Känns som att KoWs första inlägg är spot on:
Praktiskt/tekniskt/ekonomiskt: 10 - 0 till plastmattor.
Status/estetiskt: 2 - 1 till kakel och klinker.
Har själv ett badrum med plastmattor som gissningsvis har + 30 år på nacken. Där har svetsfogarna börjat spricka. Så jag tycker nog att plastmattorna i sig bör utgöra en utmärkt fuktspärr bakom kakel och klinker, men inte skarvarna. Å andra sidan får jag känslan av att inte många badrum står i över 30 år utan att renoveras nuförtiden? Tycks vara prio 1 för nästan alla som köper hus nu att renovera badrummet, oavsett om det nästan är nyrenoverat el inte?

En annan aspekt är kalkavlagringar. Har egen brunn med mycket kalkrikt vatten. Kalkbort och likn medel är frätande för att lösa den basiska kalken. Det tycks i vart fall inte mina plastmattor uppskatta, för jag känner en plastlukt varje gång Kalkbort el likn appliceras för att få bort kalkavlagringarna som i sin tur ger utmärkt grogrund för smuts, bakterier och mögel. Inte heller uppskattar plastmattorna mekanisk rengöring med Scotchbrite som alternativ och/el komplement till Kalkbort. Det gäller iofs även mjukfogarna i kaklade badrum.

Kaklade badrum är snygga - som nya. Med kalkhaltigt vatten är det mycket slitjobb med Kalkbort och Scotchbrite för att hålla kakelfogarna någorlunda anständiga. Efter 10 år börjar det se bedagat ut...

Hur är det för er med icke kalkhaltigt vatten - ser era kaklade badrum fortfarande som nya ut efter + 10 år? (Gäller väl iofs även plastade badrum?)
 
Oldboy skrev:
Känns som att KoWs första inlägg är spot on:


Har själv ett badrum med plastmattor som gissningsvis har + 30 år på nacken. Där har svetsfogarna börjat spricka. Så jag tycker nog att plastmattorna i sig bör utgöra en utmärkt fuktspärr bakom kakel och klinker, men inte skarvarna. Å andra sidan får jag känslan av att inte många badrum står i över 30 år utan att renoveras nuförtiden? Tycks vara prio 1 för nästan alla som köper hus nu att renovera badrummet, oavsett om det nästan är nyrenoverat el inte?...
Jag rodnar :surprised:

Men att renovera ett badrum med plastmattor som börjat spricka i skarvarna borde vara lätt.
Numera sätts ju väggmattorna i en bit runt hela rummet, med den enda skarven vid dörren.
Och den skarven täcks sedan av den övre bården.
Så något annat underarbete än avtvättning bör väl inte behövas.
Ibland är den föraktade plasten inte något att rynka på näsan åt!
 
  • Gilla
torparnorpan
  • Laddar…
Med risk för att väcka en halvt avsomnad tråd, men nu har jag snart googlat mig blå som en smurf för att hitta någon tillverkares monteringsanvisning för hur man ska göra om man (som jag) vill kombinera våtrumsmatta på golv med kakel på vägg.

Visst, det står att man ska låta tätskiktet på väggen gå ut över golvmattan (rätt självklart), men vilka steg gör man egentligen? Jag menar, limmar man t.ex. först innerhörn vid golv-vägg och vinkelremsor i golv-vägg, sedan sätter våtrumsgolvmattan som viks upp 10-15 cm på väggar, och sedan limma väggfolien över detta. Eller gör man allt inkl väggfolie innan man sätter golvmattan, och sedan limmar på en skarvremsa av väggfolien över skarven?

Det är sånt jag vill veta!

Har någon sett någon tätskiktstillverkare (LIP, Casco, Kiilto, Probau, Biltema, whatever...) som beskrivit det i sina monteringsanvisningar och som kan peka mig i rätt riktning?
 
golvmattan läggas först med uppvik, tätskiktet ska sen överlappa minst 50mm om man kapar folien jämns med mattuppviket och lägger en remsa över folie och matta eller om man drar folien utanpå uppviket direkt är vilket som...

