F
Tips
Leta upp artiklar i rimlig nätprislista. Lägg på 15% som är skäligt enligt praxis
Meddela hantverkaren att du kommer betala skäligt pris dvs lägsta nätpriset +15% (eftersom du inte kan se hans nettopriser)
Betala det du har sagt att du skall betala.
Case closed
 
Kontentan av dessa frekvent förekommande diskussioner/trådar är väl att att upp pris på material med hantverkaren innan arbetet påbörjas.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Tips
Leta upp artiklar i rimlig nätprislista. Lägg på 15% som är skäligt enligt praxis
Meddela hantverkaren att du kommer betala skäligt pris dvs lägsta nätpriset +15% (eftersom du inte kan se hans nettopriser)
Betala det du har sagt att du skall betala.
Case closed
ok . Hur gör vi med resten av materialet som ska fram ? 999,9 gånger av 1000.
Om han hon är så skickliga att dom kan ta ut
Allt material som går åt exakt är den 10delen så duktiga att dom inte behöver en vvsare
I alla fall
Det handlar kunskap i normflödes dim av vatten och och avlopp. Kunskap i all form av värmedistribution. , innefattar dim av cirkpumpar. Storlek på rör efter tryckfall och hastighet på flöden . Mm mm mm
Driver man eget måste det finnas någon
På företaget som har dessa kunskaper .
Som i alla yrken , inget du lär dig genom en webbsida på nätet
 
E etompau skrev:
Kontentan av dessa frekvent förekommande diskussioner/trådar är väl att att upp pris på material med hantverkaren innan arbetet påbörjas.
håller med !
Berättar nu mera alltid vilken grossist
Jag jobbar med och hur prisbilden ser ut.
Men det är alltid samma frågor och svar.
Kan bara skriva för hur det ser ut för mig .
Snittet jag får över är ca 50 kr i timmen
När månaden är över !
Vad ska jag ta bort när jag bor och lever i landet Sverige och betalar skatt här .
Maggan ska ha sitt för hela den offentliga sektorn med allt vad det innebär
 
F FC_Bygg skrev:
Tips
Leta upp artiklar i rimlig nätprislista. Lägg på 15% som är skäligt enligt praxis
Meddela hantverkaren att du kommer betala skäligt pris dvs lägsta nätpriset +15% (eftersom du inte kan se hans nettopriser)
Betala det du har sagt att du skall betala.
Case closed
Så, eftersom jag bor i Mariestad och det inte finns K-Rauta, Bauhaus, Hornbach mm utan Ahlsell är den enda grossist som finns här, Jula Dahl Biltema finns 5 mil bort då skall jag leta upp pris på cdon.com eller billigtvvs och sedan lägga på 15% för att sedan köpa det betydligt dyrare på Ahlsell ?

Jag skulle gärna handla på Rinkaby istället för Ahlsell,Dahl osv men det är omöjligt då det inte finns i min stad. Jag köper alla kläder och det mesta av verktyg mm på Jula och Bauhaus, det går ju bra att göra 1 resa dit på helgen, men att åka och hämta material 5 mil bort och sedan så finns ändå inte 90% av det man behöver ( Jula,Bauhaus mfl har inte i närheten av Dahls sortiment) är omöjligt .
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Som sagt fråga innan vad saker kostar.
Det är högst märkligt att acceptera att betala 50 kr för en kaffe som kostar ca 1 kr itillverkningskostnad men s3dan gnälla för att ändra bara ska ta ut 10% i påslag.
En hantverkare timdebitering är för låg den borde ligga på ca 1000 kr i timmen.jämför med tex bilverkstad.
Dessutom betalar ni för kunskap vilken typ av material som är godkänd vart.avstånd.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
T tomsk skrev:
Som sagt fråga innan vad saker kostar.
Det är högst märkligt att acceptera att betala 50 kr för en kaffe som kostar ca 1 kr itillverkningskostnad men s3dan gnälla för att ändra bara ska ta ut 10% i påslag.
En hantverkare timdebitering är för låg den borde ligga på ca 1000 kr i timmen.jämför med tex bilverkstad.
Dessutom betalar ni för kunskap vilken typ av material som är godkänd vart.avstånd.
Exakt, jag håller med sig helt. Drömmen vore om kunden kunde köpa allt material själv och jag monterade för 1000 i timmen.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kolla timdebitering på frisör 3 per timme gånger 500.... lika med 1500 kr i timmen
Knappast så att det är mera ansvar och invecklat.
Varför ska det kosta så????
 
T tomsk skrev:
Kolla timdebitering på frisör 3 per timme gånger 500.... lika med 1500 kr i timmen
Knappast så att det är mera ansvar och invecklat.
Varför ska det kosta så????
Men du . Tillhör inte frisörbranschen en del som skattemyndigheterna börjat jaga ?
Sen 500 kr för en klippning . För oss grabbar ja. När frugan kommer hem med toningar och färger specialprodukter mm räcker knappt
2 Lax för en 2 timmars sittning medans
Frisören tar kunder emellan .
Dom ska också ha till sitt levebröd . Säger inget om det . Men vet du hur det fungerar
Så blir det samma peng över i årets slut
För han hon med saxen som han hon
Med rörtången
 
K kortis skrev:
Nej o lika dant är det ju med rörkrökate o målare, fast då måste man ju känna några väldigt bra om de ska medge det ju
Ge oss bevis på att firmorna har 80% på elbutiks priser. Du kommer inte lyckas, för det är lögn. Alla som drivit företag kan intyga att du ljuger.
 
