lars_stefan_axelsson skrev:
Läs inlägget jag svarade på och mitt inlägg igen. Studera sedan smileyuppsättningen till höger. Posta sedan igen om några frågor kvarstår.
Allt skoj åt sidan, det här är något jag har funderat över. Ökar inte risken för krypströmmar eller rena farliga jordöverledningsströmmar om man potentialutjämnar allt ledande material man hittar i byggnaden?
 
Ifö skrev:
Allt skoj åt sidan, det här är något jag har funderat över. Ökar inte risken för krypströmmar eller rena farliga jordöverledningsströmmar om man potentialutjämnar allt ledande material man hittar i byggnaden?
Ja, vi har till synes en "krock" här med det gamla uttjänta tänket att det är OK att ansluta skyddsjordad utrustning i ett ojordat "rum" (dvs ett rum med bara ojordade uttag) eftersom vi inte får några direkta strömmar om användaren ändå inte kommer åt någon bra jord. MEN, då skall man komma ihåg att de miljöer som PUas inte har fått vara ojordade sedan hedenhös, eftersom de som sagt typiskt står i för bra kontakt med jord som det är. Så jag skulle säga "nej", bättre då att de är ordentligt jordade från början, så att man säkert vet det, istället för att det skulle kunna råka fungera någon gång i bland mitt i vintern när källaren är som torrast... Jag slänger hellre ut den gamla idén om "så länge som man inte har någon bra jord inom räckhåll så är det ingen större fara", och det är fö redan gjort, det är ju numer krav på jordade uttag och jfb.

Sedan visade det sig i vilket fall att skyddsjordning inte gav det skydd man hade hoppats på, så det är lite pikant/intressant att när vi nu lagom fått krav på jordade uttag så har vi sedan länge gått ifrån skyddsjordning till förmån för dubbelisolering (antagligen för att tillverkarna insåg plastens förträfflighet och då fick mycket på köpet sas) som är säkrare, och typiskt har lägre risk för krypströmmar. Idén med dubbelisolering är sas den motsatta mot "ojordat rum" ovan, dvs strömmen skall hållas på plats innan den kommer in in kroppen, inte hindras från att hitta därifrån väl där. :)

Om du förstod något av det där så är du värd medalj, för det kan vara det rörigaste jag skrivit, här eller någon annanstans. :D
 
Jag förstod... alltså är jag rörig.;)
Jag är inte en fullständig motståndare till absolut potentialutjämning, men någon borde skriva en liten instruerande skrift som heter "därför behöver du inte potentialutjämna hela din gamla sommarstuga/30-talshus/aluminiumbeklädda 50-talshus."
Jag blir lite bekymrad när jag ser nya hus och deras PUS (massor av anslutande vajrar och skenor och gröngula trådar) medan jag separerade noll- och jordskena för fyra år sedan.;):D
 
Redigerat:
Ifö skrev:
Jag förstod... alltså är jag rörig.;)
Like minds... :)

Ifö skrev:
Jag är inte en fullständig motståndare till absolut potentialutjämning, men någon borde skriva en liten instruerande skrift som heter "därför behöver du inte potentialutjämna hela din gamla sommarstuga/30-talshus/aluminiumbeklädda 50-talshus."
Jag blir lite bekymrad när jag ser nya hus och deras PUS (massor av anslutande vajrar och skenor och gröngula trådar) medan jag separerade noll- och jordskena för fyra år sedan.;):D
Nej, där håller jag som sagt med. Efterinstallation av jfb är berättigat, men att bila upp plattan är att gå för långt.
 
C
Jag känner mig skeptisk till det här... Vad kan hända i mitt garage, där det enda stora av metall kommer bli armeringen, om jag inte potentialutjämnar den?
 
Hej!
Testar om tråden lever fortfarande...
Har med intresse läst denna tråd efter att av misstag (ja, klantigt - men mot bättre vetande) kapat ett uppstickande armeringsjärn från plattan när vi förberedde för golvläggning.
Vi har byggt till vårt gamla hus (som definitivt inte har ngn utjämning annat än via vattenrör etc) med en platta som gör grunden ca 50% större än tidigare.
Tittade på lite gamla bilder från när plattan gjöts och det finns inga särskilda anslutningar eller vajrar för potentialanslutning utan detta torde skett via enkelt anslutet armeringsjärn, troligen bara anslutet med najjtråd.
Frågan är nu hur mycket kraft jag skall lägga på att bila fram armeringsjärnet och svetsa på en bit för att ansluta i? Alternativet är att förlita sig på befintliga JFB.
Synpunkter?
 
Finns ingen anledning att lägga ner energi på det om armeringsmattorna ändå inte förbundits på ett korrekt sätt. Och för övrigt så är nyttan med potentialutjämning av armeringsjärn i ett vanligt bostadshus diskutabel.
 
Lägg inte ner energi på det...
 
Ok, två etablerade auktoriteter som samtycker. det avgör saken. :) Projektet får bli lagt på framtida "nice to haves".
Tyckte mest det var förargligt. Jag undrade just vad järnet hade för betydelse - golvvärmen kom upp på samma ställe så jag trodde gjutarna klämde dit järnet för att hänga upp golvkopplingarna under gjutprocessen, men se vad fel jag hade.

Tack!
 
C
Min platta vart iaf potentialutjämnad (garaget dvs), dubbel biltema 4,8 mm varmgalvad stålwire blir typ 36 kvmm, det borde fan i det duga. 300 spänn allt som allt med wirelåsen.
 
Är det lag på att potentialutjämna existerande hus?

Och vad är det man vill skydda emot?

För åskskydd borde iaf en rostfri slinga runt grunden samt på taket. Och gemensam jordpunkt för alla ingående konduktiva föremål vara nog?
 
Potentialutjämning är i första hand till för att hantera elfel. Om betongen är potnetialutjämnad så antar den i alla fall samma (liknande) potential som allt annat jordat vid ett elfel.
 
plank5 skrev:
Är det lag på att potentialutjämna existerande hus?
Nej, reglerna för detta är ej retroaktiva.


plank5 skrev:
Och vad är det man vill skydda emot?
Farliga beröringsspänningar
Potentialskillnader som kan skada utrustning
Ev. störningsfenomen

plank5 skrev:
För åskskydd borde iaf en rostfri slinga runt grunden samt på taket. Och gemensam jordpunkt för alla ingående konduktiva föremål vara nog?
Skydd mot direkt åsknedslag ingår inte direkt i ett potentialutjämningssystem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.