Vi har folksam.
Dom frågade om vi hade en extraförsäkring. Nej inte utöver min villa och hemförsäkring.
När man tittar på villkoren för denna försäkring så står det ungefär att:

Extraförsäkringen täcker det den vanliga försäkringen inte täcker förutom: bla, bla, bla (en hel lista med undantag)
 
Lyfter denna fråga lite. Håller på och isolerar övervåningen och vi ska sprutisolera. Kattvindarna kommer att fyllas med isolering och där inne sitter ventilationsröret. Om detta skulle hända igen blir det svårt att komma in i kattvinden och fixa detta. Det kanske går att lösa utifrån i värsta fall, men jag vill inte behöva gräva i isoleringen och riskera att den ramlar ner från taket.
Hur gör jag för att dessa takhuvar inte ska knäckas igen av fallande snömassor? För snöa kommer det garanterat att göra fler vintrar. Kan jag montera snörasskydd runt om dessa? Andra vettiga lösningar?
 
Danne12345 skrev:
Lyfter denna fråga lite. Håller på och isolerar övervåningen och vi ska sprutisolera. Kattvindarna kommer att fyllas med isolering och där inne sitter ventilationsröret. Om detta skulle hända igen blir det svårt att komma in i kattvinden och fixa detta. Det kanske går att lösa utifrån i värsta fall, men jag vill inte behöva gräva i isoleringen och riskera att den ramlar ner från taket.
Hur gör jag för att dessa takhuvar inte ska knäckas igen av fallande snömassor? För snöa kommer det garanterat att göra fler vintrar. Kan jag montera snörasskydd runt om dessa? Andra vettiga lösningar?

Vet inte hur dina ser ut men när jag gör huvar ska det jämt vara en trä låda under som är skruvad i taket bara plåt håller aldrig.

-plåtslagare
 
Du kanske kan sätta några snökrokar ovanför huven för att skydda bara den, lokalt.
 
johan ivarsson skrev:
Vet inte hur dina ser ut men när jag gör huvar ska det jämt vara en trä låda under som är skruvad i taket bara plåt håller aldrig.

-plåtslagare
Den var skruvad i masoniten, men jag vet inte hur plåtslagaren gjorde när han lagade den om jag ska vara ärlig. Jag tror dock inte att han gjorde någon träram under. Men bra tips!


JOW skrev:
Du kanske kan sätta några snökrokar ovanför huven för att skydda bara den, lokalt.
Hur fungerar snökrokar? Vad är skillnaden mot att sätta upp snörasskydd bara lokalt?
 
Ja, de har ju samma funktion, alltså syftet är ju densamma, förhindra att snö glider på taket.
En snökrok är lite vad det låter, man sätter ett visst antal per m2 yta.
Dessa håller ju i snön så den inte hasar iväg. De blir inte lika synliga som andra snörasskydd.
Benders dito.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.