Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror faktiskt att det är du som är ute och cyklar... jag har inte nämnt förtjänst....
Men självklart har du rätt det är skillnad på orden. Det är bra att du tar upp det. Du skulle dock tagit det som en ägen punkt.

Men jag skulle vilja vara lite kaxig så är de kanske inte så olika ändå. Du kan inte bara ha förtjänst. Du måste även ha tjänst. Du kan däremot ha en tjänst men ingen förtjänst.
(man kan byta ut ordet tjänst mot produkt)
Jag säger förtjänst, du säger tjänst. Man köper en tjänst och man säljer med förtjänst (förhoppningsvis) eftrsom jag drivit 3 företag själv så kan jag skillnaden, var så säker. Sen ägen punkt vet jag inte riktigt vad det är men egen punkt, om det är det du menar, ja kanske.
Faktum kvarstår, om jag köper en anläggning med 96 månaders återbetalningstid, men får en anläggning som har 106 månaders återbetalningstid (beräknat), så bör ju säljaren kompensera det OM det är säljarens misstag som skapat detta scenario. Om säljaren gör tvärtom misstaget, dvs det får plats fler paneler än förväntat. Kund tar möjligheten att köpa dessa extra paneler + montering. Då ligger förtjänsten för säljaren i den extra försäljningen dvs säljaren har inget med den ökade kapaciteten att hämta något ur, hen gjorde sin affär där. Ser du skillnaden?? Eller behöver jag förtydliga det ytterligare?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
P Petri19 skrev:
Jag säger förtjänst, du säger tjänst. Man köper en tjänst och man säljer med förtjänst (förhoppningsvis) eftrsom jag drivit 3 företag själv så kan jag skillnaden, var så säker. Sen ägen punkt vet jag inte riktigt vad det är men egen punkt, om det är det du menar, ja kanske.
Faktum kvarstår, om jag köper en anläggning med 96 månaders återbetalningstid, men får en anläggning som har 106 månaders återbetalningstid (beräknat), så bör ju säljaren kompensera det OM det är säljarens misstag som skapat detta scenario. Om säljaren gör tvärtom misstaget, dvs det får plats fler paneler än förväntat. Kund tar möjligheten att köpa dessa extra paneler + montering. Då ligger förtjänsten för säljaren i den extra försäljningen dvs säljaren har inget med den ökade kapaciteten att hämta något ur, hen gjorde sin affär där. Ser du skillnaden?? Eller behöver jag förtydliga det ytterligare?
Okej, du vill fortfarande inte förstå att man inte kan köpa förtjänst. Jag är inte så säker på att du förstår vad du själv pratar om. Att du drivit företag?
De säger inget om att du förstår saker bättre.

Varför skulle payoff tiden förlängas för att man tar bort två paneler?

På huvudfrågan så skippar du saker som var viktiga annars.
Säljaren säljer inte el till dig. han säljer solpaneler. Det är där pengarna tjänas därför räcker det för säljaren. Okej det är ett vettigt resonemang som jag köper helt.
Problemet är resonemanget därefter.
Om säljaren står där och inte kan sälja alla solceller som var planerat. Då blir försäljningen lägre än planerat. Det borde säljaren kompenseras för.
 
Vad står i avtalet ni ingått gällande detta? Ingen formulering om ifall förhållandena avviker eller om det inte kan utföras som tänkt eller liknande?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej, du vill fortfarande inte förstå att man inte kan köpa förtjänst. Jag är inte så säker på att du förstår vad du själv pratar om. Att du drivit företag?
De säger inget om att du förstår saker bättre.

Varför skulle payoff tiden förlängas för att man tar bort två paneler?

