J Jörgen Ö skrev:
Skulle även rek en väggnära brunn vid varje kortända, då bryter man fallet precis i mitten.
Gärna med en liten nedsänkning mot golvet utanför.
Och så skönt det är att slippa stå på brunnen när man duschar!
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och så skönt det är att slippa stå på brunnen när man duschar!
Exakt! :)
 
Många klokar tankar nu! Inte tänkt på väggnära brunnar. FÅr göra en överläggning med golvläggaren och rörmokaren. Tack!

Vilken dimension på rör rekommenderas? Har faktiskt inte tänkt på just den biten. Vi bytte en del av tappvattnets rör från växlaren och 6-7m. Sen kommer rörmokaren dra nya slangar från där de nya rören möter de gamla. Tror han satte 18mm på varmvattnet, kan vara 20-22mm också. Kan kolla när jag kommer hem. Det är en sträcka på 6-7m från växlaren. Får
 
Ser bra ut. Går att ha ett par krokar på väggsnutten för torra handdukar också.
 
Nu har jag bara en takdusch, men jag har 15rör, och det är lagom tryck i tallriken, under 15 skulle jag aldrig gå.
Och just med tanke på att man vill ha bra tryck i duschen så ligger dom rören helt separerade från allt annat.
 
Men hur fungerar det med väggnära golvbrunn när man ska ha plastmatta? Vart hittar jag vilka brunnar som är godkända?
 
BirgitS
Om det viktigaste med väggnära brunn är att slippa stå på den så fungerar det ju i det här fallet utmärkt med en vanlig brunn mitt i duschen. Sparar en del pengar.
 
Fina priser på dom väggnära, speciellt om man ska ha 2. Så kommer nog gå på BirgitS förslag med en vanlig i mitten. Frugan gick mot all förmodan med på att ha duscharna mittemot varandra. Undrar vad hon har för baktanke? :thinking::crysmile:
 
tompax
JLyck JLyck skrev:
Nu har turen kommit till att göra om vår gamla tvättstuga till ett badrum. Måtten blir 3,09x2,1m. Vår tanke är att vi ska ha dusch utrymme längs hela ena väggen som blir 2,1m, med två stycken takduschar. Då tänker vi att vi kan krympa djupet på duschen till en 80-85cm.


[bild]

De två små väggarna ni ser vid duschen är för att göra avståndet mindre för glasdörrar. Betydligt billigare med glasdörrar som är 110cm än 2,1m breda. Handdukstorken är kommer gå på fjärrvärme, och vi kommer ha elektriskgolvvärme. Så inget element, och inga fönster.

vad säger ni om planlösningen såhär spontant?
Försök att möta tillgänglighetskraven också, så blir det lättare i framtiden vid eventuella tillbyggnadsplaner med mera.
 
Erkänner att jag inte har en susning om vilka olika tillgänglighetskrav det finns.
 
tompax
JLyck JLyck skrev:
Erkänner att jag inte har en susning om vilka olika tillgänglighetskrav det finns.
Kolla på sidan 11 i den broschyren som länkades här ovan. Där kan du också finna tips på planering.

Men om du följer alla minstamått med mera, kommer ditt badrum att vara "säker" för framtiden, eller möjligen den närmsta framtiden eftersom regler ändras.
 
Med mitt högst otränade öga så bör jag väll uppfylla de kraven som listas där? Nu bara genom att kolla på Ikea planskissen.
 
BirgitS
Kanske avståndet framför toastolen kan vara ett problem, men jag är ingen expert. Om det är så bör det räcka med att byta plats på kommoden och väggskåpet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.