Hej.

Ska nu lägga klinkers i en del av källaren som ska bli förråd.
Jag har slipat bort ca 60-70 & av gamla färgen ( satt bra och det var torrt och fint) .

Ska man ha Primer 3698 före?, i byggvaruhandeln sa dom det och dem sa att primern är diffusionsöppen.
Är lite skeptisk, vet varken ut eller in......................

P.s Dränerat för 2 år sen D.s
 
Och hur vet man hur mycket fukt som kommer underifrån????
Det verkar ju snustorrt iaf.....

Tack för svaret.
 
Det är inte helt lätt att ta reda på utan att göra en regelrätt fuktmätning. Men man kan få en indikation genom att tejpa en bit plastfolie på betonggolvet och se om betongen ser mörkare ut och/eller det blir lite kondens under plasten efter något dygn.

Sen beror det ju på dräneringens skick och om det finns någon isolering i golvet.
 
Okej om man struntar i primern då, är det bara att dammsuga ytan noga då?

Man kanske ska vattna på lite före???

Jag hade tänkt använda Cascos kakel och klinkersfix.......
 
Ja, om du har tillskjutande fukt så är det bara att dammsuga. Om betongen redan är fuktig så tjänar det inte mycket till att vattna. Se till att inte blanda fixet för torrt, och kamma in det omsorgsfullt i ytan. Jobba in det så att det tränger ner i porerna liksom.

Förresten, hur ser ytan ut nu, du säger att du har slipat bort färgen? För är det för slätt och blankt kan det vara lite svårt att få helt bra vidhäftning.
 
Vi har i helgen slipat/bilat bort 30 m2 färg i källaren med maskin. Det dammade något kopiöst mycket... Vi skall lägga klinker och jag personligen väljer att prima betongen. Detta enbart för att få en bra vidhäftning. Primen är diffusionsöppen och släpper igenom vattenånga. Den primen jag använder skall ge bra vidhäftning även vid hög alkalitet. dvs inte förtvålas. Jag tror att de olika primerna på marknaden är likvärdiga map polymerer.
 
Midvinter, jag kikade runt lite nu på olika sorters primer, och det verkar vara olika. Ardex P51 ska bara användas inomhus och får inte utsättas för kontinuerlig fuktbelastning, medan till exempel Finja MSA 100 kan användas även utomhus och har hög vatten- och alkalibeständighet. Men du har rätt i det du säger, jag hade dålig koll.

Bananen, jag måste ta tillbaka det jag sagt tidigare och istället rekommendera att du använder primer, men att du kollar att det är en primer som funkar för ändamålet. Ledsen för förvirringen..
 
Hej.
Jag har nu lagt ett rum i källaren utan att primat.
Jag blandade fixet ganska löst för jag märkte att det sög ganska bra.
Plattorna sög fast direkt.
Körde med Cascos Kakel & Klinkersfix men till dom andra rummen ska jag använda Floorflex från Casco pga lite ojämnt golv och stora plattor....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.