Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med ett halvhögt pooltak blir det väl inte så mycket avdunstning?
Näe det blir det inte. Men det är ju mer en energiförbrukningsfråga än något annat. Avdunstningen är säkert mätbar om man jämför med en otäckt pool, men de flesta här har ju någon sorts överdrag och då tror jag skillnaden i vattenombyte via avdunstning är marginell.
 
T Tiger79 skrev:
Du doserar flytande direkt i poolen?

Så veckoklor är inget bra?

Kör en puck just nu i breddavloppet men funderar på att köpa en klorautomat.
Men då är det inte så bra?
Jag har har automatik för kemikaliedoseringen, så jag blaskar inte med det manuellt.

Veckoklor har sina nackdelar men det är ju många som använder det ändå, utan större problem. En automat för puckar kan ju vara ett hjälpmedel, har dock ingen egen erfarenhet av det.
 
Vad har du för automatik?
Är den bara inkopplad efter värmepumpen?
Riskerar du inte blockering?

Många frågor men nyfiken.
 
Jag använder Pahlens Minimaster för mätning/reglering/dosering. Flytande klor doseras för desinficering, detta innehåller ingen cya så någon blockering kan man aldrig få. Däremot ökar ph av detta, så man har ytterligare en mätprobe och doseringspump för att sänka ph genom att dosera saltsyra. Systemet mäter och doserar på egen hand och kalibreras manuellt genom vattentest med någon fotometrisk mätare, tex en Scuba,

Finns flera olika system på marknaden, alla fungerar ungefär lika.
 
T
T Tiger79 skrev:
Ok du har spabad, jag har 40kbm pool.

Tidigare hade vi en 20kbm och aldrig bytt vatten.

Men man måste chock
klora den ibland då löser det låset!

Finns mkt att läsa om detta, om alla med pooler skulle behöva byta allt vatten flera gånger per år skulle det bli väldigt dyrt.

Veckoklor fungerar bra.
Har pool också så har lite erfarenhet av det.
Absolut veckoklor fungerar bra men som sagt så får man se upp med cyansyran och mäta denna.
Därför är det bra att backspola oftare så man byter vatten även om den kanske inte ser ut att behövas.
Har även tak + folie så får aldrig något skit i vattnet eller knappt någon avdunstning .
Sen är bra för den sakens skull att skiten inte jobbar sig ner i sandfiltret utan ligger längre upp ytan så man inte behöver spola så länge varje gång.

Jag brukar tex spola ca 200l i en vattentunna. Efter några dagar så kan man vattna med det när kloret ätits upp.

Gällande klor så finns det olika sorter.
Triklorisocyansyra - veckoklor, Kalciumhypoklorit - dagsklor, Natriumhypoklorit - flytande.
Kör enbart med dagsklor (Folkpool), en puck eller två om dagen.
Är man inte hemma på en vecka så kan man ta en veckoklor istället.
Tyvärr har alla sina fördelar och nackdelar, finns inget som är perfekt.
Utöver det så kör jag UV ljus för att komplettera så skulle kloret sjunka någon dag så är det inte hela världen.

Något jag kan rekommendera är att skaffa en digital vattentestare tex scuba II.
Ladda hem Folkpools driftjournal https://www.folkpool.se/download/18.7986152c166e9fe8b7288e8/1541668679593
/Driftjournal%20-%20Pool.pdf

Mät en gång i veckan och fyll i så mycket man kan mäta samt den justering man gjort.
Ganska snart lär man sig hur sitt vatten ser ut och ändras och speciellt vad justeringarna ger för värden.
Tex vad händer med PH efter en 1 DL PH minus eller nu har jag backspolat två gånger och fyllt på vatten vad hände med cyanvärdet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder Pahlens Minimaster för mätning/reglering/dosering. Flytande klor doseras för desinficering, detta innehåller ingen cya så någon blockering kan man aldrig få. Däremot ökar ph av detta, så man har ytterligare en mätprobe och doseringspump för att sänka ph genom att dosera saltsyra. Systemet mäter och doserar på egen hand och kalibreras manuellt genom vattentest med någon fotometrisk mätare, tex en Scuba,

Finns flera olika system på marknaden, alla fungerar ungefär lika.
Tack för svar!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag använder Pahlens Minimaster för mätning/reglering/dosering. Flytande klor doseras för desinficering, detta innehåller ingen cya så någon blockering kan man aldrig få. Däremot ökar ph av detta, så man har ytterligare en mätprobe och doseringspump för att sänka ph genom att dosera saltsyra. Systemet mäter och doserar på egen hand och kalibreras manuellt genom vattentest med någon fotometrisk mätare, tex en Scuba,

Finns flera olika system på marknaden, alla fungerar ungefär lika.
Ska kolla på den är det dyrt?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är det du pysslar med i två veckor om du börjar med dricksvatten från kommunen?
Jag gjorde en differentialekvation och konstaterade att det var lönsamt att dumpa 100 kubikmeter vatten i sex veckor än elkostnaden samt tillsyn på lilla bassängen. De större om 1200 kubikmeter var billigare att låta gå på sparlåga under semestern.

Jag har även testat mineralvatten på flaska som i vissa fall inte är bättre än vissa kommunala vatten.

Vatten är ett livsmedel som har sina gränsvärden.
Badvatten innehåller större mängder klor som reagerar med alla partiklar som det kommer ihop med.

Vad som är ok att dricka kan bli ett kass vatten att bada i efter att ha tillsatt klor efter gällande krav.
 
