Vilken nivå känner du passar bäst på dig som elkopplare?

  • Koppla el, nej aldrig i livet, det är ju farligt! Byta en trasig glödlampa på sin höjd…

    7 Röster 2,0%
  • Jag kan byta kontakt på en skarvsladd/byta sladd på en bordslampa men längre än så går jag inte.

    11 Röster 3,2%
  • Nog kan jag byta ett eluttag och en fast ljusarmatur.

    41 Röster 11,8%
  • Att utöka med ytterligare ett uttag och fast ljusarmatur från befintliga dito är inga problem!

    97 Röster 28,0%
  • Drar fram och klammar kabel för ett nytt uttag/ljusarmatur från elskåpet, nemas problemas!

    80 Röster 23,1%
  • Byta/sätta upp ny elcentral är en baggis, det är bara att hålla reda på kablarna!

    27 Röster 7,8%
  • Jag gör all el i hela kåken själv, det blir bäst så och kostar minst pengar!

    84 Röster 24,2%
  • Antal röster
    347
gör allt i mitt hus själv, utom just elen. har respekt för el. men efter att jag fick en offert från min elektriker angående led-downlights för 750kr st ex moms...så blir jag sugen på att göra lite mer själv. hutlösa materialpåslag och en massa gnäll om man fixar samma grejer själv till lägre pris.
 
De flesta verkar ora sig för en jobbig diskussion med och lägre ersättning från försäkringsbolaget vid en skada. Eller att man vid försäljning riskerar att måste pruta då man inte kan visa att vissa anläggningar som berör husets säkerhet som bostad inte är utförd av någon som är utbildad för att utföra sådana installationer.
Självklart finns det elektriker som är slarviga eller oerfarna. Det är dock inte någon stor andel.
Och självklart, det finns yrkesmän som saknar behörighet men som har mångårig erfarenhet av att utföra elinstallationer
Trots detta så är det inte OK, dessutom olagligt att utföra elinstallationer utan att man har den behörighet som krävs eller att man är anställd av ett företag där det finns en person har innehar tillräcklig behörighet.
Ett undantag från första januari 2014 är att en behörig person kan uppdra åt någon annan att efter sina instruktioner och i förväg specificerade delegation att utgöra vissa moment i en installation.
Jag förstår att jag låter som en paragrafryttare men det är inte bara problem med försäkringsbolaget och kommande köpare som ligger i potten. Felaktigt utförda elinstallationer kan medföra livsfara för personer som kommer i beröring av delar i installationen. Dessutom kan fel orsaka eldsvåda.
En viktig skillnad är att en riktig elektriker har en ansvarsförsäkring som går in om det blir en skada samt att ingen kan ställas till svars för att gjort olagliga installationer om det händer en olycka (förutsatt att man som installatör varit grovt försumlig).
Jag jobbar i egen firma och har sett fler felaktiga installationer än jag vill tänka på.
Jag brukar säga att det finns tre sorters husägare.
1 De som aldrig skulle röra något i elsystemet.
2 De som gör vissa jobb men aldrig mer än det som de behärskar. Byter ett uttag, även skarvar ut till ett extra uttag men allt är gjort lika bra som om jag skulle gjort det själv.
3 De som tror att de gjort allt rätt då lampan lyser då man trycker på knappen,(från ÖB).
Ofta fusk när man börjar nysta i det.
Frågan till er hemelektriker, vilken grupp tillhör Du?
 
Inte sällan är det tre trådar, en röd, en grön och en svart. Vilken är vilken?

Adam F skrev:
När jag jämför statistiken över el-olyckor i hemmet, som orsakats av amatörmässiga installationer, med hur många husägare som kopplar själva (MÅNGA), så blir min slutsats att det inte alls är så farligt som fackmännens påtryckarorganisationer påstår.