På huvudfrågan så skippar du saker som var viktiga annars.
Säljaren säljer inte el till dig. han säljer solpaneler. Det är där pengarna tjänas därför räcker det för säljaren. Okej det är ett vettigt resonemang som jag köper helt.
Problemet är resonemanget därefter.
Om säljaren står där och inte kan sälja alla solceller som var planerat. Då blir försäljningen lägre än planerat. Det borde säljaren kompenseras för.
Som sagt läs inläggen istället för att hitta på saker som inte står.. Det står att säljaren har sin förtjänst i solpanelerna och monteringen... Vad är det du inte klarar av att läsa dig till? Att säljaren står med ett antal paneler kvar faller ju på säljaren själv, han har tagit fram paketet, han har beräknat yta, antal, tid osv dvs ansvaret på att anläggningen som han sålt passar på fastigheten han sålt det till ligger hos honom inte hos köparen... Vad du inte förstår i resonemanget är efter att pay-off tiden är klar. Då generar anläggningen pengar i form av el. Förtjänsten ur anläggningen kommer när kostnaderna är betalda i el och sålda kw/h. Är det svårt att ta in?
Att Pay-off tiden inte skulle påverkas av att anläggningen krymper är ju som att säga, Jag byter bränsletanken i bilen till en på 35liter istället för den på 70l jag kommer ju lika långt. Full tank är ju full tank. Eller? Start och stop kostnader är ju status quo och som det står högre upp i tråden att pris per installerad kw i anläggningen stiger med en mindre anläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Pacta sunt servanda.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Petri19 skrev:
Som sagt läs inläggen istället för att hitta på saker som inte står.. Det står att säljaren har sin förtjänst i solpanelerna och monteringen... Vad är det du inte klarar av att läsa dig till? Att säljaren står med ett antal paneler kvar faller ju på säljaren själv, han har tagit fram paketet, han har beräknat yta, antal, tid osv dvs ansvaret på att anläggningen som han sålt passar på fastigheten han sålt det till ligger hos honom inte hos köparen... Vad du inte förstår i resonemanget är efter att pay-off tiden är klar. Då generar anläggningen pengar i form av el. Förtjänsten ur anläggningen kommer när kostnaderna är betalda i el och sålda kw/h. Är det svårt att ta in?
Att Pay-off tiden inte skulle påverkas av att anläggningen krymper är ju som att säga, Jag byter bränsletanken i bilen till en på 35liter istället för den på 70l jag kommer ju lika långt. Full tank är ju full tank. Eller? Start och stop kostnader är ju status quo och som det står högre upp i tråden att pris per installerad kw i anläggningen stiger med en mindre anläggning.
Du är riktigt rolig du!
Jag har ställt en fråga till dig varför man inte ska kompensera säljaren på samma sätt
Frågan var inte hur ts avtal såg ut.

Nu är kanske inte din tilltro den bästa.
När man tror att man kan köpa förtjänst.
Men jag ser att du har googlat och gjort ditt jobb!
Jag är ledsen men du skrev att payoff tiden skulle bli längre om man tog bort två paneler. Då frågade jag varför.
Du bör nog börja läsa lite bättre.
 
Om du minskar produktionen med typ 10% men kostnaden för installationen med bara 5% ökar såklart payoff tiden
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Om du minskar produktionen med typ 10% men kostnaden för installationen med bara 5% ökar såklart payoff tiden
Det köper jag Äntligen någon som kunde förklara varför.

Dock tycker jag fortfarande att det är förmycket prat om rättigheter inget prat om skyldigher
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du är riktigt rolig du!
Jag har ställt en fråga till dig varför man inte ska kompensera säljaren på samma sätt
Frågan var inte hur ts avtal såg ut.

Nu är kanske inte din tilltro den bästa.
När man tror att man kan köpa förtjänst.
Men jag ser att du har googlat och gjort ditt jobb!
Jag är ledsen men du skrev att payoff tiden skulle bli längre om man tog bort två paneler. Då frågade jag varför.
Du bör nog börja läsa lite bättre.Jag
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du är riktigt rolig du!
Jag har ställt en fråga till dig varför man inte ska kompensera säljaren på samma sätt
Frågan var inte hur ts avtal såg ut.

Nu är kanske inte din tilltro den bästa.
När man tror att man kan köpa förtjänst.
Men jag ser att du har googlat och gjort ditt jobb!
Jag är ledsen men du skrev att payoff tiden skulle bli längre om man tog bort två paneler. Då frågade jag varför.
Du bör nog börja läsa lite bättre.
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du är riktigt rolig du!
Jag har ställt en fråga till dig varför man inte ska kompensera säljaren på samma sätt
Frågan var inte hur ts avtal såg ut.

