Jag är i planeringstadiet av en lösvirkesfriggebod jag ska bygga i sommar.

Friggeboden ska byggas i anslutning till mina föräldrars fritidshus och tanken är att jag och min sambo ska kunna spendera någon vecka eller två i friggeboden och bo relativt självständigt. Så det vi vill få plats med är i princip:
  • 2 riktiga sängar (80 eller 90 breda, ej loftsäng)
  • Trinettekök + 1 eller 2 extra köksskåp
  • Plats för mindre matbord, gärna klaffbord eller liknande så man kan sitta 4 vid sällsynta tillfällen.
  • TV som går att se på både från sängen och från matbordet (kommer troligtvis behöva fästa TVn på en väggfäste som går att vrida)
  • Ganska mkt/stora fönster, planen nu är 4-5st 50x160 fasta fönster samt 1 100x50 öppningsbart fönster.
  • Förvaring
Min tanke är att bygga nån slags förvaring under sängarna, även om jag inte vill ha loftsäng kan jag tänka mig att ha en ganska hög säng (typ 1m från golvet) och under ha hyllor för kläder som täcks av skjutdörrar.

Jag är lite osäker på vad mer som kan tänkas behövas, jag vill i princip kunna bo i stugan utan att behöva nyttja mina föräldrars stuga, förutom för toa och dusch då såklart.

Jag har gjort grundläggande ritningar för lite olika varianter, och funderar på vad som blir bäst, ett stort frågetecken är som sagt vad jag kan tänkas vilja ha i min stuga, kommer jag på något jag behöver ha som inte passar in någonstans sen när jag byggt så blir ju det såklart rätt tråkigt.

Tanken med samtliga av de 3 planlösningarna jag laddar upp är att ha ytterdörren på övre kortsidan, ett eller två fönster på samma vägg som dörren samt 2 eller 3 fönster på långsidan till vänster. Det öppningsbara fönstret är tänkt att vara vid sängarna. Precis till vänster när man kommer innanför dörren (övre högra hörnet på ritningarna) har jag tänkt att ha ett litet utrymme för ytterkläder och skor.

Det jag alltså är ute efter är idéer på ritningar/planlösningar samt vad man kan tänkas behöva i stugan.
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
Jag vill börja med att fråga om några saker som gäller själva friggebodsreglerna..

Planlösning 2 och 3 överskrider tillåten byggyta för friggebod ifall du låter taket sticka ut längre där väggen är indragen. Hur har du tänkt lösa detta? (dvs om taket är en rektangel)
(Det är ju inte så svårt direkt, men har du tänkt på det?)

Med bred friggebod blir det knepigt att klara sig under friggebodens 3 meter i max byggnadshöjd.
Hur låg lutning och vilket takmaterial har du tänkt dig?
 
Jag har helt enkelt tänkt låta taket följa husets ytterväggar, med 30cm's utskjut, typ som polhus funkis frigg: http://www.polhus.se/se/produkter/elementhus/alvar_15m2.aspx
Det blir väl aningen svårare att bygga men jag tycker man vinner så mkt på att ha en sovalkov så jag tror det är värt det.

Taket och takhöjd är ett "problem" som jag funderat mkt på, att jag dessutom vill ha ett pulpettak gör det inte direkt bättre :)
7 graders vinkel är det jag tänkt mig, och jag hoppas då kunna ha plåttak. Jag har hört lite olika lägsta vinklar på plåttak så jag lär kolla upp det innan jag bestämmer mig till 100%.
Enligt mina beräkningar så bör inre takhöjden då landa på ungefär 210 som lägst, och 250 som högst (har inte siffrorna framför mig men något sånt har jag för mig att det var), lite beroende på vilken planlösning jag väljer såklart. Jag har tänkt att ha det som lägst på höger sida i ritningen och som högst till vänster. Men du har helt rätt i att takhöjden är en fråga som helt klart gynnar den smalare av mina ritningar.

En annan sak jag är lite osäker på är hur högt över marken golvbjälklaget måste vara, just nu har jag räknat på 5cm, räcker det?
 
Jag hade helt klart gjort så att sängarna hade kunnat användas som "soffor" på dagtid. Det gör att din fina sovnisch blir överflödig och därmed blir boden lite lättare att bygga.

Måste du ha plåttak? Jag har själv lagt takpapp och det funkar ju också fint ner till 3 grader.

