Hej,

Nu när snömassorna har rasat av taket har snön tagit med sig plåtskyddet (ventilationshuv?) för ventilationen. Utluften går ut där. Nu är det ju öppet där luften går ut om ni förstår.
Att få tag på en plåtslagare i dessa tider är rätt så svårt, så det skulle vara bra att veta hur akut detta är? Det läcker inte in något vatten vid taket, men det är kanske pumpen som far illa om det kommer in vatten i ventilationsröret?

Vad tror ni?
 
  • tak.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du varit uppe på taket och kollat hur det ser ut? Vad händer om der regnar rakt uppifrån?

Jag hade nog åtgärdat det bums!

/N
 
niblom skrev:
Har du varit uppe på taket och kollat hur det ser ut? Vad händer om der regnar rakt uppifrån?

Jag hade nog åtgärdat det bums!

/N
Har stått på en stege och kollat. Jag ser ju ner i ventilationsröret. Jag vet inte vad som händer om det börjar regna, det är lite det jag vill ha svar på här :)
Problemet är att det är svårt att hitta en plåtslagare som kan göra ett sådant skydd en söndag. Jag själv har inte kunskapen att göra det. Det jag skulle kunna försöka att göra är att böja till det lite provisoriskt.
Då kommer problem två. Det är ganska brant (37 graders takvinkel) och det finns inte några steg att stå på. Det lär vara snuskigt halt på betongplattorna, och håller de ens för min vikt?
Hur gör plåtslagarna när de ska upp och gå på taken där?
Därför skulle det vara bra att veta om det är värt att riskera liv och lem för att böja till det, om det nu inte är så akut.
 
C
Plåtslagarna går på stegen som ska vara där...
 
cheetah1 skrev:
Plåtslagarna går på stegen som ska vara där...
Det finns en stege på andra sidan, om det är den fasta du menar?
Nu lade jag en lång stege där och använde som trappsteg. Hela ventilationshuven har liksom lossnat och det har kommit in lite snö. Jag tog bort så mycket jag kunde och kom åt. Sedan bröt jag tillbaka den så gott det gick och lade en sopsäck över och runt om så att inte mer snö/vatten kommer in där.
Ska ringa en plåtslagare imorron och se hur snabbt de kan komma och byta ut den. Nu har jag gjort vad jag kan iaf.
 
Man kan skjuta upp tegelpannorna, sen går man på läkten under.
Inget att rekommendera om man ska jobba en stund där då det är jobbigt för vaderna, men det funkar om man bara ska upp och kika.
 
Hemmakatten
Jätteakut kan det knappast vara. Lite regn ner i ventilationsröret tål det nog. Tänk på alla skorstenar utan huv ovanpå. Där regnar det ner om man inte eldar. Dessutom om det är frånluften från ventilationen så hindrar den ju till viss mån regnet från att komma ner.
 
Hemmakatten skrev:
Jätteakut kan det knappast vara. Lite regn ner i ventilationsröret tål det nog. Tänk på alla skorstenar utan huv ovanpå. Där regnar det ner om man inte eldar. Dessutom om det är frånluften från ventilationen så hindrar den ju till viss mån regnet från att komma ner.
Hela ventilationsröret har ju fått sig en smäll och är förskjutet. Rättat jag till uppe vid taket så släpper det inne i kattvinden (oinredd övervåning) och det blåser ut där.
Det har ju kommit lite snö innanför själva plåten som motsvarar storleken av en panna. Det syns att det är fuktigt på innertaket vid den pannan om jag säger så. Så det är inte som jag skrev tidigare öppet in i ventilationsröret eftersom det är intakt, om än böjt. Utan det som oroar mig är om det kommer in regn/snö in på innertaket. Så rättar jag till det så gott jag kan kommer frånluften att gå rakt ut i kattvinden. Men jag antar att den fukten som går ut i kattvinden inte är lika allvarlig som den fukten som kan komma in utifrån.
 
Redigerat:
Vet inte om denna bilden säger något? Men det har alltså kommit in snö innanför plåten som vikts upp och böjts fram. Hela röret och allt är alltså förskjutet och snön ligger på damasken och på innertaket just innanför och under där. Det är alltså lite fuktigt av den snön som smält (är några plusgrader). Spånskivan som syns i vinden är lite fuktig där, kanske 10cm runt om röret.
Det som smält är alltså snön jag inte kom åt. Borde inte vara så mycket men tillräckligt för att det ska blivit fuktigt.
 
  • takbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • innertak1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • innertak2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om du har tätat så gott du kan med plast så det inte kommer in mer fukt är det nog inte så mycket att göra tills plåtslagaren har möjlighet att komma. Är det fråga om en standardhuv borde med lite tur även någon snickare/ventilationsmontör kunna ordna det.

Ett tips kan vara att täta med plast från bärläkten en rad takpannor uppåt mot nocken och låta plasten vara häftad i den läkten och sedan nertyngd av en rad pannor. Då brukar den ligga ordentligt. Sedan ordentligt med gaffatejp runt huven och ev kanske säkra den så den inte vajar i blåsten. Så länge det inte kommer en ny storm och du säkrar mot mer fukt så får du nog låta det torka ut underifrån tills du fått det tätt mot pannorna igen.

// Mats
 
Tack för alla svar. Det har kommit mer snöblandat regn nu men det verkar inte läcka in någonting mer. Förhoppningsvis duger tätningen tills det blir åtgärdar. Jag får hålla extra koll så att inget händer innan bara.
Är detta normalt vid stora snömängder? Det verkar vara så med tanke på att fler haft samma problem, men är det pga dålig montering eller helt enkelt något man får räkna med?
 
Min huv och även ventilationskanalen (imkanal) slets rätt av i söndags när snömassorna kom ner. Täckte över med en takpanna. Ringde försäkringsbolaget som naturligtvis sade att försäkringen inte gällde.
Skitkonstruktion med bara tunn plåt som håller hela snötyngden.
Får väl fixa själv och sedan hänga upp några steg ovanför som skydd i framtiden.
 
Gällde INTE försäkringen?? får man fråga vad du har för försäkringsbolag? :s
 
Det finns nog inte något försäkringsbolag som täcker sådana skador tyvärr. q(;^;)p

Fick tyvärr själv takhuven till imkanalen knäckt av snön, och har spenderat en hel lördag+söndag för att täta hålet och få torrt efter den smälta snön som hann rinna in i huset. :@

Ringde plåtslagarn idag, och han kommer redan imorgon. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.