F
electroluxaren skrev:
solklart
inte uppsåtligt eller grov oaktsamhet
inga hjulspår som styrker det inträffade
På vilket sätt är nåt solklart? Det händer olyckor dagligen där den orsakade blir ersättningsskyldig trots att det inte förekommit uppsåt eller oaktsamhet. Är det nåt som är svårt för dig att förstå att tar man sönder andras grejer så blir man ersättningsskyldig oavsett vilket?
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 3 till
  • Laddar…
Hade en liknande grej för några år sedan, en mathem budbil som göömde lägga i p bromsen så den rullade förarlös in i mitt staket. Fick tag på föraren, tog ID, foyade rubbetnoch skickade in till mitt försäkringsbolag som tog skadan direkt, fick en offert från min byggkille och så var saken biff. Försäkeingsbolaget gick swdan på bilens trafikförsäkring med sk regress. Kan du få tag på föraren som jag nammgav i min skadeanmälan via entreprenadfirman så tror jag du kan göra motsvarande och slippa tjafsa med rättegång oav.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag kan absolut tycka att kommunen hanterar saken helt fruktansvärt illa.
Men, samtidigt måste jag bara fråga hur ni tänker...18.000 för några halvruttna brädor. Är det ett skämt, eller? 1.500kr/meter, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Att bygga upp detta, med sprillans nya brädor kostar ca 100-150 kr/meter i material. Jobbar man långsamt tar det 8 timmar. Säg 6-7000 kronor för framkörning, arbete och att slänga gammalt material. Säg 9000kr totalt.
MEN, sen var "staketet" mer ruttet än nytt, så halva värdet skulle ni få vara glada för, alltså 4500. Räknar vi det som försäkringsärende så är det även en självrisk på 1500kr. Summa, summarum ger 3000 kr.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vem ska man rikta skadeståndskravet mot? Kommunen som beställare eller entreprenören som utförare?

Jag har aldrig begripit detta i skadeståndsrätt.
Du behöver läsa på om Principalansvar!
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F fsn skrev:
På vilket sätt är nåt solklart? Det händer olyckor dagligen där den orsakade blir ersättningsskyldig trots att det inte förekommit uppsåt eller oaktsamhet. Är det nåt som är svårt för dig att förstå att tar man sönder andras grejer så blir man ersättningsskyldig oavsett vilket?
Nej, så är det definitivt inte att man blir skadeståndsskyldig per automatik bara för att man har sönder något.
Vad bygger Du, fsn, denna okunniga inställning på?
Det kan ju definitivt inte vara gällande svensk rätt åtminstone.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag kan absolut tycka att kommunen hanterar saken helt fruktansvärt illa.
Men, samtidigt måste jag bara fråga hur ni tänker...18.000 för några halvruttna brädor. Är det ett skämt, eller? 1.500kr/meter, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Att bygga upp detta, med sprillans nya brädor kostar ca 100-150 kr/meter i material. Jobbar man långsamt tar det 8 timmar. Säg 6-7000 kronor för framkörning, arbete och att slänga gammalt material. Säg 9000kr totalt.
MEN, sen var "staketet" mer ruttet än nytt, så halva värdet skulle ni få vara glada för, alltså 4500. Räknar vi det som försäkringsärende så är det även en självrisk på 1500kr. Summa, summarum ger 3000 kr.
På vilken bild ser staketet ruttet ut? Det ser jag inte faktiskt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Han kollade sina papper och sa att det va Swedavia som hade hand om plogningen och sa att jag kunde kontakta nån chef där..
Det är garanterat inte Swedavia som plogat. Swedavia driver flygplatser.

Däremot är det säkert Svevia som avses.

Tänker att det underlättar avsevärt om man går efter rätt företag 😄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
...halvruttna brädor. ...Att bygga upp detta, med sprillans nya brädor kostar ca 100-150...
- Staketet skriker efter (lasyr)färg, men är inte ruttet vad jag kan se.
- Du får nog kolla på en byggvaruhandel vad tryckt trallvirke kostar. Eller jag ska hjälpa till; man får 5 st stående brädor för 100:-
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Nej, så är det definitivt inte att man blir skadeståndsskyldig per automatik bara för att man har sönder något.
Vad bygger Du, fsn, denna okunniga inställning på?
Det kan ju definitivt inte vara gällande svensk rätt åtminstone.
Jo skador som orsakas vid bilkörning är du alltid ansvarig för. I vanliga fall gäller att du bara är ansvarig om du varit oaktsam/vårdslös eller haft uppsåt. Men just vid bilkörning är du ansvarig oavsett omständigheterna förutsatt att du är vållande till skadan. Bilkörning och hundar är undantag (du är alltid ansvarig för din hund på samma sätt).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Stämmer med min syn @hempularen, jag undrar vem mitt föreäkringsbolag gick på för att få ersättning för min egen skada, försren i Mathems bil, eller deras trafikförsäkring ?
 
H hempularen skrev:
Jo skador som orsakas vid bilkörning är du alltid ansvarig för. I vanliga fall gäller att du bara är ansvarig om du varit oaktsam/vårdslös eller haft uppsåt. Men just vid bilkörning är du ansvarig oavsett omständigheterna förutsatt att du är vållande till skadan. Bilkörning och hundar är undantag (du är alltid ansvarig för din hund på samma sätt).
Nej, det är fel att man alltid är ansvarig för sin hund.
Denna lag om strikt ansvar för allt vad hunden hittar på ändrades för flera decennier sedan och undantag infördes.

För att belysa vad jag faktiskt skrev så nämnde inte jag något om bilkörning så riktigt dålig argumentationstaktik att låta påskina det.

Eller så klarade "hempularen" inte av att förstå min text?
 
F fsn skrev:
I fallet där man åker runt i ett försäkrat eller försäkringspliktigt fordon på allmän väg och knökar in i annans egendom gäller det i princip alltid….. och i jävligt många andra fall med.
Kan "fsn" läsa in att jag skrev något om försäkringspliktigt fordon?

Berätta gärna istället för mig vilket skadeståndsansvar du har om du råkar putta ner den dyrbara Mingvasen som står på piedestal i hallen hos grannen när du ska ta av dig dina snöslaskiga skor!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
Där kommer det moraliska och medmänskliga ansvaret in om att erbjuda ersättning av det man har haft sönder…
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.