S SueCia skrev:
Du menar att du tycker att du med ditt nobla yrke borde tjäna mer än hantverkare? 😂
Med tanke på vad en del tar betalt så är min debitering ganska låg i jämförelse.
R Rejäl skrev:
Vad är det du jobbar med?
Är konsulterande tekniker i en ganska smal bransch, mycket el, automation även en del mekaniskt. Jobbar inte mot privatpersoner utan uteslutande mot företag.
 
I InsidersUnited skrev:
Det var i och med införande av nytt ROT avdrag priserna drog iväg upp. Hantverkarna kunde höja alla sina timpriser utan att priset för slutkunden ökade.

Att byggprisindex drog iväg med över +10%/år vissa år samtidigt hjälpte inte, men det berodde mer på att byggarna kunde höja priserna på allt, räntan var ju så låg så slutkundernas månadskostnader inte ökade utan tom minskade trots att villan nu kostade 4 mkr att bygga mot tidigare 2,5 mkr...

Svartarbete bland de mindre företagarna har dock minskat, konsumenten som köper småjobb vill trots allt göra rätt för sig. Svartjobben i de större företagen har exploderat, där finns det helt andra möjligheter genom mer avancerade upplägg sätta vitryssar etc i arbete på grovarbeten som ställningsbyggnad, betong etc.
Menar du att hantverkare tjänar mycket mer än människor med yrken av ungefär samna utbildning? Eller mer än andra överlag, kanske?
Jag kan dock tala om för dig, att hantverkare inte inte alls tjänar mer än andra. Allas löner har ökat ordentligt de senaste 15-20åren.
Orsaken till att de verkar tjäna mycket, är att du betalar hantverkarens lön före skatter, med din skattade lön.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Menar du att hantverkare tjänar mycket mer än människor med yrken av ungefär samna utbildning? Eller mer än andra överlag, kanske?
Jag kan dock tala om för dig, att hantverkare inte inte alls tjänar mer än andra. Allas löner har ökat ordentligt de senaste 15-20åren.
Orsaken till att de verkar tjäna mycket, är att du betalar hantverkarens lön före skatter, med din skattade lön.
Exakt, och vad folk inte heller verkar begripa här inne är att den timdebiteringen som det pratas om INTE ÄR HANTVERKARENS LÖN !!!

Det är en kostnad som företaget debiterar och som ska täcka ALLA KOSTNADER (maskiner, verktyg, försäkringar, fordon, kontor, kontorsmaterial, arbetskläder etc. etc.) inklusive lön till den anställde och i bästa fall även generera en vinst till företaget för vad är det för mening att driva företag och ha anställda om man inte gör någon vinst på det... 🙃
 
  • Gilla
Viskan och 9 till
  • Laddar…
F
S SueCia skrev:
Nåja, det här var väl ändå väldigt blygsamma timpriser eller?
En random "utvecklare" debiterar väl minimum 900kr timmen ex-moms och då är dom helt och hållet utan kostnader. Till skillnad från hantverkare som ska betala kläder, verktyg, bilar, lager, lokaler osv. osv.
Att debitera 7000 för 4 timmars jobb, dvs upp till 1750/h? Låter ju nästan kriminellt för en elektriker...

Utvecklare säger jag ingenting om, men har inte hört dessa skrika om subventioner, utvecklarkris, eller att staten ska subventionera deras jobb på något vis.

Nu när bygg skriker så högt och vill ha stöd och subventioner får de väl börja med att sänka priserna och marginalen själva.
 
  • Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Att debitera 7000 för 4 timmars jobb, dvs upp till 1750/h? Låter ju nästan kriminellt för en elektriker...

Utvecklare säger jag ingenting om, men har inte hört dessa skrika om subventioner, utvecklarkris, eller att staten ska subventionera deras jobb på något vis.

Nu när bygg skriker så högt och vill ha stöd och subventioner får de väl börja med att sänka priserna och marginalen själva.
Var har du fått det ifrån att det är BYGG som skriker efter rotavdrag etc. ...vilket löjligt hittepå.
 
