Jag har lagt takpapp därimellan som ett skydd mellan jord och trä.
 
A Abies koreana skrev:
Rabattkanter designade för trädgård är hutlöst dyra, jag brukar använda mig av bandstål som jag tror används till gipsskivor. Mycket billigare och lätt att använda.
Bra tips! Funderar på om inte en sånhär billig lösning från Jula kan funka annars?
715211.jpg
https://www.jula.se/catalog/tradgar...6aj9fVkUSWAhddzuiqRoCbUYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

199kr för 4,8meter.

Hade ju varit lättare med en plåt som bara slås ner i mark dock.

Annars finns det bandplåt på Hornbach 25m för 449kr, men ser inte rikigt att jag kommer använda det någon annanstans.
Såvida inte man kanske kan använda det och slå ner det mellan gräs och stenplattor. Just för att förhindra att gräs och jord hittar in till plattorna?

En bra lösning med en oregelbunden kant som kontrast till det mer strikta (y)
Jag tänker också att det kan vara bra att bryta av allt det kantiga och steniga med något oregelbundet som inte är sten. Tror som du säger att det kan bli en snygg kontrast...
 
Var köper du dina bandstål? Hornbach var slut och byggmax verkar inte ha....
 
C crazytok skrev:
Var köper du dina bandstål? Hornbach var slut och byggmax verkar inte ha....
Det är nog mer än 10 år sedan jag köpte en rulle som jag haft mycket nytta av under åren. Har fortfarande lite kvar. Något byggvaruhus var det men minns inte vilket.
 
Då är jag tillbaka igen!! :D:D:D

Nu har gräset börjat ta sig runt stenen och det vi gjorde förra sommaren. Ge det ett par månader till så kommer nog gräset se riktigt fint ut!

Nu behöver jag få lite tips och idéer på vad vi ska plantera runt stenen!?? :thinking:
Jag hade någon tanke om tex japansk blodlönn på bakre sidan av stenen. Vad tror ni om det? Och vad mer? Funderar också på typ lavendel längs med den smala vänstra sidan runt stenen? Ska man försöka täcka precis hela ytan med planteringar eller ska man hålla lite avstånd och lägga natursten imellan tycker ni?

Hur hade ni gjort?

Stor sten i trädgård med gräsmatta runtom, väntar på plantering och dekoration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor sten i trädgård med nyplanterat gräs omkring, redo för landskapsplantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stor sten i trädgård med omgivande nyplanterat gräs och jordklumpar som förbereds för plantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grönt gräs omringar en stor sten i en trädgård framför ett vitmålat hus och garage med parkerad bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På ”ryggstödet” av stenen ska vi montera vårt husnr i vitt sedan. Kan nog bli snyggt... viktigt är därför att det vi planterar inte växer upp på höjden alltför mycket utan att det blir lagom låga växter. Kan vara trevligt med lite blandade säsonger för blomningen också.

Om ni orkar och kan, så ge mig gärna ett färdigt ”paket” på planteringar som ni skulle satt runtom. ;)
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
BirgitS
Det ser ju fint ut!

Hur var det med väderstrecken?
Lavendel vill väl stå soligt om jag inte missminner mig.

Enligt https://www.granngarden.se/japansk-blodlonn-co-40-60-cm/p/1168135 så vill japansk blodlönn ha sur jord och går då inte att samplantera med vad som helst.

Jag föredrar täta planteringar för då blir det färre fron som kan gro. Sten i rabatter gör att det är svårt att gödsla.
 
Lavendeln kan gärna stå i "ren" sand och precis som Birgit skriver, väldigt soligt. Mina trivs ypperligt i diabasgruset vid hussockeln i södersol.

Lite OT: Mitt problem är att även jordgetingar/jordhumlor även trivs där och det är precis vid min entre.
 
Snyggt och framför allt stilrent! Jag skulle sätta en del tankearbete på att behålla stilen och inte göra det plottrigt med för mycket (olika) växter.

Lavendel passar utmärkt, den är också torktålig. Men den måste klippas höst eller vår för att behålla formen. Annars blir den förvedad med tjock och sneda grenar som bara blommar i toppen. Då är den ingen prydnad längre.

Ett annat träd som passar in i miljön är silverpäron Pyrus salicifolia pendula. Man kan få trädet både bottenympat och toppympat och jag skulle välja det senare. Då kan man bestämma höjden själv på stammen för den växer inte mer utan endast kronan.

Torktåligt i samma nyans som lavendel och kronan klipps och formas. Den tål beskärning bra.

Inga stenar eller annat pynt på jorden, man behöver inte plantera lavendeln så tätt till en början. Mer än så skulle jag i alla fall inte göra, det är lätt att förstöra det stilrena intrycket, en växt för mycket räcker.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det ser ju fint ut!

Hur var det med väderstrecken?
Lavendel vill väl stå soligt om jag inte missminner mig.

Enligt [länk] så vill japansk blodlönn ha sur jord och går då inte att samplantera med vad som helst.

