Status
Tråden går ej att kommentera.
MatshS skrev:
Grundläggande är att politiker älskar alla beslut de tar som framställer dom som "goda", speciellt om de ej behöver ta det över budgeten, dvs någon annan betalar. Att det blir bieffekter skiter de i då det för det mesta är omöjligt att påvisa ett 100% samband mellan beslut och bieffekt.

1: Om man vill ha lite av något så beskatta det högt
Jmf cigaretter och sprit. Om man beskattar byggande högt, byggs det mindre, allt annat
lika.

2: Fackföreningarna har utomparlamentarisk maktlicens i Sverige
Byggnads har genom speciallagstiftning givits rätt att skada enskild verksamhet. Byggnads bidrar med XX miljoner till sossarna. Tror någon att det är en tillfällighet? Titta på några avsnitt av Sopranos så fattar ni. Fackföreningarnas ställning inom vad man nu får kalla "skyddade yrken" är liknande forna tiders skråväsende. Jag kan alltså inte utan att riskera obehagligheter köpa in de tjänster som jag vill från vilket land i Europa jag vill enl. rörlighetsdirektivet. Om vi kommer se någon förändring? Det vore som att få grisarna att rösta för julens avhållande.

3: Kommunerna gömmer beskattning i anslutnings och planavgifter
Då priset för att bygga är högt tycker kommunerna att de "kan ta lite". Det finns inget tryck på kommunerna att effektivisera sin verksamhet. De kan obehindrat skicka kostnaden vidare. Anslutningsavgifter etc är i många fall mycket överdrivna. Om exempelvis jag på ett godtagbart sätt skulle kunna konstruera ett självförsörjande hus ( solceller, mulltoa, egen brunn etc), blockerar lagar och förordningar detta. Tänk om vi hade en lagstiftning som sa att alla fordon skall drivas på bensin. Vad skulle hända med elbilar?

4: Förvärv av tomtmark är svårt att villkora
Då förvärv av fast egendom har en speciell ställning då det gäller avtalsslutande av transaktion, är det mycket svårt att exempelvis få en optionsrätt till tomtmark. Exempelvis att jag avtalar med säljaren att genomföra transaktionen då starttillstånd givits. Visst går det att fixa med dyr juridik och olika bolagskonstruktioner men... komplicerat. Detta medför att du ta en stor risk när du förvärvar tomtmark som det ej är klarlagt är utvecklingsbar.


3: Idiotiska tillgänglighetsregler
Jag har själv varit inblandad i projekt där jag har tekniska lösningar som skulle lösa funktionen på ett bra sätt. Dock har motparten (alltid kommunen), suttit med sin vältummade SIS standard för badrum och som en dum upprepat att det finns ingen annan lösning som är "godkänd".

Ovanstående är några punkter, sammanfattningsvis så är inträdeshinder, onaturliga avgifter ad infinitum, inte enskilt utan sammantaget av en sådan omfattning att saker fördyras onödigt.

Arbete är värt något. Det är värt vad köparen vill betala. Hantverkare är för dyra idag i Sverige. Det finns billigare att tillgå från Rumänien eller Polen. Jag som köpare vill inte betala mer än nödigt. Jag vill gärna köpa på extrapris och inte vad Byggnads/Skråväsendet/Sopranos kräver att jag skall betala.

När jag säljer något så vill jag naturligtvis ha så bra betalt som möjligt. Men jag hotar inte mina kunder om de inte vill betala det pris som jag erbjuder. Det kallas för en fri marknad. Den vill säkert Byggnads/Skråväsendet/Sopranos ha när de köper en bil eller ett kilo tomater, dock inte i sin egen verksamhet.

Lösningen är inte mer regleringar och subventioner. Lösningen är en kapitalistiskt baserad marknadsekonomi med så låga skatter och avgifter som möjligt. En stat som inte består av 338 olika myndigheter. En stat som inte subventionerar räntor eller ger bistånd för "speciellt byggande". Våra politiker tror att de vet och kan allting. De skall hålla sig undan från enskilda människors liv i så stor utsträckning som möjligt. Detta löser problemen.

Mats

Det här måste vara det mest fascistoida — eller extremliberalaste eller anarkistiska — jag läst hittills på det här forumet... Men jag gillar det inte.

Ett litet tips Mats — Sopranos är en tv-serie, inte en dokumentär. Det är bara hittepå och inte alls på riktigt. Vi har ingenting att lära av den sagan för det är bara nys tvärsigenom.

Det här var ditt åttonde inlägg på Byggahus, låt det gärna stanna vid det. Det är nog inte bara jag som inte kommer att sakna dig.

Adjö.
//Ronnie
 
Redigerat:
tommib
Nåja, det var varken det värsta eller ens fascistoida inlägg som förekommit. Fascism är något annat, det Mats ger uttryck för är snarare extremliberalism eller anarkism. En spade är en spade och så vidare...

