Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Eftersom du vill diskutera dina problem här så får du svara på frågorna vi ställer till dig också. Annars får vi avsluta den här tråden.
/Moderator
Svarar på de flesta frågorna. Dock inte alla då en del faller utanför ramen.
De som skriker högst är de som inte gillar svaren och som dessutom inte besvarar motfrågorna.
 
  • Haha
Enolf och 2 till
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Att jobbet ser illa ut håller nog alla med om.
Men återigen så beställer man efter ritning eller så gör man som förr i tiden... skjuter från höften och det håller nog.
Taket har ju bevisligen inte ramlat in.
Har själv ekonomibyggnader av tvivelaktig konstruktion men dom står upp fortfarande och har gjort det i minst 50 år
Detta är en ekonomibyggnad som djur o människor vistas i. Viss skillnad om det skall stå en traktor eller något annat materiellt.
 
Fairlane
G Gha skrev:
Man är väl en bedragare om man till och med erkänner att det var ett fuskbygge efter att man vunnit rättegången o fått rätt att få betalt för ett medvetet undermåligt utfört arbete.
Är Konsumenttjänstlagen till för att skydda näringsidkare som Anders Eriksson?
Det är väl inte mindre bedrägeri för att man lämnar ett avhjälpandeförslag, som dessutom är fortsatt exempel på allvarlig oskicklighet. Han sitter ju i tingsrätten o gör allt för att undkomma sitt ansvar, vilket han lyckas med.
På tal om bedragare.... Vem var det som skruvade upp den lilla metallvinkeln med 1 skruv? Var det ni eller byggarna?
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
Fairlane
G Gha skrev:
När Pensionärspoolen sakkunnige snickare fick frågan om detta skulle hålla ,svarade han att han hade dataprogram för hållfasthetsberäkningar på ditt företag.
Vid förfrågan om att få tillgång till dessa efter rättegången så fanns inga.
Det kanske är helt korrekt. Man ger ett lösningsförslag, som man inte beräknat i detalj, utan man avser att beräkna detta innan man kör igång och till det har man ett datorprogram. Om det är så är det ju ingen lögn. Det är inte ens särskilt konstigt att man presenterar ett lösningsförslag som inte är detaljerat, särskilt inte för en motpart som säger att de inget kan i frågan.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det kanske är helt korrekt. Man ger ett lösningsförslag, som man inte beräknat i detalj, utan man avser att beräkna detta innan man kör igång och till det har man ett datorprogram. Om det är så är det ju ingen lögn. Det är inte ens särskilt konstigt att man presenterar ett lösningsförslag som inte är detaljerat, särskilt inte för en motpart som säger att

Fairlane Fairlane skrev:
Det kanske är helt korrekt. Man ger ett lösningsförslag, som man inte beräknat i detalj, utan man avser att beräkna detta innan man kör igång och till det har man ett datorprogram. Om det är så är det ju ingen lögn. Det är inte ens särskilt konstigt att man presenterar ett lösningsförslag som inte är detaljerat, särskilt inte för en motpart som säger att de inget kan i frågan.
Nu var ju detta på en fråga från domarna i Varbergs tingsrätt. Snickaren hänvisade till dataprogrammet vilket inte är detsamma som att man gjort en hållfasthetsberäkning. Vid förfrågan efter rättegången fanns heller ingen hållfasthetsberäkning.

Nu verkar ju domarna vara på samma nivå som vi när det gällde byggkunskaper, men de tyckte att en snickares vittnesmål hade större bevisvärde än två byggingenjörers.
Har du följt tråden kan du ta del av ett tidigare inlägg under kvällen från en annan byggingenjör som har samma uppfattning som de två byggingenjörerna som var sakkunniga för våran del vid denna rättegången.
 
Nu var ju detta på en fråga från domarna i Varbergs tingsrätt. Snickaren hänvisade till dataprogrammet, vilket inte är detsamma som att man gjort en hållfasthetsberäkning. Vid förfrågan efter rättegången fanns ingen hållfasthetsberäkning,

Nu verkar ju domarna vara på samma nivå som vi när det gäller byggkunskaper, men de tyckte att en snickares vittnesmål hade större bevisvärde än två byggingenjörers.
Har du följt tråden kan du ta del av ett inlägg från en annan byggingenjör som har samma uppfattning som de två buggingenjörerna som var sakkunniga för våran del vid denna rättegång.
 
Fairlane
Precis, att ha datorprogram innebär inte att det har använts, men att det inte har använts betyder inte att det inte kommer användas.
 
