martin43 martin43 skrev:
Måste du ladda din bil fullt varje natt menar du?
Jobbigt med så litet batteri eller så mycket resande.
Du missade att måste jag ladda bilen så måste jag. Oavsett hur stort batteri jag har.
Hur kunde du missa det?
Du vet att en vindstilla natt blåser det ingenting
 
F
J Joakim V skrev:
Jag behöver inte svara på frågan. Att du ställer den förklarar vilken person du identifierar dig med.
Känns lite tragiskt. Varför läser du inte på eller ber om hjälp istället för att tillämpa nån form av hemsnickrad ologisk feluppfattning för att sen bli kränkt och gubbsur när du får får mothugg?
 
Mikael_L
J Joakim V skrev:
Kan upplevas som ologiskt för den som har svårt att förstå. Kan också vara svårt förklara för den som har bestämd åsikt och inte vill förstå. Kanske såna personer hellre väljer att gå till personangrepp istället för att föra en saklig debatt. För personer som vill föra en saklig diskussion förklarar jag gärna mer hur jag resonerar. Personer som har andra sätt att göra uppskattning på ts frågeställning välkomnar jag och läser med intresse deras inlägg.
Du tänker logiskt, men du lurar dig själv rejält, då du bara tar hänsyn till två parametrar.
Jag tror att du har rätt mycket kvar att bearbeta och lära inom detta område.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du tänker logiskt, men du lurar dig själv rejält, då du bara tar hänsyn till två parametrar.
Jag tror att du har rätt mycket kvar att bearbeta och lära inom detta område.
Jag anser det är bara två parametrar som är signifikanta för prisskillnaden mellan natt och dag. Tillgång och efterfrågan. Och endast efterfrågan ändras från natt till dag.
Det finns också en outgrundlig mängd parametrar som styr priskänsligheten mellan dag och natt men de parametrarnas förändring från natt till dag antar jag också är försumbar. Om det är någon fler parametrar som du anser är signifikanta så framför det. Förklara på ett sakligt sätt hur en uppskattning på priskänsligheten kan förbättras.
 
vi ska nog inte vara så bergsäkra på att Timpriset på natten inte på verkas av om alla skaffar elbil, samt börjar flytta sin förbrukning. Återigen tillgång och efterfrågan. Jag är dessutom som alla redan vet skeptisk rill timpriser. Att man sparar så mycket. Jag är även nån som är förvånad? Till att förbrukningen kommer bara öka med 5-6% Den dagen alla kör elbil. Folk kör så olika mycket. De aom bor längre ut från en stad kommer köra mer än snittbilisten.
De flesta kommer inte vilja sänka sin standard. utan fortsätta som vanligt. Att laga mat när man kommer hem mellan 17-19.
När det är som dyrast. att bada lillgrabben kommer att ske före 19.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
vi ska nog inte vara så bergsäkra på att Timpriset på natten inte på verkas av om alla skaffar elbil, samt börjar flytta sin förbrukning. Återigen tillgång och efterfrågan. Jag är dessutom som alla redan vet skeptisk rill timpriser. Att man sparar så mycket. Jag är även nån som är förvånad? Till att förbrukningen kommer bara öka med 5-6% Den dagen alla kör elbil. Folk kör så olika mycket. De aom bor längre ut från en stad kommer köra mer än snittbilisten.
De flesta kommer inte vilja sänka sin standard. utan fortsätta som vanligt. Att laga mat när man kommer hem mellan 17-19.
När det är som dyrast. att bada lillgrabben kommer att ske före 19.
Bananskalare Bananskalare skrev:
vi ska nog inte vara så bergsäkra på att Timpriset på natten inte på verkas av om alla skaffar elbil, samt börjar flytta sin förbrukning. Återigen tillgång och efterfrågan. Jag är dessutom som alla redan vet skeptisk rill timpriser. Att man sparar så mycket. Jag är även nån som är förvånad? Till att förbrukningen kommer bara öka med 5-6% Den dagen alla kör elbil. Folk kör så olika mycket. De aom bor längre ut från en stad kommer köra mer än snittbilisten.
De flesta kommer inte vilja sänka sin standard. utan fortsätta som vanligt. Att laga mat när man kommer hem mellan 17-19.
När det är som dyrast. att bada lillgrabben kommer att ske före 19.
Om ALLA skaffar elbil så ja, då lär de antagligen ha någon form av påverkan, men idag är bara 2,8% av personbilar i trafik just elbilar, alltså en liten mängd än så länge.

