perdahlin perdahlin skrev:
Jag håller på att få solceller monterade och montörerna upptäcker att projektledaren som varit här och tagit mått har missat vilket innebär att det blir 2 paneler mindre än avtalat. Jag har fått en "avtalsrevision" med avdrag för de paneler som inte monteras men detta innebär ett högre pris per levererad effekt. Som ja ser det så bör avdraget motsvara minskningen i effekt. Tar tacksamt emot synpunkter.

Per
Hej Detta hände mig också när jag anlitade OTOVO. De minskade med 3 paneler och skulle hjälpa mig från början till slut så jag skulle få bidrag . Bidraget från Boverket missades och jag fick 3 solpaneler mindre än vi kommit överens om . Otovo svarade att panelerna var så billiga men att installationen var den dyra . Beatrice bad om ursäkt och lovade mig 1000 kronor i kompensation , vilket jag aldrig fick . Vill varna alla för oseriösa säljare av solpaneler.
 
Jag tycker du har en helt orimlig syn på vad för avdrag du borde få.

Antingen häver du köpet och tar in en annan offert, eller så biter du i det sura äpplet och tar den kassa installationen med hela två paneler färre än du var i villfarelsen att du skulle få. Vilket iLands-problem är inte det här?

Det hela handlar om ett mycket litet antal tusenlappar. Det känns mest som att den här leverantören komer få en missnöjd kund hur de än agerar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Primus falk Primus falk skrev:
Vadå ? Om det nu inte går att fullfölja ursprungsavtalet är det väl skäligt att räkna bort de två paneler som inte får plats ?
Det är skäligt att häva avtalet om de inte kan uppfylla det som kommit överens om från början.
 
varför hålla på och räkna summor och kw hit och dit. Du vill ha X antal paneler och har betalt för dessa. Då ser du till att de monterar det som är avtalat. Att det blir lite svårare på några partier att montera hör inte till saken. Bara att se till att de monterar som det var sagt. Inte svårare än så.
 
perdahlin perdahlin skrev:
Jag håller på att få solceller monterade och montörerna upptäcker att projektledaren som varit här och tagit mått har missat vilket innebär att det blir 2 paneler mindre än avtalat. Jag har fått en "avtalsrevision" med avdrag för de paneler som inte monteras men detta innebär ett högre pris per levererad effekt. Som ja ser det så bör avdraget motsvara minskningen i effekt. Tar tacksamt emot synpunkter.

Ganska vanligt, vi fick plats med 4 färre paneler än projekterat vilket då innebar ca 1200 kWh lägre produktion/år.. Vår leverantör löste det genom att montera effektivare solceller med högre kWp, samt ett (ganska rejält) prisavdrag. Så skillnaden på total kWp blev mindre i slutänden (ca 400 kWh). Lycka till!
 
perdahlin perdahlin skrev:
Självklart har företaget kostnader men jag utgår från mitt ursprungliga avtal som ingåtts. Planen var att täcka årsförbrukningen vilket inte kommer att göras nu så det jag får är sämre för mig än vad vi avtalat . Är det rimligt att jag ska få ett högre pris per kW än avtalat pga deras misstag.
Bygg ut huset då. Eller var ska de två panelerna sitta?
 
M mortimer skrev:
Ok. Då var det fel hus jag hittade.
Hur i helsike lyckas du snoka så pass att, du tror dig veta, vart TS bor? Det känns ärligt talat lite gränslöst.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Hur i helsike lyckas du snoka så pass att, du tror dig veta, vart TS bor? Det känns ärligt talat lite gränslöst.
Vi har alla olika kunskaper och förmåga att hitta i dagens digitala värld.
 
  • Gilla
Johan Ryberg och 1 till
  • Laddar…
Tyckte det var en bra fråga som ställdes tidigare. Om man vänder på frågan, leverantören kan få plats med 1 panel till. Hur skulle betala för den eftersom i det här fallet får en högre produktion. Ska man helt plötsligt bara betala för panelens kostnad eller?

Att säga att kw blir dyrare om man har färre paneler är ett intressant sätt att räkna. Eftersom kostnaden för anläggningen blir billigare.
Men det kanske är samma tanke som säger att man tjänar pengar när man får rabatt på en vara.

Men man kan också fundera när man köper en anläggning med solceller.
Får jag priset i beräknad effekt?
Eller får jag priset per panel?
Om priset jag betalar är beräknad produktion då ska priset påverkas nedåt på samma sätt.
Om priset är per panel (och montage naturligtvis) Då ska priset förändras på det sättet. enkelt sen kan naturligtvis hoppas på lite goodwill från företaget.
Men man kan inte kräva något.
Jag misstänker att arn skulle resonera på samma sätt. Eftersom allt annat är kalkyler gjorda av det företag som monterar dessa. En regnig sommar sänker produktionen och en solig höjer den. så en riktigt bra sommar med högt elpris blir kanon. Men nästa år blir riktigt regnigt och dessutom med låga elpriser. Ja solceller levererar året runt. men det är mer när det är vackert väder.
 
M mortimer skrev:
Vi har alla olika kunskaper och förmåga att hitta i dagens digitala värld.
OT, men viktigt. Att man kan göra något är inte detsamma som att man ska göra något.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja solceller levererar året runt. men det är mer när det är vackert väder.
Nja, uppe i norra Sverige går solen inte ens upp några månader varje vinter, då spelar det nog inte så stor roll hur vädret är…
I övriga landet står solen lågt samma tid så de ger inte mycket där heller oavsett väder…
 
Nissens
M mortimer skrev:
Vi har alla olika kunskaper och förmåga att hitta i dagens digitala värld.
Ja, och du hittade tydligen inte…
 
Nissens Nissens skrev:
Ja, och du hittade tydligen inte…
Känns som en disk utanför TS fråga.
 
Skulle man kunna få plats med alla om alla paneler läggs på andra ledden?
Vi har alla vår liggande för att få plats med så många som möjligt...
 
Nissens Nissens skrev:
Nja, uppe i norra Sverige går solen inte ens upp några månader varje vinter, då spelar det nog inte så stor roll hur vädret är…
I övriga landet står solen lågt samma tid så de ger inte mycket där heller oavsett väder…
Jobbigt! Men ni har gott om mygg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.