"Enligt Platonsystemet bör man använda sockelisolering. Detta kan jag inte göra eftersom vi har en tegelfasad och isoleringen bygger för mycket. Vad händer om jag låter bli?"

Dom flesta isolerar sin källare pga fuktproblem, inte pga värmeförluster. Om man vill ha en energisnål källare så bör även väggytan ovanför marken isoleras.
 
Är det avsaknaden av värmeisolering i kombination med platon som stoppar fuktvandringen inifrån och ut?

Betyder det att Platon + isolering skulle fungera?

Nu har jag inte betong i mina källarväggar utan murad LECA + 5 cm mineralull på insidan och asfalt på utsidan, är det en konstruktion som fungerar bättre?
Platon kan bara stoppa fuktvandring utåt om ånghalten i luftspalten blir lika hög eller högre än ånghalten i väggens porer.

Värmeisolering utanpå Platon gör väggen varmare vilket bidrar till mer fuktvandring utåt, så länge som ånghalten i luftspalten är lägre än i väggens porer.

LECA är bättre än betong då det innebär mer isolering längre ut i väggen som motvikt till din invändiga isolering. Förutsatt att LECAn inte sugit vatten.
 
prototypen skrev:
Platon stoppar ju markvattnet/fukten att komma fram till väggen och bakom platonmattan är det luft. Vattnet kan rinna nedåt och fukten uppåt bakom mattan.
Det är detta jag gillar med Platon, att det känns som att det borde fungera och är något man kan förstå sig på.

JakeoMalin skrev:
Ang. återfyllnaden så är det inget fel på din jord snarare ser den rätt bra ut. Bort med stora stenar sen är det bara fylla igen.
Tack för ditt svar, en fråga bara; bör man skydda isoleringen ytterst så den inte tar stryk vid återfyllnad?

Jan-Å skrev:
Nja slipa grunden behöver Du inte, bara skära lite revor i asfalten på dom ställen där det inte finns naturliga hål/skador.
Okej grannen har ett bra verktyg till borrmaskinen som jag använde där jag gjöt hålkälen.Det ser ut som en trissa med lite tjockare metallspröt, mycket effektivt

Jan-Å skrev:
Men de klart, gräver Du inte på den sidan där V/A kommer in kanske det inte spelar nån roll utan Du kan vänta till en annan gång
Okej.Problemet är att vi inte har en rak utgående anslutning (se bifogad bild), utan först kommer en liten bit gjutjärnsrör, som övergår i ett betongrör.Sedan sticker det iväg snett under garageuppfart och gräsmatta ut till den asfalterade vägen. Jag har inspekterat utgående rör och lite puderrost fanns ovanpå men i övrigt verkar det solitt och oangripet om man knackar på det. Så jag tänker lite såhär: vid eventuellt problem filmar jag röret och tar problemet när och där det uppstår.

Magnus Ladulås skrev:
Så jag köper inte att Platon + 50 mm cellplast är samma sak som 100 mm Isodrän vilket har nästan dubbelt u-värde.
Okej men jag tänker lite såhär: Vi har en öppenspis i gillestugan innanför, så jag vill faktiskt inte ha för varmt, då blir det aldrig att man eldar.

Magnus Ladulås skrev:
Det blir mer drag utåt på fukten i väggen ju varmare den är.
Detta gör mig lite fundersam, då jag fattat det som att värme fungerar som fuktspärr och att fukten tvärtom dras igenom det kalla till det varma.

Magnus Ladulås skrev:
det tyckte jag det var värt för att slippa jobbet med att först borra och plugga plastmatta över hela väggen istället för att kunna smälla upp skivorna direkt på väggen i ett moment. Väsentligt eftersom jag dränerade själv. Lättjan talade för Isodrän framför Platon.
Man spikar.Borra tror jag bara man behöver göra i särskilda fall men jag förstår vad du menar. Hur monterar man Isodränen egentligen?

QUOTE=hokanp;1179463]Är väl ingen källare som mår bra av asfalt på ytterväggen. Det som platon stoppar är vandring innifrån och ut.[/QUOTE]

Tvärtom trodde jag det var? Att den även tillåter fukten som faktiskt även finns på insidan att kunna vandra ut.