Nu är kanske inte din tilltro den bästa.
När man tror att man kan köpa förtjänst.
Men jag ser att du har googlat och gjort ditt jobb!
Jag är ledsen men du skrev att payoff tiden skulle bli längre om man tog bort två paneler. Då frågade jag varför.
Du bör nog börja läsa lite bättre.
Googlat, vad är det jag googlat?? Japp Allvetare, ett annat ord för besserwisser... Ganska tydligt!!!!! Jag har svarat dig åtminstone 3 ggr på den frågan. Så återigen LÄS, förstår du?? LÄS!! Du gör dig otroligt dum, bara så du förstår det! Men för att ytterligare ge dig svaret på den otroligt uttjatade OCH besvarade frågan. SÄLJAREN GÖR BERÄKNINGEN, SÄLJAREN BERÄKNAR FEL, I FALLET ATT DET FÅR PLATS FLER PANELER FÅR SÄLJAREN SÅLT FLER PANELER ÄN VAD SOM VAR PLANERAT. Vi pausar lite där så du får möjlighet att processa det jag skrivit. Nu tar vi det en gång till SÄLJAREN GÖR BERÄKNINGEN, SÄLJAREN BERÄKNAR FEL, I FALLET ATT DET FÅR PLATS FLER PANELER FÅR SÄLJAREN SÅLT FLER PANELER ÄN VAD SOM VAR PLANERAT.. DVS hen (säljaren) ökar sin förtjänst där. Så, har du förstått?? Nästa steg: Eftersom det nu är säljaren som är ansvarig för kalkylen vad gäller storlek, antal paneler Igen vi pausar lite, vi tar det en gång till. Eftersom det nu är säljaren som är ansvarig för kalkylen vad gäller storlek, antal paneler osv. Så är det ju SÄLJARENS ansvar att det är rätt eller? Men du menar att om säljaren gör fel, men får sålt fler paneler och tjänar mer pengar trots sitt misstag skall ha del av det som köparen betalat för, vad köparen alltså äger??? Mr Allvetare är det så du menar? Så om taxi-åkaren köper en Volvo och kör in mer pengar än vad kalkylen låg på så skall han betala in % till bilförsäljaren?? Är det så du menar?? Samma sjuka logik. Sen AJN82 som kommenterat fattar men inte du tydligen.. Så du må anse dig vara allvetare men små händer har du helt klart.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det köper jag Äntligen någon som kunde förklara varför.

Dock tycker jag fortfarande att det är förmycket prat om rättigheter inget prat om skyldigher
O här e du igen med dina små händer. Din skyldighet som kund är att betala din faktura i tid och se till att det som leverantören sagt att du behöver färdigställa före montering t.ex flytta på din husbil och köra undan grushögen så de kan ställa byggställningen eller byta ut taket. Som exempel
 
P Petri19 skrev:
O här e du igen med dina små händer. Din skyldighet som kund är att betala din faktura i tid och se till att det som leverantören sagt att du behöver färdigställa före montering t.ex flytta på din husbil och köra undan grushögen så de kan ställa byggställningen eller byta ut taket. Som exempel
Vissa verkat ha väldigt svårt för många av de krav som du tar upp.
Men även om du kanske vill håna mig så gärna för mig.

Det finns andra skyldigheter än att skotta grus. Sen är rättigheterna större och fler.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vissa verkat ha väldigt svårt för många av de krav som du tar upp.
Men även om du kanske vill håna mig så gärna för mig.

Det finns andra skyldigheter än att skotta grus. Sen är rättigheterna större och fler.
Ja jag trodde du förstod med de EXEMPLEN jag lyfte var skyldigheterna som kund låg. Annars kan man sitta och skriva ytterligare tusentals Leverantörer är i allmänhet väldigt duktiga på sin kravställning, deras plats skall stå klar och färdig för deras arbete, är den inte det följer oftast merkostnader i form av väntetid eller att de få flytta på TILLEXEMPEL grushögen och lägga arbetstid på saker som inte ligger i kalkylen. Ja, och de vissa får gärna ha en annan åsikt än mig, och vissa andra håller med mig och jag står för min. Sen är det så Själva hånandet det banade du själv väg för, du startade själva förminskandet och förlöjligande, att det blev jobbigt, tough shit. Man får vad man ger, så enkelt är det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P Petri19 skrev:
Ja jag trodde du förstod med de EXEMPLEN jag lyfte var skyldigheterna som kund låg. Annars kan man sitta och skriva ytterligare tusentals Leverantörer är i allmänhet väldigt duktiga på sin kravställning, deras plats skall stå klar och färdig för deras arbete, är den inte det följer oftast merkostnader i form av väntetid eller att de få flytta på TILLEXEMPEL grushögen och lägga arbetstid på saker som inte ligger i kalkylen. Ja, och de vissa får gärna ha en annan åsikt än mig, och vissa andra håller med mig och jag står för min. Sen är det så Själva hånandet det banade du själv väg för, du startade själva förminskandet och förlöjligande, att det blev jobbigt, tough shit. Man får vad man ger, så enkelt är det.
Jag syftade mest på juridiska krav.
De kraven företaget ställer på dig kan de arbeten kan de naturligtvis göra själva. Men då börjar det kosta pengar.
Jag ät ledsen men jag tog inte illa upp. Krävs ganska mycket mer än så mez tanke på den ton vi har
 
  • Haha
Petri19
  • Laddar…
2 paneler är inget att bråka om. De tog bort en hel rad för mig = 6 paneler.
Borde kanske krävt avdrag då...
Med tanke på alla faktorer och vad du får ut så tror jag inte det där är såååå farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.