dahl betala 282 kr ink moms för den. Hur skall jag nånsin kunna sälja en sådan till en privatkund ? Och nej, det går inte att få bättre rabatter,, jag har givetvis försökt det .
Du menar alltså att du har samma pris hos Dahl, som hos Rinkaby?
Då går det väl utmärkt att köpa från Dahl och sälja vidare till slutkunden för samma pris +15-20%?
Eller vill du ta 1200 kronor för den hos slutkund, som elektrikerna i detta fall gjort med materiialen?
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
F
Exempel: elektriker med 30000kr/månad i lön

Lönekostnad (med avtalspension)500000kr/år
Leasingbil (leasing+bonus malus) 62500kr/år
Bränsle (2500mil) 25000kr/år
Diverse verktyg/kläder 50000kr/år
Totalt: 637500kr/år

Intäkter (80% beläggning) (notera att moms ej är inräknat)
Timmar 227dagar x 8 timmar x 450kr/timma x0.8 = 653760kr/år
Service bil (minst en per dag i snitt) 227 dagar x 450kr= 102150kr/år
Material (750000kr/år 15% påslag) 112500kr/år
Totalt: 868410kr/år

Vinst: 230910kr/år

Exemplet ovan visar att man kan gå runt på bara timmar.
Så det det borde vara fullt möjligt att gå runt på 10-15% påslag på material.

Har jag missat nåt?

Edit: dra ifrån företagsförsäkring från vinsten. Den glömde jag.
 
Jag menar vilka garantiregler gäller om en hantverkare sätter upp mtrl som privatperson köpt... Kolla så får du se och bli förvånad.
Dessutom åtgår det mycket tid runt omkring som vanligt folk inte vil/Eller inte har kunskap om. Det är inte löpande band och taylorism
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.