Allt som har med förmånsvärde och annat som gäller företagsbilar enligt skatteverket. Är att om du har nycklarna i fickan och ställer den hemma, så har du möjlighet att använda den. Och löser skattesatserna ut direkt. Har ingen betydelse om du inte använder den, lagen är skriven sådan att möjlighen finns och det räcker
Tänker på Dalaupproret för några år sen, där nitiska pennfäktare på skatteverket i regionen skulle förmånsbeskatta alla hantverkare i Dalarna. Även enskild firma där kontor/lager var i bostad/garage, dom hade möjlighet att använda firmabilen och det räcker enligt skatteverket.

Sen annat fall, En rörfirma med hela familjen 4 st och anställda som jobbade där. Ca 5 bilar som användes till verksamheten. Helt plötsligt skulle alla 4 få förmånsvärde, bara genom att dom hade tillgång till nycklarna, bilarna parkerades alltid på företagets parkering vid arbetstidens slut.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Allt som har med förmånsvärde och annat som gäller företagsbilar enligt skatteverket. Är att om du har nycklarna i fickan och ställer den hemma, så har du möjlighet att använda den. Och löser skattesatserna ut direkt. Har ingen betydelse om du inte använder den, lagen är skriven sådan att möjlighen finns och det räcker
Tänker på Dalaupproret för några år sen, där nitiska pennfäktare på skatteverket i regionen skulle förmånsbeskatta alla hantverkare i Dalarna. Även enskild firma där kontor/lager var i bostad/garage, dom hade möjlighet att använda firmabilen och det räcker enligt skatteverket.

Sen annat fall, En rörfirma med hela familjen 4 st och anställda som jobbade där. Ca 5 bilar som användes till verksamheten. Helt plötsligt skulle alla 4 få förmånsvärde, bara genom att dom hade tillgång till nycklarna, bilarna parkerades alltid på företagets parkering vid arbetstidens slut.
Konstigt att skatteverket själva skriver så här i sin rättsliga vägledning:

"Om den skattskyldige haft bilförmån bara i ringa omfattning ska förmånen värderas till noll. Lag (2007:1419)."

Är det du eller skatteverkets jurister som är ute och cyklar?
 
  • Gilla
splinter och 5 till
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Pendla till jobb och den kostnaden är något jag räknat med och accepterar när jag tog anställningen, flyttade till nuvarande boende mm.

Det som gör mig irriterad är företagets plötsliga beslut där valmöjligheter tagits bort och framförallt fläskigheten i bilval samtidigt som de kommer vid varje möte och säger "det har inte varit ett bra år för oss".
Med en enklare bil hade jag inte vart lika motsträvig.

Tid för skötsel av bil och tankning läggs hittils som intern tid då det är en del av den utrustning vi "måste" nyttja, precis som att andra maskiner skickas och hämtas på service, flyttas mellan kollegor mm. Men det är skillnad på att tanka på någon minut jämfört med att ladda längs vägen i halvtimme-timme(?).
Jag är ändå förskonad som "bara" har 12 mil. Vissa kollegor kör upp till 30mil per dag mellan olika arbetsplatser/kunder och bortåt 7000mil per år.

För mig var det som sagt
Hem - Arbetsplats (nuvarande) - 6mil
Hem - Kontor - 6 mil
Kontor - Arbetsplats (nuvarande) - 3,5km

Samtidigt kan jag behöva ställa upp på andra ställen både närmare och längre bort. Vill i vilket fall inte ha min privata bil till det igen. Har redan testat och det var inte bra. Har f.ö inte ens nyckel till kontoret... Har en kod till ett förråd med utrustning, men där inne finns ingen plats för administrativt jobb, så det görs på övriga ställen.

