Frågan var om det är ett dolt fel, Jag bedömer att det kan vara ett dolt fel då ombygganden av väggen kan ha orsakat möglet (jag utgår från att ombygganden är relativt nygjord). vidare förefaller plasten inte vara en byggplast, jag känner dock inte till den produkten, det finns bubbelplaster med folie för växthus e.d. Om det är en sådan så har den inte samma ångmotstånd som en byggplast och är inte ämnad för att bygga in i en vägg.

Att bevisa att det föreligger dolt fel och ev processa om detta kostar mycket tid, pengar och utgången är oviss. så är skadan begränsad till ett/ett par rum bör ni överväga om det är värt att driva frågan om dolt fel.

Enligt min bedömning kommer fukten innefrån och beror på uppreglingen med bubbelplasten. gipset plasten samt luftspalten sänkte temperaturen mot träskivan och främst runt spikhuvuden så att fuktutfällning har pågått.
Givetvis bara en bedömning utifrån informationen i tråden, du bör kanske kontakta ditt försäkringbolag om råd, tex om en besiktningsman skall se över skadan. Det kan ju även finnas mögel längre in i konstruktionen.
 
vad har ni tilläggsisolerat er dotters rum med?
 
Plasten kan omöjligtvis öka mängden fukt som går ut i väggen.
 
Plasten som sådan kan aldrig vara ett dolt fel. Sedan kan det finnas andra tokigheter i väggkonstruktionen som ev. kan bedömas som dolt fel. Mögel är ju helt klart ett fel. Men i ett 20 talshus bör man förutsätta diverse möjliga fel, vilket gör det svårt att få något till att vara ett fel man inte hade anledning att räkna med.
 
D Daniel 109 skrev:
Plasten kan omöjligtvis öka mängden fukt som går ut i väggen.
Plasten producerar inget vatten så det stämmer dock kan en plast minska konvektion och göra konstruktionen kallare vilket resulterar till utfällning, den kan bidra till om otäter finns skapa lokala fuktökningar i väggen vilket leder till lokalt ökad utfällning. etc
 
H hempularen skrev:
Plasten som sådan kan aldrig vara ett dolt fel. Sedan kan det finnas andra tokigheter i väggkonstruktionen som ev. kan bedömas som dolt fel. Mögel är ju helt klart ett fel. Men i ett 20 talshus bör man förutsätta diverse möjliga fel, vilket gör det svårt att få något till att vara ett fel man inte hade anledning att räkna med.
Menar du att tex en felmonterad plast alt en plast som inte fungerar som ångspärr inte kan beraktas som ett byggfel och tillika vid överlåtelse ett dolt fel? Jag trodde att definitionen på dolt fel var felaktig konstruktion som ej okulärt kan påvisas vid överlåtelse (lite förenklat)
 
Mögel på utsidan av plastade områden = ett fel utifrån.
Mögel där det inte är plastat = fuktvandringskoncentration påhejad av dåligt undertryck.

Gamla hus utan mekanisk ventilation har sannolikt inte det undertryck som behövs. Att där delvis sätta plast på vissa ytor är definitivt en riskkonstruktion.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Hur menar du nu? Kan du förklara?
 
En viss mängd fukt ska ut någonstans. Tar inte självdraget hand om det så koncentreras det till områden som inte har ångspärr.
Det är därför man i äldre hus har ångbroms och hygroskopisk isolering.
Man accepterar att väggen fördelat över hela ytan får ta en viss mängd fukt som t ex kutterspån, lin eller liknande jämnar ut över tid.
 
  • Gilla
Villa vista
  • Laddar…
Fukten ska ut via ventilationen, inte via väggarna. Du får inte ett fuktigare inomhusklimat av att du har fuktspärr i väggarna.
 
D Daniel 109 skrev:
Fukten ska ut via ventilationen, inte via väggarna. Du får inte ett fuktigare inomhusklimat av att du har fuktspärr i väggarna.
nja, i äldre hus har du fuktvandring genom väggar, dock klarar väggarna oftas detta då isoleringen är organisk och inte har lågt u-värde.
Givetvis kan ett modernt hem med ökade innetemp och ökad vattenanvändning påverka en gammal vägg så att den börjar mögla.se MagHams inlägg nr 39
 
Gamla hus är från början byggda på det sätt jag beskrev.
Du (Daniel) , och många andra, verkar inte förstå att självdrag inte är någon garant för undertryck, utan att det ingår i konceptet att väggar och tak får ta emot en del av fuktbelastningen och att man lägger kondenseringspunkten långt ut samt använder hygroskopiska isoleringsmaterial.
Det är därför man kan framkalla problem om man dundrar in och är obetänksam.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
H
Fel eller inte. Varför ens använda plast? Huset har ju klarat sig i 80 år utan det.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det är knappast så att en signifikant del av fukten i ett hus går ut via väggarna. Således blir det ingen märkbar skillnad på inomhusklimatet om man lägger plast i väggen.
 
  • Gilla
singemoller
  • Laddar…
det kanske är Airflex isolering (rymdisolering), sånt som man använde när man isolerade ufo'n och gamla hus :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.