David Wallin David Wallin skrev:
Skulle ju aldrig vara bekväm med en RasPi med SD-kort åt någon kund. Det känns som att om man ska köpa hårdvaran som behövs för att göra HA "professionellt stabilt" så tappar man lite av poängen - alltså att den är billig. Då är nog Homey ett mer psykologiskt bra alternativ...
...och då menar jag alltså att HA är fullkomligt stabil - tills SD-kort eller annan hårdvara rasar och då är den död.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Skulle ju aldrig vara bekväm med en RasPi med SD-kort åt någon kund. Det känns som att om man ska köpa hårdvaran som behövs för att göra HA "professionellt stabilt" så tappar man lite av poängen - alltså att den är billig. Då är nog Homey ett mer psykologiskt bra alternativ...
Knappast Homey, 2023 modellen går loss på 4699:- (finns inte just nu men är på gång)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7166980
Det kommer mera under vintern/våren....;)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Knappast Homey, 2023 modellen går loss på 4699:- (finns inte just nu men är på gång)
[länk]
Det kommer mera under vintern/våren....;)
Ja det är sjukt mycket! Kanske SmartThings då?
 
G
"Plejd-vad är grejen?"
Jag har 6 taklampor och en vägglampa som styrs av plejd. De gör varken mer eller mindre än vad jag vill. Lite astrour, fasta tider, styr ibland manuellt med knappen och ibland med telefon. Är det hemautomation, nja inte direkt.
Har även några Shelly och ett gäng Philips Hue. De gör också det jag vill.
Risken är att plejd i framtiden inte stödjer framtida smartphones samt om man har behov och svårare (omöjligt?) att integrera med andra system om man nu vill det.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
"Plejd-vad är grejen?"
Jag har 6 taklampor och en vägglampa som styrs av plejd. De gör varken mer eller mindre än vad jag vill. Lite astrour, fasta tider, styr ibland manuellt med knappen och ibland med telefon. Är det hemautomation, nja inte direkt.
Har även några Shelly och ett gäng Philips Hue. De gör också det jag vill.
Risken är att plejd i framtiden inte stödjer framtida smartphones samt om man har behov och svårare (omöjligt?) att integrera med andra system om man nu vill det.
Grattis, nu när du har en app så har du ett "smart hem". ;)

Tänker man långsiktigt så kan det ju vara ett problem med alla produkter som kräver en egen app för att kunna konfigureras. Även om man samlar produkterna i någon gemensam visualisering så behöver man ha varje produkts app på telefonen för att göra uppdateringar och ändringar m.m.

En produkts livslängd bestäms inte enbart utav hårdvaran utan lika mycket att tillverkaren fortsätter uppdatera appen för att stödja nya telefoner.
Sonos är ju ett väldigt tydligt exempel på hur man sitter i klorna på tillverkaren. Där går det ju inte att använda högtalarna överhuvudtaget om appen tas bort. Då blir det riktigt elektroniskskrot. :p

//Patrik
 
P paralun skrev:
Jo så är det nog men HA är inget man rekommenderar för alla, det har för mycket nackdelar och är inte särskilt "robust" som man måste kräva av ett smarthem system för alla.
Robust?

Jag har 22 integrationer, ZHA, Z-wave, Trådfri ESPHome, HACS mm mm
800 entiteter ca 25 automationer och mitt HA är igång och kör 24/7, enda gången det startar om är när jag uppdaterar det till nästa version.

Om du kör det på en raspberry zero så förstår jag det du säger, men om du kör det på rekommenderad hårdvara så finns inget robusthets problem...

Vad gäller startsträckan, så är den nog större än bara plejd och dess app, men HA och Plejd är som två olika djur gjorda för olika saker.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Jag har ingen personlig erfarenhet av HA, men man läser om det stup i kvarten. Flera som kör KNX verkar även köra HA som visualisering i stället för någon dedikerad appstyrning för KNX.
Men för att slänga in ett vedträ i debatten kring stabilitet och som kan vara lite grann av en måttstock...

Om ni var installatör, skulle ni känna er bekväma med att sälja HA till en kund? Att det är tillräckligt stabilt.