Ja det var det jag menade.
Alla branscher har sitt sätt att tjäna pengar.
Angående skattemyndigheterna så ska alla göra rätt för sig så det är bra om det finns oseriösa så ska dom bort.ska vara konkuransneutralt.
Det jag vill är att folk ska tänka lite större.
Däremot fattar jag inte att elbranschen är då korkade att dom inte tar betalt per timme så man får det att gå runt utan istället förlitar sig på matrialförsäljning. Kunskapen är ju egentligen det värdefulla
 
Fairlane
För min del får hantverkaren gärna höja timpriset och ha rimligt pris på material.
Eller så behåller man sitt timpris och tjänar bra med pengar på materialet, men då får man vara tydlig med det. "Vi tar X kronor i timmen. Det räcker egentligen inte, så vi följer en hittepåprislista för materiallet, men du kommer få rabatt på detta hittepåpris. Du kommer dock få betala dubbla priset på vad du kan köpa grejerna för själv.".
Är man åtminstone ärlig om det så jag kan fatta ett informerat beslut. Det är framförallt där jämförelserna med kaffe för 50 kronor fallerar. Köper jag en kaffe för 50 kronor så vet jag priset innan jag beställer.

Sen köper jag som sagt inte riktigt att rabatten hos Ahsell är så dålig. Ni som är VVSare kan väl kolla vad ni får för pris på följande varor.(och räkna med ett den här firman som omsätter 50+ miljoner har klart bättre rabatt).
Jag har satt ut pris från fakturan och från elbutik, båda inklusive moms

Automatsäkring C10A 1-pol Häger 6k (Artnr: 2106502): fakturapris: 199 kr, Elbutik: 54 kr
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820001): fakturapris: 471 kr, Elbutik: 114 kr
Schneider Exxact 2-vägsuttag (Artnr:1820002): fakturapris: 901 kr, Elbutik: 196 kr
Schneider Exxact strömställare (Artnr:1820316): fakturapris: 420 kr, Elbutik: 107 kr
Schneider Exxact Vägguttag trevägs (Artnr:1820430): fakturapris: 949 kr, Elbutik: 218 kr
Schneider Exxact Hörnbox (Artnr:1820986): fakturapris: 638 kr, Elbutik: 129 kr
Schneider Exxact kopplingsdosa (Artnr:1438249): fakturapris: 128 kr, Elbutik: 35 kr

Det här är några priser som jag plockat ut genom att jämföra faktura och exakt samma vara (samma artikelnummer) på elbutik.
Totaltpris på de varorna (som inte är alla): faktura: 3706 kr, Elbutik 853 kr.

Är det någon som fortfarande tror att de lägger på 15-20%?
 
  • Gilla
Lajnus och 6 till
  • Laddar…
Hmmm brukar du inte ta reda på priser innan i vanliga fall heller??
Finns något som heter eget ansvar.
Det brukar en del av den vuxna populationen inneha i olika grad
 
Hur ser du på garanti biten???
 
Mm men nu blir det tyvärr så att mängder med
Skatteintäkter går utomlands .
Så vi som jobbar /registrerade firmor i Sverige
Får en ännu tyngre börda att bära Genom att
Utländsk arbetskraft hämtar pengar här .

som jag ser det vet jag inte om vi kommer ha kvar svenska skattebetalande hantverkare
Med hög kompetens .
Redan idag står folk överallt och säger vi får ringa någon när det uppstår frågor ( och det blir mer och mer) någon idag i min bransch är
Folk födda på 50 60 talet . Men allt för få tyvärr. Tidigare konjunktur nedgångar
Omskolade massor med duktiga rörisar . Så
Antalet att fråga krymper när det kommer till frågan om hur vvs verkligen fungerar.

Det går inte en dag utan att det står någon
Hos grossisten och tror att den som lämnar
Ut material ska veta hur dom ska montera eländet eller vad dom ska ha för att utföra jobbet!
Dit är vi på väg tyvärr .
Ok orsaken är att vi går mot 0 lönsamhet.

hur ska vi göra till slut ?
Alla pengar går utomlands
Resultatet. Inga skolor ingen vård för pensionärerna. Ingen vård på sjukhus
Lokaltrafik obefintlig mm mm
Några fler en jag måste väll ha sett och förstått
Att det är dit vi är på väg
Med alla nedskärningar som stat och kommuner gör i hela landet.

desto högre skattebörda på oss företag
Ju fler lägger ner eller flyttar sitt utomlands .
Den här spiralen är på lång sikt lika skadlig
För samhället / ekonomin som
Den pandemi vi nu upplever
Vad ska svenska medborgare leva av ?
 
  • Gilla
Tareson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.