Ser att du bor i Västernorrland, då tycker man kanske att takpapp är en sämre lösning. :)
 
Redigerat:
Mikael_L
pjkw skrev:
Jag har helt enkelt tänkt låta taket följa husets ytterväggar, med 30cm's utskjut, ...
Det blir väl aningen svårare att bygga...
Lite svårare kanske, men inte så mycket att svårighetsgraden ska avhålla en ...

7 graders vinkel är det jag tänkt mig, och jag hoppas då kunna ha plåttak. Jag har hört lite olika lägsta vinklar på plåttak så jag lär kolla upp det innan
Kolla vad tillverkaren anger. Det vanligaste tror jag är 14°
Sen kan undra vad som skulle bli så farligt ifall man oskarvade takplåtar i 5,7 eller 10° lutning. Det kan kanske vara infästningen som är den svaga punkten

En annan sak jag är lite osäker på är hur högt över marken golvbjälklaget måste vara, just nu har jag räknat på 5cm, räcker det?
Tja ... så högt som möjligt är väl det korrekta (och fega :)) svaret. Men nära marken så riskerar du att markfukt slår upp med mögel som följd. Jag lät skrapa bort lite ytjord (med gräs och rötter och sån skit och la ett 15-20 cm tjockt skikt av 8-16-makadam under friggeboden. Det medför troligen lite allmänt torrare klimat där under, sen står boden på plintar 10.30 över marken, marken lutar alltså.
 
Styrman skrev:
Jag hade helt klart gjort så att sängarna hade kunnat användas som "soffor" på dagtid. Det gör att din fina sovnisch blir överflödig och därmed blir boden lite lättare att bygga.

Måste du ha plåttak? Jag har själv lagt takpapp och det funkar ju också fint ner till 3 grader.

Ser att du bor i Västernorrland, då tycker man kanske att takpapp är en sämre lösning. :)
Måste inte ha plåttak, men jag älskar ljudet av regn på plåttak :)
Jag bor i västernorrland men friggan kommer byggas 40-50 mil söderut, jag tror absolut takpapp skulle fungera, men som sagt, har en förkärlek för plåt.

Vad det gäller att använda sängarna som soffa har det vart en tanke sen början, men desto mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag måste dra ner på mina förhoppningar om hur flexibel friggan ska kunna vara och inse att jag måste göra en planlösning som gör det mesta av ytan i vardagen, när vi bara är 2 som bor där. Och då duger det alldeles utmärkt med att sitta i sängen.
Har du några mer konkreta förslag på hur jag ska inreda (eller tänkte du precis som jag gjort i den rektangulära versionen?) får du gärna beskriva så kan jag testa att rita upp det.

Mikael_L skrev:
Lite svårare kanske, men inte så mycket att svårighetsgraden ska avhålla en ...

Kolla vad tillverkaren anger. Det vanligaste tror jag är 14°
Sen kan undra vad som skulle bli så farligt ifall man oskarvade takplåtar i 5,7 eller 10° lutning. Det kan kanske vara infästningen som är den svaga punkten

Tja ... så högt som möjligt är väl det korrekta (och fega :)) svaret. Men nära marken så riskerar du att markfukt slår upp med mögel som följd. Jag lät skrapa bort lite ytjord (med gräs och rötter och sån skit och la ett 15-20 cm tjockt skikt av 8-16-makadam under friggeboden. Det medför troligen lite allmänt torrare klimat där under, sen står boden på plintar 10.30 över marken, marken lutar alltså.
Jag tror 14 grader är för takpanneplåt, enl. byggmax är det ner till 6 grader som gäller för vanlig korrugerad plåt, tror det var där ifrån jag bestämde mig för 7 grader, lägsta möjliga men lite marginal ;)

Likt dig ska jag också lägga makadam under boden, och då tänker jag mig att 5cm borde räcka, då kommer ju lite frisk luft in iallafall...
 
Mikael_L
pjkw skrev:
Likt dig ska jag också lägga makadam under boden, och då tänker jag mig att 5cm borde räcka, då kommer ju lite frisk luft in iallafall...
Jag är inte säker på det ... :O
Men vi kan väl hoppas på lite fler åsikter i den frågan, för jag vet ju faktiskt inte. :blushing:
 
Man får ju hoppas att det inte regnar när du är på besök i fina friggan. Men jag förstår din tanke. Du kan ju tex ha ett regnskydd över dörren i plåt. Då leder det in regnljudet i friggan likväl. :)

Har inga direkta tips men tycker gott du kan kolla runt lite på "small house".
Då hittar du tex lösningar med att ha köket ute under enkelt tak/takskägg. Bara som ett tips.
Sängarna hade jag placerat som ett L i en hörna, med möjligheten att lätt flytta ihop dom när det ska sovas eller annat som kräver dubbelsäng.