//En som inte tar ställning i frågan om HA, men kanske tycker att själva visualiseringen kan se lite "hemmasnickrad"/inte så snygg ut (av vad jag sett)
Ja, men jag hade ju valt hårdvara efter uppgiften. Sedan är det så att du måste bestämma dig för vad det är du säljer, om du säljer bara en funktion nu så ska din HA vara offline och inte uppdateras efter installation. Om du säljer en tjänst där du även driftar en HA installation så kan det vara annorlunda, men allt det där måste du fundera igenom. Det är lite som en router hemma hos folk, de flesta uppdaterar aldrig sina router och de lever vidare med en massa säkerhetshål och oftast händer inget, men med hemautomation som står låset, larmet, värmen mm så kanske man vill ha lite bättre trygghet än så...
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Ja det är sjukt mycket! Kanske SmartThings då?
Gå in på blocket, köp en äldre NUC eller motsvarande, ca 1000 SEK max, köp en ny SSD för ca 500 SEK och var glad med din nya stabila HA installation :)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
G OMathson skrev:
"Plejd-vad är grejen?"
Jag har 6 taklampor och en vägglampa som styrs av plejd. De gör varken mer eller mindre än vad jag vill. Lite astrour, fasta tider, styr ibland manuellt med knappen och ibland med telefon. Är det hemautomation, nja inte direkt.
Har även några Shelly och ett gäng Philips Hue. De gör också det jag vill.
Risken är att plejd i framtiden inte stödjer framtida smartphones samt om man har behov och svårare (omöjligt?) att integrera med andra system om man nu vill det.
Som det har skrivits tidigare så har plejd gått med i Matter alliance, så med största sannolikhet kommer du kunna styra plejd med tex Google, Apple eller Amazons röstassistern eller koppla dessa samman med Samsungs hub mm
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
R Roman86 skrev:
Som det har skrivits tidigare så har plejd gått med i Matter alliance, så med största sannolikhet kommer du kunna styra plejd med tex Google, Apple eller Amazons röstassistern eller koppla dessa samman med Samsungs hub mm
Google och Apple funkar ju redan nu. (y)
 
  • Gilla
Roman86
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Google och Apple funkar ju redan nu. (y)
Du har helt rätt
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Vad gäller gränssnitt, här är ett exempel på min energipanel:
Grafisk översikt av energianvändning, solenergiproduktion och -distribution över tidsintervall, inklusive energikällor och enhetsövervakning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ett exempel på min startvy med styrning för larm, belysning, värme mm mm
En skärmdump av ett hemautomatiseringssystem som visar kameraövervakning, enhetsstatus och karta med platsmarkering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Båda dessa är via dator, självklart är det en anpassad vy för mobiltelefon också.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
"Chansen att ni skriver något som inte redan skrivits hundratals gånger förut är ganska låg" Gjorde du inte det nu????

Tycket du inte on plejd, så håll det bort frå det istället. Så enkelt är det. Bättre att diskutera vad det kan används till eller? Och så går det idag att koppla ihop det med andra system om man vill.
Nu hade jag nog kommenterat helt fel perso. Inte meningen. :cry:
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
S surfarn skrev:
Jag har en del plejd för att styra utebelysning och för att dimmra taklampor. Jag ville inte ha något system som kräver en gateway och plejd kändes som ett robust system som är tillräckligt bra för mina belysningsönskemål. Jag tycker ordet "hemautomation" känns lite fånigt. Det jag verkligen skulle behöva hjälp med att automatisera i hemmet går bara med inhyrd städning och kock. Nu har jag börjat fundera på att lägga till wifibaserade vattenläckage- och röksensorer men för mig kvittar det att de inte kör samma protokoll som plejd. Värmepumpen styrs via nibe cloud om jag vill betala för den tjänsten och temperatur och annan klimatdata inhemtas via netatmo. Vill jag hålla koll på solanläggningen gör jag det via tibber och elförbrukningen kan jag ansluta en mätare på HAN porten om jag vill.
Övervåningens alla lampor är från Hue för jag hade bara ett önskemål (att kunna stänga av allt på samma knapp) och begränsad budget. Jag tycker absoult inte att man måste ha samma lika överallt, se istället till vad du vill uppnå och vad du har för budget
Kommenterade dig tidigare, men det var inte dig jag skulle kommentera. Förlåt
 
  • Älska
David Wallin
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njou... jag har tre fungerande RaspberryPi just nu och har väl skrivit sönder SD-kort ett antal gånger.:p
Sen är jag "bekväm" med Linux så då är det ju enkelt att återskapa eller om man som man bör har en backup.
"Elmätar-raspen" har jag backupat för den vill jag inte på några villkor förlora.
Men HA är absolut inget för gemene man, då är Plejd ett bättre val. ;) (men spännande vad som nu kommer!)
Tom HUE är väl bättre än Plejd?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.