S sandos skrev:
Vi kan tom. titta på vad som redan existerar så vi inte ens behöver spekulera, de verkar få "ganska" bra betalt, $30-40 under ett "event", eller $2 per kWh:

[länk]
Är det "rätt så bra betalt"? Det motsvarar gissningsvis vad man skulle få betalt i Sverige vid motsvarande händelse oavsett hur elen produceras (solceller, vind eller annat). Den mer intressanta frågan är istället om man kommer att tillåta bilbatterier att tömmas, eller om man är riktigt förbannad när de är tömda för att detta inte är en normal del av dagen. För rena batteribankar så är problemet snarare lönsamheten på dessa i sin helhet, vilket i praktiken kräver kraftiget varierande elpriser över dygn eller vecka. Om man sedan förbrukar elen själv eller säljer den spelar inte så stor roll.

Hade det varit lönsamt att äga batteribankar så hade det funnits ett flertal företag som redan hade satsat på detta, såvida inte skatteffekterna är det som gör det lönsamt för privatpersoner. Jag tittar på hur mycket det i praktiken skulle kosta att flytta över mina lågspänningsprodukter på batterier som laddas på natten och det verkar inte vara ens i närheten av lönsamt, jämfört med livslängden och kostnaden på batterierna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Är det "rätt så bra betalt"? Det motsvarar gissningsvis vad man skulle få betalt i Sverige vid motsvarande händelse oavsett hur elen produceras (solceller, vind eller annat).
Jag tror inte det motsvarar spotpris, utan snarare det priset som "andra stödtjänster" får och det kan man normalt sett inte bistå med som konsument vad jag vet. Det är även detta som de flesta stora batterier tjänar mest pengar på, ren kapacitet verkar det svårt att få ekonomi i. Har läst något om att de flesta batterier med 1-2 timmars uthållighet inte "köper billigt, säljer dyrt" utan är helt och hållet för stödtjänster.

Att det inte finns ekonomi i batterier idag är nog sant. Framförallt i Sverige.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.