Ardexsmitten skrev:
Dom flesta isolerar sin källare pga fuktproblem, inte pga värmeförluster. Om man vill ha en energisnål källare så bör även väggytan ovanför marken isoleras.
Okej, tack.Ibland är det lätt att glömma vad man håller på med.:) Jag funderarde mest på om det kunde bli kondenskomplikationer av något slag, beroende på vad man har på insidan, alltså när en lite del av väggen förblir kall?

Magnus Ladulås skrev:
Platon kan bara stoppa fuktvandring utåt om ånghalten i luftspalten blir lika hög eller högre än ånghalten i väggens porer.
Är det inte det som är vitsen med Platon, att du faktiskt får ut inomhusfukten genom luftkanalerna innan isoleringen och får ett torrare klimat?
 
  • Bild 001_redigerad-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Okej men jag tänker lite såhär: Vi har en öppenspis i gillestugan innanför, så jag vill faktiskt inte ha för varmt, då blir det aldrig att man eldar.
Hmm, fast poängen med det högre u-värdet utanför väggen är inte bara att få det varmare i gillestugan utan för att öka fukttransporten utåt i väggen. Se nästa kommentar.


Detta gör mig lite fundersam, då jag fattat det som att värme fungerar som fuktspärr och att fukten tvärtom dras igenom det kalla till det varma.
Nej det är tvärtom. Lite slarvigt uttryckt, fukten går från varmt till kallt med hjälp av diffusion. Mer korrekt sagt, fukten går i riktningen från hög ånghalt till låg ånghalt eftersom den vill utjämna halterna.

Hur monterar man Isodränen egentligen?
Är djupet inte mer än en skiva räcker det med att ställa dem löst mot väggen. Annars några klickar lim på varje skiva liksom man sätter skivor utanpå Platon. Eller plugga med en spikplugg per skiva. Jag körde med lim.

Är det inte det som är vitsen med Platon, att du faktiskt får ut inomhusfukten genom luftkanalerna innan isoleringen och får ett torrare klimat?
Jo och det är ju det som är vitsen även med Iso/pordrän med skillnaden att fukten kommer längre bort från väggen i en Iso/pordränskiva än bakom Platonmattan innan den kondenserar. Det är fördelen med Iso/pordrän framför platon särskilt om fukten kommer inifrån från en sugande sula eller tvätt/bad etc.

Bakom platonmattan (dvs närmare väggen) är det varmare och därmed osäkrare om fukten kommer att kondensera till vatten som rinner bort. Risken med Platon är att luft med en högre ånghalt inte kondenserar bakom mattan och blir stillastående bakom mattan och då avstannar fuktransporten utåt i väggen.

Jag tror därför att Iso/prodrän har en större potential att föra ut fukt i väggen än Platon, vilket inte hindrar att bägge metoder kanske fungerar ungefär lika bra under normala omständigheter.
 
Jag får nog döpa om denna tråd till dränering for dummies :)

Magnus Ladulås skrev:
Nej det är tvärtom. Lite slarvigt uttryckt, fukten går från varmt till kallt med hjälp av diffusion. Mer korrekt sagt, fukten går i riktningen från hög ånghalt till låg ånghalt eftersom den vill utjämna halterna.
Oj nu tappade du bort mig :) Menar du som med ett varmt rör i ett kallt rum då, att det bildas kondens? Min tankegång var annars att fukten torkar upp i en uppvärmd vägg och att det är därför som man alltid bör ha uppvärmt i en källare (problemet är väl om man har den inklädd) alternativt att man flyttar brytpunkten där varmt möter kallt (med isoleringen utanför Platon) och kondensen uppstår längre ut och kan torka upp i kanalerna eller rinna ner till dräneringen.

Magnus Ladulås skrev:
med skillnaden att fukten kommer längre bort från väggen i en Iso/pordränskiva än bakom Platonmattan innan den kondenserar.
På vilket sätt kommer kommer fukten längre bort från väggen med Iso/Pordränskiva ?
 
Nä ert avlopp går mycke sämre väg än vårt så jag förstår problemet. Vi sparade några betongrör när vi böt vårt avlopp genom att skjuta in dom nya rören i betongrören, det kanske funkar i ert fall också? under garaget och så om/när det blir aktuellt att byta.