Det är dags att inse att dom som sätter upp reglerna är ett EGENINTRESSE!
Dom vill helt enkelt att man skall tvingas betala dom för saker man lika gärna kan göra själv.
Fast installerad takarmatur i vardagsrummet: man måste såklart betala en elektriker för att skruva två trådar i en sockerbit, eller hur? INTE!

Mvh, Adam
 
Det är ändå glädjande att se att största gruppen (29.92%) av de som svarat på pollen har valt alternativ 4 vilket motsvarar alternativ 2 av de tre du listar, elbasen.

Sammantaget, så här långt, tycker jag att denna högst ovetenskapliga poll indikerar en ganska sund inställning hos hemmapularna. (y) Jag hoppas då att de 21.21% som valt sista alternativet i pollen är de som skrivit i tråden att de har långt högre utbildning än vad som krävs för behörigheten men ändå inte uppfyller den samma...
 
elbasen skrev:
Jag förstår att jag låter som en paragrafryttare men det är inte bara problem med försäkringsbolaget och kommande köpare som ligger i potten. Felaktigt utförda elinstallationer kan medföra livsfara för personer som kommer i beröring av delar i installationen. Dessutom kan fel orsaka eldsvåda.
Det kanske låter så, men tråden och hela detta forum handlar om korrekt utförda installationer. Det är vad jag m.fl verkar för med all kraft. Det är kravet på behörighet som det tummas på.

elbasen skrev:
En viktig skillnad är att en riktig elektriker har en ansvarsförsäkring som går in om det blir en skada samt att ingen kan ställas till svars för att gjort olagliga installationer om det händer en olycka (förutsatt att man som installatör varit grovt försumlig).
Det är visserligen en bra synpunkt då olyckor alltid kan ske, men yrkesmän orsakar väl inte olyckor i den mängd att det skulle vara relevant?...hoppas jag. En elinstallatör som varit grovt försumlig kan förlora sin behörighet.

elbasen skrev:
Frågan till er hemelektriker, vilken grupp tillhör Du?
4. Jag hoppas de flesta tillhör den grupp som frågar (på detta forum) först och installerar sedan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kul läsning.
Att risken är liten för att åka fast för olaga elinstallationsarbete, spelar nog också in!
En fundering, Varför har vi regler och lagar?
Regler och lagar verkar enligt en del inte behövas om man vet hur man ska göra.
Säger inte att nuvarande regelverk är det bästa. men de är det som gäller.

Hur många av er kan tänka er att köra tex. lastbil eller buss i trafiken utan körkort om ni får chansen.
Troligtvis inte så många av er, efter som ni kanske är rädda att åka fast, eller orsaka en olycka.


En som inte får rösta i denna tråd:)
 
Mikael_L
HSP skrev:
En fundering, Varför har vi regler och lagar?
Regler och lagar verkar enligt en del inte behövas om man vet hur man ska göra.
Säger inte att nuvarande regelverk är det bästa. men de är det som gäller.

Hur många av er kan tänka er att köra tex. lastbil eller buss i trafiken utan körkort om ni får chansen.
Troligtvis inte så många av er, efter som ni kanske är rädda att åka fast, eller orsaka en olycka.
Ja men det är ju en väldigt intressant fråga, rent filosofiskt sett.

Om befolkningen i något visst område i stort sett sköter sig bra så behövs det ingen lagstiftning, och blir inte heller någon.
Och det stämmer ju i stora delar för de flesta aktiviteter vi har.
Det finns ju ingen lagtext som reglerar hur vi spelar innebandy, hur vi transporterar oss till affären, hur vi lagar vår mat, osv osv.


Men sen kan man vända blicken mot det som lagtexten reglerar:
Mord, dråp, rån, misshandel osv.
Skatteuttag, räntor, avtal osv.
fortkörning, snatteri, droger, elinstallation, osv.

och fundera lite på hur viktigt det är att reglera olika aktiviteter.
Drogliberala vill t.ex. ofta att statens och lagens reglering ska minska lite över droger.
Många vill att straffen för rån, bostadsinbrott och annan stöld ska skärpas.
Många bilister vill att straffen för fortkörning ska bli mildare.

