Ärade forummedlemmar,
jag tycker att debatten och tankarna kring det här med dränering inte alltid är så enkelt och vill ha lite hjälp.

Efter allt jag har läst om allvaret, seriositeten och det hårda arbetet många lägger ner på sitt fuktskydd/dränering på detta forum så förstår jag att jag med all säkerhet kommer jag att bli idiotförklarad och kanske även kallad lat.

Jag tycker trots allt att det är bra med åsikter, även motsatta, och lyssnar inte blint på vad andra säger, läser eller hör. Utan tror att sanningen ligger någonstans däremellan och utifrån detta bildar jag mig en egen uppfattning.

Jag har hört många teorier hit och dit om vad som är bäst och oftast liknar det lite av pajkastning. Jag föredrar att vara ödmjuk och erkänna att fuktteori är komplicerat och att jag inte förstår allt och jag utgår från min egen uppfattning bildad på teorier, sunt förnuft, egna och andras erfarenheter.

Jag har för egen del tänkt att använda mig av Platon och utifrån det har jag några tankar och funderingar ;
1. Är detta med val av fuktskyddssystem något som är geografiskt betingat då jag bor i Småland och i min omgivning bara hört gott om platon (som enligt min tolkning är förlegat på detta forum).
2. Eller om vi vänder på steken. Många i min omgivning har valt platon och ingen är missnöjd eller har fått problem.

Enligt Platonsystemet bör man använda sockelisolering. Detta kan jag inte göra eftersom vi har en tegelfasad och isoleringen bygger för mycket. Vad händer om jag låter bli?

Jag har inte för avsikt att slipa/borsta bort den kallasfalt som finns kvar (se bild). Hur har ni andra gjort och hur resonerar ni om saken? De vi har konsulterat och som tittat på grunden anser att det är onödigt eftersom grunden kommer att kunna andas ändå. Det räcker enligt dom att borsta av den.

Platon tillhandahåller ingen egen isolering att lägga utanpå mattan utan erbjuder ett dränskikt som har sämre värmeisolerande värden. Rekommendationen jag har fått är cellplast. Suger inte det fukt? Vad kan jag använda istället?

Jag har bara tänkt att dränera längs två sidor då jag har en stor murad altan och ett garage på dom andra sidorna. Det finns heller inga fuktindikationer på dom innerväggarna och jag föredrar att sprida arbets- och ekonomibelastningen till då det eventuellt händer.
Jag har heller inte tänkt att byta VA eller avloppsrör och dessutom gå på befintlig brunn som är gemensam för dränering och dagvatten då det blir alltför komplicerat att byta ut den utan tänker ta också den smällen när den kommer. Hur tänker ni kring detta ?

Hälsningar Per-Johan
 
  • Bild 006_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har gjort dräneringar med alla möjliga alternativ och föredrar platon just för pris med tanke på vad man får.
Isoleringen tar du markisolering, alltså den tätare cellplasten som vanligtvis är blå eller rosa. Den suger inte fukt och är gjord för att grävas ner.
Se till att högsta punkten på dräneringsröret är ca 8 cm under plattan och luta det med minst 0,5%.

Sen rekomenderar jag dig att slipa bort kallasfalten men du behöver inte slipa bort allt utan gör ränder bara med en rondell med diamantslipskiva(finns billigt på jula).
Klacken längst ner brukar man prima med flytmembran eller klistermembran. Det viktiga är att gjuta upp hålkärlet(övre delen av klacken) så det blir lutning på det. Det brukar oftast ha vittrat sönder.

Sen med brunnen och avlopp m.m tycker jag man bör byta då man har grävt upp hela tomten. Om eller när det händer nåt med ditt gamla och måste göra om halva tomten igen så kommer du ångra dig. Matjord är både dyrt och tidskrävande att få till ny gräsmatta.
Och att gräva ner stuprören och koppla till dagvettenbrunn är nästan mer regel än undantag och bör göras.
 
Jag gjorde som JakeoMalin, drog repor i kallasfalten med vinkelslipen men använde en vanlig skärskiva. Har inte isolerat alls bara spikat platon däremot göt jag i hålkärlet och klistrade platons membran där. Vet ju inte hur det blivit om jag isolerat också men vi har varmt, skönt och torrt i källaren alla fall.

Tycker det är lite väl latmaskpuckat ;) att inte byta V/A när Du ändå gräver upp tomten, det var en liten del i det stora när vi grävde alla fall.

Att koppla dagvattnet till avloppet är förbjudet i vår kommun, ingen bra idé med enskilt avlopp heller väl? Du fyller upp brunnen med regnvatten. Jag har en särskild dagvattenbrunn dit dräneringen också är dragen men den fanns redan eftersom kommunen har 2 avloppssystem just för att separera dag- och avloppsvatten.

