Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Allt vatten i poolen har samma temperatur. Den andra temperaturen finner du bara efter värmepumpen innan det går ut i poolen. Så en termometer mitt framför utloppsventilen är det uppvärmda vattnet och ska vara pooltemperaturen plus en till två grader.
OK

För att förtydliga, med utlopps"ventilen", menar vi utloppen I poolen, eller någon annan punkt?

Om svaret på ovan är ja, så kan jag med andra ord:

Se inkommande temp på värmepumpen
Se inställd temp på värmepumpen
Se utgående temp genom en termometer framför utlopp i poolen.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jonas Persson
Sam1981 Sam1981 skrev:
OK

För att förtydliga, med utlopps"ventilen", menar vi utloppen I poolen, eller någon annan punkt?

Om svaret på ovan är ja, så kan jag med andra ord:

Se inkommande temp på värmepumpen
Se inställd temp på värmepumpen
Se utgående temp genom en termometer framför utlopp i poolen.
Rätt uppfattat.

Inkommande temp på värmepumpen är samma som när du mäter mitt i poolen eller bräddavloppet.

Stämmer de inte ska du gå efter vad din handhållna termometer visar.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Rätt uppfattat.

Inkommande temp på värmepumpen är samma som när du mäter mitt i poolen eller bräddavloppet.

Stämmer de inte ska du gå efter vad din handhållna termometer visar.
A ok, så närmare breddavloppet ger info om inkommande vatten till pump, och vid utlopp ger info om utgående temp från VP.

Var kan jag då se självaste pooltempen (alltså vattentemperaturen för att bada). Anser vi den vara likamed ingående temp? Som jag kan se på värmepump.

Kommer inhandla följande produkt för att då mäta den utgående tempen vid utloppen. Kan tycka att en VP med ordinarie pris på 18kkr ska kunna fixa alla möjliga temperaturvinklar men tydligen inte.

https://www.seasea.se/vattensport/badtermometrar-övrigt/badtermometer-digital
 
Redigerat:
Svaret på frågan är Ja.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Jonas Persson
Se på det så här. Vattnet i poolen har en temperatur och det gäller i princip hela poolen, breddavlopp och slangen till värmepumpen genom sandfiltret.

Det är bara vattnet från värmepumpen som är varmare och först när det pumpas ut i poolen blandas det med vattnet i poolen som värms upp lite. Med andra ord finns det ett litet område precis där vattnet kommer in i poolen som är varmare. Där är temperaturen två grader varmare, lite längre bort en grad varmare för att till slut ha blandats med vattnet i poolen så att de har samma temperatur. Du kan inte känna det, men då poolen värms upp är det kanske en hundradels grad varmare.

Håll handen framför inloppet, du känner det varma vattnet flöda in i poolen och att det är varmt bara där. Eller om du är i poolen, ställ dig framför, det är riktigt skönt. :)
 
  • Gilla
  • Wow
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Se på det så här. Vattnet i poolen har en temperatur och det gäller i princip hela poolen, breddavlopp och slangen till värmepumpen genom sandfiltret.

Det är bara vattnet från värmepumpen som är varmare och först när det pumpas ut i poolen blandas det med vattnet i poolen som värms upp lite. Med andra ord finns det ett litet område precis där vattnet kommer in i poolen som är varmare. Där är temperaturen två grader varmare, lite längre bort en grad varmare för att till slut ha blandats med vattnet i poolen så att de har samma temperatur. Du kan inte känna det, men då poolen värms upp är det kanske en hundradels grad varmare.

Håll handen framför inloppet, du känner det varma vattnet flöda in i poolen och att det är varmt bara där. Eller om du är i poolen, ställ dig framför, det är riktigt skönt. :)
Mycket tack, värdefullt,

Nu ser jag att tempen höjs successivt på VP, den är på 24c nu (lamellöverdrag på). Räknar med att till imorgon så är den på de 28c jag ställde in.
 
  • Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
har det varit vatten kvar i rören så fryser den sönder, så enkelt är det. Man felsöker på det sätt du gjort, genom att dra igång vattenpumpen se om det sprutar ut vatten.
När man invintrar en poolvärmepump, så tar man isär slangarna som går till in- och utloppet. Sedan spolar man systemet med kranvattnet, för att bli av med allt klor. Man stoppar in trädgårdsslangen i den övre anslutningen i värmepumpen och låter vatten rinna igenom en stund. Sedan stoppar man in en luftslang i den övre anslutningen och pumpar luft i systemet under några timmar. Man kan även luta värmepumpen lite för att få ut vattnet snabbare.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Hej,

Jag fyllde igår på med vatten i poolen till bräddavloppet. När jag gick till garaget där reningsverk sitter såg jag att det droppar vatten från locket till pumpen. Det kan vara packningen eller att den helt enkelt inte är dragen tillräckligt bra. Så fort jag lossar så börjar ju vatten forsa men nu har jag stängt av inkommande vatten från poolen så det slutat droppa.

Kan jag nu öppna och kontrollera? Andra förslag på hur jag ska hantera?

Se bild.
Jag blir alltid tvungen att dra åt pumplocket extra hårt pga samma problem. Det finns plats i mitten av locket att stoppa dit en tunn brädbit att bända med och då orkar jag dra åt pumplocket lite till och då slutar det läcka. Ibland är det skräp mellan locket och O-ringen och då blöter jag O.ringen och torkar av ev. skräp och gör likadant med skåran för O-ringen.
 