Jag själv tycker att lagen ska ge mer frihet för fastighetsägare att göra vissa delar av elinstallationer.

Hur vi egentligen vill att lagarna ska vara brukar nog vara ganska individuellt och en hel del styrt av egennytta, men det är inte alls dumt att fundera på detta, men man måste inse att lagstiftningen måste styras till att vara bäst för det allmännas nytta.
Få tycker nog att mord är något som bör vara tillåtet, men många tycker nog att dra lite VP-rör hemma eller cykla utan lyse inte är speciellt horribelt så att det behövs lagar mot det.


Som sagt, en ganska intressant fråga på ett ganska filosofiskt och teoretisk plan. Men när man filosoferat klart så har man ju en egen åsikt. :)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
HSP skrev:
Kul läsning.
Att risken är liten för att åka fast för olaga elinstallationsarbete, spelar nog också in!
En fundering, Varför har vi regler och lagar?
Regler och lagar verkar enligt en del inte behövas om man vet hur man ska göra.
Säger inte att nuvarande regelverk är det bästa. men de är det som gäller.

Hur många av er kan tänka er att köra tex. lastbil eller buss i trafiken utan körkort om ni får chansen.
Troligtvis inte så många av er, efter som ni kanske är rädda att åka fast, eller orsaka en olycka.


En som inte får rösta i denna tråd:)

Gör vi det rätt åker vi inte fast ...

Ta jämförelsen åt andra hållet, vi ser till att få kunskapen innan vi kör och där kommer den stora skillnaden in, vi kan visa upp att vi kan köra och får då tillstånd att göra det även utan flera års vana att köra med andra, eller att ngn annan är ansvarig för vårt beteende i trafiken.

En som hade C på kortet fram till 50 trots att jag inte körde lastbil som yrke.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
elbasen skrev:
Jag brukar säga att det finns tre sorters husägare.
1 De som aldrig skulle röra något i elsystemet.
2 De som gör vissa jobb men aldrig mer än det som de behärskar. Byter ett uttag, även skarvar ut till ett extra uttag men allt är gjort lika bra som om jag skulle gjort det själv.
3 De som tror att de gjort allt rätt då lampan lyser då man trycker på knappen,(från ÖB).
Ofta fusk när man börjar nysta i det.
Frågan till er hemelektriker, vilken grupp tillhör Du?
Här kommer problemet, alla i grupp 3 tror sig vara i grupp 2, så att bara fråga är meningslöst.

Ett el-körkort enligt samma modell som den i Nederländerna (som nämndes tidigare i denna tråd) skulle få folk i grupp 3 att inse sina begränsningar (eller ge dom kunskap att göra rätt).

Men i Sverige har elektriker facket lobbat hårt för att all el ska göras av deras medlemmar,
vilket i praktiken gör att man inte kan lösa problemet med grupp 3.
 
  • Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
Jag har inga problem med att elinstallationer regleras av regler och lagar. Däremot har jag problem med hur lagarna ser ut. Idag spelar det ingen roll om du jobbat hos SJ eller industrielektrikter i 25 år, du får ändå inte dra en millimeter koppar i en bostad. Har du däremot precis blivit klar på gymnasiet och fått jobb hos Karlssons El AB så får du helt plötsligt utföra allt i elväg i bostäder då du jobbar i ett företag som uppfyller de formella kraven och som du utför installationen för.
Med sådana regler så är det inte installationskvalité eller kunskapen som är det primära utan att en viss byråkratisk nivå uppnås. Trots det använder man sig av just "kunskap" i diskussionerna om elektriska installationer.
 
Redigerat:
  • Gilla
Martin_B och 4 till
  • Laddar…
elbasen skrev:
Inte sällan är det tre trådar, en röd, en grön och en svart. Vilken är vilken?
Vänta lite vad sa du nu?

Snubblar man över de där gamla färgkoderna är det förmodligen bättre att riva ut och göra om,
det borde vara 1970 eller 1980 tal?
 
