På jobbet felsöker jag ibland 3-fas-motorer.
Och då ohmar jag lindningarna för att upptäcka om lindningarna har kontakt med varandra.

Det var nog lite så jag tänkte här också... Även om det inte är applicerbart här.
 
Har du tagit ur säkringarna /slagit ifrån spissäkringen, för annars så mäter du även annat i elanläggningen.
Med 70 ohm och 400 volt så blir det väldigt varmt, konstant och det blir det ju inte, huset står ju kvar.

Protte
 
Den svedda kontakten ger ingen anledning att tro att du skulle ha en kortslutning någonstans i anläggningen. ahr du mätt med spissäkringarna till, så är mätresultatet som sagt normalt.
 
Du kanske redan kastat den gamla spisen?
Det är mycket möjligt att det räcker med ett nytt sladdställ för att få liv i den igen och kanske sälja...
 
Du har uppmätt 70 Ohm mellan två faser då JFB var frånkopplad?
Då är troligen uttaget bränt, men det skulle du ju byta.

Det du borde gjort där emellan är att kontrollera spänningslöshet i uttaget.

Sedan mäta som du gjorde.
Och sen en mätning med kablarna frånkopplade uttaget,då skulle det visa oändligt igen.

Men tänk genom det du gör en extra gång och ställ gärna frågor om något är oklart.
 
S
Syns tydligt var felet är det har smält kring stiftet en klassiker på alla mer eller mindre gjutna stickproppar
och hängkontakter
Bara skit med gjutna stickproppar , dålig kontakt i dom mot stiften , där finns inge skruvförband utan dom är pressade invändigt i anslutningen
Då blir det varmgång i den större skalan , och vägguttaget följer med .
Byt uttaget , sladd och stickpropp så är allt klart , det finns inga andra fel
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.