Jag skulle bara vänligt fråga vilket påslag hantverkaren använt. Hantverkaren jag använt för mina två altanprojekt har helt enkelt visat mig kvitton på inköpen och sedan har vi enats om rimligt påslag då han tex transporterat allt.
 
Pagno skrev:
[länk]

Läs denna, lite matnyttigt!
Mvh P-A
TS har redan hänvisat till denna artikel.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Bygge en 91 kvm altan i maj, materialkostnaden hamnade runt 37k, då var de standard altan med 2 friser, kryss räcken, 2 standard trappor, skulle tippa att skriven gick på 5-6000 kr, enbart essve grejer. Byggde med 45x170 som både bärlina och bjälklag, 28x120 trall.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
Troligen köper byggfirman materialet från någon av de större bygghandlarna. För att få fram ett ungefärligt pris på materialet kan du t ex gå in på Beijers hemsida och välja Bygga Trall och därefter Trallväljaren. Där kan du sedan ange storlek och form och får fram ett pris.

Då har du i alla fall en ungefärlig uppskattning av vad materialkostnaden borde vara.

/Krille
 
Krille4 skrev:
Troligen köper byggfirman materialet från någon av de större bygghandlarna.
/Krille
TS vet att materialet köptes hos XLBygg!
 
XL bygg har lite dyrare priser men oftast bra grejer. När jag jämförde brunrillad trall mellan olika butiker fick jag ett löpmeterpris från xlbygg på 28kr. Och då får jag 30% rabatt pga kontakter........
Medans Beijer ville ha 16kr/lpm utan rabatt!

Jag ifrågasatte XL och dom påstod att det var Norrlandstrall och den var dyrare. Vilket kanske stämmer.

Det jag ville komma till, kanske har du fått fin Norrlandstrall och därmed ett dyrare lpm pris på trallen? :)
 
Mina priser är också från xl bygg. Handlar ingen annanstans.
 
Blir ju lite tveksam till att materialet skulle kosta exakt 60000 när firman summerade alla sina inköp från XL.

Hade varit trovärdigare om materialet hade kostat tex. 59684 kr ty då känns det ju iaf som att hantverkaren räknat och summerat sina inköp.

Min snickare brukar alltid bifoga följesedlar på allt material som han hämtat, kanske är han extremt ordentlig...då han även drog av en halv låda betongexpander som blev över och åkte in i hans bil, tycker ändå det känns rätt att betala vad inköpen kostat + tid för dessa men ser ingen anledning till att snickaren har rätt att avjämna till jämna 10000 eller 1000 lappar, såvida det inte har avtalats om fastpris.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
23000 för allt material är rent skitsnack.
Man ser på bilderna att det är en del vinklar på altanen dessutom så det går åt mer virke.

Skulle påstå att man hamnar på 40-45k i material.
Tänk på att skruv, spik och beslag är ca 5k.
Jag kan bara instämma.. 60 kakor för 140kvm altan anser jag vara helt rimligt. Slutförde just min egen på 77 kvm - Själv köper jag materialet från min egen leverantör där jag får sjuka rabatter på virket om det är hem till mig själv. (Läs samma eller lägre än byggmax) och min altan har till dags dato med skruv, reglar och trall kostat cirka 23.000. Bara skruv och beslag hamnar på ca 4000 i mitt fall. (Och då valde jag den billigaste trallskruven från Grabber)
Den storleken på altan och allt i 195 virke för 60.000 anser jag vara skäligt, visst att det skulle kunna gå att få billigare men jag tycker ändå att det helt klart är skäligt, speciellt om virket kommer från XL-Bygg.
 
Helt rimligt, min 65-70 m2 stora altan gick på 25-30 000:- med allt. köpte på Beijer!
 
Jag tycker inte priset är orimligt. Har byggd många altaner på runt 100 m2 och materialkostnaden hamnar ofta runt 45-50 000. Det är dyrt att bygga :rolleyes:
 
SueCia skrev:
Haha vad fan är ditt problem egentligen? Du måste ha väldigt traumatiska minnen när det gäller rörmokare och elektriker.

Vi har 15% påslag rakt igenom på vårat material och firmorna vi konkurerar med ligger inte nämnvärt högre i pris heller.

Nej, jag har aldrig nånsin träffat en elektriker som fakturerar baserat på listpriset...
Hempularen väldigt gott minne vad gäller prispåslag som konsumenter har rapporterat om här i forumet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En sak jag reagerar på när jag ser bilderna (med förbehåll för att jag inte har en aning om vad som är brukligt) är att jag ser inte ett enda vinkelbeslag eller spikbleck. Allt hänger på snedspikning/skruvning, och eftersom det är ganska långt mellan plintarna så innebär det att mycket vikt kommer att hänga i de snedspikarna/skruvarna.

Är det en normal konstruktion?

Likaså, brukar det inte vara tre lager, ett rätt så glest direkt på plintarna, sedan ett tätare vinkelrätt mot bottenlagret som vilar ovanpå det, och slutligen själva däcket? Det borde bli starkare än att snedspika. Finns det någon anledning till att man byggt så här (tex dåligt med utrymme i höjdled)?
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Jag satt också och insåg att det verkar inte vara byggt med en enda balksko, men var det inte så man gjorde förr skråspikade eller vad det kallas för och det har ju hållt så det är nog ingen större fara, för 60 lax bör man veta vad man gör :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.