Jan-Å skrev:
Inkommande vatten är ju enklare än avloppet, vi drog det en ny väg och in genom närmaste väggen till vattenmätaren. Skönt att avloppet verkar ok, då kan Du lämna det och hoppas det håller hela tiden Du bor där
Ja det känns skönt att slippa det, ska dränka in det i kallasfalt för säkerhets skull också. Jag skrev lite fel förut, vattenledningen blir slang in och sedan kopparrör till vattenmätaren och inget annat.

Magnus Ladulås skrev:
Eftersom du är så frågvis får du väl rigga ett experiment.
Frågar man inte får man heller inget veta.;)

Magnus Ladulås skrev:
Experiment 1: Om du istället lägger ett passande plastlock som sluter tätt på fatet över dropparna kommer du nästa morgon att finna att vatten är kvar i luftspalten mellan fat och lock. Plastlocket stoppar diffusionen till resten av rummet. Vissa skulle befara att ventilationen mellan vägg och platonmatta i mitten av ytan på en 20 kvm stor källarvägg blir lika stillastående som luftspalten mellan fatet och locket. Om det är så, är det kanske inte så bra.

Experiment 1:

Mät ut 2 x 2 m på garagegolvet och häll ut vatten jämnt över golvet så ytan fuktas upp jämnt över golvytan. Lägg ut platonmattan så den ligger an jämnt på golvet. Mät hur många dagar o timmar det tar innan hela golvytan under platonmattan är torr. Det lär ta längst tid i mitten av mattan.
Tack för din pedagogiska förklaringar dom har hjälpt mig en bra bit på vägen. Fast jag tycker din jämförelse med Platon och ett tätt plastlock på en tallrik haltar lite, då det blir hermetiskt tillslutet och Platonmattan har luftkanaler. Ganska många dessutom.

Vad det gäller experimentet i garaget så känns det nog som att Platon har en bra chans då den kommer upp ifrån golvet på ett annat sätt än Isodrän.
Däremot vet jag inte hur det blir under dom små klackarna som mattan vilar på och tidsmässigt känns det som att Isodrän antingen vinner eller misslyckas helt.
Jag vet heller inte om ett experiment mätt under en kortare tid är relevant då fukt kan samlas under en längre tid och det viktigaste är att fukten faktiskt försvinner förr eller senare.

Magnus Ladulås skrev:
Typgodkännande gäller väl bara produkternas egenskaper som tillverkaren utlovat (att de provats och tål visst tryck utan att deformeras osv). Mao godkännandena gäller väl inte systemens dräneringsfunktion, eller?
Nej, enligt typgodkännandet på Platons hemsida är Platon testat och godkänt enligt Boverkets byggregler, bl.a gällande högsta tillåtna fukttillstånd, fuktsäkerhet samt skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö. Isodräns typgodkännande har jag inte läst.

prototypen skrev:
Jag kapade ner inlägget lite.....
Men vad händer om man sätter en dusch i taket på garaget för marken är ju vattenförande.

Protte
Att jag inte tänkte på det, då kan man ju duscha när man mekat färdigt och tänk vad överraskad grannen ska bli när han kommer för att låna verktyg. :cool:
 
Redigerat:
Men vad händer om man sätter en dusch i taket på garaget för marken är ju vattenförande
:) Tänkte lägga till den idén (hade en hink med vatten i åtanke stället) men inlägget blev så långt. Och du hann före.

Källarväggen igen: Om nu fukt från väggen går in i Isodränskivan. Vad är det som säger att inte fukten från utanpåliggande jordmassor lika gärna går in skivan?

För det första, fritt vatten kommer förstås inte genom skivan eftersom Isodränet i stående position blir dränerade. Men hur är det med fukten i ångform från de fuktiga jordmassorna? Sprids inte den i skivan och når väggen?

Fatet med plastlocket igen. Ta en hårtork och värm på fatets undersida så att fatet blir ljummet. Efter ett tag försvinner vattendropparna på fatet och dyker upp som kondens på lockets undersida istället.

Värm nu på lockets ovansida istället med hårtorken. Med tiden försvinner vattnet från det varmare locket och dyker upp som kondens på fatet igen när det kallnar.

Fukten går från varmt till kallt. Så länge väggen innanför skivan är varmare än jordmassorna utanför skivan finns en kraft som vill flytta fukten utåt i skivan. Ju större temperaturfall över skivans tjocklek, desto starkare kraft.

Om källaren alltså är ouppvärmd (eller har samma temp som jorden) tappar man således skivans funktion som diffusionsdrivande. Den dränerande funktionen som spärr för fritt vatten utifrån är förstås kvar.
 
