Hej

På mitt hus släpper ofta nästan all snö på engång. Detta år är det ca 40-50 cm som släppte idag. Hela huset skakar till. Såg att ganska mycket snö hängde kvar på en takhuv. Den lutade lite konstigt. Tog stegen och lättrade upp från sidan. Huven har slitits loss i skarven mellan rör och plåt.
Någon som har erfarenhet av detta tidigare?
Såg även att huven på andra sidan taket verkar vara skadad men där var det bara ca 10-20 cm snö.
Finns det huvar som klarar detta eller får man byta efter varje snö ras?:(
 
Det går inte att få snön att släppa lite tidigare? Tex genom att värma uppe på vinden eller liknande?
 
Vet inte riktigt vad en huv tål men det blir ju ett rejält tryck ifrån tösnön den dagen då den är på g neråt, ju längre huven är i från nock ju större belastning, borde man inte ha nå typ av snöras skydd ovan huven som skyddar huven måntro?

Har själv varit med om liknande dessvärre man kan ju bara klandra sig själv att man inte tänkte på det den varma sommardagen man monterade upp röret, när vårvintern kom och röret pekade nedå så trillade polletten ned ;)
 
Hej
Detta är ingen hemma bygge utan gjort av en storhustilverkare och huvarna sitter långt ned för att kunna vara på kattvinden. Man skulle ha ett snörasskydd i form av en plog så att snön delade sig. Det blir ju ganska många ton som ligger trycker på.

Kan man kräva att hustillverkarn borde vara med veten om att snön släpper?

Elda med värme för att få det att släppa tidigare är inte konomisk försvar bart då kan man lika bra köpa ny huv.
 
Normalt sett tar det ju inte mer än kanske någon timme du ska inte smälta bort all snö bara nog för att det ska släppa ungefär som det gör direkt det blir plusgrader.

Ett snörasskydd är ju såklart mycket bättre och närmsta plåtslagare hjälper säkert gärna till ;)
 
Kommer att ringa en plåtslagare på måndag och fixa ny huv (den gamla ser ut som en skalad apelsin). Prio ett är att kunna laga mat. Har täckt med plast och öst ut snön från kattvinden. Sedan monterar jag nog ett stegjärn eller snöras skydd ovan. Kommer även att kontakta husleverantören. Ser även att tättningen inte verkar ha fungerat perfekt, det skulle vara falsat men är bara skruvat och siliconat. Huven ser felmonterad ut alltså har ytterliggare en lika dan huv som får åtgärdas när det blivit lite bättre väder. Skall även höra med plåtslagern vad han tror om snödelare. Funderade lite på hur mycket kraft de hamnade på huven och det blev nog 1000 till 3000 kg. Svårt att stoppa.
Såg tre grannar som antinge hade tappat huvar eller fåt dem krossade på dagen promenad. En hadde det flexibla "spiro" röret hängande som en serpentin:S
 
Min huv till imkanalen åkte med snön ner från taket i helgen och hamnade tillknycklad i en snödriva. Huset är ett drygt två år gammalt Myresjöhus och jag har kontaktat säljaren för jag tycker att huset borde klara vinterväder. Vi får se hur det går...
/Anders
 
Det verkar lösa sig. Tack för det!
/Anders
 
Vad sa säljaren då, skulle dem stå för det och åtgärda det?
Har själv ett skidstahus som är 1 år gammalt där precis samma sak hände nyss... :(
 
Det där med snöras-skydd är ju ingen dum idé. Jag har kanske inte funderat på det tidigare, men efter helgens äventyr med avbruten takhuv och efterföljande problem, vill man slippa detta i framtiden.

Bilder, eller länktips mottages tacksamt.
 
Et snörasskydd burde være løsningen her. Du sier du har et ferdighus, men at ingen snörasskydd ble levert med huset er jo rart om det skulle være stor risk for ras. Slik jeg ser det er det ingen standard å legge snörasskydd med ferdighus i Sverige, men det virker å være mer standard blant norske hustilverkare. Hvorfor det kan man undre når klimatet er noget av det samme.

Snörasskydd finnes enten i stålbyglar, NOMO snörasskydd eller profildurk/stålrør fra weland, lindab, perwikstrand mm.
 
  • Gilla
Plundraren
  • Laddar…
Här är en till med hus som fått en takhuv totaldemolerad pga snöras. På sin färd lyckades den även krossa 10 takpannor (!) och huset är bara 1,5 år. Ja, ja, gäller att tänka positivt, det kunde ha varit värre. Ny takhuv är beställd och hela pannor ligger på plats. Lite roligt i sammanhanget var att vid telefonkontakten med försäkringsbolaget berättade försäkringsmannen att det var det 3:dej samtalet om skadad takhuv på en timma. Försäkringen gällde dock ej detta.
 
va ute akut i helgen och lagade precis ett sån huv som åkt ner av snögen... kommer ramla ner många när snön börjar växa. Det SKALL va en plyfaklädd ram lr liknande under huven och dom tål snölasterna men i sparivern från framörallt prefabricerade hus finns dom så gott som aldrig.
 
Har samma problem och vår hustillverkare (Älvsbyhus) skall fixa detta åt oss gratis har de sagt!
 
I natt vaknade jag av att den sista snön hasade av taket, vad skönt tänkte jag (med lite skottning till helgen). Chockad upptäckte jag att snön tagit med sig hela farstukvisten, herre gud vilken tur att det hände på natten då våra barn sussade tryggt i sina sängar.
Är det någon som vet hur en farstukvist ska var förankrad i huset?

/Annelie
 
  • clip_image001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • clip_image002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.