Jag håller på att få solceller monterade och montörerna upptäcker att projektledaren som varit här och tagit mått har missat vilket innebär att det blir 2 paneler mindre än avtalat. Jag har fått en "avtalsrevision" med avdrag för de paneler som inte monteras men detta innebär ett högre pris per levererad effekt. Som ja ser det så bör avdraget motsvara minskningen i effekt. Tar tacksamt emot synpunkter.

Per
 
  • Gilla
NilzG
  • Laddar…
Klantigt och oproffsigt av företaget. Just effekten är ju en väldigt viktig del när man dimensionerar en anläggning och det kan finnas många skäl till att en kund vill ha en specifik effekt installerad.

Har du räknat på vad det gör för beräknad återbetalningstid?

Samt vad innebär det rent estetiskt för huset? En del installationer som jag sett ser bedrövliga ut, då de tycks ”sakna” paneler.

Jag vill påstå att du har rätt att häva avtalet, eller kräva att de fullgör det ni avtalat från början.

Gällande avdragets storlek så kan du rådgöra med konsumentvägledare i din kommun, det är kostnadsfritt.
 
  • Wow
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Klantigt och oproffsigt av företaget. Just effekten är ju en väldigt viktig del när man dimensionerar en anläggning och det kan finnas många skäl till att en kund vill ha en specifik effekt installerad.

Har du räknat på vad det gör för beräknad återbetalningstid?

Samt vad innebär det rent estetiskt för huset? En del installationer som jag sett ser bedrövliga ut, då de tycks ”sakna” paneler.

Jag vill påstå att du har rätt att häva avtalet, eller kräva att de fullgör det ni avtalat från början.

Gällande avdragets storlek så kan du rådgöra med konsumentvägledare i din kommun, det är kostnadsfritt.
V Vardagsrum skrev:
Klantigt och oproffsigt av företaget. Just effekten är ju en väldigt viktig del när man dimensionerar en anläggning och det kan finnas många skäl till att en kund vill ha en specifik effekt installerad.

Har du räknat på vad det gör för beräknad återbetalningstid?

Samt vad innebär det rent estetiskt för huset? En del installationer som jag sett ser bedrövliga ut, då de tycks ”sakna” paneler.

Jag vill påstå att du har rätt att häva avtalet, eller kräva att de fullgör det ni avtalat från början.

Gällande avdragets storlek så kan du rådgöra med konsumentvägledare i din kommun, det är kostnadsfritt.
Det var min första tanke men de har semesterstängt.
 
  • Gilla
bjonor60
  • Laddar…
Hallå konsument har nog öppet hela sommaren.
 
perdahlin perdahlin skrev:
Som ja ser det så bör avdraget motsvara minskningen i effekt. Tar tacksamt emot synpunkter.
Någon form av grundkostnad är det ju oberoende av effekt så bara procentuellt dra av motsvarande effekminskningen blir ju inte rätt.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Någon form av grundkostnad är det ju oberoende av effekt så bara procentuellt dra av motsvarande effekminskningen blir ju inte rätt.
Självklart har företaget kostnader men jag utgår från mitt ursprungliga avtal som ingåtts. Planen var att täcka årsförbrukningen vilket inte kommer att göras nu så det jag får är sämre för mig än vad vi avtalat . Är det rimligt att jag ska få ett högre pris per kW än avtalat pga deras misstag.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
perdalin,
Hur många paneler var tänkt att montera?
Varför skulle de inte få plats? Vad är det som gör att de inte skulle få plats? Finns foto?
 
  • Gilla
näslund och 1 till
  • Laddar…
Såhär ser jag på det:
Exempel:
Du skulle efter gröntEl bidrag från första början betala 200.000kr för 15.000Wp, alltså 13,3kr/wp

P.g.a att två paneler inte får plats som vardera panel kanske är 400w, alltså totalt 800w lägre installerad effekt.
Då bör du isåfall istället betala: 13,3kr*(14,200)=198,800kr
 
  • Gilla
Mickekarlsby
  • Laddar…
perdahlin perdahlin skrev:
Är det rimligt att jag ska få ett högre pris per kW än avtalat pga deras misstag.
Per kW är väl en 10kW- dyrare än en 11kW-installation?
 
  • Gilla
MatteGbg och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Per kW är väl en 10kW- dyrare än en 11kW-installation?
Precis. Dra det till sin gräns med endast en panel monterad men i övrigt samma (växelrikare och annat) så blir priset per kW vansinnigt högt.
 
  • Gilla
simbic och 1 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Såhär ser jag på det:
Exempel:
Du skulle efter gröntEl bidrag från första början betala 200.000kr för 15.000Wp, alltså 13,3kr/wp

P.g.a att två paneler inte får plats som vardera panel kanske är 400w, alltså totalt 800w lägre installerad effekt.
Då bör du isåfall istället betala: 13,3kr*(14,200)=198,800kr
Två 400W paneler som inte behöver monteras kostar alltså i ditt exempel 1500 kronor inkl montering utan bidraget?
 
  • Gilla
miablomster
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
perdalin,
Hur många paneler var tänkt att montera?
Varför skulle de inte få plats? Vad är det som gör att de inte skulle få plats? Finns foto?
Enligt avtal 25 paneler som minskade till 23 paneler. Orsaken är att uterumstaket som går utmed halva garagetaket går en bit upp så det går bort en takpanna i nederkant. Projektledaren mätte på den längsta delen (bredvid uterummet). Det skulle gått bort 4 paneler men minskade till 2 när de monterar liggande istället för stående.
 
Om jag hittat rätt..
Då har du lagt på östra sidan där det inte finns någon skorsten utan bara en stege för sotaren. Isåfall i övrigt ett förhållandevis enkelt tak att lägga på utan hinder.

Isåfall en takyta på 14,7m* 4,5m (11pannrader som troligen bygger ca40cm "höjd" per rad)
Eller är det t.o.m eternitplattor ?
Gulvitt tegel med bruna träbeklädda gavlar
 
D Dilato skrev:
Två 400W paneler som inte behöver monteras kostar alltså i ditt exempel 1500 kronor inkl montering utan bidraget?
Blev nog lite fel i siffrorna där ser jag nu. Utifrån tidigare exempel ska det istället vara:
200000/15*0,8=10660kr lägre pris.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hur effektstarka är de tänkta panelerna? Om säg 380 Wp, och 25 st då 9,5 kWp installerad paneleffekt.
Väljs säg 415 Wp paneler och 23 st, då 9,55 kWp. Det är då om panelerna har samma storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.