C
Sewen Sewen skrev:
Det är Svevia som hänvisar till Trafikverket, inte jag. Den som svarade mig från Svevias kundtjänst har väl inte bemödat sig med att kolla vilken typ av väg skadan har inträffat på. Alla hänvisar till nån annan och frånsäger sig ansvar.
Har själv försökt få ersättning för skador efter väghållning, och jag tror du kommer att inse snart att alla inblandade aktörer kör exakt samma taktik, vilket är att krångla till det maximalt med goddag-yxskaft-svar, hänvisning till speciella blanketter som måste fyllas i, osv. osv. osv. De har helt enkelt inte för avsikt att ersätta några skador som uppstår, och har finslipat sina rutiner så att den skadelidande skall nötas ner och tröttna innan det leder någonvart.

Det är nog som en tjänsteman på Trafikverket sade till mig rakt ut - enda chansen att få ett enda öre är att du stämmer oss, men du kommer med största sannolikhet att förlora.

Jag skulle steg 1 kolla med vittnena om någon noterat registreringsnumret. I så fall tror jag du har en rimlig chans att polisen tar tag i det. Rättvisaste vägen tycker jag - den som orsakat skadan får betala, föraren blir potentiellt av med lappen och någon lär sig kanske läxan att man skall ta sitt ansvar.

Steg 2 är TFF, sakskada orsakad av okänt fordon, men då får du betala en självrisk på några tusenlappar.
Jag tror också att de kräver att det skall vara utrett att det är troligt att skadan faktiskt orsakats av ett fordon.
Men då får ju tyvärr kollektivet pröjsa.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kan fylla på med min erfarenhet av en nedkörd lyktstolpe. Det var hot om Tingsrätt som gav resultat.
 
fubar fubar skrev:
Staketet runt vårt gamla hus blev nerrivet av snöplogen. Svaret blev ungefär att vi fick skylla oss själva som hade staket i tomtgräns. Det gick inte heller att överklaga.
Vad menas med "i tomtgräns"? Det viktiga är - var staketet utanför eller innanför tomtgränsen? Jag har konstaterat att i mitt område fuskas det ganska mycket. Här finns både staket, murar och även buskstammar planterade /placerade utanför, eller mitt i, tomtgränserna. Blir det skador på dessa så är det bara att skylla sig själv - skitet borde ändå tvingats att tas bort. Det är ett jäkla ofog att försöka lägga beslag på trottoarmark! När jag byggde stängsel för några år sedan var jag pedantiskt noga med att först fastställa, och markera, tomtgränserna och nogsamt påpeka för entreprenörerna var stolen ska stå!
Jag kunde då också konstatera att dom urgamla grindstolparna i betong vid min utfart står på trottoaren helt och hållet utanför min tomtgräns. Och det är inte jag som gjort det!
 
Redigerat:
C
S StefanMJ skrev:
Blir det skador på dessa så är det bara att skylla sig själv
Varför skulle det vara så? Det är väl t.ex. inte fritt fram att meja ner fotgängare som inte går på övergångsstället eller krocka in i felparkerade bilar? Eller för den delen brevlådor, som alltsom oftast står utanför tomtgränsen enligt Postnords anvisningar.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
O olof63 skrev:
Känns ju som om skadan är snarlik min MatHem bil som "började rulla" plötsligt in i mitt staket. Det reglerade Folksam direkt med motpartens bolag förmodligen via trafikförsäkringen. Skillnaden här är att jag var hemme och kunde fota bilen, chauffören och hans leg direkt. Mao svårt för både mathem och föraren att dra sig undan. Att stämma MatHem hade jag aldrig orkat med, skadan kostnade kanske 20-25 tkr att åtgärda varav en hel del var själva häckplantorna som var välväxta.

En helt annan fråga jag grunnat på @lunnabo: när ändrades lagen om strikt skadeständsansvar ? När jag pluggare Jöken på 80-talet så vill jag minnas att det gällde ägare av hundar, kärnkraftverk och luftfartyg.

Kan också informera om att det finns / fanns motsvarande skadeståndsansvar i England när jag bodde där får massor av år sedan, men då först "after the first bite". Lite OT men kul.
Efter att en flyende tjuv blivit biten och skadad av en polishund och därefter yrkande på skadestånd som han förstås fick så ändrades det strikta ansvaret för polisens hundar.

SFS 1992:268

6 §' Skada som orsakas av hund skall ersättas av dess ägare, ändå att han
ej är vållande till skadan. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han sökå
åter av den som har vållat skadan.

