Jodå, det låg över hela golvet, men när jag skavt bort asfalten så är edt torrt överallt förutom en "fläck" på ca 10cm
 
Aha. Men grejen är i alla fall att plattan (och väggarna?) har direkt makkontakt. Detta är basic princip när du renoverar källare. Aldrig stoppa fukten, mer än kanske just kring golvbrunnen och i duschhörnan. Läs lite i trådar om källare här på forumet, så får du se hur man resonerar kring det. Jag hade skippat alla former av försök att stoppa vattnet.

Dessutom, det blir ju lite bakvänt att resonera att man vill stoppa vattnet, och sen, när jag menar att det är dumt, påpeka att det är så lite fuktighet det handlar om. Då kan jag definitivt inte se något skäl till att göra det.
 
OK Jon_h, tack för svaren. Jag fortsätter söka här
 
Update här, jag hade inte så bra koll på primers som jag trodde att jag hade. Det finns mycket beständigare primers nu än jag hade klart för mig. Alltså, det är bara att prima om man ser till att det är en primer som är vatten- och alkalibeständig.

Se även den här tråden, en bit ner.

Ledsen för den taskiga infon.
 
Casco har rekommendation på en sina flytspackel förpackningar:

Vid ständig kontakt med vatten: Prima med en blandning av 5 kg pulver blandat med 3 l vatten och 1 l primer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.