konstruktionsvirke ska ju klassas i synnerhet takkonstruktion har ju förändrats väl hela förra året så nu är det väl europastandard vi följer där har jag för mig..

förresten hur är materialet ur brandsäkerhet kontra kärnvirke?
 
Tänkte posta ett par bilder på bygget ochså nu när det är nästan klart snart 2 år senare bilder mars 2012 285.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iphone 029.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
cecar33 och 2 till
  • Laddar…
Snyggt, mer bilder... på kluriga detaljer... pleace...

//AA
 
Mikael_L
Väldigt trevligt med uppdatering.
 
Intressant ! Vi ska börja bygga till våren och funderar just nu på om vi ska använda trditionella reglar eller lättreglar,så gärna lite mer erfarenheter och bilder från bygget.
Vad har du använt för isolering?
 
OK !
trevligt att det finns människor som är intresserade kan inte annat än att posta lite byggbilder
Hus o garage e byggda enligt samma relativt enkla koncept träfasad på spikregel 34x70 30 cc liggande windy hemmagjorda balkar 450 mm hus resp 350 mm garage diffspärr spikregel 45x70 30 cc osb 11 mm och gips all isolering i huset är lösull och jag gjorde hål i överliggaren på väggen vid varje fack dvs 60 cc och fyllde väggarna uppifrån med lösull under fönster och på en del andra ställen som ej gick att komma åt efteråt satte vi vanlig isolering
Köpte lösull 7,5 ton i Estland för ca 5 kr/ kg

vanlig platta på mark 30cm cellplast och prefab takstolar från Derome
htc 031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iphone 077.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iphone 031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iphone 111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
i phone 010.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
huset april 2012 017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
huset april 2012 026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
huset april 2012 032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
huset april 2012 039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
huset april 2012 031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
april2012 003.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iphone 005.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iphone 017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
juli2012 032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fritt harmoniskt hus
  • Laddar…
Larsbj

angående din fråga om lättreglar Min bror är snickare sen många år och han hade aldrig jobbat med lättreglar tidigare Men efter detta bygget är han helt såld Dom är lätta att arbeta med vi var tre man som reste garaget på 80 M 2 på ca 4 dagar med takstolar på tex spikade vi ihop väggen långsidan i ett stycke 10 meter och reste den upp på 3 man
Jag byggde mina själv och sågade dom i rätt längd och gjorde urtag för hammarband jag fick materialet gratis och hade tid över men på denna sida finns http://www.prt-wood.fi/sf/pdf/Prt_Ipalkki_esite wood.pdf Dom säljer balkar till bra pris men blev inte att jag köpte där

Jag byggde ju i egen regi så jag bestämde att det var ok hållfasthet eller som min konstruktör sa " du kan ju ställa en tanks på dom väggarna "
Det kommunen vill ha konstruktionsberäkning på är takstolskonstruktionen och betongplattan väggar bryr dom sig inte om Däremot vill dom ha detaljerad beskrivning på infästning av takstolar mot överliggare
som sagt jag tycker det har varit otroligt lättarbetat och formstabilt om man jämför med massiva reglar sen har du ett 25% bättre u värde i en sån här vägg sågs det
I min energiberäkning (ochså nåt kommunen vill ha) Hamnade ett hus på 185 m2 på 14000 Kwh / år och jag klarade kåken med en nibe bergvärme på 6 kw
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
För att svara på trådtiteln: Jag gav 99 kr/m + moms för mina H 400.
 
  • Gilla
Bobby Bogren och 2 till
  • Laddar…
Ytterligare en grej jag kom på som är bra är att masoniten i K 40 kvalitet tål en massa regn utan att svälla eller nåt annat Något som oroade mig mycket
Fick naturligtvis världens regnoväder precis i stomresningen av huset så syllen badade i vatten under flera veckor
Men den torkade snabbt upp utan att det blev några skador på materialet
När jag läste om konstruktionsboard masonit K 40 på nätet står det att
Masonite AB tillverkar träfiberskivor, board, enligt Mason-metoden som innebär att skivan blir extremt stark, seg, formstabil, fukttålig. Skivorna lämpar sig som byggmatrial för småhus, volymbyggen, flervåningsgus i trä,bärare för laminatgolv, liv till lättbalkar
Mvh
 
Hej Lindeberg1!

Syllen du använde var massonite balk?

