S steve5432 skrev:
En billig ovanmarkspool med sandfilter och saltklorinator alternativt veckopuckar är inte speciellt jobbig att sköta. Komplettera med en robot eller dammsugare som tar kanske 1 timme/vecka att sköta. Hur är det med vattentillförseln? Sjövatten är ju gratis om det inte innehåller några speciella överraskningar, kommunalt kostar ju mer. Egen brunn kan bli besvärligt.

Se till att täcka över poolen när ni nite använder den, och komplettera med nån form av uppvärmning, så ni slipper vänta väldigt länge på att den ska komma upp i badbar temperatur. Enklast är väl en poolvärmepump på termostat.

/S
Egen borrad brunn, liten samfällighet på 7 hus varav 4 bor där permanent. Tänker fylla med tankbil och sedan förhoppningsvis fylla med brunnen......
 
Tack för svar.
Nu kom det många konstiga ord som kanske får min fru att tänka om :)
 
S steve5432 skrev:
Sjövatten är ju gratis om det inte innehåller några speciella överraskningar
Klor reagerar med allt! Minsta partikel i vattnet...
Kloret går från fritt klor till bundet klor. Man vill ha det fria verksamma koret i vattnet, det bundna känns på lukten direkt och provas dagligen i offentliga bad.

Det tar ca 2 veckor att rena upp ett i övrigt bra kommunalt dricksvatten till ett lättskött badvatten.
Avstå att använda billigt sjövatten då risken att det kostar mera att fixa till ett sådant vatten.
 
T Thörre skrev:
Veckoklor innehåller cyansyra.
Cyansyra buffrar kloret för att motverka klorförbrukning vid UV strålning.

Nackdelen är att cyansyran också motverkar klorets egenskaper. Så för varje 10ppm så förlorar du 10% i klor verkan.
Efter någon månad med veckoklor så är du lätt uppe i 100ppm cyansyra och du har klorlåsning.
Detta går sen ej att sänka med något medel utan det ända sättet är att byta vatten.
Så har du 100 i cyansyra så kan du ha 15ppm klor utan att det renar vattnet alls.

Därför viktigt att backspola ofta så du byter vatten hela tiden för att motverka.
Eller använda dagsklor som inte innehåller detta och veckoklor enbart när man inte är hemma på en vecka.

Förutom PH så är Cyansyra det viktigast du kan mäta i en pool.
Speciellt i spabad där spaklor också innehåller detta och desinficeringen är viktig.
Själv kör jag bara brom som underhåll i spabadet sen chockklorerar då man känner klorlukt när bundet klor är högt.
Ok du har spabad, jag har 40kbm pool.

Tidigare hade vi en 20kbm och aldrig bytt vatten.

Men man måste chock
klora den ibland då löser det låset!

Finns mkt att läsa om detta, om alla med pooler skulle behöva byta allt vatten flera gånger per år skulle det bli väldigt dyrt.

Veckoklor fungerar bra.
 
Redigerat:
T Tiger79 skrev:
Klorlåsning får man bort genom att chock klorera lite då och då.
Näe, det går faktiskt inte. Men höga halter av bundet overksamt klor kan man chocka bort.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Näe, det går faktiskt inte. Men höga halter av bundet overksamt klor kan man chocka bort.
Ok,
Men hur får man det då?
 
K kest skrev:
Klor reagerar med allt! Minsta partikel i vattnet...
Kloret går från fritt klor till bundet klor. Man vill ha det fria verksamma koret i vattnet, det bundna känns på lukten direkt och provas dagligen i offentliga bad.

Det tar ca 2 veckor att rena upp ett i övrigt bra kommunalt dricksvatten till ett lättskött badvatten.
Avstå att använda billigt sjövatten då risken att det kostar mera att fixa till ett sådant vatten.
Vad är det du pysslar med i två veckor om du börjar med dricksvatten från kommunen?

Här i södra stockholm är det lite lite humus i kranvattnet som ger ett grönt skimmer, det försvinner när man börjar klorera. Brukar ha vatten i balans efter ett dygn ungefär.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
T Tiger79 skrev:
Ok,
Men hur får man det då?
Ursäkta, förstår inte frågan. Hur får man vad?

aha, hur får man bort klorblockering? EFtersom det beror på för höga cyanursyranivåer som inte kan kloreras bort så finns bara alterantivet att byta vatten. Klorerar man med puckar som innehåller cyanursyra får man vara observant på detta, det kan dock räcka med den naturliga omsättningen av vatten under en säsong.

Att allt fritt klor blivit bundet verkningslöst klor är alltså inte samma sak som blockering.
 
Redigerat:
Sorry!

Men när får man clorlåsning och varför?

Du har haft stor pool länge vad har du för rening?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ursäkta, förstår inte frågan. Hur får man vad?

aha, hur får man bort klorblockering? EFtersom det beror på för höga cyanursyranivåer som inte kan kloreras bort så finns bara alterantivet att byta vatten. Klorerar man med puckar som innehåller cyanursyra får man vara observant på detta, det kan dock räcka med den naturliga omsättningen av vatten under en säsong.

Att allt fritt klor blivit bundet verkningslöst klor är alltså inte samma sak som blockering.
Ok. Ungarna hoppar ut mkt vatten men denna poolen är första med tak. Kanske det är sämre?
 
Klorfrågan lyckades jag svara på ovan.

Jag har ett vanligt sandfilter för filtrering och sedan doserar jag flytande klor ("natriumhypoklorit") för desinficering och periodvis kör jag uv-lampa också.
 
Tak eller inte lär inte påverka detta vad jag kan komma på iallafall...
 
Med ett halvhögt pooltak blir det väl inte så mycket avdunstning?
 
Du doserar flytande direkt i poolen?

Så veckoklor är inget bra?

Kör en puck just nu i breddavloppet men funderar på att köpa en klorautomat.
Men då är det inte så bra?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med ett halvhögt pooltak blir det väl inte så mycket avdunstning?
Lär bli mindre avdunstning och mindre påfyllning, våra fyra barn får skvätta mera...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.