Vad nu sta dgats om ägare till hund gälle ock den som mottagit hunden

till underhåll eller nyttjande.

Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte for skada sorn

orsakas av en tjänstehund när en polisman använder den i tjänsten, om
den skadelidande har betett sig på ett sådant sätt att det har varit påkallat

att ingripa mot honom.

Vid tillämpningen av tredje stycket skall med polisman likställas sådan

vaktpost eller annan som vid forsvarsmakten tjänstgör for bevakning eller

för att upprätthålla ordning.

Denna lag träder i kraft den 1 juni 1992.

På regeringens vägnar

REIDUNN LAUR�0N

Severin Blomstrand
(Justitiedepartementet)

' Senaste lydelse 1987:260.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varför skulle det vara så? Det är väl t.ex. inte fritt fram att meja ner fotgängare som inte går på övergångsstället eller krocka in i felparkerade bilar? Eller för den delen brevlådor, som alltsom oftast står utanför tomtgränsen enligt Postnords anvisningar.
Nu är ju en fotgängare inte riktigt samma sak. Men även för en fotgängare gäller att om den varit vårdslös så kan rätten till skadestånd försvinna. Och beträffande felparkerade bilar, ja dom får också skylla sig själva om dom blir skadade. 100 m från där jag bor stod det för några år sedan en bil parkerad mitt på en cykelbana. Den bilen hade bl.a. sönderslagen backspegel - helt RÄTT!
 
  • Arg
Roger Fundin
  • Laddar…
S StefanMJ skrev:
Den bilen hade bl.a. sönderslagen backspegel - helt RÄTT!
Bland det mest felaktiga jag läst i denna forumdel på länge! 👎
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
F FruNilsson skrev:
Har inte läst mer än ditt första inlägg. Förutsätter att det hände 2023. Det är tydligt att den skyldige/ kommunen gör allt för att slippa betala. Så är det alltid. Om kommunen är uppdragsgivare så är det deras skyldighet att ta ansvar!
Argumenten är närmast löjliga och myndigheter är enligt grundlagen skyldiga att kontrollera sina uppgifter.

Du ska plocka ut det i kommunens svar som är direkt fel uppgift.

Jag förutsätter också att du har all kommunicering i skrift. Begär ut diariet för ärendet. Se till att ha ordning i dina handlingar. Skaffa gärna arbetsorder för plogbilen och lönerapport för den som körde; kommunen ska ge dig dessa handlingar för att chauffören ev ska höras i domstol (om det behövs.)

Om du skippar allt som sagts runt omkring, och har en/flera grannar som vittne och bevis, så ska du definitivt stämma kommunen på kostnad för att ersätta återställning, (kanske plus lite sveda o värk mm).

Därför att:
Sedan 2022 finns en prejudicerande dom i HD att om en myndighet svarar fel /lämnar fel uppgift till medborgare som i följd av det lider ekonomisk skada ska kunna stämma i tingsrätt utan att riskera rättegångskostnader!

Detta är mycket användbart och kommunerna behandlar numera medborgarna som ”kunder” och fullständigt nonchalerar att det är vi skattebetalare som betalar deras löner -för att de skall ge oss den service som är lagstadgad.

Den ”nya” Förvaltningslagen som kom 2017 avsåg också att sätta fart på deras långsamma handläggningar mm.
Läs gärna lite på JO.se om ärenden som JO kritiserar, så ser du att du inte är ensam.

Dessutom ska ni inte ta er egen försäkring till återställning, det är kommunen som är skyldig att ha en ansvarsförsäkring. Du har inte med deras försäkringsbolag att göra, det är en sak mellan den skyldige och dennes försäkringsbolag. Låt ingen lura dig att det f-bolaget skall utreda skuldfrågan. Det rör inte dig.

Läs gärna HD domen, där det blev ett saftigt skadestånd.

