Hej!

Jag skulle behöva få lite hjälp med en planlösning på ett loft ovanför mitt kök.

Jag har byggt ett loft ovanpå köket som är ca 8 kvm, de sista 60cm mot fönstren är öppet för att inte påverka ventilationen. Däremot skulle jag behöva tänka hur jag ska placera sängen då jag självklart vill maximera ytan där uppe!

Bifogar några bilder.

Skiss av loft på 8 kvm med möjliga positioner för en säng, trappans riktning och öppning för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De svarta strecken på bild 1 är det håll trappan går åt, den röda pricken är ventdonet som är i golvhöjd. De streckade linjerna är öppningen i golvet mot våningen under på ca 60cm. Sängen är 120x200cm.

Planlösning av ett 8 kvadratmeter stort loft med måttangivelser, sängplacering och ventilationsöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är hur jag har sängen idag, det fungerar men det kan bli lite trångt då man kommer upp precis vid sängen.

Planlösning av ett 8 kvm loft med markeringar för trappa, säng, ventilation och öppning mot nedre våningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är hur jag skulle vilja ha det men det känns inte optimalt då jag blockerar ventilationen, kan tänka mig att det är extra viktigt i köket!!

Har ni några tips på hur jag kan gå tillväga?

Mvh
/Miagi
 
Redigerat:
BirgitS
Kan du förklara det här med ventilationen och vad den har att göra med köket?
I ett sovrum ska man ha friskluft in och inte luft som kommer från någon annan del av huset. Frånluften från kök ska gå direkt ut ur huset eftersom det är "dålig" luft.

Men jag föreslår att du har sängen som du önskar men flyttar den närmare golvöppningen och bygger som ett litet bord mellan väggen med ventilationen och sängen för att se till att sängen inte kommer för nära.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du förklara det här med ventilationen och vad den har att göra med köket?
I ett sovrum ska man ha friskluft in och inte luft som kommer från någon annan del av huset. Frånluften från kök ska gå direkt ut ur huset eftersom det är "dålig" luft.

Men jag föreslår att du har sängen som du önskar men flyttar den närmare golvöppningen och bygger som ett litet bord mellan väggen med ventilationen och sängen för att se till att sängen inte kommer för nära.
Hej, tack för svar!

Ventilation som jag markerade ut är frånluft från köket, sen byggde jag loftet ovanför köket för att få mer utrymme. Frånlufte sitter alltså på ovanvåningen mot golvet. Därav lämnade jag öppningen mot fönstrena (där trappan går) så luften ska kunna ta sig ut där uppe.

Bra ide med bordet, tack! Är bara lite orolig för ventilationen, vill såklart inte ha dålig luft i lägenheten!

Är lite trött men hoppas det klarnar lite!
 
BirgitS
Ja, jag tycker inte att det verkar vara bra att kökets frånluft upp där du sover.

Kan du ta lite bilder på hur ventilationen ser ut i köket och i sovrummet?
Frånluft i kök har en del speciella krav och du behöver se till att det är gjort så att OVK går igenom.
 
  • Gilla
Mrmiagi och 1 till
  • Laddar…
Heij83
Som ovan nämt så hade jag försökt att fixa så köks ventilationen går ner till köket.
Annars fins det risk att du drar upp dålig luft på loftet eller att ventilationen inte fungerar som den ska
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, jag tycker inte att det verkar vara bra att kökets frånluft upp där du sover.

Kan du ta lite bilder på hur ventilationen ser ut i köket och i sovrummet?
Frånluft i kök har en del speciella krav och du behöver se till att det är gjort så att OVK går igenom.
Jag håller helt med!

Jag vet att ventilationen är ett FT-system och eftersom jag bor högst upp så har vi egna ventrör direkt ut på taket med fläkt.

Frånluft ovan
Hörn av ett rum med ljust trägolv och en vit vägg med en rund ventilationsöppning nära golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frånluft i badrum
Ventilationsuttag i taket för frånluftssystem, möjligen i ett badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kanske skulle kunna ta hål i golvet för att förena köket med frånluften igen? Eller är det bäst att ta detta med besiktningsman för OVK?
 
