Ja jag menade inte att det skulle vara något fel med att bygga sitt eget hus utan endast att även de som är snickare inte kan bortse ifrån att den egna tiden (även om det är semester) och att man måste värdera denna tid till något för att kunna jämföra totalkostnaderna av bygget.

PS! Finns det nu någon snickare som inte tycker att den egen tiden för exempelvis garagebygget under semestern är närmast obetydlig så får ni ju gärna komma hem till mig och jobba gratis också ;-)
 
Jag och tjejen har kollat runt på olika husleverantörer men börjar så smått komma fram till att vi vill bygga själva. Med det menar jag bygga allt själv på egen hand.
Jag började rita huset idag faktiskt och när mina skisser är klara så landar de hos mer erfaren arkitekt-kunnig person som kan färdigställa dem korrekt - kostar några lappar svart.
Tomt har jag redan, 4000kvm på mina föräldras mark=gratis mot att de får koppla in sig på infiltrationsbädden som vi troligtvis delar kostnaden på.
Kontakter inom markarbeten samt maskiner till mitt förfogade=väldigt billigt
Planerar vattenburen golvvärme via jordvärme samt vedeldad kamin i allrum som är öppet till nock=dyr installation
Är utbildad elektriker utan behörighet=drar allt själv ihop med kompis som är elektriker med behörighet=billigt
Har drivit byggfirma tidigare och kan bygga och det jag inte kan lär jag mig via både teori och praktik=billigt
Tjejen är utbildad florist och jobbar åt en stor handelsträdgård med landsskapsarkitekter till sitt förfogande och där spar man en del även om jag inte räknar in denna kostnad i själva husbygget då det får ske under etapp två (trädgård, garagebygge samt gästhus)

Jag blir besviken om jag inte kommer under miljonen när huset står klart. Vi kommer ha en hög standard men inte dyr för det, det går att få enormt fina kök för 100´k med fantasi och lite kreativitet samt nära till Ikea.

Jag räknar med att vara klar med första ritning inom en vecka och därefter ska jag börja med att räkna på vad material kostar. Har släkting som är inköpschef på ett företag med lite kontakter så han får sköta upphandlingar av sånt för bästa priser mm.

Största anledningen till att vi bygger helt på egen hand är för att dels inte skänka pengarna till hustillverkarna när man kan gör annat för pengarna samt att vi vill ha helt egen design på huset. Tanken är att det ska vara en blandning av gammalt och nytt då det byggs på landet bland gårdar och gärden. Ett avlångt rött hus med vita knutar, fin entré och ska se ut som ett tvåvånings-hus men det kommer vara öppet till tak i 2/5 av huset. Storlek ej bestämd med jag gissar på att det blir ca 160kvm golvyta. Vi är endast två vuxna (25 år, inga barn de närmsta åren) med 2 katter och fler på väg så större behövs inte.
Prioritet efter hus är dubbelgarage där jag kan bygga mina bilar samt ha bar och biograf på övervåning och där lägger jag gärna ner mer pengar mot normala fall.

Kanske är jag optimist men vafan, man måste chansa. Alternativet är att köpa kåken vi bor i nu (stenhus från sekelskifte, centralt vid vatten) på ca 300kvm för över 2 miljoner och där tillkommer rust för 300´k. Det är lockande men jag vet inte vad vi ska göra med all överflödig yta, vi har en lägenhet på övervåningen i dagsläget som är mer än tillräcklig för oss med eventuella framtida barn.

Tillägg; Jag kommer vara "ledig" vid stor del av byggandet och ska försöka lösa det på ett bra sätt. Kanske fakturera sig själv? Men då skattar man bort mycket av lånepengarna... Nåja, har ni några bra förslag så återkom gärna med dem :D

Edit/ såg att några hade kommentarer angående egen nerlagd tid etc. Jag är en sådan som gärna använder min lediga tid till att arbeta. Under mina 3 veckors semester (börjar imorrn igen :( ) så har jag byggt en stor flytbrygga samt två verandor åt svärfar och en massa mer. Säkerligen jobbat 50h/vecka om man slår ut det, vi hade en kort semester på 2dagar på Visingsö :D
Hellre jobbar jag gratis åt släkt/vänner på min fritid än tar det lugnt. Jag har myror i kroppen efter en dag och läser hellre en bok en timme innan sovdags än att läsa en hel vecka...
Renoverade vår hyresrätt under två månader innan inflyttning, gratis även det. Varför? För att det är kul helt enkelt. Sen är det tråkigt att jobba under tvång men det är en annan femma :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.