T Tiger79 skrev:
Ska kolla på den är det dyrt?
Cirka 20kkr nytt, 7-10kkr för begagnat. Flytande kem kan bli lite kostsamt om man inte hittar ett bra ställe att handla på. Pga transportregler och allmänt hutlösa påslag i poolsvängen är det dyrt att köpa syra och klor i poolaffären.
 
K kest skrev:
Jag gjorde en differentialekvation och konstaterade att det var lönsamt att dumpa 100 kubikmeter vatten i sex veckor än elkostnaden samt tillsyn på lilla bassängen. De större om 1200 kubikmeter var billigare att låta gå på sparlåga under semestern.

Jag har även testat mineralvatten på flaska som i vissa fall inte är bättre än vissa kommunala vatten.

Vatten är ett livsmedel som har sina gränsvärden.
Badvatten innehåller större mängder klor som reagerar med alla partiklar som det kommer ihop med.

Vad som är ok att dricka kan bli ett kass vatten att bada i efter att ha tillsatt klor efter gällande krav.
Hmmm...ok. Ärligt talat förstår jag inte vad du skriver.

vilket dricksvatten blir dåligt att bada i när du tillsätter klor? Så fungerar det ju inte......
 
Klor är extremt reaktiv och reagerar med det mesta det kommer i kontakt med,
Finns det något i råvattnet så kan det bildas bla broimider, trihalometaner och trikloraminer.

Kloret går från fritt klor till bundet klor. Detta redan innan någon ens sätt sin fot i badvattnet
Vattnet går dygnet runt genom filter och renas upp till en kvalitet som blir godkänt enligt myndigheternas krav (Offentliga bad). När jag jobbade med detta gick ca 50 min varje morgon till provtagning för att verifiera och dokumentera vattnets kvalitet.

Vad det gäller vad människor tillför de i form av svett, smink, fett mm. mm.
Detta tillkommer efter att vattnet börjat användas och tas om hand om i reningsprocessen. Det som får klorpumparna att öka takten markant är mestadels äldre damer som hoppar i oduschade med smink, hårspray och diverse spackel.
Detta tas om han om i filtersystemet som backspolas ut i avloppet. I mitt fall var det ca 150 kubikmeter i veckan.

När det gäller en privat pool finns inte dessa krav som ställs på ett offentligt vatten.
Kan tänka mig att problemen är snarlika men att reserusher och tid inte läggs på samma sätt när det inte finns myndighetskrav
 
Ok, jag vet hur klor och poolkemi fungerar. Min tidigare invändning var att du sa att det tar två veckor att få ordning på poolvatten tappat från kommunalt dricksvatten. Min erfarenhet är att man kan bada direkt och att man efter ett dygn har balanserat vatten med rätt värden.
 
Pellegnillot71
Rent generellt är väldigt ojobbigt att ha en pool (även om folk tror att det är mycket jobb). Den kräver minimalt med arbete, i princip att man lägger i en klorpuck per vecka och att man dammsuger den och backspolar om det blir för mycket skräp på botten.
Det som är det allra jobbigast med pool är om det regnar mycket. Om vattnet går över breddavloppet så rinner vattnet ut på marken hos oss. Därför brukar vi tömma lite vatten när vi åker hemifrån så att det finns marginal för regnet. Regn kan också strula till vattenkvaliteten upplever vi.

Så jag tror det enda problemet som uppstår med en pool på landet, är då när man börjar tröttna på landet och inte åker dit lika ofta....
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
T
K kest skrev:
Klor är extremt reaktiv och reagerar med det mesta det kommer i kontakt med,
Finns det något i råvattnet så kan det bildas bla broimider, trihalometaner och trikloraminer.

Kloret går från fritt klor till bundet klor. Detta redan innan någon ens sätt sin fot i badvattnet
Vattnet går dygnet runt genom filter och renas upp till en kvalitet som blir godkänt enligt myndigheternas krav (Offentliga bad). När jag jobbade med detta gick ca 50 min varje morgon till provtagning för att verifiera och dokumentera vattnets kvalitet.

Vad det gäller vad människor tillför de i form av svett, smink, fett mm. mm.
Detta tillkommer efter att vattnet börjat användas och tas om hand om i reningsprocessen. Det som får klorpumparna att öka takten markant är mestadels äldre damer som hoppar i oduschade med smink, hårspray och diverse spackel.
Detta tas om han om i filtersystemet som backspolas ut i avloppet. I mitt fall var det ca 150 kubikmeter i veckan.

När det gäller en privat pool finns inte dessa krav som ställs på ett offentligt vatten.
Kan tänka mig att problemen är snarlika men att reserusher och tid inte läggs på samma sätt när det inte finns myndighetskrav
Kan tänka mig som du säger att många badar i vatten som är rent ut sagt skit äckligt utan att veta om det i privata pooler.
Hos oss har vi en regel och det är att man ska spola av sig i duschen innan bad.
Skaffade därför en utedusch och satte i jämte så det blir enkelt.

Man har ju hört skrönan att badar en utan att duschat innan så motsvarar det 200 personer som badat.
Säkert väl tilltaget men innehåller nog en viss sanning.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
T
MathiasS MathiasS skrev:
Cirka 20kkr nytt, 7-10kkr för begagnat. Flytande kem kan bli lite kostsamt om man inte hittar ett bra ställe att handla på. Pga transportregler och allmänt hutlösa påslag i poolsvängen är det dyrt att köpa syra och klor i poolaffären.
Det som också är svårt med detta är väl att dunkarna inte får stå så dom kan blandas?
Så man behöver ha 2st 25l dunkar på olika ställen vilket tar plats.
Sen är saltsyra inte så kul om man får det på sig, dvs barnsäkert är ett måste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.