I mitt tycke är det bra om folk som tycker olika får mötas och komma till tals, annars blir det bara ekokammare. Däremot är detta kanske inte rätt forum att diskutera politik i, även om TS påstående är i allt väsentligt politiskt.
 
  • Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
I ett samhälle finns det lagar och förordningar som styr avtalsbildande mellan parter. Exempelvis arbetsköpare och arbetssäljare. Avtalsfrihet är grundlagsskyddad. Du har fått möjlighet att söka din rätt och tagit den. Associationsfrihet är också grundlagsskyddad, exempelvis medlemskap i en förening (fotbollsförening, fackförening etc). Dock skall ej någon enskild förening ges extraordinära befogenheter till påtryckningar gränsande till utpressning. Det är vad jag vill ha sagt.
mvh
Mats
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Japp, och nu har du sagt det.

Hejdå
//Ronnie
 
Findus 42 skrev "Så kallad fri konkurrens driver ner brancher i ett träsk där ingen är villig att betala för arbete"(sic). Vad är ditt förslag ofria marknader?
mvh
Mats
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Ronnie, fascism och anarkism är något helt annorlunda än vad jag beskrivit. Min argumentation är saklig och har tydligen träffat någon öm tå. Att inte utsättas för priskonkurrens genom ett statssanktionerat skråväsende är fel, fel fel.Det höjer priser för konsumenter, bibehåller inträdeströsklar till marknader mm. Detta är allvarligt för gemene man ( inte skråets medlemmar dock). De som får betala en för hög hyra etc.
adjö Ronnie
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Så du tycker att svenska hantverkare ska konkurrera med hantverkare från Litauen, Rumänien eller Bulgarien t ex genom att sänka sina priser till deras nivå? Trots att de har ett kostnadsläge som är högre? Trots att det skulle innebära att deras verksamhet genererar ett lägre netto vilket sänker deras kapacitet att konsumera; när just konsumtion (hur skruvat det än är...) driver konjunkturen?

Vi kan diskutera konkurrens och överpriser och vad människor är beredda att betala för ett bra jobb så länge vi har hål i röven men att förstöra marknaden för en hel yrkesgrupp genom snedvriden konkurrens skapar bara andra problem.

Dessutom misstänker jag att det är smarta "entreprenörer" som lejer ut billig utländsk arbetskraft som tjänar de stora pengarna —. Inte de som gör jobbet.

//Ronnie
 
Mikael_L
Pysslarn skrev:
Så du tycker att svenska hantverkare ska konkurrera med hantverkare från Litauen, Rumänien eller Bulgarien t ex genom att sänka sina priser till deras nivå? Trots att de har ett kostnadsläge som är högre? Trots att det skulle innebära att deras verksamhet genererar ett lägre netto vilket sänker deras kapacitet att konsumera; när just konsumtion (hur skruvat det än är...) driver konjunkturen?
Nej, absolut inte.

Vi ska inte ens tillåta hantverkare ifrån Bengtsfors åka till Göteborg eller Stockholm, av just dessa anledningar!
 
  • Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Förhoppningsvis konkurrerar de svenska hantverkarna främst med kompetens och värdeskapande. Då kan de hålla ett högre pris. Precis som resten av oss som jobbar med produkter på en internationell marknad. Jag betalar gärna lite mer för att få någon som kan sin sak, oavsett om de kommer från Stockholm, Bengtsfors eller Polen...
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Mats, jag vet inte vad för argumentation du anser att du fört, så vi tar en titt:

1. Om man vill ha lite av något så beskatta det högt.

2. Fackföreningarna har utomparlamentarisk maktlicens i Sverige.

3. Kommunerna gömmer beskattning i anslutnings och planavgifter.

4. Förvärv av tomtmark är svårt att villkora.

3. (Igen, din numrering) Idiotiska tillgänglighetsregler.

Jag orkar inte citera eller bemöta all skit som framförs under respektive punkt, men:

Tycker inte att argumentationen handlar särskilt mycket om något statssanktionerat skråväsende utan mera om ett totalt missnöje med den politik som förs som en följd av demokratiska val samt en inställning som tyder på att du tycker att du sitter inne med den eviga och objektiva sanningen. Grattis, vad skönt det måste vara.

Men det gör mig lite förvirrad, postar du för att du tycker att plattsättning är för helvete för dyrt när svenska hantverkare gör jobbet eller hatar du allt som inte är styrt efter rena kapitalistiska principer?

Är det rent av så att du är Byggahus egen Mogens Glistrup?