B bossespecial skrev:
Som byggkonstruktör och beräkningsingenjör håller jag med dina besiktningsmän angående takreglarna. När jag såg bilderna blev jag helt mållös och visste inte riktigt var man ens skulle börja kommentera. Det var kansk det besiktningsmännen också blev eftersom utlåtandena va lite tunna;)

Som påpekats flera gånger är varken urtag i reglar eller varierande cc-avstånd några konstruktionsfel så länge reglarna är dimensionerade efter de aktuella lasterna som råder. I detta fall skulle jag säga att reglarna inte är det.
Konstruktionsfelet i detta fall är i utförandet; översågningar vid urtagen, onödigt långa urtag, felplacerade förstärkningsplåtar(uppkomna sprickor på flertalet bilder), deformerade spikplåtar mm.

Jag skulle också troligtvis reagera på samma sätt och vägra avhjälpning, men efter denna ganska långa tråd har jag lärt mig att det kan bli en otrevligt dyr läxa.
En fråga kan man ha cc 90-120cm med endast bärläkt 28x70 på 60cc 0ch ovanpå detta ett plåttak.
Hur går det med bärkraften emellan takbjälkarna? Takbjälken håller kanske men takplåten borde kunna deformeras då taket skall tåla en belastning på 375kg per kvadratmeter. Vattenintrångning o mögel på sikt?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Precis, att ha datorprogram innebär inte att det har använts, men att det inte har använts betyder inte att det inte kommer användas.
Alltså kan inte snickaren just då svara på om det kommer att hålla,vilket han gör! Utan att ha en aning om det stämmer eller inte!
 
F
G Gha skrev:
de tyckte att en snickares vittnesmål hade större bevisvärde än två byggingenjörers.
Eftersom det finns en hovttsdom på att det är först efter åtgärd som man kan ta ställning till om problemet är löst så tror jag det inte spelat nån roll om du hade 20 ingenjörer som vittnat. De behövde nog aldrig ens presentera ett lösningsförslag för att få rätt så det har aldrig funnits något för dig där att bevisa. Jag kan ha fel men det känns som det är så Tingsrätten resonerat.
Lösningsförslaget kan ju bara ha varit en idé från en ny supererfaren snickare som valt att göra annorlunda när hen väl är på plats.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
G Gha skrev:
Nu verkar ju domarna vara på samma nivå som vi när det gäller byggkunskaper, men de tyckte att en snickares vittnesmål hade större bevisvärde än två byggingenjörers.
Det tar sällan mer än några dagar innan du faller tillbaka i den här typen av missförstånd av domen trots att du vet bättre.

Domstolen har inte sagt att den ene har rätt och den andre fel. Det man sagt är att entreprenören har rätt att försöka avhjälpa felen och kvaliteten på arbetet skulle kontrollerats efter avhjälpandet.

Varför avhjälpande skulle tillåtits kan vi ju lämna därhän, det torde ha diskuterats mycket nog.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Mikael_L
Martin_B Martin_B skrev:
Det borde du ju rimligen veta, eftersom du ju har startat tråden, så vida du inte har minnesförlust - något jag har svårt att tro att du har.
Jodu, det är kanske något med minnet ändå.
Gha skriver en sak och har glömt tydligen att precis samma sak skrev hen för en timme sedan. (nu ungefär 150 ggr på 15 dagar)
En fråga ställs till Gha, och den är bortglömd bara någon minut senare.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Eftersom det finns en hovttsdom på att det är först efter åtgärd som man kan ta ställning till om problemet är löst så tror jag det inte spelat nån roll om du hade 20 ingenjörer som vittnat. De behövde nog aldrig ens presentera ett lösningsförslag för att få rätt så det har aldrig funnits något för dig där att bevisa. Jag kan ha fel men det känns som det är så Tingsrätten resonerat.
Lösningsförslaget kan ju bara ha varit en idé från en ny supererfaren snickare som valt att göra annorlunda när hen väl är på plats.
Denna hovrätttsdom gällde när bevisläget var lika, ex om två byggingenjörer från respektive part har motsatt uppfattning.
Borde inte gälla här med hänsyn till den kompetensskillnad som finns här gällande att kunna bedöma takkonstruktioner o dess hållfasthet.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jodu, det är kanske något med minnet ändå.
Gha skriver en sak och har glömt tydligen att precis samma sak skrev hen för en timme sedan. (nu ungefär 150 ggr på 15 dagar)
En fråga ställs till Gha, och den är bortglömd bara någon minut senare.
Samma frågor som återkommer gör att det blir samma svar o upprepning.
 
lärjungen
G Gha skrev:
Är man inte expert eller inte alls kunnig kanske det är bättre att inte uttala sig
Expert på bärande konstruktioner är jag inte, men viss kunskap vill jag ändå påstå att jag har då jag jobbar inom branschen.

För övrigt hade det nog varit bäst för alla om dina oberoende "experter" inte hade uttalat sig alls ;)

Edit: skämt åsido. Det är naturligtvis en oerhört tråkig historia. Men det bästa för dig och din sambo vore nog att låta detta bero och gå vidare så att händelsen inte präglar er tillvaro.
 
Redigerat:
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.