Vi har bara platonmatta som sagt, spikade den i väggen "bara" och källaren har bra klimat men jag kan inget om diffusion å sånt :)
 
Per-Johan skrev:
På vilket sätt kommer kommer fukten längre bort från väggen med Iso/Pordränskiva ?
Eftersom isodrän-skivan inte är tät, som platon, tillåts fukten vandra ut i skivan. Ju längre ut den kommer från väggen, ju kallare blir det. Tillslut blir det så kallt så att fukten kondenserar. Kondenseringen sker alltså en bit ut ifrån väggen. Eftersom skivan är genomsläpplig kan vattnet rinna ner genom skivan till dräneringsröret. Platon är ju tät och isoleringen utanför. Platonmattan borde därför ha ungefär samma temperatur som väggen. Kondenserar fukten där borde den lika gärna kunna kondensera på väggen som på mattan, i teorin alltså. I praktiken verkar det ju fungera hyggligt med platon också, eftersom så många använder det.
 
Magnus_Andersson skrev:
Eftersom isodrän-skivan inte är tät, som platon, tillåts fukten vandra ut i skivan. Ju längre ut den kommer från väggen, ju kallare blir det. Tillslut blir det så kallt så att fukten kondenserar. Kondenseringen sker alltså en bit ut ifrån väggen. Eftersom skivan är genomsläpplig kan vattnet rinna ner genom skivan till dräneringsröret. Platon är ju tät och isoleringen utanför. Platonmattan borde därför ha ungefär samma temperatur som väggen. Kondenserar fukten där borde den lika gärna kunna kondensera på väggen som på mattan, i teorin alltså. I praktiken verkar det ju fungera hyggligt med platon också, eftersom så många använder det.
Okej nu förstår jag vad ni menar.

Problemen uppstår när det blir alltför teoretiskt.
Börjar man tänka efter och inser att det finns innifrån kommande fukt, utifrån kommande fukt.Regn,snövatten,grundvatten och dessutom olika klimat på året med olika hög luftfuktighet samt uppvärmd och ouppvärmd källarvägg. Då snurrar det i huvudet. :O

Men som dom säger var och en blir salig på sin tro. Så man får bilda sig en uppfattning och köra på det.
 
Redigerat:
Min tankegång var annars att fukten torkar upp i en uppvärmd vägg och att det är därför som man alltid bör ha uppvärmt i en källare (problemet är väl om man har den inklädd) alternativt att man flyttar brytpunkten där varmt möter kallt (med isoleringen utanför Platon) och kondensen uppstår längre ut och kan torka upp i kanalerna eller rinna ner till dräneringen.
Ja, men det är ju det vi säger nästan allihop här. :) Och några av oss tillägger att fukten tillåts flyttas längre bort från väggen i en Iso/pordrän skiva än med Platon.

Men teorin om diffusion är ju enkel. Fuktvandring (med diffusion) går från hög till låg ånghalt (återigen slarvigt uttryckt "från fuktigt till torrt") eftersom fukten vill jämna ut sig.

Det är därför som fukten vandrar in i en från början torr vägg från de blöta jordmassorna utanför tills väggen blir "lika blöt" (samma ånghalt i väggens porer) som fuktmassorna har utanför. Finns fritt vatten utanför tillkommer dessutom kapillärkraft som också drar inåt.

Och det är också därför som fukten vandrar tillbaka utåt om man gräver upp och tar bort de blöta massorna mot väggen och ersätter dem med torrare luft (tex Isodrän eller Platon luftspalt). Värmer man upp väggens innanmäte mer än luften utanför väggen blir fuktvandringen utåt ännu lite starkare.

Elementary, my dear Watson :) Varför göra det svårare än teori?

Problemen uppstår när det blir alltför teoretiskt.
Är väl snarare tvärtom. Teori är lätt jämfört med verkligheten som är svår. :) En annan trevlig egenskap hos teori är att den talar om vad man inte kan veta med de fakta man har. Man påminns att hejda sig för man inser att svaren ofta beror på förutsättningar i det enskilda fallet snarare än att det finns enkla svar som att det ena är alltid bättre än det andra. :D
 
Tack för ert tålamod! Nu känns det som jag äntligen har förstått.:cool:

Jag har fortfarande lite svårt att se att Isodränskivan (är den 100mm?) skulle få ut fukten längre från väggen. Hur vet man det och hur vet man hur mycket av skivan som blir varm? Jag kan heller inte se att det skulle vara så mycket enklare med Isodrän, visst att montera men kraven på återfyllnad är ju högre med allt vad det innebär. Det kapillärbrytande skiktet tilltalar mig men å andra sidan primar man och monterar ett membran ca 70 cm längst ner på Platon. Det är också lätt att glömma bort att båda systemen (Platon och Isodrän) faktiskt är Typgodkända.