Ser att du fält in en bärlina i din yttre-väggregel.
La du på ett hammarband på inner-regeln och även en massonite där över?
Måste väl gå att skippa massoniten där och ha det öppet uppåt. (för enklare lösullsfyllning uppifrån)

45utrymmet på insidan var bara för elinstalation? inget isolering där?
Måste bli mycket enklare att dra ev. ventilationsrör ner i väggen. (för tilluft vid fönster) Nått du gjorde?


Mycket inspirerande att se... (y)

Tyvärr ofta svårt för dom vanliga hustillverkarna att anamma ett nytt system.

//AA
 
Redigerat:
Saiter

Jo helt riktigt syllen var 45x70 regel uppe på limspikad 8mm masonit alltså inte spårad i regeln detta fick jag från
http://www.byggma.no/katalog/Sverige/brosjyrer/Masonite/Masonite Beams/index.html

Norrmännen har ju köpt masonit från svenskarna en mycket bra vägledning ovan
Mitt koncept med 700 mm höga spirorör för ifyllnad av lösull fick jag skrota var tvungen att fylla väggarna flera gånger och trycka ner lösullen för hand i varje fack den sjunker om man kör den med maskin blås Jag har en blås jag köpte Talade med tillverkaren i Estland och lodräta konstruktioner måste man upp i 55-60 Kg/ M3 densitet för att ullen inte ska sjunka i väggen lite jobbigt men det gick idag har jag bara hålen i överliggaren för att jag ska kunna kolla om nåt år ifall det skulle sjunka ytterligare Hade jag gjort om det idag Hade jag fyllt väggarna med våt metod alltså lösullsmaskin med vatten/ lim dimma som denna filmen visar http://www.youtube.com/watch?v=xcSCsCp9sCQ

Klarar du dig med kanske 25 Kg/ M3 densitet dvs hälften så mycket material U värdet är detsamma i allafall men det är ju pengar att spara

45 reglarna insidan är för elinstallationer kan göras utan att ta hål i diffspärren Lagt även vatten där med väggboxar och pex Rör i rör får det plats om du har osb och gips ochså

Min konstruktör sa att det räckte med en infälld 45x170 som bärlina under överliggaren men man måste ha en väggregel under varje takstol utan undantag så det blev en sån sen gjorde jag balkar ovan fönster i 220 dim och med en inne takhöjd på 2,6 meter passade dom precis under 170 regeln och undersida perfekt höjd fönster 210 cm förstärkte båda väggreglarna lokalt vid sidan om fönstren med 18 mm osb remsor för att få bra fästen för karmskruv funka kanon PU lim och spikpistol bara
använde även 18 mm osb ovan fönster och undersida vanlig väggregel tillkapad med 18 mm osb som utfyllnad

drog ingen vent under fönster utad traditionellt aggregat från FTX från enervent mycket bra ventaggregat enligt en polare i branchen
mvh
 
Då förstår jag.
Har du flyttat in än?

//AA
 
lindeberg1 skrev:
SP HAr gjort skaktester med vertikala väggpartier fyllda med lösull och förutsatt att man fyller väggarna med lösull i rätt densitet ca 50 kg/m3 så sjunker inte isoleringen vindar kan man köra lite lösare det finns ett EU godkännande på applikationen med tillvekarens förutsättningar uppfyllda finns inga problem

Jag kommer ha spikregel med 300 mm cc från golv till tak som håller isoleringen i facken Det är väldigt vanligt i resten av eu men inte så vanligt i Swedala
Mvh
Lindeberg
Har kanske inte hängt med i svängarna men varför har du lösull i väggarna?
 
Ja Nu har vi jobbat i ett år alla helger all ledig tid haft hjälp av snickare sammanlagt ca 20 veckor Jag själv jobbade heltid i 5 månader och då menar jag heltid 7 dagar i veckan 10 till 12 tim / dag och vi flyttar in den 1 a maj om ett par veckor Det har varit slitsamt men roligt och man kan ju säga att ca 1,5 miljoner tjänar man på att bygga i egen regi ett hus och garage i den här storleken


feb 2013 065.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
feb 2013 058.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
feb 2013 011.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
iphone 297.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
Masonit Beams som jag köper via Derome (företagsavtal men det spelar nog mindre roll), prisexempel:
47x220 masonitregel (numera OSB istället för masonit) kostar 62 kr plus moms per meter.
Motsvarande K24 massivregel ca 28 kr plus moms.

Ink moms alltså 77 kr eller 35 kr per meter. Det får allt bli väldigt mycket bättre U-värden för att jag ska bygga hela huset med dubbla priser på reglarna.

Börjar man däremot jämföra en limträbalk mot dessa så går det nog mer jämnt ut tror jag, men där har jag inga siffror att ge er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.