Jag föredrar täta planteringar för då blir det färre fron som kan gro. Sten i rabatter gör att det är svårt att gödsla.
Ptja, det är ju ganska mitt på tomten. Så skulle vilja säga att solen når dit mer eller mindre hela dagen... förutom att stenen i sig skuggar planteringarna lite då.

Har inte en aning hur ”sur” jorden verkligen är, frågan är hur noga det är. Svärmor har en jättefin japansk blodlönn med massa planteringar ihop. Hon har planterat på måfå och det verkar iaf funka. Men hon kanske har haft tur, vad vet jag! :D

Gödsla går ju alltid att göra med flytande gödsel, men jag är ändå osäker på om jag vill ha natursten eller bark här. Vi har det som @Abies koreana nämner ganska stilrent i övrigt, och det är lite därför jag tänker tvärtom här. Att jag vill ha en yta som bryter det kantiga stilrena med något mjukt och lummigt! Men om det är fel tänkt vet jag inte...


yonna yonna skrev:
Lavendeln kan gärna stå i "ren" sand och precis som Birgit skriver, väldigt soligt. Mina trivs ypperligt i diabasgruset vid hussockeln i södersol.

Lite OT: Mitt problem är att även jordgetingar/jordhumlor även trivs där och det är precis vid min entre.
Det är ren jord här, dock solig plats så det bör väl funka bra isf?
Getingar och humlor får gärna befinna sig här istället för någon annanstans på tomten. Det är ändå en bit ifrån uteplats och entregångar... kanske kan dom jaga bort en och annan granne då och då dock? Det ser jag dock som positivt! :crysmile:(y)


A Abies koreana skrev:
Snyggt och framför allt stilrent! Jag skulle sätta en del tankearbete på att behålla stilen och inte göra det plottrigt med för mycket (olika) växter.

Lavendel passar utmärkt, den är också torktålig. Men den måste klippas höst eller vår för att behålla formen. Annars blir den förvedad med tjock och sneda grenar som bara blommar i toppen. Då är den ingen prydnad längre.

Ett annat träd som passar in i miljön är silverpäron Pyrus salicifolia pendula. Man kan få trädet både bottenympat och toppympat och jag skulle välja det senare. Då kan man bestämma höjden själv på stammen för den växer inte mer utan endast kronan.

Torktåligt i samma nyans som lavendel och kronan klipps och formas. Den tål beskärning bra.

Inga stenar eller annat pynt på jorden, man behöver inte plantera lavendeln så tätt till en början. Mer än så skulle jag i alla fall inte göra, det är lätt att förstöra det stilrena intrycket, en växt för mycket räcker.
Tack för dina snälla ord!
Ja det är stilrent, och som jag skrev ovan är det faktiskt en av orsakerna att jag inte (tror jag) vill ha det stilrent just här. Tänker att det faktiskt kan vara snyggt att bryta den trenden med något lummigt och mjukt? Men jag tänker inte ha massa massa blommor som täcker hela ytan. Utan tänker nog lite mer typ marktäckare framför stenen, som inte gör för mycket väsen av sig och kanske någon enstaka blomma mitt i det. Sedan då eventuellt lavendel på sidan av stenen och en ”buske” baktill. Tänker dock att marktäckarna kan gå mer eller mindre runtom hela stenen för att med tiden täcka all jord så man slipper ogräs här. Och då även slipper natursten och bark...

Silverpäron såg fina ut! Men jag tror inte jag vill ha något med en stam här. Detta eftersom det redan står 6st dvärgssyrener på stam vid entregången. Så det blir lite kaka på kaka... Däremot har vi en annan yta jag kan tänka mig ett sådant träd på! :)
 
BirgitS
C crazytok skrev:
Ptja, det är ju ganska mitt på tomten. Så skulle vilja säga att solen når dit mer eller mindre hela dagen... förutom att stenen i sig skuggar planteringarna lite då.
Det var nog hur stenen skuggar jag tänkte på, om den tilltänkta platsen för lavendel skuggas av stenen i flera timmar mitt på dagen så påverkar det rätt mycket mängden sol som lavendeln får.

C crazytok skrev:
Att jag vill ha en yta som bryter det kantiga stilrena med något mjukt och lummigt! Men om det är fel tänkt vet jag inte...
Jag tror det kan bli fint och något som bryter av gör att andra tittar en extra gång.
 
Ok, ja isf så hamnar ju lavendeln lite skyddat i österläge vid stenen. Men när dom växer upp så tänker jag att dom hamnar lite ovanför stenen och då får sol på sig. Men kanske inte tillräckligt? Vad har vi för fina alternativ ist för Lavendel som kan passa i österläge och lite skuggat läge då?
 
BirgitS
Jag hade fänrikshjärtan och de är bra för att de blommar hela sommaren till skillnad från de flesta perenner som bara blommar i ung. 3 veckor. Har för mig att de vill ha fuktighetshållande jord.
På ett annat ställe hade jag Karpaterklocka som hade sin huvudblomning i juni men fortsatte blomma resten av sommaren men då inte lika mycket.

Om ni har svårt att bestämma er nu så kan ni ju plantera sommarblommor om ett par veckor och sen sätta perenner till hösten efter att ha kollat in andras trädgårdar under sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.