//Ronnie
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Ronnie, jag definierar nog bäst vem jag är själv, dock ej Mogens Glistrup. Jag tycker inte att "plattsättning är för helvetes dyrt när svenska hantverkare gör jobbet". Jag skiter i faktiskt i ( om jag får använda ditt språkbruk), vem som levererar varor och tjänster till mig. Du får inga extrapoäng för du är svensk. Jag är enbart intresserad av tjänstens eller varans kvalité och pris. Ja som för de flesta andra spelar priset roll för mig. Och jag hatar dock ingen. Jag har jobbat med bra med både svenskar, rumäner och polacker.

Jag har dock synpunkter på hur särintressen som betalar sin huvudman bra, (fackligt politisk samverkan googla det ), som systematiskt förfördelar konsumenter och får dem att betala för höga priser. Jag har också synpunkter på hur statligt och kommunalt maktmissbruk, antagligen med de bästa av avsikter, misshandlar konsumenter och småföretagare i bla byggbranschen. Kalla Fakta hade ett upplysande reportage om hur kommunal maktfullkomlighet i bygg och planärenden missbrukar äganderätt och den lilla mannen.

Hänvisning till demokratiska beslut i ditt inlägg är bra. Jag anser att sådana skall följas. Som bekant är vi medlemmar i EU. Jag står i min fulla rätt att anlita ett rumänskt byggbolag att utföra arbeten för mig i Sverige. Dock kan jag inte genomföra ett projekt enligt denna lagliga frihet, då jag med största sannolikhet blir utsatt för blockad etc. Detta har hänt innan.

på återseende Ronnie? ;)
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
"Fri konkurens" är ett mantra påhittat av liberaler. Sanningen är att ingen marknad är någonsin fri. All interaktion mellan människor behöver regler för att fungera. En stor lögn är att problem som vissa upplever bäst löses genom att reglerna försvinner. Marknaden blir inte friare av det. Utan regler är etik och moral ideella faktorer som gör ens konkurenskraft sämre. Den som lägger minst pengar på de som i slutändan gör jobbet kommer att vinna upphandlingar.

mvh Findus
 
  • Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Jo i dagens sammhälle har vi sett vad dyrkandet av den här liberal-religionen har lett till. Populism, klassklyftor som bara växer, missnöjespartier som bara växer och traditionella partier som vittrar bort, speciella europas socialdemokrater efter dom förådde arbetarklassen har gått back. Oroliga tider stundar...

Som heimlaga sade, yxan är påväg ut i många ställen i europa om det inte blir kursändring i sinom tid, miljardären Nick Hanauer skrev nyligen ett brev till andra plutokrater att högafflarna är påväg ut om de inte gör något snart.

Även en intressant bok av en finlandssvensk ekonom:
http://docplayer.se/6734945-Fem-myter-om-ekonomi.html
 
Mikael_L
JohanLun skrev:
Förhoppningsvis konkurrerar de svenska hantverkarna främst med kompetens och värdeskapande.
Yeah...

Ja hoppas kan man ju... *skratt*



(I ärlighetens namn tycker jag mig se en trend i att de är de baltiska hantverkarna här i Sverige som verkar vara vassast i just den paradgrenen "värdeskapande". De svenska lutar sig i mångt och mycket tillbaka mot sköna trygga kollektivavtal och bryr sig mindre om värdeskapande. Men inte alla naturligtvis.)
 
Mikael_L
När man diskuterar sånt här är det lätt att gå bort sig både i tanken i pratet (el skriften). Då det är många konkurrerande saker att ömma om.

Jag börjar med gränser.

Glöm inte att länder bara är lika med "administrativ yta". Att nationalism uppfanns av de styrande för att få folk att gå med på skatter och att skicka sina söner i "nationens krig".

Gränser är helt enkelt streck ritade på jordgloben, det finns ingen annan avgörande skillnad på en människa på ena sidan gränsen som den andra. Däremot att ha otur att råka födas på fel sida om strecket kan vara av väldigt avgörande skillnad för människan i fråga.


Tänk, att om Karl XII inte slarvat bort alla landområdena så hade alla dessa förhatliga Polska och baltiska hantverkarna faktiskt varit Svenska hantverkare idag.
Om Skåne tillhört Danmark hade byggahus.se varit en Dansk site. Om en hel del skett annorlunda för 80 år sedan så skulle vi kanske pratat Tyska här, och i hela Europa.

När det kommer snack och åsikter som inbegriper en landsgräns någonstans, gör ett tankeexperiment, att flytta på gränserna i tanken, se hur resonemanget håller om du flyttar bort gränserna en bra bit, typ till stormaktstidens Sverige, eller hela EU. Prova även att krympa gränserna, till att det endast omfattar Svealand, eller bara en kommun t.ex.

Glöm aldrig att det bara är vanliga människor av kött och blod, med både sina drömmar och sina svårigheter på båda sidor av en gräns.


(Detta ger ingen automagisk lösning på några problem, men det är bra för perspektivet).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.