H Harrison skrev:
När man invintrar en poolvärmepump, så tar man isär slangarna som går till in- och utloppet. Sedan spolar man systemet med kranvattnet, för att bli av med allt klor. Man stoppar in trädgårdsslangen i den övre anslutningen i värmepumpen och låter vatten rinna igenom en stund. Sedan stoppar man in en luftslang i den övre anslutningen och pumpar luft i systemet under några timmar. Man kan även luta värmepumpen lite för att få ut vattnet snabbare.
Ja det har jag hört. Har inte kommit dit än men man kanske kan ställa några frågor redan nu.

Är att pumpa luft absolut nödvändigt? Eller räcker det med att koppla bort ventiler och tömma på vattnet?

pumpa luft i några timmar? Låter mycket.

Vad brukar man använda för maskin att pumpa luften?
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
H Harrison skrev:
När man invintrar en poolvärmepump, så tar man isär slangarna som går till in- och utloppet. Sedan spolar man systemet med kranvattnet, för att bli av med allt klor. Man stoppar in trädgårdsslangen i den övre anslutningen i värmepumpen och låter vatten rinna igenom en stund. Sedan stoppar man in en luftslang i den övre anslutningen och pumpar luft i systemet under några timmar. Man kan även luta värmepumpen lite för att få ut vattnet snabbare.
Hmm....det där låter som lite eget hittepå. Det räcker fint med att bara lossa anslutningarna och låta vattnet rinna ur pumpen. Alla pumpar är konstruerade så att vattnet rinner ut om de står rakt, därefter är vinterställningen gjord. Att pumpa in luft i systemet, det går ju inte ens, det är öppet i andra änden och redan fullt med luft så den delen kan du garanterat hoppa över helt.

Vill du spola med kranvatten så skadar det förstås inte, men innanmätet är gjort för att tåla klorerat vatten och behöver inte sköljas.
 
Sam1981 Sam1981 skrev:
Ja det har jag hört. Har inte kommit dit än men man kanske kan ställa några frågor redan nu.

Är att pumpa luft absolut nödvändigt? Eller räcker det med att koppla bort ventiler och tömma på vattnet?

pumpa luft i några timmar? Låter mycket.

Vad brukar man använda för maskin att pumpa luften?
Nej du ska inte "pumpa luft". Glöm det.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
Sam1981 Sam1981 skrev:
Ja det har jag hört. Har inte kommit dit än men man kanske kan ställa några frågor redan nu.

Är att pumpa luft absolut nödvändigt? Eller räcker det med att koppla bort ventiler och tömma på vattnet?

pumpa luft i några timmar? Låter mycket.

Vad brukar man använda för maskin att pumpa luften?
Jag har ett antal luftpumpar hemma. En dammpump med namnet Hailea 9810

https://www.hydrogarden.se/odlingssystemkrukor/bevattning-pumpar/syrepumpar/

är ett billigt och bra alternativ, kostar några hundra kronor. Sedan har jag en membranpump, som jag har fått, den är för dyr, men den är lätt att ta ut och placera bredvid poolvärmepumpen.. Diverse akvariepumpar kan också användas, men de har oftast ganska litet flöde. Luftkompressorer kan också användas för torkning av poolvärmepumpens rörsystem.
Luftpumpningen gör man under en regnfri dag, eftrersom luftpumparna inte är avsedda för utomhusbruk.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hmm....det där låter som lite eget hittepå. Det räcker fint med att bara lossa anslutningarna och låta vattnet rinna ur pumpen. Alla pumpar är konstruerade så att vattnet rinner ut om de står rakt, därefter är vinterställningen gjord. Att pumpa in luft i systemet, det går ju inte ens, det är öppet i andra änden och redan fullt med luft så den delen kan du garanterat hoppa över helt.

Vill du spola med kranvatten så skadar det förstås inte, men innanmätet är gjort för att tåla klorerat vatten och behöver inte sköljas.
Jag hade inte heller gjort det under de första åren. Men sedan läste jag instruktionsboken. Det kanske kan bli lite korrosion på sikt av kloret på metallytorna inuti poolvärmepumpen, även om materialet är anpassat till att användas med klorhaltigt vatten. Men det är du själv som avgör vilken livslängd som du kan få på dina grejer.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Hmm....det där låter som lite eget hittepå. Det räcker fint med att bara lossa anslutningarna och låta vattnet rinna ur pumpen. Alla pumpar är konstruerade så att vattnet rinner ut om de står rakt, därefter är vinterställningen gjord. Att pumpa in luft i systemet, det går ju inte ens, det är öppet i andra änden och redan fullt med luft så den delen kan du garanterat hoppa över helt.

Vill du spola med kranvatten så skadar det förstås inte, men innanmätet är gjort för att tåla klorerat vatten och behöver inte sköljas.
Man tar en trasa och lindar runt vattenslangen, för att täta runt den övre anslutningen.
 
  • Gilla
Sam1981
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Man tar en trasa och lindar runt vattenslangen, för att täta runt den övre anslutningen.
Det är inte särskilt komplicerat eller tidskrävande att spola pool-värmepumpen med vatten och sedan luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.