T Taxture skrev:
Tyvärr är ju ett problem nog den bristande beställningen......
Samma storlek och lutning innebär ju även samma höjd och då urjackning av reglar......
Godkänt ritningsunderlag som grund för offert och bygge = minskade problem vid reklamation
T Taxture skrev:
Tyvärr är ju ett problem nog den bristande beställningen......
Samma storlek och lutning innebär ju även samma höjd och då urjackning av reglar......
Godkänt ritningsunderlag som grund för offert och bygge = minskade problem vid reklamation[/
Bättre att jacka ur i stödjande vägg-lättbetong så att takbjälken läggs in i helhet i sin stödjande vägg.

Vilken seriös byggare försvagar takbjälklaget på detta sätt oavsett vad som beställts eller inte?
 
Är väl inga problam att jacka ur bjälkarna OM man har beräknat och dimensionerat bjälkarnas höjd efter det?

@Gha Är urjackningen av balkar/vägg för att få ner takhöjden?

Att jacka ur en lättbetongvägg på det sätt som du föreslår kan vara ännu sämre ur hållfasthet, men det beror på av vilken kvailtet lättbetongen är samt ifall det finns en armering (som isåfall kapas) i överkant för att hålla ihop väggen och sprida lasten. Detta kräver hållfastighetsberäkningar på väggen och exakt sten kan vara svårt att veta på ett gammalt bygge.

Förövrigt håller jag med om att deras utförda jobb ser för jävligt ut.
 
Att jobbet ser illa ut håller nog alla med om.
Men återigen så beställer man efter ritning eller så gör man som förr i tiden... skjuter från höften och det håller nog.
Taket har ju bevisligen inte ramlat in.
Har själv ekonomibyggnader av tvivelaktig konstruktion men dom står upp fortfarande och har gjort det i minst 50 år
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
I Ingper skrev:
Kravet om takregelavståndet är nog redan utrett att det ionte finns något definitivt sådant, och TS har aldrig kunnat visa på en länk.
Spännvidden är ju tydligen 5m "med en bärlina mitt på", dvs 2,5m (?). Kan stämma rätt bra med bilden nedan av det aktuella stallet innan åtgärd, där det verkar finnas stöttning av denna bärlina på vissa ställen. Enligt mig kan man jacka ur bra mycket och ändå inte vara i närheten av någon knäckningsrisk på så kort spännvidd.
[bild]

Edit:
Här kan man se urhackningen där de vilar på den gamla bärlinebalken. Dels är ju spännvidden inte speciellt stor, dels är det ganska grov dimension från början (45x195 ?). Dessutom hjälper spikplattan upp det hela och minskar risken för fläkning. Som det ser ut är de heller inte skarvade över bärlinebalken, och då blir fläkningsrisken mycket mindre:
[bild]

Glöm dock inte att utförandet i sig inte varit stridsfrågan i rätten, och att företaget faktiskt erbjöd sig att göra om och rätta till. Även om TS hela tiden vill flytta fokus från det och prata om livsfarligheter och allvarliga oskickligheter, och att de "proffsiga besiktningsmännen" TS anlitat på egen hand dömt ut allt.
Det är väl utförandet det gäller, hade utförandet varit ok så hade det endast gällt om faktureringen varit skälig eller inte.

Bygget är ju livsfarligt utfört, är det svårt att förstå?
Hjälper ju inte att amatörer spekulerar.
Balkarna är söndersågade över bärlinan o med dålig anpassning på ett antal takbjälkar.
Ett antal takbjälkar saknas förutom att de är söndersågade i bägge ändar.

De har ja erbjudit sig att avhjälpa felen,men resultatet skulle bli icke fackmässigt med fortsatt rasrisk/deformstion av taket vid snöbelastning.

Men om ni nu har bättre kunskaper om detta än byggingenjörer/besiktningsmän så är det ingen idé att ta denna diskussion vidare.
 
