Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Där sommarstugan ligger så är det ett litet område som helt och hållet saknar täckning. Jag kunde därför inte konfigurera pucken på plats eftersom det krävde uppkoppling, så jag gjorde det på firmaen fast än det egentligen inte skulle kunna krångla så fick jag till slut åka och byta ut allt mot ett vanligt astrour från Theben för kunden ringde flera gånger och sa att ytterbelysningen inte tändes och att klockan behövde synkas vi appen hela tiden.
Fast det måste jag anse vara ditt fel och inte Plejds Du borde veta att det kubde bli problem och rekommenderat att inte installera. Det är i alla fall vad jag hade förväntat mig om jag lejt bort jobbet. Ännu mer om jag fått det rekommenderat av elektrikern. Inte troligt man betalt en av det där två fakturorna
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast det måste jag anse vara ditt fel och inte Plejds Du borde veta att det kubde bli problem och rekommenderat att inte installera. Det är i alla fall vad jag hade förväntat mig om jag lejt bort jobbet. Ännu mer om jag fått det rekommenderat av elektrikern. Inte troligt man betalt en av det där två fakturorna
Nu ska det dock sägas att det där var typ 2019 och då var det inte så vedertaget all kunskap om vad som går och inte går med Plejd.

//Patrik
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Just vad man kan göra och vill göra är nog pudelns kärna här och avgörande för vad man väljer. Jag har hängt med och läst alla inlägg men jag har fortfarande ingen aning vad jag ska välja.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Just vad man kan göra och vill göra är nog pudelns kärna här och avgörande för vad man väljer. Jag har hängt med och läst alla inlägg men jag har fortfarande ingen aning vad jag ska välja.
Det blir ju lite konstigt också när diskussionerna alltid landar i att välja specifikt Plejd eller helt ospecifikt "någonting annat". Blir svårt då.
 
Verkligen. Ingen som tänker grått på bygga hus
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Just vad man kan göra och vill göra är nog pudelns kärna här och avgörande för vad man väljer. Jag har hängt med och läst alla inlägg men jag har fortfarande ingen aning vad jag ska välja.
Välj något annat så får du hänga med oss :love:
95% av alla som hänger med den goda sidan har roligare :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Välj något annat så får du hänga med oss :love:
95% av alla som hänger med den goda sidan har roligare :cool:
Det blir nåt annat. Jag måste bara fundera ut vad jag vill ha och sen fixa allt på en gång. Jag tror jag kommer tvinga frun att gå med på att ta bort vriddimmern i alla fall. Inte lönt att börja förrän den förhandligen är klar
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
J
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det blir nåt annat. Jag måste bara fundera ut vad jag vill ha och sen fixa allt på en gång. Jag tror jag kommer tvinga frun att gå med på att ta bort vriddimmern i alla fall. Inte lönt att börja förrän den förhandligen är klar
Jo det är sant. Utan frun med på tåget går det inte. Denna har jag. En version med ZigBee och en med WiFi. Tycker den funkar bra. Går bra både via HA och Smartlifeappen direkt. Den andas hög kvalitet rent fysiskt och smälter bra in i övriga inredningen.
Frun gillar inte att prata alltför mycket med Google så för att slippa lämna soffan för att tex öka ljuset i takkronan vid pyssel vid matbordet så har jag kombinerat den med Ikeas trådfri i rostfritt.
https://www.amazon.se/dp/B09XTCVPNS?ref_=cm_sw_r_apan_dp_QXBWHNCADA3QMDWF5XNC

Vit smart Zigbee ljusströmbrytare, fjärrkontroll, dimmer, europeisk standard, neutral tråd krävs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett grått kompakt objekt med symboler, möjligen en bärbar elektronisk enhet eller fjärrkontroll. Metallisk yta, minimalistisk design, avrundade kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag tillhör de procenten som aldrig tidigare ens hört ordet "normcentral". Mest troligt betyder det att jag inte bör öppna den. Någonsin.
Äh, det är jättelätt!
Som att öppna Plejdappen ungefär.
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Äh, det är jättelätt!
Som att öppna Plejdappen ungefär.
Det ante mig att man behöver verktyg för att öppna plejds app :p
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Det blir nåt annat. Jag måste bara fundera ut vad jag vill ha och sen fixa allt på en gång. Jag tror jag kommer tvinga frun att gå med på att ta bort vriddimmern i alla fall. Inte lönt att börja förrän den förhandligen är klar
Onödigt att strida mot en vriddimmer. Finns 0-10V drivdon som du kan styra med många vanliga vridknappar.
Hon behöver aldrig få veta att du också styr parallellt med en zigbeepuck som ger 0-10V.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det beror på vilka krav man har. Det jag använder Plejd till är jag 100% nöjd med.

Andra som vill ha kontroll på brevbäraren, hunden, katten, ungarna, bilen, akvariet, kanariefågeln och den äkta hälften och integrera dem i sitt hemautomatiseringssystem ser sannolikt begränsningar med Plejd och bör då använda något annat system. Tyvärr för det med sig en hel del batteribytande, men det är absolut inget problem eftersom man då medvetet valt det.

Vad nästa ägare av huset tycker om det står skrivet i stjärnorna.
Du får inte glömma att berätta om din normcentral om du säljer huset! :rofl:
 
R
Nissens Nissens skrev:
Visst, men det blir inte så lite fånigt om man tar upp byte av ETT batteri VART TIONDE ÅR som ett problem, ( och man behöver inte ens batteriet om man inte vill ha det) speciellt som man själv valt ett system med en uppsjö av batterier.

Det blir liksom inte trovärdigt.
Vet inte vad du tänker på för system som har "en uppsjö av batterier". System med samma egenskaper som Plejds har inga batterier, de drivs också av nätspänning.

Däremot har ju de flesta andra system möjlighet att ansluta diverse sensorer så som exempelvis termometrar, hydrometrar, ljussensorer, rörelsesensorer, fjärrkontroller, etc. (sånt saknar ju Plejd helt).

Dessa drivs med fördel på batterier, men att byta dem är inte svårare än att byta batterier i TVns fjärrkontroll.

Det blir ju bara tramsigt när du jämför dessa batteribyten med att skruva upp en elcentral.

Dessutom säger alla sensorer jag har till när det är dags att byta batterierna, så man slipper bli överraskad av att de slutar fungera. Rapporterar Plejd in batterinivå till användaren?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Onödigt att strida mot en vriddimmer. Finns 0-10V drivdon som du kan styra med många vanliga vridknappar.
Hon behöver aldrig få veta att du också styr parallellt med en zigbeepuck som ger 0-10V.
Det vore ju fantastiskt
 
R RoAd skrev:
.
Dessutom säger alla sensorer jag har till när det är dags att byta batterierna, så man slipper bli överraskad av att de slutar fungera. Rapporterar Plejd in batterinivå till användaren?
Det har jag också funderat på. Det borde ju synas i appen, men jag vet inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.