Och absolut att kanske de flesta inte skulle spara så mycket på att ha timpris så är det ju bra för just de som har tex elbil och kan ladda nattetid, eller för de som har bra isolerade hus och tex bergvärme eller liknande, då det idag finns pumpar som kan programmeras att köras som mest när elen är billig, och då med bra isolering kunna klara sig genom de dyra timmarna tills den drar igång igen, eller om man har stor varmvattenberedare som kan värma upp vattnet på natten för att sedan användas på dagen (i den utsträckning det får förstås.)

Angående att förbrukningen skulle öka 5-6% om alla hade elbil. Energimyndigheten säger ca 13-14TWh, vilket är ca 10% av all el som konsumeras i Sverige per år idag, vilket heller inte är speciellt svårt att kontrollräkna,
Enligt statistiken så körde svenska personbilar ca 6,3 miljarder mil förra året om mitt minne inte sviker mig, och med ett snitt på ca 2kWh per mil i elbil (vilket jag googlade mig till) blir det, 12,6 miljarder kWh, vilket är 12,6TWh, nära nog för en simpel uträkning.
 
Mikael_L
J Joakim V skrev:
Jag anser det är bara två parametrar som är signifikanta för prisskillnaden mellan natt och dag. Tillgång och efterfrågan. Och endast efterfrågan ändras från natt till dag.
Det finns också en outgrundlig mängd parametrar som styr priskänsligheten mellan dag och natt men de parametrarnas förändring från natt till dag antar jag också är försumbar. Om det är någon fler parametrar som du anser är signifikanta så framför det. Förklara på ett sakligt sätt hur en uppskattning på priskänsligheten kan förbättras.
Du har inte funderat på att ta med Euroepiska elpriser i din ekvation, och överföringskapaciteter?
Kanske även produktionsprofiler för olika kraftslag.

Jaja, lycka till med din logik, hur du än gör.
Jag tror inte för 5 öre på din uträkning, som denna lilla sidodiskussion uppstod ur.

Jag orkar inte starta något lärande åt dig här på forumet, och dessutom kan jag inte själv alla parametrar och har noll eller dålig koll på vissa fenomen. T.ex motköp, och intraday-köp har jag för dålig koll på för att förstå allt samt lära ut.
 
Priskänsligheten i förhållande till ökad efterfrågan beror på hur nära gränsen vi är för maxproduktion. Så är vi nära maxkapacitet vissa tider och inga fler reaktorer eller så kan höja effekten, så kan även små tillkomna behov leda till prishöjningar. Tänk köer på en motorväg - skillnaden mellan full fart och helt stopp kan handla om så lite som 10% ökad trafikmängd.

Nu är det jag som går sidospår, men vi bor i en kommun som tidigare haft mycket billig fjärrvärme. Allt eftersom priserna höjdes blev fler med värmepump. Till slut snittdyrt mot resten av landet. Jag var nära att köpa bergvärme, som man kunde räkna in på 5-10år. NU är hela vinsten med värmepump uppäten och förbi, och en investering i börsvärde helt utesluten ..
 
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
vi ska nog inte vara så bergsäkra på att Timpriset på natten inte på verkas av om alla skaffar elbil, samt börjar flytta sin förbrukning. Återigen tillgång och efterfrågan. Jag är dessutom som alla redan vet skeptisk rill timpriser. Att man sparar så mycket. Jag är även nån som är förvånad? Till att förbrukningen kommer bara öka med 5-6% Den dagen alla kör elbil. Folk kör så olika mycket. De aom bor längre ut från en stad kommer köra mer än snittbilisten.
De flesta kommer inte vilja sänka sin standard. utan fortsätta som vanligt. Att laga mat när man kommer hem mellan 17-19.
När det är som dyrast. att bada lillgrabben kommer att ske före 19.
Jag tror inte det finns mer än en grammatiskt korrekt mening i ditt inlägg, fundera på hur man anväder punkt.