Heij83 Heij83 skrev:
Som ovan nämt så hade jag försökt att fixa så köks ventilationen går ner till köket.
Annars fins det risk att du drar upp dålig luft på loftet eller att ventilationen inte fungerar som den ska
Hej!

Tack för svar,

Jag förstår! Jag skulle kunna göra hål i golvet och dra en ventkanal ner till taket i köket, bör jag ha en öppning både för ovanvåning och taket i köket?
 
Här kommer en bild på köket, ovanvåningen är streckad med rött.

Ritning av ett kök med mått, röd streckad linje markerar ovanvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Nu förstår jag lite bättre . Du har alltså längre inte någon frånluft i köket utan den dåliga luften därifrån sprids vidare ut i lägenheten och kommer antingen att gå ut i badrummet eller i ditt sovrum. Ingetdera är bra förstås.

Jag tycker också att det skulle kunna vara bra att förlänga röret som finns bakom frånluftsdonet i sovrummet så att det gör en böj och går ner genom golvet för att där sluta med frånluftsdonet i kökstaket. Då blir det korrekt i köket. Röret genom sovrummet kanske behöver vara brandisolerat så att det inte börjar brinna i sovrummet direkt det börjar brinna på spisen.

Sen vet jag inte om du kommer att få tillräckligt med friskluft i sovrummet eller om luften där blir stillastående. Var finns det tilluftsdon?

Men visst är det alltid bra att prata med en ventilationsexpert. Den som utför OVK har inte alltid tillräckliga kunskaper för att föreslå nya lösningar men företaget brukar ju ha några experter.
 
  • Gilla
Mrmiagi och 1 till
  • Laddar…
Är det en bostadsrätt, hyresrätt eller i ett privatägt hus? Du skulle ju kunna flytta ner frånluftsventilen till köksskåpet om den kommer underifrån?
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nu förstår jag lite bättre . Du har alltså längre inte någon frånluft i köket utan den dåliga luften därifrån sprids vidare ut i lägenheten och kommer antingen att gå ut i badrummet eller i ditt sovrum. Ingetdera är bra förstås.

Jag tycker också att det skulle kunna vara bra att förlänga röret som finns bakom frånluftsdonet i sovrummet så att det gör en böj och går ner genom golvet för att där sluta med frånluftsdonet i kökstaket. Då blir det korrekt i köket. Röret genom sovrummet kanske behöver vara brandisolerat så att det inte börjar brinna i sovrummet direkt det börjar brinna på spisen.

Sen vet jag inte om du kommer att få tillräckligt med friskluft i sovrummet eller om luften där blir stillastående. Var finns det tilluftsdon?

Men visst är det alltid bra att prata med en ventilationsexpert. Den som utför OVK har inte alltid tillräckliga kunskaper för att föreslå nya lösningar men företaget brukar ju ha några experter.
Det stämmer!

Då gör jag nog så, att jag både vinklar ner donet genom golvet till köket och brandtätar för säkerhetsskull.

Tilluften kommer från ett filter under elementet i köket, så det ska vara nära. :)
Kan man köra tillluften både från köket och ovanvåningen? Tänker att man kopplar ihop dem om möjligt?

Ja, kan nog vara bra och prata med någon expert inom området!

Tack än en gång!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det en bostadsrätt, hyresrätt eller i ett privatägt hus? Du skulle ju kunna flytta ner frånluftsventilen till köksskåpet om den kommer underifrån?
Hallå!

Tack för svar,

Det är en bostadsrätt. Ja det är inte en dum idé, tyvärr går kanalen rakt in i huset för att sedan fördelas.
 
Har du godkänt av styrelsen att bygga om samt att ändra i ventilationen?
 
  • Gilla
Mrmiagi
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du godkänt av styrelsen att bygga om samt att ändra i ventilationen?
Ventilationen måste jag kolla, loftet/våningen är godkänt
 
Uppdatering!

Jag pratade med föreningen och tyvärr får jag inte röra ventilationen. Finns det något jag kan göra utan att röra ventilationen som den redan är? tänker att jag kanske i alla fall kan göra hål i golvet för att leda bort luften från köket?

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.