M malloballo skrev:
Är väl inga problam att jacka ur bjälkarna OM man har beräknat och dimensionerat bjälkarnas höjd efter det?

@Gha Är urjackningen av balkar/vägg för att få ner takhöjden?

Att jacka ur en lättbetongvägg på det sätt som du föreslår kan vara ännu sämre ur hållfasthet, men det beror på av vilken kvailtet lättbetongen är samt ifall det finns en armering (som isåfall kapas) i överkant för att hålla ihop väggen och sprida lasten. Detta kräver hållfastighetsberäkningar på väggen och exakt sten kan vara svårt att veta på ett gammalt bygge.

Förövrigt håller jag med om att deras utförda jobb ser för jävligt ut.
Måste väl ändå vara betydligt bättre än att jacka ur/försvaga träbalkarna i ändan?
Här finns ju inga beräkningar överhuvudtaget!
Se begynnande sprickbildningar på bilderna på www.varsttakbygget.se
 
T Taxture skrev:
Att jobbet ser illa ut håller nog alla med om.
Men återigen så beställer man efter ritning eller så gör man som förr i tiden... skjuter från höften och det håller nog.
Taket har ju bevisligen inte ramlat in.
Har själv ekonomibyggnader av tvivelaktig konstruktion men dom står upp fortfarande och har gjort det i minst 50 år
Svarat på detta tidigare idag.
Vänligen se svar där.
 
B bossespecial skrev:
Utöver citerat inlägg är jag nyfiken på att räkna fram snöfickans storlek. Hur brett är det högre huset bakom stallet och vilken takvinkel har det? Vad är det för avstånd mellan stallets tak och takfoten på det bakomliggande huset?
Ca 13meter, mycket kraftig takvinkel 45 grader o inget avstånd ligger kloss an.
 
Som byggkonstruktör och beräkningsingenjör håller jag med dina besiktningsmän angående takreglarna. När jag såg bilderna blev jag helt mållös och visste inte riktigt var man ens skulle börja kommentera. Det var kansk det besiktningsmännen också blev eftersom utlåtandena va lite tunna;)

Som påpekats flera gånger är varken urtag i reglar eller varierande cc-avstånd några konstruktionsfel så länge reglarna är dimensionerade efter de aktuella lasterna som råder. I detta fall skulle jag säga att reglarna inte är det.
Konstruktionsfelet i detta fall är i utförandet; översågningar vid urtagen, onödigt långa urtag, felplacerade förstärkningsplåtar(uppkomna sprickor på flertalet bilder), deformerade spikplåtar mm.

Jag skulle också troligtvis reagera på samma sätt och vägra avhjälpning, men efter denna ganska långa tråd har jag lärt mig att det kan bli en otrevligt dyr läxa.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
G Gha skrev:
Ca 13meter, mycket kraftig takvinkel 45 grader o inget avstånd ligger kloss an.
På bilderna ser det ut att vara ca 1m från takfot till stalltak? Eller står inte huset bakom intill stallet?
 
I Ingper skrev:
Har - som det mesta annat - redan varit uppe. Men TS svarar inte på vad de exakt beställde, och antagligen skulle ett svar idag ändå vara så färgat av känslor att det inte lär vara samma som firman skulle ge om man frågade dem.

Hursomhelst lade jag när det gällde diskussionen om innertak i trä eller ej in en bild på hur stallet såg ut innan (finns på nätet). Högst troligt har Åsa/TS inte sagt något mer specifikt, utan firman har just utgått från att göra tätt tak. Men varför ändra på det som redan funkade, tänk vad sur TS skulle kunna ha blivit om de ändrade på något som inte skulle ändras. Därav träinnertaket.

Men inget av detta kommer vi någonsin att få klarhet i, och TS är nog ändå inte intresserad av om vi har klarhet eller ej....
Med funkade menar du att det blivit svartmögel i taket.
Detta var ju anledningen för att göra om taket.
Förutom rasrisken hade deformation av taket vid snöbelastning gett vatteninträngning och mögel i taket igen.