Jag brukar prova att få 15cm uppvik, då kan man ha kaklet ca 7-8cm över golvet utan problem, har man 10cm uppvik så kommer plattorna ofta så nära golvet att en gummiraka kan fastna mellan golv / kakel

Du ska alltså inte ha nått folietätskikt under mattan, golvmattan är tätskikt och ytskikt

Tror det står ganska bra beskrivet i Ardex anvisningar
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Alltid 13 cm uppvik när det är kakel på vägg enligt gvk kan vara värt att tilläggas
 
En nyfiken fråga (och kanske hjälp till b8q): Hur gör man vid tröskeln? Gamla badrum har ju ofta en tröskel med visst uppvik, dvs det sitter en ekplanka i dörröppningen som mattan viks upp mot, sedan är mattan kapad jäms med plankans överkant, ovanpå detta monteras tröskeln så att mattans kant döljs.Nya badrum har däremot nästan ingen tröskel alls utan man förlitar sig helt på golvlutningen. Hur gör man?
 
13cm tycker jag är lite lite, då blir det i bästa fall 8cm men man vinglar lite när man tätskiktar så ofta får man sätta ner plattan lite och då är man på 6cm som jag tycker är för lite.
Det kvittar ju om man tar mer än 13cm om GVK förordar 13cm
 
Tack för info, nino. Jag kollar upp Ardex. Och det blir nog 15 cm uppvik på mattan, om det blir matta (måste hitta en vettig mattlägare i stockholmstraketn också, som är villig att ta jobbet).
 
Jag har två badrum, ett med folie och ett med matta under kaklet. Det är byggda med bara något års mellanrum av yrkesfolk. Kan bli spännande att se vilket som håller bäst :) I vilket fall som helst så tittade jag över axeln på mattläggaren och jag har för mig att han inte svetsade några skarvar utan limmade med överlapp (golvet har inga skarvar). Så min uppfattning är att det inte torde vara något problem med att en svets spricker under kaklet. Det jag ser som en risk är väl genomföringar i mattan, de skar ett litet hål, värmde och tryckte genom röret.

//Johan
 
nino skrev:
Tätskiktade ett badrum idag med tätskiktsmatta, men jag tycker inte det känns säkrare än folie på nått vis, när man gjort några badrum med folie så fick man känslan att det här är riktigt bra ( efter man hållt på med rollade tätskikt)Men som tur e får man använda det man själv tror på
I min värd låter det som du tycker det räcker att rolla en gång med tätskikt när du jämför plastfolie med tätskiktsmatta. Alla system täcker oavsett hur tunna de är. Varför då rolla flera gånger? Jo för att de anser att en gång inte räcker då risken är större. Sedan förstår jag att folie troligen är mer lätthanterligt. Sedan slipper du en tjockare skarv i överkant som tätskiktstmatta gör. Nmera får ju även plastfolien repareras så fördelen med tätskiktmatta har minskat förutom att tjocklek kan ha betydelse.;)
 
I mitt fall är badrummet cirka 1,8x2,2 m, så jag tror att man nästan kan lägga golvmattan utan svetsad skarv alls, det skulle kännas klart säkrast.
 
slurppe99: nejdå jag har koll på att det ska rollas och det räcker inte med 2-3ggr heller oftast utan man får kontrollera vikt / m², har jobbat med det här i 12år

b8q: det kan du göra men då blir det nog ca 10-11 uppvik på 1,8bredden, om du inte köper en 3m matta
 
Vi är i byggartagen och funderar på badrummen. Vi vill helst ha släta väggar och klinker. Kan man ha matta/tapet på väggarna och klinker på golvet? Har bara sett tvärtom, dvs matta på golv och kakel.
 
nino skrev:
13cm tycker jag är lite lite, då blir det i bästa fall 8cm men man vinglar lite när man tätskiktar så ofta får man sätta ner plattan lite och då är man på 6cm som jag tycker är för lite.
Det kvittar ju om man tar mer än 13cm om GVK förordar 13cm

Absolut. Ville bara påvisa regelboken, så att inte någon missuppfattar att man kan använda sig av 10 centimeter.
 
fantasi skrev:
Vi är i byggartagen och funderar på badrummen. Vi vill helst ha släta väggar och klinker. Kan man ha matta/tapet på väggarna och klinker på golvet? Har bara sett tvärtom, dvs matta på golv och kakel.
Det undrar jag också, tror att det kan röras lite i mina träväggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.