"Tog ledigt från jobbet som snickare" Innebär detta även att du har kunnat köpa material till förmånliga priser?
 
Eftersom jag bygger lösvirkes själv, så tvivlar jag inte på de 600`, men själv har jag ingen sådan ordning på "bokföringen" så att jag kan räkna ut kostnaden per krona. Men vad gäller priserna på visst material, bl a trä, gips, isolering så köper jag detta billigare i Malmö, Hornbach, än vad jag får ge med rabatt i Höör. Fönster o dörrar kan man med fördel köpa hos Varbergs trä osv. Men som nämns, man får veta vad man ger sig in på, för det kan bli jobbigt vissa stunder, och då går det inte att sluta med bygget. Men man behöver inte göra allt klart innan man flyttar in, och man behöver inte anmäla bygget klart förrän när de 5 åren är till ända. På så sätt kan man spara några år ytterligare på fastighetsskatten.:cool:
 
Grattis ni alla som lyckas med att bygga billigt. Det hus som jag byggde under förra året har kostat ca 1,6 mille + tomt 670'. 2 plan 150 kvm. Har köpt ca 200 snickartimmar + el o vvs. Resten har jag gjort själv, ca 1700 timmar. Har inte snålat vid materialvalen, ekkök från Ballingslöv, klinker och ekgolv, kaklade badrum osv.
 
andersmc skrev:
"Tog ledigt från jobbet som snickare" Innebär detta även att du har kunnat köpa material till förmånliga priser?
Jo visst var det till hyffsade priser, men inga fantasi rabatter.

Jag tror, att om man som privat person kan göra en spec på allt virke+iso och gå in till olika byggvaruhandlare och va stenhård förhandlare, så kan man säkert iaf nästan komma ner i dom priser jag handlade för.

Det kostar mycket mera att handla lite, ofta....
 
Jo just det, jag köpte inget dyrt golv, inga dyra tapeter, ett medel dyrt kök av Kamprad. Jag har små barn och rustar nog om ca 15år, kanske lägger jag mer pengar då på ytskickt men troligen inte.

Det finns ju så mycket annat roligt att köpa......
 
Vad det kostar att bygga beror såklart på vilken standard man vill ha. Det är inga problem att bygga hus (exkl tomt) för under 10' / kvm trots att man anlitar en firma för allt, gör man allting själv går det säkert att komma ner till 4-5' / kvm.

Vad man inte skall lura sig på är att kostnaderna är ganska linjära, ett större hus innbär för det mesta större badrum/kök etc.
Väljer man lite "bättre" (dyrare) material/konstruktioner rakt igenom så stiger kostnaderna fort.

1a) Billigt kök: 60' (inkl vitvaror)
1b) Lite större och dyrare (typ Ballinglöv, Elektrolux): 200'
1c) Gaggenau + Poggenpohl: 300'+
2a) Enkel uppvärmning: 70'
2b) Golvvärme och bergvärme: 200'
3a) Enkel el: 60'
3c) KNX installation med designknappar och många spotlights etc: 200'+
4a) Plastmatta + enkelt laminatgolv: 50'
4b) Helkaklade badrum + parkettgolv: 200'

Med de dyrare valen eller ett hus på 200+ kvm blir det svårt att bygga för 600', även om man gör allt själv.
 
Har byggt mitt hus nästan klart nu. Återstår inredningsarbetet samt putsning utvändingt och markarbeten. Huset är på 230 kvm och ca 100 i biyta inkl garage. Jag har byggt rubust och har bla råspont i alla inneväggar inkl isoleling. Jag har parkettgolv samt helkaklade badrum med bubbelkar och ångbastu. Jag har två braskaminer varav en är täljsten. Massiva innedörrar i ask sam ett kök med gratit skivor och totalt 7 m bänkyta.
Väggarna är totalt 42 cm tjocka och på vinden har jag 60 cm. Huset är 1,1/2 plan och i snedtaket är det 40 cm isolering.
På taket är det glaserat taktegel, takytan är totalt 350 kvm.
Golvvärme i finns i 230 kvm.
Totala budgeten inklusive allt löd på 2,1 mille. Jag kommer troligvis hamna på 2,3 total. Då har jag själv snickrat ihop detta på fyra månader då jag har varit tjänstledig. Min svärfar är pensionär och har hjälpt till mycket.
Jag har förhandlat alla priser ganska tufft och fått ner inköpskostnaderna till bra nivåer.
En del matterial såsom klinker och altan virke 40 kvm (bankirai) köper jag i polen.
Totalt har jag anlitat hantverkare inkl el och vvs samt snickare vid gjutning och takstolsmontage 80 timmar.
Räknar man kvm kostnaden utslagen på hela ytan inlusive biytan så hamnar jag på 6900 kr. Räknar man bara boytan så blir det precis 10 000 kr/kvm.

Visst går det att bygga billigt men håll hantverkarna borta så mycket det går är mitt råd.
 
Håller på att bygga ut mitt hus, första etappen var att förlänga huset med en tillbyggnad på ca 100kvm. Byggdes i princip som ett separat hus där i sågade upp väggarna när vi var klara. Det kalaset gick på ca 1,4Mkr, dvs 14000/kvm.
I det ingick
Källare med golvvärme (ca 50kvm)
Uppvärmningsanläggning (sjövärme + frånluftspump)
Kök
Helkaklat badrum och tvättstuga.
2 sovrum, vardagsrum och matsal.

Har dessutom kostat på en del extra när det gäller materialvalen.