Du behöver inte fundera mer på om man sparar på timpris. Det gör man om man inte har en verksamhet på dagtid med en högre förbrukning och om man har förbrukare man kan styra i tid. Det är väldigt enkelt att både förstå och överslagsräkna på. Hur skeptisk du än är så förstår du säkert att det är billigare att ladda bilen och köra tvättmaskinen i kväll kl 23 när elen kostar 10 öre/kWh än kl 10 när den kostar 370 öre/kWh eller kl 21 när det kostar 513 öre/kWh. De flesta brukar rätt snabbt förstå att det finns fördelar med att INTE betala 4-5000% mer oavsett om det är el eller nåt annat.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har inte funderat på att ta med Euroepiska elpriser i din ekvation, och överföringskapaciteter?
Kanske även produktionsprofiler för olika kraftslag.
Jag antar/förenklar att liknande skillnad i efterfrågan från natt till dag också finns i övriga Europa. Kan variera då vissa områden har olika andel dygnet-runt industri så det skulle man kunna ta med i modellen på något vis.
Överföringskapacitet tvivlar jag ändras över natten.
Solels produktionsprofil varierar helt klart från natt till dag. Solelen bör då dämpa priset dagtid. Solelens andel är också liten i Sverige och norra Europa.
Vindkraftens produktion kan ändras fort. Här har jag bara använt en datapunkt och det kan vara ett datum som vinden förändrats mycket
Fler parametrar?

Fortfarande har ingen kommit med bättre uppskattning på priskänsligheten i denna tråd vilket behövs för att ge svar på ts fråga. Så jag anser att detta inlägg inte är ett sidospår.
 
Redigerat:
Pontus95 Pontus95 skrev:
Om ALLA skaffar elbil så ja, då lär de antagligen ha någon form av påverkan, men idag är bara 2,8% av personbilar i trafik just elbilar, alltså en liten mängd än så länge.

Och absolut att kanske de flesta inte skulle spara så mycket på att ha timpris så är det ju bra för just de som har tex elbil och kan ladda nattetid, eller för de som har bra isolerade hus och tex bergvärme eller liknande, då det idag finns pumpar som kan programmeras att köras som mest när elen är billig, och då med bra isolering kunna klara sig genom de dyra timmarna tills den drar igång igen, eller om man har stor varmvattenberedare som kan värma upp vattnet på natten för att sedan användas på dagen (i den utsträckning det får förstås.)

Angående att förbrukningen skulle öka 5-6% om alla hade elbil. Energimyndigheten säger ca 13-14TWh, vilket är ca 10% av all el som konsumeras i Sverige per år idag, vilket heller inte är speciellt svårt att kontrollräkna,
Enligt statistiken så körde svenska personbilar ca 6,3 miljarder mil förra året om mitt minne inte sviker mig, och med ett snitt på ca 2kWh per mil i elbil (vilket jag googlade mig till) blir det, 12,6 miljarder kWh, vilket är 12,6TWh, nära nog för en simpel uträkning.
Jag trodde det var tydligt att vi pratade om alla skaffade elbil. Men jag borde varit mer tydlig så även du förstår.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag trodde det var tydligt att vi pratade om alla skaffade elbil. Men jag borde varit mer tydlig så även du förstår.
Snällt och omtänksamt av dig, men jag ser inget i inlägg #1 som indikerar på att det skulle handla om framtiden när (om) alla har elbil, utan dagens läge, men jag är ju uppenbarligen förståndshandikappad.
 
F fsn skrev:
Jag tror inte det finns mer än en grammatiskt korrekt mening i ditt inlägg, fundera på hur man anväder punkt.