Squall Leonhart skrev:
Jag har inga problem med att elinstallationer regleras av regler och lagar. Däremot har jag problem med hur lagarna ser ut. Idag spelar det ingen roll om du jobbat hos SJ eller industrielektrikter i 25 år, du får ändå inte dra en millimeter koppar i en bostad. Har du däremot precis blivit klar på gymnasiet och fått jobb hos Karlssons El AB så får du helt plötsligt utföra allt i elväg i bostäder då du jobbar i ett företag som uppfyller de formella kraven.
Med sådana regler så är det inte installationskvalité eller kunskapen som är det primära utan att en viss byråkratisk nivå uppnås.
Just precis därför så är det upp till var och en att låta det sunda förnuftet råda. Dom som saknar det sunda förnuftet, som kopplar in sladden från ÖB (eller vad elbasen skrev), dessa skiter ändå i alla regler och lagar. Jag skulle gissa att en person som är ödmjuk inför en uppgift och har en stor portion sunt förnuft ofta gör ett bättre jobb än en yrkesman som bara babblar i telefon och som ska stressa iväg till nästa jobb. Mao. gör man ett jobb hemma själv och har det sumda förnuftet så brukar man googla på forum likt detta, man skapar sig en bild av hur det ska se ut, men oftast så blir det både livrem och hängslen för man vill göra ett extra bra jobb när det gäller ens egna hus. Så tänker jag iaf. och jag anser mig ha lite förnuft.
Och som sagt, dom som inte har nått förnuft, dessa får man aldrig stopp på. För dom googlar inte ens, dom kör trial-and-error istället, finns inget som stoppar såna.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Och den som tror att man genom att ha jobbat som industrielektriker skulle klara att göra en bra installation i en villa vet nog inte riktigt vad han pratar om, lika lite som en som har gått på husbyggen skulle klara att jobba på industrin rakt av. Det är ju två helt olika yrken
Undantag finns naturligtvis naturligtvis men dom är få.
Och jag tror att Karlssons El AB får svårt att överleva om dom inte ser till att dom anställda har den kompetens som jobben kräver, ingen företagare med en någorlunda sund inställning skickar en lärling på ett jobb som kräver en yrkesmans kunnande.
 
I
Googlade lite och fann följande, " Kravet på att isolerad skyddsledare ska vara röd (som var standard för jord innan gulgrön) kom 1960 (I §20 KFS 1960 Nr 8 )

1a Maj 1968 kom kravet på att skyddsledare ska vara gulgrön. (röd fick användas under en övergångsperiod fram till 1972)

1990 kom krav på att PEN-ledare ska vara gulgrön med blå tillägsmarkering i ändarna.


standarden för faserna Brun, svart, grå kom 1994 "

Så det är bara att kolla i centralen om man råkar ha gamla kablar.
 
Mikael_L
jsiei97 skrev:
Vänta lite vad sa du nu?

Snubblar man över de där gamla färgkoderna är det förmodligen bättre att riva ut och göra om,
det borde vara 1970 eller 1980 tal?
Det tycker inte jag.
PVC-isolerade kablar från både 70-talet, 60-talet och t.o.m 50-talet brukar kunna vara i utmärkt skick fortfarande. Så jag ser ingen anledning till att ge något generellt råd att riva bort allt från före 1970.

Men jag kan tycka att man generellt kan säga att all kabel äldre än från 1945 bör rivas bort/ bytas ut. Ty då var det gummiisolering, tyg/tjära/papp isolering och annat som idag pga ålder helt har förlorat alla goda materialegenskaper. Sådan kabel är generellt så gott som livsfarlig idag.
Men det finns några undantag även bland dessa gamla kablar, vissa jordkablar för förläggning i mark är idag i utmärkt skick trots att dom är från tiden för WW2 eller äldre.
Säkert finns det några till gamla kabeltyper som stått emot tidens tand bra, men jag kan inte dom.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.