BirgitS
Täckbark lägger beslag på en del kväve, dvs. näring, när det bryts ner vilket inte är så bra med växter som just nu behöver mycket näring för att etablera sig. Dessutom kan jorden sätta sig oregelbundet när det regnar så att du behöver flytta omkring jord för att få det plant igen och det är svårt med täckbark ovanpå.
 
Okok, då får jag snällt vänta mao... :sweat:
 
Apropå bambu kommer den bli fin hos dig. Kan du finna någon sort som klarar solen bättre (det ser ut som om platsen blir mycket solig) vore det bra. Jag har själv ett par bambus i söder och dessa får jag vattna - men de brukar säga till. Bambu brukar behöva ett par år på att växa till. De behöver rejält med plats (om inte, tar de sig själv plats) och ogräs etc trivs inte under bladverket. De är snygga på vintern också.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Och bambu blev det också.... har varit dålig på att uppdatera! :) Vi köpte växter för cirka 10.000kr för hela lådan plus entrén... galet vad dyrt det är med växter, men Väldigt bra hjälp fick vi. Kan varmt rekommendera Mölnlycke Garden Center!

Såhär blev iaf slutresultatet, har regnat lite så det är väl egentligen fel tillfälle att ta bilder. Mycket vackrare när solen ligger på. Men vi blev väldigt nöjda med slutresultatet! Hoppas att det håller sig vackert framöver också, vi får väl se... :thinking:

Nyplanterad trädgårdsrabatt med bambu och blandade växter framför ett vitt plank och grå stentrapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad blomlåda med bambu och andra växter vid husentré med grå stenkanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd blomlåda med bambuväxter i trädgård efter regn, intill hus och uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad trädgård med färsk jord och stenplattor framför en husfasad, innehållande en stor sten som dekoration i centrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterade träd längs gångväg med stenkanter vid ett hus, vått väder, solen saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyanlagd trädgårdsentré med grusgång, planteringslådor och nyplanterade träd vid vit villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planterad bambuväxt i nybyggd rabatt längs med uppfart, med gråa stenkantstenar och nysådd gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterad bambu i trädgård med vit villa i bakgrunden, stödpinne och fuktig jord visible
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyplanterad rabatt med bambu och olika växter intill en vit trästaket, grå stenkanter och mörk jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad trädgårdsrabatt med bambuväxter, prydnadsgräs och blommande lila perenner framför vitt staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad trädgårdslåda med bambu, rosor och bladverk utanför ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyplanterad blomlåda med bambu och olika växter framför ett hus, jordbruksmark och stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
fremax och 4 till
  • Laddar…
Det ser väldigt elegant ut men ... vilken sort bambu har ni satt? Alltför nära staketet/planket - bergsbambu kan breda ut sig rejält.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja, dom är nog för nära räcket eventuellt. Dom sitter 50cm från räcket nu.... får väl se hur det blir och isf flytta fram dom en bit.

Det är bergsbambu, dom blir 150-200cm höga när dom växt klart.
 
Du får räkna med att de kommer att ta hela lådan i anspråk - flytta ut dem - mer än i mitten av lådan. Staketet/planket blir skadat av bladen. Flytta dem nu - inte om ett par år! Bambu har ett förfärligt rotsystem när den har etablerat sig och blir som betong.
Bortsett från detta är bambu underbart!

Det skulle nog ha räckt med 3 plantor ...
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Över 2 meter höga buskage på trädgårdsland som breder ut sig, med pergola och blommor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mogen trädgård med över 2 meter höga buskar, blommande perenner och en träkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Visa bilaga 348648

Efter 10 år drygt 2 m höga. Brer ut sig som du ser.

Har andra, högväxande bakom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är det bergbambu du har?

Vi har planterat dom med det avståndet imellan plantorna som trädgårdsmästaren rekommenderade.
 
Har ni några tips på vad man kan göra kring den stora stenen på framsidan. Det ska ju vara gräsmatta här på större delen men vill göra något snyggt kring stenen. Vi har tänkt sätta vårt husnr 11 på ena sidan av ryggen, sedan har jag dragit fram för el så jag kan belysa stenen på något vis.

Har lite egna tankar men innan jag säger något hade det varit kul att höra hur ni hade gjort?

Stor sten i trädgård med förberedd mark för gräsmatta, eldragning synlig, sopkärl i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(det ska upp ett lågt ”staket” runt sopkärlen på höger sida som man skymtar).
 
C crazytok skrev:
Är det bergbambu du har ...
Jäpp :D
 
BirgitS
Några höga gräs bakom stenen som framhäver sten tror jag blir snyggt men inget framför som döljer.
 
Ja det kan vara snyggt!

Funderar på att sätta en rad marksten runt stenen ungefär såhär:
Stor trädgårdssten omgiven av jord med planerad markstensplacering och en slingrande vattenslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor ensam sten på grus med marksten runt och grön slang, trädgårdsprojekt i uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsarbete med stor sten i mitten på bar jord med marksten och slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så kan man plantera något högre gräs bakom stenen, sedan något på framsida sten. Tänker mig något lägre såklart så det inte täcker stenen alltför mycket. Vill nog att det liksom växer in i stenen på något vis.

Vad tror ni om det?

(egentligen kanske det är snyggare med en rabattkant runt? Inte helt lätt att få till en snygg stenrad som är så kurvig)
Typ såhär:
Kurvigt rabattkant med flis, grön gräsmatta och bakgrund av högre gräs och blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var köper jag bra rabattkant någonstans?
 
Redigerat:
C crazytok skrev:
Var köper jag bra rabattkant någonstans?
Rabattkanter designade för trädgård är hutlöst dyra, jag brukar använda mig av bandstål som jag tror används till gipsskivor. Mycket billigare och lätt att använda.

En bra lösning med en oregelbunden kant som kontrast till det mer strikta (y)
Välj några växter med omsorg så blir det bra. Det i särklass vanligaste misstaget är att man överplanterar, dvs för många växter som man absolut vill ha och allt blir bara plottrigt och ingen växt kommer till sin rätt.
 
Hur har ni gjort anslutningen mellan altanen och den lilla lådan? Har ni någon form av duk? Vi håller på med ett projekt vid vår kommande altan där vi skall ha lådor av mursten likt era fast lådorna skall ha mindre storlek
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.