För övrigt bestämde jag mig för att lokalisera vattenledningen också och det var tur för den var riktigt dålig. Tog hit rörmokarn som dömde ut den. Så där blir det att gå på ute där röret går över i slang och dra in ny fastmonterad slang (så slipper jag bila upp hela källaren). Han godkände avloppet dock.
 
Inkommande vatten är ju enklare än avloppet, vi drog det en ny väg och in genom närmaste väggen till vattenmätaren. Skönt att avloppet verkar ok, då kan Du lämna det och hoppas det håller hela tiden Du bor där :)
 
När det gäller Platon mattan, så skall den ju vara "öppen" uppåt dvs ovan jord, med bara en täcklist ovan, så att vatten ångan kan stiga uppåt och det vatten som kondenseras rinner neråt till dräneringen....
 
Jag har fortfarande lite svårt att se att Isodränskivan (är den 100mm?) skulle få ut fukten längre från väggen. Hur vet man det och hur vet man hur mycket av skivan som blir varm?
Eftersom du är så frågvis får du väl rigga ett experiment. :)

Häll ut 20 droppar vatten på ett fat och upptäck nästa dag att de är borta. Trolleri? Nej... diffusion, vattenmolekylerna har spritt ut sig och svävar nu jämnt utspridda i luften över hela rummet. På samma sätt är tanken att väggfukten sprids ut i Isodränskivans luftutrymmen men, men...


Experiment 1: Om du istället lägger ett passande plastlock som sluter tätt på fatet över dropparna kommer du nästa morgon att finna att vatten är kvar i luftspalten mellan fat och lock. Plastlocket stoppar diffusionen till resten av rummet. Vissa skulle befara att ventilationen mellan vägg och platonmatta i mitten av ytan på en 20 kvm stor källarvägg blir lika stillastående som luftspalten mellan fatet och locket. Om det är så, är det kanske inte så bra.

Experiment 2: Ta en 100 mm tjock Isodränskiva och lägg den så den sluter tätt över fatet med dropparna. Finns droppar kvar mellan fat och skiva nästa dag? Det vet jag inte, men en sak vet jag. Isodränet måste, tack vare sina öppna porer, vara bättre än plastlocket på att föra bort vattnet från fatet. Hur mkt bättre är svårare att veta innan man gjort experimentet.


För ett lite mer riktigt och rättvisande experiment behövs ett garagegolv utan lutning, och säg minst 2 x 2 m platonmatta och 2 x 2 m isodränskivor, men gärna så stor yta som är möjligt.

Experiment 1:

Mät ut 2 x 2 m på garagegolvet och häll ut vatten jämnt över golvet så ytan fuktas upp jämnt över golvytan. Lägg ut platonmattan så den ligger an jämnt på golvet. Mät hur många dagar o timmar det tar innan hela golvytan under platonmattan är torr. Det lär ta längst tid i mitten av mattan.

Exeriment 2:

Samma yta, häll ut lika mkt vatten jämnt över golvet och lägg ut Isodränskivorna så de sluter tätt mot varandra och golv. Mät hur många dagar o timmar innan hela golvytan under är torr.

Vilket torkar fortast? Jag vet inte.

Och hade man haft golvvärme i garaget kunde man köra ett test med golvvärme och ett utan golvvärme. Golvvärme hade gissningsvis förbättrat Isodräns chanser att vinna testet. Utan golvvärme vågar jag inte gissa...
 
Redigerat:
Det är också lätt att glömma bort att båda systemen (Platon och Isodrän) faktiskt är Typgodkända.
Typgodkännande gäller väl bara produkternas egenskaper som tillverkaren utlovat (att de provats och tål visst tryck utan att deformeras osv). Mao godkännandena gäller väl inte systemens dräneringsfunktion, eller?
 
Magnus Ladulås skrev:
Eftersom du är så frågvis får du väl rigga ett experiment. :)

Häll ut 20 droppar vatten på ett fat och upptäck nästa dag att de är borta. Trolleri? Nej... diffusion, vattenmolekylerna har spritt ut sig och svävar nu jämnt utspridda i luften över hela rummet. På samma sätt är tanken att väggfukten sprids ut i Isodränskivans luftutrymmen men, men...

Jag kapade ner inlägget lite.....
Men vad händer om man sätter en dusch i taket på garaget för marken är ju vattenförande.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.