  • Gilla
Pontus12345 och 3 till
  • Laddar…
A
H Hybro skrev:
Det har jag sagt länge nu:

Dagens pengar är inget värda!


Bättre för privatekonomin att med
t ex ByggaHus hjälp, försöka fixa så mycket som möjligt själv.
Eller göra arbetsbyten.

Gissar att det snart kommer dyka upp mer organiserade grupper i var och varannan by, för att hjälpas åt, när inte pengarna räcker till mat.

- Verkar som om de flesta företagarna i listan ovan har klent med jobb.
Finns väl ingen vanlig arbetare som med glädje betalar dessa hutlösa timpengar. Och därför satsas det på mer välbeställda som inte ids fixa själv.

- Så klart kan det vara att jag inte hänger med i utvecklingen.

Men för en pensionär som mig blir det att koka kålsoppa varje dag i två månader om jag ska nyttja en hantverkare 40 timmar.
Det är så galet att tom en överläkare på Karolinska sparar massivt på att ta tjänstledigt och måla kåken själv mot att ta in målare. Då är det skevt
E etxgmg skrev:
Vi betalade 560kr/h inkl. moms i jan 2024 för både rörmokare och elektriker vid köksrenovering i Stockholms innerstad, två olika firmor. Vi beställde på löpande räkning utan att fråga eller ens nämna något om priser. Ganska små jobb ju. Sedan fick vi ROT-rabatt på det. Materialet var även det till helt rätt pris. Bil kanske 300kr (det är typ vad parkeringen kostar). Vanliga duktiga, skickliga svenska 35/40-åriga killar med yrkesstolthet. Som jobbade på snabbt och effektivt, med utmärkt resultat - över förväntan, faktiskt. På alla sätt och vis helt pålitliga, och punktliga på minuten. Det finns hopp, det finns bra hantverkare!
oj kan du dela firmorna som ger dessa vrakpriser snälla? Har haft tonvis med offerter och hv i Sthlm och ingen är i närheten av de här priserna
GlennB GlennB skrev:
Sen tillkomemr ju de extrema påslagen på materiel också, och fuskandet med låtsasprislistor, hade det inte varit för det hade jag nog tyckt att timpriserna var ganska låga.
så är det. Många HV vägrar göra jobbet om de inte får fakturera materialet (med 50% påslag mot vad du hittar själv i handeln)
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har tagit in färska priser från 195 hantverkare i Sveriges största tätorter; snickare, elektriker, rörmokare, målare och plattsättare. Det är rörmokarna som tar mest betalt per timma, tätt följda av elektrikerna.

Du kan läsa artikeln här: Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
Helt vansinnigt!
Varför inte lägga timpriserna på en rimlig normal nivå så folk har råd att anlita hantverkare?
Finns ju obegränsat med jobb för snickarna och andra grupper om priserna hade varit rimliga. Då hade inte hemmapulare och andra varit tvungna att försöka göra allt själv. Hur dom sedan beviljas stöd med rotavdrag är helt obegripligt.
 
  • Gilla
  • Arg
Lassiter och 1 till
  • Laddar…
F
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Var har du fått det ifrån att det är BYGG som skriker efter rotavdrag etc. ...vilket löjligt hittepå.
Vänta nu, de demonstrerade ju stort på Sergels torg förrgår.
Hörde att de pratade en massa skit om olika subventioner de krävde, bland annat så talade byggnads ordförande Johan Lindholm själv vid demonstrationen, finns en massa artiklar om vad de behöver/kräver såsom extra investeringsstöd.
Borttagning av rotavdrag var inte en av punkterna som de klarade sig utan men det skulle bli ramaskri det lovar jag om någon föreslog det.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3...de-mot-byggkrisen?publisherId=3235581&lang=sv
https://da.se/2024/02/demonstration-mot-byggkrisen-var-fjarde-traarbetare-i-smaland-har-varslats/
 