Det är helt ok att vara lat, jobba får man alltid göra ändå när man bor i hus, men i mina ögon är Du på gränsen till överlat om Du inte passar på att göra allt rätt när Du har grunden uppgrävd. Att göra om den grävningen igen är inget jag skulle jubla över :p
 
Alla kommuner har två system och så vitt jag vet numera förbjudet att koppla dagvatten och dränering på avloppet. MEN. Om du har en befintlig gammal dränering som är ansluten till avlopp får du koppla så även nu men det är inte rekomenderat.
Blir det stock i kommunens avlopp så trycks det bakvägen in i din dränering. Kanske inte så kul med avföring i dränering och mark under sulan.
 
Tyresö
JakeoMalin skrev:
Jag har gjort dräneringar med alla möjliga alternativ och föredrar platon just för pris med tanke på vad man får.
Isoleringen tar du markisolering, alltså den tätare cellplasten som vanligtvis är blå eller rosa. Den suger inte fukt och är gjord för att grävas ner.
Se till att högsta punkten på dräneringsröret är ca 8 cm under plattan och luta det med minst 0,5%.

Sen rekomenderar jag dig att slipa bort kallasfalten men du behöver inte slipa bort allt utan gör ränder bara med en rondell med diamantslipskiva(finns billigt på jula).
Klacken längst ner brukar man prima med flytmembran eller klistermembran. Det viktiga är att gjuta upp hålkärlet(övre delen av klacken) så det blir lutning på det. Det brukar oftast ha vittrat sönder.

Sen med brunnen och avlopp m.m tycker jag man bör byta då man har grävt upp hela tomten. Om eller när det händer nåt med ditt gamla och måste göra om halva tomten igen så kommer du ångra dig. Matjord är både dyrt och tidskrävande att få till ny gräsmatta.
Och att gräva ner stuprören och koppla till dagvettenbrunn är nästan mer regel än undantag och bör göras.
Finns inget mer att tillägga.....Lyssna på en som vet hur man ska göra!
 
H
Håller inre riktigt med. Platon är väl i sig bra men det hindrar samtidigt väggen från att andas på ett normalt sätt. Jag hade satt Isodrän eller motsvarande. I övrigt håller jag med. I stället för att slipa så kan man använda en kraftig högtryckstvätt med roterande munstycke, mycket effektivt.
 
Hej igen!

Tack för er tid och genomtänkta svar.

För att förtydliga lite så har vi en gemensam rensbrunn för dränering och dagvatten. Jag har provspolat och kollat att den fungerar från takrännor och ända ut till den kommunala brunnen ute i vägen.
Att byta ut den brunnen kan inte vara helt okomplicerat med tanke på fall och liknande? Dessutom får jag nog gräva upp hela min asfalterade garageuppfart.

Jag har gjutit en avfasning/hålkäl och där lägger jag primer och membran.

JakeoMalin skrev:
Se till att högsta punkten på dräneringsröret är ca 8 cm under plattan och luta det med minst 0,5%.
Här har vi ett problem, då dom gjort fel från början och jag måste utgå från anslutningen på brunnen men några centrimetrar hit eller dit kan väl inte vara hela världen ?

Jan-Å skrev:
Tycker det är lite väl latmaskpuckat att inte byta V/A när Du ändå gräver upp tomten, det var en liten del i det stora när vi grävde alla fall.
Om jag ska byta VA-delen, byter man intill huset och ut till tomtgränsen då? Att bila upp inne i huset är ju ett jättejobb!


Jan-Å skrev:
Det är helt ok att vara lat, jobba får man alltid göra ändå när man bor i hus, men i mina ögon är Du på gränsen till överlat om Du inte passar på att göra allt rätt när Du har grunden uppgrävd. Att göra om den grävningen igen är inget jag skulle jubla över
Får väl överväga att slipa grunden då ;)

Sen undrar jag lite hur det är med att återanvända befintliga massor som enligt min bedömning är måttligt genomsläpplig och består av sandjord och sten.

Ingen som har några teorier eller erfarenheter av sockelisoleringen ?
 
Redigerat:
Bifogar två bilder på massorna om det är någon som har några åsikter om återfyllnaden?
Är lite väl osorterat med stora stenar men allteftersom jag grävde blev jag bättre på att lägga matjorden för sig, stora stenar mm längst ut och återfyllnad innerst.
 
  • Bild 008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010815.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hokanp skrev:
Håller inre riktigt med. Platon är väl i sig bra men det hindrar samtidigt väggen från att andas på ett normalt sätt. Jag hade satt Isodrän eller motsvarande. I övrigt håller jag med. I stället för att slipa så kan man använda en kraftig högtryckstvätt med roterande munstycke, mycket effektivt.
Hur kan Platon hindra väggen från att "andas"?

Klassiskt har man asfalt direkt på väggen, då om något blir det väl andningsstopp? Min källare är trots det torr.
Platon stoppar ju markvattnet/fukten att komma fram till väggen och bakom platonmattan är det luft. Vattnet kan rinna nedåt och fukten uppåt bakom mattan.