Anllitade hantverkare för grunden, el & vvs samt hade en snickare som gick parallellt med mig 8 veckor. Annars gjorde jag resten själv.
Hade jag sparat lite mer på materialval och gjort en enklare grund så hade jag nog kommit ner till ca 11000/kvm. Så visst går det att komma ner mot 10000/kvm.
 
Det bästa sättet att jämföra borde väl vara att räkna på byggkostnader, dvs att bortse från tomt, bygglov, arkitekt mm. De utgifterna varierar ju starkt beroende på var i landet man bygger. (Det gör iofs också lönerna till hantverkarna!)

För 168 kvm (84 kvm platta) och altan/balkong samt carport 6x11m med förrådsdel 24 kvm fick jag "takpris" på knappt 1,8 miljoner. Det gör kvm-pris boyta på 10684 kr, inkl. carport 7670 kr.

I kalkylen ingår officiellt egen arbetsinsats på 90' men i verkligheten blir det betydligt mer av eget arbete. Hoppas därmed kunna få ner priset något eftersom arbetet är på löpande, tyvärr säger väl de flestas erfarenhet att man alltid slutar i närheten av takpriset, kanske t.o.m över det.

Total budget för bygget med tomt o övriga kostnader är 2,2 miljoner. Om slutsumman överstiger det hoppas jag att huset blir schysst värderat så jag kan få öka på lånet något.

Kjell G
 
Jag färdisställde vårat hus förra året och har summerat. 1.450`. då är inte tomten med men annars allt jag betalt. Vi har 150 m2 enplans med ganska påkostad inredning. Energibrunn 150 m. Hur går det ihop? Ja vi började planeringen ganska tidigt, för 2år sedan. Hade hela förloppet klart för mig när vi tryckte på startknappen.
Jag tog ledigt ett år och frugan släpade hem till såsen och potatisen. Jag byggde själv allt inkl. vvs. El får man inte göra själv, så det gjorde en kompis med behörighet Det paketet gick på 70`Men nu är vi klara och trivs jättebra i vår energisnåla 150 m2 tvårummare som frugan brukar säga. Funderar faktiskt på att bygga ett till, för det här var ju roligt. Och fin fysik fick man på kuppen! Och framför allt, nu har man ju skaffat maskiner som nog är A och O för egnahemsbyggare
 
  • Huset f trädgård.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stol:

Du är välkommen att bygga åt mig då. ;-)
Ser riktigt snyggt ut!
Gillar skjutpartierna!
Kanon
 
KJ skrev:
Hej

Jag byggde 160m2 i 1,5 plan, med betong platta o golvvärme +lfvp
All inredning, borra brunn,vvs ,el, ja rubbet för 750 000kr exl tomt.

Jag hade hjälp en halv dag med plattan samt en dag med borrningen av brunn,
resten gjorde jag själv, lyckades ta ledigt från jobbet som snickare i ett halv år nov-apr. Så mycket som jag tjänade på att ta ledigt å göra allt själv får jag inte ihop på 3års löner....
Nu blir jag glad.
alla säger att det inte går att bygga under 1 mille utan tomt och detta försöker vi bevisa för banken som INTE tror oss
 
sarasj skrev:
Nu blir jag glad.
alla säger att det inte går att bygga under 1 mille utan tomt och detta försöker vi bevisa för banken som INTE tror oss
Jag förstår inte riktigt att man skall "Försöka bevisa mot banken"?
Det är väl där man skall hugga till extra för att hamna på rätt sida.

Jag håller på och bygger till och bygger om.
När jag budgeterade så tog jag de dyraste priserna jag hittade + försökte få med allt som kan tänkas komma till och kom fram till ca 750´. Gick till banken och presenterade min budget och bad om ett lånetak på 900' för kunna täcka eventuella extra utgifter.
Jag fick det beviljat med en kommentar om att det inte är ofta de ser en sådan väl genomtänkt budget samt att de tror att jag inte kommer behöva utnyttja hel beloppet.

När jag sedan påbörjade gjorde jag tvärt om och handlar upp där jag får de bästa priserna.
Jag skulle nu uppskatta att slutnotan kommer hamna på 600-650'. Alltså rätt sida om både budget och lånetak..

Visst skall man hålla nere kostnaden och ha en budget. Men se till att det finns utrymme för fördyrningar. Jag brukar fråga folk som räknat lågt om de har tagit med spik och skruvkostnad. Det är en typisk sak som man tänker att det är försumbart när man budgeterar men som lätt hamnar runt 10.000 kr. Många sådana poster knäcker lätt budgeten och drömmen.

Så min filosofi är. Budgetera högt men köp billigt.
 
Efter att ha läst denna tråd slår det mig att nästan alla ni som "snickrat själva" värderar er egen tid till noll.
Att "ta ledigt i "ett år" är knappasst gratis och som någon annan nämde så hade han lagt "1700 timmar" á pris per timme vadå?

Utan denna uppgift så är de totalsummor som nämts helt orelevanta eftersom man säkert kan bygga hus nästan gratis med endast en yxa och spade.
 
Snailman
Anledningen att det inte står (utan att det står antal timmar) är väl att alla har olika uppfattning om denna sak, en del arbetar helst 4 timmar på sitt vanliga jobb, för att kunna betala snickaren för 1 timmas jobb, en del tycker det är värt att sätta till fritid och helger och semester för att slippa betala motsvarande vad man tjänar på 3,5 år på sitt vanliga jobb.

En del kan ju tom ha fått ledigt från sitt jobb, och då 'måste' man ju inte sätta till sin fritid alls.

En del är ju tom snickare på sitt vanliga jobb, och då borde det väl vara ganska självklart (om man får ledigt) att man hellre jobbar ett år på sitt eget bygge än 4 år på andras...:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.