Vi har inte specificerat hur taket.ska se ut men utgick ifrån att vi skulle få ett tak som var fackmässigt utfört. Inte behöva tala om att msn inte skulle såga sönder takbjälkarna, cc över 60cm är inte lämpligt vid platt tak, korrugerad plåttak skall inte läggas på ett platt plåttak om inte råsopar o takpapp under, osv.
 
lärjungen apelton skrev:
Vad beträffar takets hållbarhet och påstådda livsfarlighet vill jag tillägga att en bekant gjorde en vedbod med reglar i dimensionen 45x95, eller om det till och med var 45x70. Avståndet dock CC60. Detta i bergslagen där det är relativt vanligt med mycket snö. Detta höll för tunga snölaster. Det som till slut tog kål på det var att taket vilade på stolpar i dimensionen 45x45, som knäcktes med tiden.

Jag är ingen expert vad gäller bärförmåga (finns bra tabeller för sånt), men när jag tittar på bygget ser det inte ut som något som hipp som happ skulle braka ihop, även om reglarna är försvagade.
Är man inte expert eller inte alls kunnig kanske det är bättre att inte uttala sig
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Både ja och nej.
Trätak rasar inte ner pladask, utan du blir varnad, bla. genom att det böjer sig så risken för liv och hälsa ser jag som liten Men som jag tidigare sagt. Det är ett uruselt arbete de gjort och det höll pp med om! Ditt stora misstag var att inte låta de reparera skadan med hänvisning till en halvt om halvt hittepåparagraf.
Att du själv förfalskar reparationsförslaget och svänger dig med menlösa superlativ och dramatiska bilder på den välsignade hemsidan får iallafall mig att ana ugglor i mossen. Vad vill du egentligen?

Staffan
Du klarar alltså inte av att svara på frågan är det väl bättre att du avstår från denna tråden
 
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, inte nönödvändigtvis.

Om balkarna vilar på en större "längsgående" stock så som jag uppfattar det på från bilderna, och som jag antar det gamla taket var gjort innan , så borde det vara okay nu också.

Om de nya balkarna INTE vilar på stocken på mitten så är det däremot tokfel, osedvanligt klantigt. Om balken knäcks och ramlar ner några centimeter och med 1 m blötsnö så rasar kanske taket in.

Jackar ur ca 2/3 delar som jag uppfattade på mittenoch inte har stöd under, ja då är det stor risk för att takebjälken knäcks. Även ett mindre uttag blir en brottsanvising men mycket höga krafter just i hörnet av urtaget.
Tack för ett sakligt o kompetent svar!
 
B bossespecial skrev:
Som byggkonstruktör och beräkningsingenjör håller jag med dina besiktningsmän angående takreglarna. När jag såg bilderna blev jag helt mållös och visste inte riktigt var man ens skulle börja kommentera. Det var kansk det besiktningsmännen också blev eftersom utlåtandena va lite tunna;)

Som påpekats flera gånger är varken urtag i reglar eller varierande cc-avstånd några konstruktionsfel så länge reglarna är dimensionerade efter de aktuella lasterna som råder. I detta fall skulle jag säga att reglarna inte är det.
Konstruktionsfelet i detta fall är i utförandet; översågningar vid urtagen, onödigt långa urtag, felplacerade förstärkningsplåtar(uppkomna sprickor på flertalet bilder), deformerade spikplåtar mm.

Jag skulle också troligtvis reagera på samma sätt och vägra avhjälpning, men efter denna ganska långa tråd har jag lärt mig att det kan bli en otrevligt dyr läxa.
Tack för ett sakligt o kunnigt svar.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
På bilderna ser det ut att vara ca 1m från takfot till stalltak? Eller står inte huset bakom intill stallet?
Där stalltaket slutar börjar den ca 1 meter höga väggen på huset bakom.
En vägg som företaget ansåg att panelen var rutten o behövde bytas.
Detta löste man genom att spika på ny panel utanpå den ruttna panelen som man ville byta.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.