Isodrän släpper in fukten i skivan och det ska rinna nedåt sedan vet jag inte så mycket mer om den.

Protte
 
Det råder alltid delade läger mellan platon vs iso/pordrän beroende på hur påverkad man blivit av flashiga broshyrer och försäljare. De flesta föredrar att spara en slant och få precis samma klimat i källare och väggar medans vissa alltid vill ha det dyrare för det är bättre.

Isodrän släpper inte in fukt från marken då den medföljande duken ska "andas" dvs ut men inte in.

Ang. återfyllnaden så är det inget fel på din jord snarare ser den rätt bra ut. Bort med stora stenar sen är det bara fylla igen.
 
Nja slipa grunden behöver Du inte, bara skära lite revor i asfalten på dom ställen där det inte finns naturliga hål/skador.
Inkommande vatten och avlopp gick i vårt fall tillsammans ut till kommunens rör i tomtgräns. Vi grävde runt hela huset och då passade vi på att gräva ett dike rakt ut från huset också där V/A låg och ligger. Man byter sin del, alltså fram till kommunens avstängning.
Men de klart, gräver Du inte på den sidan där V/A kommer in kanske det inte spelar nån roll utan Du kan vänta till en annan gång ;)
Inne i huset byter jag vartefter jag är i just de rummen och renoverar så vi har inte bytt hela stammen, det ligger kvar gjutjärnsrör i plattan genom tvättstugan, pannrummet och ett sovrum men är nytt före det hela vägen till 2 badrum och kök + nytt från väggen och ut till tomtgräns.

Jag hade otur när jag läste första gången och såg inte att Du ju tänkte göra precis som man ska dvs ansluta till dagvattenbrunnen, den böt inte jag ut så jävla kul va de inte att gräva blålera :p
 
Misstänker att Isodrän och Platon+cellplast är ungefär lika bra under normala förutsättningar. Isolering och luftutrymme finns i bägge fall utanför väggen. Men det gäller förstås om man jämför samma isolertjocklek på cellplasten utanpå Platon som Isodrän, så att väggen innanför får ungefär samma temperatur och samma diffusion i bägge fall.

Så jag köper inte att Platon + 50 mm cellplast är samma sak som 100 mm Isodrän vilket har nästan dubbelt u-värde. Det blir mer drag utåt på fukten i väggen ju varmare den är. Tycker det är fel att säga att dessa är jämförbara och att det bara skulle handla om pris.

Jämför man då Isodrän och Platon med samma isolertjocklek utanpå så blir prisskillnaden mindre. Jag fick köpa Platonmatta till anläggarrabatt, kommer inte ihåg exakt, kan har varit kring 40 kr/m2 för Platon P20 och 90 kr/m2 för 100 mm XPS, dvs totalt 130 kr/m2. Isodrän 100 mm gick på 165 kr/m2 med samma rabatt hos samma anläggare.

Merkostnaden för Isodrän var alltså 35 kr/m2 och det tyckte jag det var värt för att slippa jobbet med att först borra och plugga plastmatta över hela väggen istället för att kunna smälla upp skivorna direkt på väggen i ett moment. Väsentligt eftersom jag dränerade själv. Lättjan talade för Isodrän framför Platon.


Isodrän släpper inte in fukt från marken då den medföljande duken ska "andas" dvs ut men inte in.
Fast det stämmer ju inte på Isodrän som har vanlig klass 2 duk. Det är Optidrain som har en sån duk.
 
H
Är väl ingen källare som mår bra av asfalt på ytterväggen. Det som platon stoppar är vandring innifrån och ut. En jackodrän eller motsvarande förlänger väggen utåt samtidigt som den isolerar och bryter vattnets kappilärvärkan. Vet många som har satt platon men som sedan har ångrat sig. Det skulle, med nuvarande kunskap, villa satt Jackodrän. Jag satte Jackodrän när jag gjorde om vår dränering och det ångrar jag inte en sekund. Skulle bara satt 200 mm istället för 100mm.
 
H
Hade lagt matjorden på något annat ställe och köpt naturgrus för återfyllning.
 
hokanp skrev:
Är väl ingen källare som mår bra av asfalt på ytterväggen. Det som platon stoppar är vandring innifrån och ut. En jackodrän eller motsvarande förlänger väggen utåt samtidigt som den isolerar och bryter vattnets kappilärvärkan. Vet många som har satt platon men som sedan har ångrat sig. Det skulle, med nuvarande kunskap, villa satt Jackodrän. Jag satte Jackodrän när jag gjorde om vår dränering och det ångrar jag inte en sekund. Skulle bara satt 200 mm istället för 100mm.
Är det avsaknaden av värmeisolering i kombination med platon som stoppar fuktvandringen inifrån och ut?

Betyder det att Platon + isolering skulle fungera?

Nu har jag inte betong i mina källarväggar utan murad LECA + 5 cm mineralull på insidan och asfalt på utsidan, är det en konstruktion som fungerar bättre?

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.