Jag har använt en vanlig kabelskotång för att pressa krympkabelskor, men jag märker att dom ofta sitter dåligt, så man får klämma flera gånger för att få fast dem. Jag tycker det fungerar bättre nu då jag ökat spänningen på min kabelskotång, men det kanske inte är optimalt.

Jag har läst på nätet att man ska ha en speciell kabelskotång för denna typ av kabelskor. T.ex. rekommenderar Duraseal följande verktyg:
https://uk.rs-online.com/web/p/crim...3743D41442D31353232267374613D41442D3135323226

Duraseal finns på Würth och även Clas Ohlsson säljer deras skarvhylsor:
https://www.wurth.se/produkter/ford...ordonsel/kabelskor--andhylsor/krympisolerade/

Vad rekommenderar ni för verktyg för dessa kabelskor?

Edit: hittade denna som har lite bättre pris:
https://www.elfa.se/sv/presstaenger...o&page=2&origPos=8&origPageSize=50&simi=97.02
 
Redigerat:
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
Vad är det för tång du har då?
 
  • Gilla
Pfes
  • Laddar…
R
Först köp inte plåtbiten på varuhuset bara skräp , det finns två typer tänger en för isolerade och en för oisolerade
kabelskor/skarvar ,
/www.proffsmagasinet.se/verktyg/handverktyg/tang/knipex-9752-series-preciforce-crimptang-975236---for-isolerade-kabelskor?channable=e43496.VFQxMDU0MC0x&VAT=1&gclid=Cj0KCQjw3KzdBRDWARIsAIJ8TMS2VMRN9kHyE76qUyd9OukRgWEUK7R34oSQT31JOYf_mDhJocu36P8aAugHEALw_wcB
Är kanske lite dyra för amatörer som inte använder dom så mycket , finns några billigare med
 
hsd
S SnickareHobb skrev:
Har en sån här som även säljs på Biltema och Clas Ohlson:
[länk]
Den ska pressa rätt på första pressen, har Du möjligtvis för klen kabel i för grov kabelsko
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Vad använder du dina kabelskor till? Om det fungerar med oisolerade kabelskor så är de mycket bättre än de isolerade.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
Har en sån här som även säljs på Biltema och Clas Ohlson:
[länk]
Den tången tycker jag brukar fungera.

Som sagt, berätta mer. Vad har du för trådar? Vilken typ av hylsa klämmer du?
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den tången tycker jag brukar fungera.

Som sagt, berätta mer. Vad har du för trådar? Vilken typ av hylsa klämmer du?
Olika trådar från t.ex. strömbrytare. Då är trådarna oftast tunnare, vilket medför mer problem.

Men en vanlig 1.5 mm2 FK-ledare i en krympkabelsko för 1.5 mm2 ledare med röda klämdelen på kabelskotången medför dålig förbindelse. En vanlig röd kabelsko sitter stenhårt. Men inte krympkabelskon. Har mest använt skarvhylsor:
https://www.wurth.se/produkter/ford...or/krympisolerade/skarvhylsor-krympisolerade/

Funkar om man klämmer några gånger och ibland får man hjälpa till genom att klämma med en polygrip också.

Vred dock upp hur hårt kabelskotången klämmer innan den släpper, och det ser ut att fungera bättre.

Men det ser ju ut som att det är en speciell kabelskotång som rekommenderas för krympkabelskor. Se t.ex.:
https://www.elfa.se/sv/presstaenger...o&page=2&origPos=8&origPageSize=50&simi=97.02

Köper gärna Knipex-tången som rävlyan rekommenderar, men det står inget om krympkabelskor på den.
 
  • Gilla
thorsken och 1 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
En vanlig röd kabelsko sitter stenhårt. Men inte krympkabelskon. Har mest använt skarvhylsor:
Det visar ju att tången är i stort ok. Du får det nog på alla sätt bättre om du använder hylsorna som fungerar och separat krympslang, då kan du välja slang optimalt för användningen också.
 
  • Gilla
JLov och 1 till
  • Laddar…
R
Är du i behov av krympslang eller är det för att det ser bättre ut ( håller med ) det är lite olika godstjocklek på isoleringen mellan vanlig och krymmodell , därav klämmer det inte riktigt
 
När du skriver att trådarna från brytarna oftast är tunnare blir jag lite undrande. Dom ska vara lika grova som dom övriga trådarna i installationen ?
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
När du skriver att trådarna från brytarna oftast är tunnare blir jag lite undrande. Dom ska vara lika grova som dom övriga trådarna i installationen ?
Kan det vara Nexa-puckar tro?

Jag har själv använt kabelpresstången du länkar till från Biltema i många år. Fungerar utmärkt till kabelskor, har dock aldrig testat med skarvar med krympslang. Visste inte ens att det fanns, jag trär på vanlig krympslang över en skarv när det behövs.
 
  • Gilla
Anders Johansson
  • Laddar…
Biltemas tång motsvarande den jula-tången i inlägg #3 har jag aldrig haft problem med när jag pressat duraseal. Tycker nästan den är snäppet bättre än en Abeko-tång jag också använder ibland. Men det är väll så med dessa verktyg från biltema, jula, mfl att beroende på när man köpt dem så kan till synes likadana verktyg fungera väldigt olika eftersom de byter leverantörer.

Använder massor av duraseal i båten, speciellt till alla nya led-grejer med monterad sladdstump. Som minst tror jag det är omkring 0,5mm2 på dessa och det brukar gå bra i röda duraseal. Däremot har jag aldrig provat på FK, bara RK och annat mångtrådigt. Husqvarnas slingkabel funkar också bra med röda duraseal. Den är ju 1,5mm2 och ganska fåtrådig.
 
  • Gilla
Martin_A
  • Laddar…
Ska testa lite mer nu då jag spänt justerskruven. Kanske var det bara det som var problemet. Tänkte mest att då Duraseal rekommenderar ett speciellt verktyg, och Elfa-verktyget står att den bara fungerar på krympkabelskor, ej på vanliga, så kanske det finns en anledning.

Justerskruven var från fabrik inställd på lägsta läget. Jag har vridit till nästa högsta läget, och åtminstone 1.5 mm2 FK verkar sitta hårt när jag testade igår.

Jag har använt duraseal-kabelskorna då jag kopplat lite belysning på MC:n. Läget är utsatt för stänk från vägen, så det känns bra att ha det så skyddat som möjligt.

Strömbrytaren med tunnare kablar är från en brytare som sitter på styret. Det styr ett relä och det går inte mycket ström där. Men det finns också andra kablar som är tunnare än 1.5 mm2. Det är lite knepigt att få så tunna kablar att sitta i en kabelsko. Men det enda alternativet är att löda, men då får man andra problem med tanke på vibrationer.

Hur gör ni förresten en förgrening med kabelskor? Om man exempelvis vill förgrena en 1.5 mm2 ledare till två stycken. En skarvhylsa för 2.5 mm2 där man klämmer in två ledare på ena sidan och en på andra? (och pressar med 2.5mm2 läget på ena sidan och 1.5mm2 på andra sidan av skarvhylsan?)
Jag använde såna här, men känns lite rackligt och kanske inte så bra i längden:
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilelektronik/kabelskor/skarvhylsor-604232/
 
Det är väl helt naturligt att i en hylsa för 1,5mm2 blir en tråd på 0,75 inte riktigt pressad. Och elektriker använder presshylsor bara i undantagsfall dom löser kopplingar och anläggnings design utan presshylsor ;)
 
  • Gilla
Anders Johansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.