Good Luck!
Har du ett målnummer från HD? Försöker hitta domen men får inte fram den.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C
S StefanMJ skrev:
om den varit vårdslös så kan rätten till skadestånd försvinna.
Menar du att det är vårdslöshet att placera ett staket i tomtgräns? Rent juridiskt alltså?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Varför skulle det vara så? Det är väl t.ex. inte fritt fram att meja ner fotgängare som inte går på övergångsstället eller krocka in i felparkerade bilar? Eller för den delen brevlådor, som alltsom oftast står utanför tomtgränsen enligt Postnords anvisningar.
Dessutom kan jag tillägga att i Malmö var det för några år sedan en snyfthistoria på Nyheterna om en villaägare som plötsligt hade fått buskar och annat bortrivna från delar av sin tomt för ett cykelbanebygge.
Det visade sig att den delen av tomten faktiskt var kommunens mark, och det var den förre villaägaren som hade tagit den delen i beslag, med påstående att den hade fått muntligt löfte från någon myndighetsperson på kommunen att göra så. Vilket trams! Fastighetsöverlåtelser ska göras skriftligt, och kommunen har ingen rätt att skänka bort kommunal egendom till privatpersoner. Det var mycket snyftande från den nya villaägaren, kände sig kränkt och ansåg sig ha rätt till ersättning. Blä!
 
  • Älska
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Menar du att det är vårdslöshet att placera ett staket i tomtgräns? Rent juridiskt alltså?
Jamen nu har du ryckt loss delar av min mening - vilseledande, aja baja! I den meningen avsågs fotgängare. Och det var inte jag som blandade in fotgängare i diskussionen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
C
S StefanMJ skrev:
Jamen nu har du ryckt loss delar av min mening - vilseledande, aja baja!
😂
Okej, men om vi återgår till staket och min ursprungliga fråga - kan du förklara närmare varför är det okej att förstöra någon annans staket om staketet står i eller utanför tomtgräns? Juridiskt alltså.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sewen Sewen skrev:
Drömscenariot ju, att de bara skickar en gubbe eller två som reparerar staketet. Slippa hålla på och kräva ersättning, ta in olika offerter osv osv.
Mina erfarenheter är att det ofta hanteras så - mindre admin, inget tjafs
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
😂
Okej, men om vi återgår till staket och min ursprungliga fråga - kan du förklara närmare varför är det okej att förstöra någon annans staket om staketet står i eller utanför tomtgräns? Juridiskt alltså.
Jag har inte nämnt det juridiska i min kommentar. Men ojuridiskt är det helt okej. Men varför inte göra på liknande sätt som för felparkerade bilar: Dom har rätt att få parkeringsböter - gul lapp på bilen. Gör likadant med staket och annat byggt /placerat utanför tomtgräns - först en böteslapp med anmaning om att ta bort eländet, och om så inte sker inom föreskriven tid så blir det ytterligare böter, och bortforsling av eländet. Allt går att lösa om man vill. Ska vi ha ett civiliserat samhälle eller anarki?
Och juridiskt eller ej - det förekommer att t.ex. gatukontoret behöver göra arbeten på plats där t.ex. olovliga saker placerats eller byggts, och då har det förekommit att det olovliga har avlägsnats av gatukontoret, ibland utan förvarning, som jag nämnt i en kommentar strax tidigare här.
Ytterligare exempel: I mitt område har det förekommit att husägare under längre tid placerat ut lastpallar, plastkoner och annat på gatan utanför sina tomter för att hindra andra att parkera där. Och i dom fallen har det inte handlat om plats för byggfordon och liknande. Gatukontoret har avlägsnat dom föremålen - utan förvarning.
 
  • Älska
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
F
S StefanMJ skrev:
Jag har inte nämnt det juridiska i min kommentar. Men ojuridiskt är det helt okej. Men varför inte göra på liknande sätt som för felparkerade bilar: Dom har rätt att få parkeringsböter - gul lapp på bilen. Gör likadant med staket och annat byggt /placerat utanför tomtgräns - först en böteslapp med anmaning om att ta bort eländet, och om så inte sker inom föreskriven tid så blir det ytterligare böter, och bortforsling av eländet. Allt går att lösa om man vill. Ska vi ha ett civiliserat samhälle eller anarki?
Och juridiskt eller ej - det förekommer att t.ex. gatukontoret behöver göra arbeten på plats där t.ex. olovliga saker placerats eller byggts, och då har det förekommit att det olovliga har avlägsnats av gatukontoret, ibland utan förvarning, som jag nämnt i en kommentar strax tidigare här.
Ytterligare exempel: I mitt område har det förekommit att husägare under längre tid placerat ut lastpallar, plastkoner och annat på gatan utanför sina tomter för att hindra andra att parkera där. Och i dom fallen har det inte handlat om plats för byggfordon och liknande. Gatukontoret har avlägsnat dom föremålen - utan förvarning.
Och ungefär hur tror du det går till om man bygger utanför sin fastighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.