Du behöver inte fundera mer på om man sparar på timpris. Det gör man om man inte har en verksamhet på dagtid med en högre förbrukning och om man har förbrukare man kan styra i tid. Det är väldigt enkelt att både förstå och överslagsräkna på. Hur skeptisk du än är så förstår du säkert att det är billigare att ladda bilen och köra tvättmaskinen i kväll kl 23 när elen kostar 10 öre/kWh än kl 10 när den kostar 370 öre/kWh eller kl 21 när det kostar 513 öre/kWh. De flesta brukar rätt snabbt förstå att det finns fördelar med att INTE betala 4-5000% mer oavsett om det är el eller nåt annat.
Vad vill du komma fram till genom att hoppa på och klaga på hur jag skriver? Kanske det mest mogna beteende.

Om du hade läst mitt inlägg istället för att bara reta upp dig på hur jag skriver. så hade du inte behövt göra bort dig ännu mer.
självklart kan man spara el på att göra allting på natten. Det har jag aldrig sagt något om jag pratade om som jag tror de flesta kommer att resonera. De flesta kommer laga mat på kvällen mellan 17-19. när elen är som dyrast. Sem är frågan hur mycket el man sparar på att bara ja värmen på under natten? Och hur mycket komforten kommer minska. Eftersom vi kan inte starta värmem förrems.efter 19. Då blir det kallt på även på kvällen. personligen så har jag en liten grabb som brukar bada vid 18. eftersom han går och lägger sig kl. 19
Men att tvätta efter 19 är inga problem dock inte på natten torktumlaren. och diskmaskinen. så Alla förbrukarar inte el enligt nattschemat
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad vill du komma fram till genom att hoppa på och klaga på hur jag skriver? Kanske det mest mogna beteende.

Om du hade läst mitt inlägg istället för att bara reta upp dig på hur jag skriver. så hade du inte behövt göra bort dig ännu mer.
självklart kan man spara el på att göra allting på natten. Det har jag aldrig sagt något om jag pratade om som jag tror de flesta kommer att resonera. De flesta kommer laga mat på kvällen mellan 17-19. när elen är som dyrast. Sem är frågan hur mycket el man sparar på att bara ja värmen på under natten? Och hur mycket komforten kommer minska. Eftersom vi kan inte starta värmem förrems.efter 19. Då blir det kallt på även på kvällen. personligen så har jag en liten grabb som brukar bada vid 18. eftersom han går och lägger sig kl. 19
Men att tvätta efter 19 är inga problem dock inte på natten torktumlaren. och diskmaskinen. så Alla förbrukarar inte el enligt nattschemat
Bara för att badet sker vid 18 så behöver inte uppvärmningen av vattnet ske då
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad vill du komma fram till genom att hoppa på och klaga på hur jag skriver? Kanske det mest mogna beteende.

Om du hade läst mitt inlägg istället för att bara reta upp dig på hur jag skriver. så hade du inte behövt göra bort dig ännu mer.
självklart kan man spara el på att göra allting på natten. Det har jag aldrig sagt något om jag pratade om som jag tror de flesta kommer att resonera. De flesta kommer laga mat på kvällen mellan 17-19. när elen är som dyrast. Sem är frågan hur mycket el man sparar på att bara ja värmen på under natten? Och hur mycket komforten kommer minska. Eftersom vi kan inte starta värmem förrems.efter 19. Då blir det kallt på även på kvällen. personligen så har jag en liten grabb som brukar bada vid 18. eftersom han går och lägger sig kl. 19
Men att tvätta efter 19 är inga problem dock inte på natten torktumlaren. och diskmaskinen. så Alla förbrukarar inte el enligt nattschemat
En sak är att det nästan är omöjligt att öht förstå vad du vill ha sagt när du skriver extremt slarvigt och det är väl det jag vill komma fram till.

Det man eventuellt kunde läsa sig till var att du inte alls trodde att man sparade nåt, var det inte det du menade så behöver du jobba på hur du skriver.

Komfort kan man absolut tappa genom att bara köra värme på lågpristaxa, eller så tappar man ingen komfort alls om man har specificerat sitt värmesystem för att hantera det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.