  • Gilla
Anonymiserad 537906
  • Laddar…
K kentaur81 skrev:
Helt vansinnigt!
Varför inte lägga timpriserna på en rimlig normal nivå så folk har råd att anlita hantverkare?
Finns ju obegränsat med jobb för snickarna och andra grupper om priserna hade varit rimliga. Då hade inte hemmapulare och andra varit tvungna att försöka göra allt själv. Hur dom sedan beviljas stöd med rotavdrag är helt obegripligt.
Kan advokater och andra överdebiterande kategorier människor också sänka sina löner så jag har råd att anlita dessa istället för att de ska vräka sig i lyx med feta penthousekontor på bästa läge 🤔

VEM beviljas stöd 🤔😱
Det är väl snarare konsumenten som får stödet och knappast hantverkarna. 😂
 
  • Gilla
Pontus12345 och 5 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Vänta nu, de demonstrerade ju stort på Sergels torg förrgår.
Hörde att de pratade en massa skit om olika subventioner de krävde, bland annat så talade byggnads ordförande Johan Lindholm själv vid demonstrationen, finns en massa artiklar om vad de behöver/kräver såsom extra investeringsstöd.
Borttagning av rotavdrag var inte en av punkterna som de klarade sig utan men det skulle bli ramaskri det lovar jag om någon föreslog det.

[länk]
[länk]
Ok, detta har inte nått Skåne och mig ännu 😂😂😂
Facken skriker ju oftast en massa så jag lyssnar inte ens på dem men ingen kan väl ha undgått att det bromsats radikalt med byggandet i landet men mycket av detta handlar ju om inflationen och ränteläget.
Själv kör jag bara renoveringsarbete, märker ingen direkt hejd på jobben och jag kräver knappast några rotavdrag eller andra subventioner heller. 🙏
 
A
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Kan advokater och andra överdebiterande kategorier människor också sänka sina löner så jag har råd att anlita dessa istället för att de ska vräka sig i lyx med feta penthousekontor på bästa läge 🤔

VEM beviljas stöd 🤔😱
Det är väl snarare konsumenten som får stödet och knappast hantverkarna. 😂
Varför existerar rot-avdrag för hantverkartjänster och inte för it-tjänster, jurister eller psykologer tror du?

Varför måste det finnas ett avdrag för att folk ska kunna acceptera timpenningen från just hantverkare?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Vi har tagit in färska priser från 195 hantverkare i Sveriges största tätorter; snickare, elektriker, rörmokare, målare och plattsättare. Det är rörmokarna som tar mest betalt per timma, tätt följda av elektrikerna.

Du kan läsa artikeln här: Priser på snickare, målare, elektriker, rörmokare och plattsättare
En dum fråga kanske, men är priserna med moms i listan? 😀
 
E etxgmg skrev:
Vi betalade 560kr/h inkl. moms i jan 2024 för både rörmokare och elektriker vid köksrenovering i Stockholms innerstad, två olika firmor. Vi beställde på löpande räkning utan att fråga eller ens nämna något om priser. Ganska små jobb ju. Sedan fick vi ROT-rabatt på det. Materialet var även det till helt rätt pris. Bil kanske 300kr (det är typ vad parkeringen kostar). Vanliga duktiga, skickliga svenska 35/40-åriga killar med yrkesstolthet. Som jobbade på snabbt och effektivt, med utmärkt resultat - över förväntan, faktiskt. På alla sätt och vis helt pålitliga, och punktliga på minuten. Det finns hopp, det finns bra hantverkare!
Hej!
Vad heter firmorna?
 
R Robertrobban skrev:
En dum fråga kanske, men är priserna med moms i listan? 😀
”Här nedan listar alla deras timpriser inklusive moms.”
 
A
O Odi et Amo skrev:
Hej!
Vad heter firmorna?
Vill också gärna veta. Har dammsugit Sthlm på HV och aldrig sett något i närheten av dessa vrakpriser
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.