Personligen sneglar jag gärna på inredningstrix från tex yachter, husbilar och annan kompaktliving.
 
Styrman skrev:
Man får ju hoppas att det inte regnar när du är på besök i fina friggan. Men jag förstår din tanke. Du kan ju tex ha ett regnskydd över dörren i plåt. Då leder det in regnljudet i friggan likväl. :)

Har inga direkta tips men tycker gott du kan kolla runt lite på "small house".
Då hittar du tex lösningar med att ha köket ute under enkelt tak/takskägg. Bara som ett tips.
Sängarna hade jag placerat som ett L i en hörna, med möjligheten att lätt flytta ihop dom när det ska sovas eller annat som kräver dubbelsäng.

Personligen sneglar jag gärna på inredningstrix från tex yachter, husbilar och annan kompaktliving.
Tror tyvärr att både flyttbara sängar och kök utomhus går bort, framförallt för att det mesta av min tänkta förvaring skulle försvinna då, dels förvaringen under sängen och dels köksskåpen.. nu låter jag väldigt negativ känner jag, men alla idéer o tankar är välkomna :)
 
Tänk utanför "the frigga". :)

Vad lagar du tex på två kokplattor i en friggebod som du inte kan laga på en normalstor gasolgrill utanför?

Personligen ser jag ett fokus på bra mysmöjligheter vid svårt regn.
Då behöver man ett litet barskåp, en snygg kaffemaskin, ett soffbord, två sköna fåtöljer, en tv, eventuellt en "knullgunga". :)

Kör hårt!

Nu ska jag ut och bygga på min friggebod.
 
Redigerat:
Mikael_L
Det verkar som att du ska springa iväg och köpa boken "15 kvadrat"
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9171261265

I den finns en friggebod som dom kallar "30 kvadrat".
Där tolkar man reglerna om bygglovsfritt skärmtak och friggebodsreglerna på ett mycket välvilligt sätt (inte troligt att alla landets byggnadsnämnder har samma åsikt!) och bygger en friggebod i två delar som binds samman med 15 kvm uterum under tak.
Här kan man se en bild av den, men tyvärr inte planlösningen.
http://www.google.se/url?sa=t&sourc...4qSnDg&usg=AFQjCNHi5ThN6t6vhgBUGzO05FoKt6hZSA

Byter man ut skärmtaket mot ett öppet "tak" bestående av tvärslagda reglar med ett CC-avstånd på 30-60 cm så blir det garanterat bygglovsfritt. Det är i princip en pergola.
Att man sen kan dra över segelduk som tillfälligt tak där, när man bebor stugan är antagligen inget som ändrar på saken.

Men köp boken, den kostar nästan ingenting och kan ge er nya visioner.
 
Mikael_L skrev:
Det verkar som att du ska springa iväg och köpa boken "15 kvadrat"
[länk]

I den finns en friggebod som dom kallar "30 kvadrat".
Där tolkar man reglerna om bygglovsfritt skärmtak och friggebodsreglerna på ett mycket välvilligt sätt (inte troligt att alla landets byggnadsnämnder har samma åsikt!) och bygger en friggebod i två delar som binds samman med 15 kvm uterum under tak.
Här kan man se en bild av den, men tyvärr inte planlösningen.
[länk]

Byter man ut skärmtaket mot ett öppet "tak" bestående av tvärslagda reglar med ett CC-avstånd på 30-60 cm så blir det garanterat bygglovsfritt. Det är i princip en pergola.
Att man sen kan dra över segelduk som tillfälligt tak där, när man bebor stugan är antagligen inget som ändrar på saken.

Men köp boken, den kostar nästan ingenting och kan ge er nya visioner.
Den har jag redan, men tack för att du påminde mig, jag har funderat på detta bygga i typ ett år och fick boken i höstas tror jag.. jag har dock inte kikat nått i den sen jag verkligen har börjat planera.. ska ske omedelbums :)
 
Mikael_L
Lite mer info om friggan skulle kunna hjälpa till.

Hur kommer ni använda den, mest bara sova i den och sen vistas vaken tid på andra ställen?
Har ni fin utsikt eller nåt sånt åt något vädersträck?
Måste det vara fönster eller fönsterbefriat åt något håll?
Är det slät eller lutande mark där den ska stå, eller en klippa eller nåt sånt, kan det t.o.m väljas?
 
Det blev mest skit med den bilden.
Hahaha!

Vad e trixet?
 
Mikael_L
Minska ner storleken innan du lägger upp den på din bild-site. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.