Kanon, vad fina bilder :). 40k, ungefär hur var kostnaderna fördelade mellan masonite,lim, trä etc (bortse från fräs/fräsbord etc).
Fick du måttbeställa frässtålen eller hittade du nån som hade det i sitt sortiment?

Kred att du gjorde dem själv!

/LT
 
Kul att någon uppskattade mitt slit !

Jag har köpt 2 st pallar med Masonit K 40 ca 24000;- tror det var 120 skivor totalt
2 pallar med 45/70 5,4 m reglaroch sågat dom i 2,6 m längder 11000;-
lim på 1 lit tuber ca 5000:-
Har fått bra priser genom en stor byggfirma
dewalt fräshållare från woodpeckers i usa ca 1000:-
beställde frässtål 3 pinnfräsar och 3 fräsar till masoniten gick på 4000:- om jag minns rätt sen byggde jag en limjigg av järn och gängstång där jag limmat 10 st "balkar"åt gången
snodde dimensionen från www.prtlami.fi och övrigt från http://www.e-pro.nu/energivagg/index.html och över o underliggare från http://www.byggmagroup.se/dt_article.aspx?m=2473&amid=8724

utifrån och in ska väggen bestå av panel, spikregel liggande 28/70 30 cc från golv till tak, vindpapp, mina reglar med lössull cellulosa, plast, 45/45 regel liggande cc 30 cm för eldosor o liknande ev osb och sen gips
 
Okej bra med lite priser :). undra om det lönar sig att göra motsvarande regelverk för ett lite större varm garage (~80-100kvm)... Ingen idé att räkna in arbetsinsatsen i priset så klart...

Hur får du dit lösullen så den fyller ut mellan reglarna? ingen risk att den ramlar ned efter ett tag?

u värden färdig vägg:
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1281
195mm Träreglar verkar ge u = 0,27 lättregel ger 0,22. Verkar som att klenare dimensioner inte ger så mycket vinst?
 
Redigerat:
SP HAr gjort skaktester med vertikala väggpartier fyllda med lösull och förutsatt att man fyller väggarna med lösull i rätt densitet ca 50 kg/m3 så sjunker inte isoleringen vindar kan man köra lite lösare det finns ett EU godkännande på applikationen med tillvekarens förutsättningar uppfyllda finns inga problem

Jag kommer ha spikregel med 300 mm cc från golv till tak som håller isoleringen i facken Det är väldigt vanligt i resten av eu men inte så vanligt i Swedala
Mvh
Lindeberg
 
Snyggt "Lindeberg"


Mera bilder på bygget efterhand som det fortskrider...:) och kom ihåg att visa alla smarta trix.

//
 
Precis :). Hmm, går det fästa en stående bärlina på något klokt sätt också?
 
Du hamnar med andra ord på ca 87kr/m i snitt för reglarna?
Om du skulle köpa dessa via bygghandeln skulle de kosta ca 70-80kr/m i snitt beroende på hur bra rabatt du kan få av din handlare. Men det är klart då missar du ju allt nöje med att snickra dem själv.

Masonites väggreglar är uppbyggda av K13-board samt K18 virke. Bjälklags/Takbalkar har K40-board i livet samt K24-K30 virke i flänsarna.

:cool:
 
Redigerat:
Bra jobbat lindeberg. Mycket imponerande arbete. Men hade det inte varit enklare att göra en sån här regel om du ville ha en tjockare och lättare vägg? Med en 95mm regel + 120mm cellplast + 120mm regel samt plyfabitar istället för spikbleck landar man nånstans runt 100 kr för en 2,60 hög "lättviktsregel" a la byggmax. Dessutom får du betydligt mindre köldbrygga jämfört med masonitebalkarna.

http://www.villavarm.se/vaggar-och-tak-8.asp
 
Inga problem med att lägga cellplast direkt mot reglarna? Tänker närmast på fukt mellan cellplasten och reglarna?
 
  • Gilla
jippohus
  • Laddar…
Mikael_L
Nej, det är inga som helst problem.

Cellplasten är inte mindre diffusionsöppen än trä, så fukt vandrar lika bra eller bättre än i solida träreglar.

Jag stör mig lite på att villa-varm har spikbleck i metall i sin konstruktion, dessa måste ju utgöra rätt schyssta köldbryggor.
jeppeknasters förslag med masonit/plywood känns ju bättre då.
 
Okej,Intressant. Var får man tag i 45mm tjock cellplast :) för nästa DIY projekt?

Nu när jag skärskådar bilderna så ser jag att de sätter den kraftigare regeln in mot huset. Är lite svårt att se på bilden men innebär de att takstolarna vilar på den 'klena' regeln?? ser lite skumt ut? Jag hade gissat på tvärt om?
 
Takstolarna vilar på den inre regeln som har en infälld regel på högkant. Vad gäller cellplasten så funkar det väl med 40 mm. Sen är det bara att ta fram sågen och såga till dem i rätt bredd:) Det kanske går att beställa färdigkapade små cellplastbitar. Hör med cellplastdirekt.se, de vet säkert.
 
ja precis, stupid me...
 
  • Gilla
besun och 1 till
  • Laddar…
Intressant att bygga egna reglar och balkar, men hur är det med reglementet?
Finns det några paragrafer i bygglagen som säger något om detta? Måste man visa upp något papper eller likanden inför KA eller vid byggsamrådet som visar att det är testade och godkända reglar/balkar man har i sin bärande konstruktion?
 
ja, fast 120mm reglar klarar ju tyngden själv med en vanlig cc60 konstruktion (med infälld balk)...så det lär inte vara ett problem, MEN kan vara en bra idé att höra med din KA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.