Nej, enligt typgodkännandet på Platons hemsida är Platon testat och godkänt enligt Boverkets byggregler, bl.a gällande högsta tillåtna fukttillstånd, fuktsäkerhet samt skydd med hänsyn till hygien, hälsa och miljö.
Det visste inte jag. Var hittar du det? Vad är "högsta tillåtna fukttillstånd"? Jag har bara sett att mattan i sig uppfylller krav map ångtäthet.


Jag vet heller inte om ett experiment mätt under en kortare tid är relevant då fukt kan samlas under en längre tid och det viktigaste är att fukten faktiskt försvinner förr eller senare.
Ju förr desto större diffusion. Således snabbast vinner...
 
Kan man inte bara skippa platon och köra kallasfalt och cellplast och sen öka ventilationen tillsammans med en värmeväxlare. Då borde man ju även få bra luft inne.
 
Magnus Ladulås skrev:
Det visste inte jag. Var hittar du det? Vad är "högsta tillåtna fukttillstånd"? Jag har bara sett att mattan i sig uppfylller krav map ångtäthet.
Om du går in på Platons hemsida, väljer källarvägg och klickar på länken typgodkännanden förslagsvis.
Där kan du läsa bl.a detta: "System Platon Vägg, utförd och installerad enligt tillhörande handlingar Godkänns med avseende på följande avsnitt i Boverkets Byggregler". Detta tolkar jag som att ett fullskaleprov har utförts.

Magnus Ladulås skrev:
Ju förr desto större diffusion. Således snabbast vinner...
Ja och vilken det är vet vi alltså inte.
 
Redigerat:
Där kan du läsa bl.a detta: "System Platon Vägg, utförd och installerad enligt tillhörande handlingar Godkänns med avseende på följande avsnitt i Boverkets Byggregler". Detta tolkar jag som att ett fullskaleprov har utförts.
Du menar alltså detta:

"Platon Xtra är typgodkänd av Swedcert enligt BBR avsnitt 6:511, 6:52 och 6:531 (bevis nr 0506)."

Men dessa godkännanden rör väl mattans egenskaper i sig när gäller dess fuktmotstånd (bryts inte ned av fukt när den ligger i mark, den är ångtät och lufttät etc).

Godkännandena handlar väl inte om konstruktionen (platon + ev isolering monterad på vägg) och dess förmåga att torka ut en källarvägg. Såna garantier eller godkännanden finns inte vad jag vet. Inte heller för Isodrän eller likn. Rätta mig om jag har fel.


Ja och vilken det är vet vi alltså inte.
Det är ju det jag säger :). Jag har iaf ingen aning.
 
[
Magnus Ladulås skrev:
Godkännandena handlar väl inte om konstruktionen (platon + ev isolering monterad på vägg) och dess förmåga att torka ut en källarvägg. Såna garantier eller godkännanden finns inte vad jag vet. Inte heller för Isodrän eller likn. Rätta mig om jag har fel.
System Platon Vägg, utförd och installerad enligt tillhörande handlingar
Godkänns med avseende på följande avsnitt i Boverkets Byggregler (BBR):

Fukt, Allmänt, Högsta tiIlåtna fukttiIlstånd, Fuktsäkerhet 6:51; 6:52; 6:53

Fukt, Lufttäthet, Mark och byggnadsdelar 6:531; 6:532

Detta tolkar iallafall jag som att produkten är godkänd för sitt användningsområde men jag ska kontakta Isola och kolla.
 
Jag skulle välja Platon map hållbarheten. Jag tror inte dom dyra och porösa isoleringarna typ isodrän håller 40-50 år.
 
H
Stringfellow Hawke skrev:
Jag skulle välja Platon map hållbarheten. Jag tror inte dom dyra och porösa isoleringarna typ isodrän håller 40-50 år.
Finns tester gjord. Isodrän håller minst lika länge om inte längre än platon.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Jag skulle välja Platon map hållbarheten. Jag tror inte dom dyra och porösa isoleringarna typ isodrän håller 40-50 år.
Vad skulle hända med dem över tiden menar du? När marken väl satt sig så ligger det ju still. Om dräneringen blir igensatt efter många år kan jag förstå, men varför skivorna skulle förstöras av sig själv förstår jag inte. Ovan har det listats mängder av teorier varför isodrän skulle kunna vara bättre än platonmetoden. I praktiken så är jag övertygad om att det är bättre också, därför valde jag det efter att ha läst på och jämfört olika metoder ordentligt. Platons enda stora fördel är priset, särskilt om man köper ännu billigare kopior.

Det är min uppfattning i alla fall, sedan kan man ju bevisligen ha olika uppfattning. Sedan att platon i många fall är bra nog är en helt annan sak.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.