Anslutning av olika metallobjekt till PUS sker med 6 mm2 grön/gul ledare.
 
Mikael_L skrev:
En JFB skyddar väl mot detta + en massa andra felfall, eller?
Här är ett fall där inte JFB ger något skydd.
Om vi antar att problemet mr.Ola beskriver verkligen beror på glapp i PEN och detta förvärras eller tom utmynnar i avbrott kan det ju bli allvarligt. Eventuell JFB skyddar inte men PU eller lokal PU ger gott skydd för personfaran.
Vi får hoppas att det är spänningsfall pga belastning så att bara obehaglig spänningskillnad kan uppstå.

Trots vad en del anser i trådar rörande PU ser jag det trots allt som en enkel och billig åtgärd, som kan vara till stor nytta på marginalen. Vad som i många decennier varit standard på kontinenten behöver inte vara fel.
 
mr.Ola skrev:
Regeln säger att vid nybyggnad eller större ombyggnad så skall en huvudjordskens finnas, sen var den ska sitta är en intressant fråga som jag gärna hör mera om!!! Tror dock att inkommande jordning kan klassas som sådan vad gäller PUS-jordning!
jag brukar sätta pus-skenan vid centralen, enkelt att ansluta övriga utsatta delar som tex ventilation, vattenrör,värmesystem och en 6mm² till rostrfri diskho och tvättho ifall det är pex vattenledning. oftast kommer ju centralen i ett "apparatrum" vid nybyggnation iaf. ja inkommande jord ansluts ju till pus-skenan.
 
För bästa skydd vid åska bör huvudpotentialutjämningsskenan sitta nära den plats där samtliga serviser leds in.
 
Snailman
Hm... Jag tänkte sätta ett infällt mätaskåp i garageväggen, så det blir ju ett gult rör som går dit, och sedan måste man väl ha ett gult rör till som går mellan mätarskåpet och centalen (som sitter i husets tvättrum) om man har skilda grundplattor, hur gör man då med potentialutjämningen? man brukar väl låta den sticka upp dels vid centralen och dels vid fasadskåpet, men hur kopplas dessa samman, dras det en extra kabel för denna genom samma gula rör som huvidleningen? eller gör man på något annat sätt?
 
Snailman skrev:
Börjar närma sig så smått... Nån som kan skapa klarhet i om det duger med vajer eller om det måste vara stång?

Och om vajern är för kort kan man skarva dennna eller ej?

och gärna var man kan köpa respektive till hyfsat pris (gäller även klämmorna/vajerlåsen)


Hittade en firma som säljer 8mm vajer till bra pris http://www.wirator.se/main_sv.htm
Tar man sedan tex wirelås från Biltema eller Rusta http://www.rusta.se/vajerlas__6_mm_p75850061.html så borde det funka det är förvisso bara för 6mm vajer :( men men det finns nog andra som har 8mm vajerlås med. Och inte kostar det 7000:- heller :)

Varför ska potential-vajern dras över hela armeringsmattan som golvärme slingor ??? jordas den på ett ställe ordentligt så är ju hela armeringsmattan jordad ihop med vajern eftersom armeringsmattorna ändå najas ihop.
 
Redigerat:
Mikael_L
monsterbyggare skrev:
Varför ska potential-vajern dras över hela armeringsmattan som golvärme slingor ??? jordas den på ett ställe ordentligt så är ju hela armeringsmattan jordad ihop med vajern eftersom armeringsmattorna ändå najas ihop.
Antagligen för att lite najtråd på rostig armering inte känns som en speciellt säker elektrisk kontakt. :)
 
Mikael_L
Snailman skrev:
Hm... Jag tänkte sätta ett infällt mätaskåp i garageväggen, så det blir ju ett gult rör som går dit, och sedan måste man väl ha ett gult rör till som går mellan mätarskåpet och centalen (som sitter i husets tvättrum) om man har skilda grundplattor, hur gör man då med potentialutjämningen? man brukar väl låta den sticka upp dels vid centralen och dels vid fasadskåpet, men hur kopplas dessa samman, dras det en extra kabel för denna genom samma gula rör som huvidleningen? eller gör man på något annat sätt?
Rekommendationen är ju att dra in alla in och utgående anslutningar till huset på samma plats. Så den platsen blir väl lämpligen stället där huvudpotentialskenan ska sitta, iom att allt ska dras dit. Det kan vara en liten kopparskena ett par dm lång, som wiren från plattan och en PE-ledare från säkringsskåpet går till, sen ev jordtag, och PU-kopplingar till andra rör och delar.

