Att köra torkskåp i bastun funkar, men är inte särskilt praktiskt kan jag lova.

Hur är det med skidbod utanför stugan? Med sådan kanske förrådet innanför dörren inte behövs?

Förvaring av skidor, snow racer, snöskyffel inne är ingen bra ide.
 
Redigerat:
Jag gillar apollonias förslag bäst, men skulle ta bort förrådet i hallen och minska hallens bred 20-30% och på så vis dra ner hela byggytan för att komma närmre målet.
 
thomasx skrev:
Att köra torkskåp i bastun funkar, men är inte särskilt praktiskt kan jag lova.
Det beror väl lite på torkbehovet. Ska man tex torka fem skoteroveraller plus kängor mössor, vantar osv på en gång så är det klart praktiskt.
I det här fallet ser jag en större vinst med tvättmaskin + ev tumlare ovanpå än att ha tvättmaskin och torkskåp brevid.
Jag tar hellre den ytan torkskåpet skulle ta upp och försöker få in den där lilltoan någonstans.
Den minsta lilltoa jag har varit med om som fungerade hyffsat var 0.8X1.2 meter invändigt så ett inbesparat 60X60 torkskåp är en bra start ;)
 
Redigerat:
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
Mats skrev:
Det beror väl lite på torkbehovet. Ska man tex torka fem skoteroveraller plus kängor mössor, vantar osv på en gång så är det klart praktiskt.
Om du har ett utrymme stort som en bastu, och inreder det som ett torkskåp, i anslutning till entren, så är det säkert jättepraktiskt. Men om du har en bastu, och ska dra alla de där fem blöta skoteroverallerna med dito kängor, mössor, vantar osv, genom hela hallen, halva köket, badrummet och in i den lilla bastun med inte mer än två tofter att lägga allt detta på, då är det inte så jädrans smidigt, kan jag lova. Och än mindre smidigt blir det när man så snart man fått in allt det blöta åbäket i bastun, inser hur jäkla skönt det vore med en dusch och en bastu efter dagens pass... ;)

Nej, ta en del av förvaringsutrymmet i hallen och sätt torkskåpet där. 10-tusentals fjällstugor har inte fel, tro mig ;) Så snart själva torkning är klar, dubblerar torkskåpet som förvaringsutrymmen, helt utan att man behöver lyfta ett finger ;)
 
Redigerat:
Mats skrev:
Jag tar hellre den ytan torkskåpet skulle ta upp och försöker få in den där lilltoan någonstans.
Den minsta lilltoa jag har varit med om som fungerade hyffsat var 0.8X1.2 meter invändigt
för sjutton, kör på två toaletter medans möjligheten finns. Vet inte hur gamla barn du har TS, men de har perioder då de närmast bor på toa. Ni är fem personer, enbart en toa kommer ge upphov till irritation.
 
Jag instämmer i att nyttan av ett kallförråd ute. Skidor och annat mår bättre av att inte utsättas för vatten och rost dagligen så lämna dem ute i kylan. Det behöver inte ens vara inbrottssäkert nog att ha saker i när ni är borta, så kan allt bo i huset.

Om det ändå inte ska vara något fönster mellan de två små sovrummen kan den korta korridoren hoppas över och bli större sovrum.

Jag har precis byggt fritidshus med småsovrum som är 2*3 meter. Då går det med smart placering av dörren få in två vängar i varje rum. Har ni inte plats för det så planera för våningssängar. Snabbare än ni anar kommer barnen vilja ha med kompisar eller respektive.
 
Fundera också på placeringen på tomten. Det är väldigt skönt att kunna köra ända fram till ytterdörren för att slippa släpa en massa vändor när ni kommer.
 
thomasx skrev:
Om du har ett utrymme stort som en bastu, och inreder det som ett torkskåp, i anslutning till entren, så är det säkert jättepraktiskt. Men om du har en bastu, och ska dra alla de där fem blöta skoteroverallerna med dito kängor, mössor, vantar osv, genom hela hallen, halva köket, badrummet och in i den lilla bastun med inte mer än två tofter att lägga allt detta på, då är det inte så jädrans smidigt, kan jag lova. Och än mindre smidigt blir det när man så snart man fått in allt det blöta åbäket i bastun, inser hur jäkla skönt det vore med en dusch och en bastu efter dagens pass... ;)
Ack så sant. vi hade groventre till samma utrymme som bastun låg i .....

Liggandes torkar det uruselt. man bör uppgradera med en hänglösning. Tex en kraftig rundstav plus snygga hållare på väggarna så att man kan hänga tvätt vid behov och sen tar man bara ned stången när man inte behöver den längre
 
Robert63 skrev:
för sjutton, kör på två toaletter medans möjligheten finns. Vet inte hur gamla barn du har TS, men de har perioder då de närmast bor på toa. Ni är fem personer, enbart en toa kommer ge upphov till irritation.
Fundera på scenariot med någon som blir magsjuk .....
 
Det jag blir fundersam över är den enda lilla alternativa värmekällan i en stuga uppe i fjällen där det gärna blir strömavbrott och givetvis då det är snöstorm när man inte kan ta sig därifrån (lagen om alltings förjävlighet). Ingen superkombination med barn, jag skulle peta in en vedspis i köket som komplement, finns ju smala sådana utan ugnsdel, utan bara plattor.
 
Sista förslaget är helt klart bäst, men vore ju ännu bättre med en extra toalett. Ska rummet precis inanför dörren vara torktumlare eller bara allmän förvaring? Rena förvaringsutrymmen går ju ordna längre in i stugan, tex mellan barnrummet.
 
Mats skrev:
Fundera på scenariot med någon som blir magsjuk .....
Nja, helst inte :) Överhuvudtaget är det lite märkligt att spänna bågen så pass som TS trots allt gör, men snåla på en sådan skitgrej.
 
Visst är det bekvämt med två toaletter. Men, väldigt få av de stugor jag bott i alla mina år i fjällen har haft dubbla toaletter.

Men den stuga vi nu köper i dagarna, den har det :) Å då är den några kvadrat mindre än TS ;)
 
Robert63 skrev:
Nja, helst inte :) Överhuvudtaget är det lite märkligt att spänna bågen så pass som TS trots allt gör, men snåla på en sådan skitgrej.
Skitgrej, :D
Jag har analyserat samtliga åsikter, och ställt mot våra behov, och behovet av förvaringsutrymmen väger över fördelen av två toaletter, och av alla stugor i den storleken jag besökt kan jag inte dra mig till minnes att en enda haft mer än en toalett.
Jag kommer absolut förbereda med VA till rummet när jag gör grunden ifall jag skulle ångra mig.
 
Det ser å andra sidan lite skralt ut med förvaring i köket och det ser ut att bli extremt lite bänkyta när diskhon kommer på plats. För ni ska väl ha diskho?

Var kommer skärbrädan? Finns det plats för den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.