Varje hus bör väl ses som ett eget PU-objekt, så mellan husen antar jag att PE eller PEN i kabeln blir det enda som förbinder byggnaderna potentialmässigt.

På garaget har jag ju fasadmätarskåpet utanpå och elcentralen precis innanför, så där tänkte jag använda PU-skenan i skåpet som PU-skena för hela garaget. (Ett Garo gim-25)

OBS, jag har absolut inte råkoll på det här... :surprised:
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Antagligen för att lite najtråd på rostig armering inte känns som en speciellt säker elektrisk kontakt. :)
Jo det har du rätt i :) Själv tänkte jag punkta ihop mattorna vid överlappningarna och vid voterna på en del ställen och då är det säkerligen kontakt.
Men sen är ju hela potentialutjämningsgrejen inte speciellt säker heller. Tror inte mycket på funktionen den fyller.
 
Det finns många goda skäl att potentialutjämna exvis:

- Blixten slår ner i närheten, säg några hundra meter bort. Det kommer in 10 000 A via vattenledningen när du står i duschen. Om plattan, avloppet och vattenledningen inte är potentialutjämnade går strömmen via dej. (0,05 A är dödande)

- Det kommer in vagabonderande strömmar från grannens dåliga elanläggning. Strömmen går via plattan och den som diskar till vattenkranen.

- Potentialskillnader mellan inkommande rör och armeringen gör att att det uppstår galvanisk korrosion.

- etc..

Det finns gott om obehagligheter som PU eliminerar. De nya föreskrifterna innehåller fö även krav på att golv i badrum skall potentialutjämnas. BRA, tycker jag.
 
Vart finns dessa föreskrifter?
 
mycke_nu skrev:
Anslutning av olika metallobjekt till PUS sker med 6 mm2 grön/gul ledare.
Ska bli intressant att höra hur dom har tänkt att PUS jordning av ett befintligt badrum (som renoveras) skall utföras enligt de nya föreskrifterna. Om det går bra att jorda bara till befintlig jord (1.5mm2). För oftast är det väldigt svårt/dyrt att få en 6mm2 från badrum ändå till centralen.
 
mycke_nu skrev:
Det finns många goda skäl att potentialutjämna exvis:

- Blixten slår ner i närheten, säg några hundra meter bort. Det kommer in 10 000 A via vattenledningen när du står i duschen. Om plattan, avloppet och vattenledningen inte är potentialutjämnade går strömmen via dej. (0,05 A är dödande)

- Det kommer in vagabonderande strömmar från grannens dåliga elanläggning. Strömmen går via plattan och den som diskar till vattenkranen.

- Potentialskillnader mellan inkommande rör och armeringen gör att att det uppstår galvanisk korrosion.

- etc..

Det finns gott om obehagligheter som PU eliminerar. De nya föreskrifterna innehåller fö även krav på att golv i badrum skall potentialutjämnas. BRA, tycker jag.
Men det har man väl åskledare till? Är potentialutjämnare samma sak eller? Om det är cellplast på grunden så är ju aldrig plattan i kontakt med marken/jorden direkt som då dom gammla plattorna som aldrig hade frigolit.

Det låter ju bra det håller jag med om, men hur är det då med alla gammla hus som aldrig hade PUS dom verkar ju klara sig ganska säkert än idag.
 
Nej, åskledare är till för att ta hand om de våldsamma strömmar som uppstår vid en direktträff (100 000 A eller mer).

Även med åskledare är PU helt nödvändig för att undvika skador på utrustning och personfara för de som vistas i byggnaden.

Man kan ju även hävda att gamla hus klarar sig ganska bra utan jordfelsbrytare och jordade uttag i varje rum, något som vi i dag ser som närmast självklara säkerhetsåtgäder för att förebygga olyckor.

PU är ytterligare ett sådan åtgärd som nu äntligen är föreskriven i svensk nyproduktion efter att ha varit standard i Europa och USA i många år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.