Får kolla vad mitt kontrakt säger om allt. Andra företag har uttryckt intresse av att anställa mig, så det finns nödlösningar även om jag gillar mina nuvarande kunder.
"Det har inte varit ett bra år"
"Alla får Audi Q4"
Välj en
 
  • Gilla
  • Haha
Ockupanten och 9 till
  • Laddar…
Är nu kanske 15 år sedan jag gick en rond med skatteverket om förmånsbeskattning, där dom hänvisade till att jag hade möjlighet att använda firmabilen. Och då skulle förmån utlösas och beskattas. Hade då företag och allt i huset och frågade var jag skulle parkera bilen efter arbetstid. Ska jag hyra en P-plats någon kilometer hemifrån om det räcker eller ska det vara miltals var min argumentation. Det blev alldeles tyst i luren ( säkert 15 sekunder ) Efter det så kom ett svar att du ska inte behöva ha en P-plats på annat ställe, flera kilometer från ditt hus/förtag, tack för samtalet blev det från skatteverket och därefter har jag inte hört ett ljud. Har firmabilen hemma och nycklarna på spiken.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Om företaget tvingar på dig en elbil och du blir tvingad till att installera en laddstolpe hemma så hade mitt val varit enkelt.

Ställ bilfan på företagets parkering och låt den ladda där.
Hade min chef gett mig en elbil och överhuvudtaget tagit för givet att jag skulle stoppa in min laddsladd hemma i företagets bil så hade jag bara skakat på huvudet och begärt ut laddkort till eon stolpen i byn istället så den fått stå där på nätterna.
 
  • Gilla
Iven och 3 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Om företaget tvingar på dig en elbil och du blir tvingad till att installera en laddstolpe hemma så hade mitt val varit enkelt.

Ställ bilfan på företagets parkering och låt den ladda där.
Hade min chef gett mig en elbil och överhuvudtaget tagit för givet att jag skulle stoppa in min laddsladd hemma i företagets bil så hade jag bara skakat på huvudet och begärt ut laddkort till eon stolpen i byn istället så den fått stå där på nätterna.
Skitsmart. Du slipper också ersättningen du hade fått för elen på 9.50 kr/tjänstemil. Med 3000 mil per år så är det 28500 kr skattefritt som du vägrar ta emot. Tji, där fick chefen! Här tar vi inte emot några förmåner inte.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Det har inte varit ett bra år"
"Alla får Audi Q4"
Välj en
"Får".
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nu detta med förmånsvärden som skatteverket säger är bara ett enkelt fordon och inga tillbehör i. Det med förhöjda värden får vi skylla 40 talisterna för, hantverkarna köpte stora Vanar och inredde dom med fotöljer och annat exklusivt materiel + en massa lysen + steroanläggning av det större sorten och då gick det att dra av allt på bilkostnad. Klart att det var någon som reagerade på skatteverket och fick pennan att gå.
 
  • Älska
siggebo
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Du har väl förmånsbeskattning för bensinbilen du kör idag?

Förmånsbeskattning läggs endast på om bilen används privat. Resor mellan jobb och hem är privata resor. Förutom att du får skatta för förmånsvärdet som om det vore lön, får arbetsgivaren betala arbetsgivaravgifterna på förmånsvärdet. Din kostnad blir inkomstskatten på förmånsvärdet, arbetsgivarens kostnad blir 31,42 % av förmånsvärdet (utöver vad själva bilen kostar i leasing, försäkring etc).

Ersättningen per mil som du får täcker väl ett elpris upp till 4 kr. Du ska dock inte få betalt för milen till och från jobbet. Det du får bedöma är om det är värt att köra med tjänstebilen hem för någon tusenlapp i månaden, säg 2000 kr (inkomstskatten på förmånsvärdet), och om den fasta kostnaden på 2000 kr plus milkostnaden för el blir billigare än att jobbpendla med egen bil. 2000 kr (skatt på förmånsvärde) + 12 mil/dag × 21 dagar/mån × 2,2 kWh/mil × 3 kr/kWh = ca 3700 kr/mån med förmånsbilen, att jämföra med 21 kr/l × 0,7 kr/mil × 12 mil/dag × 21 dagar/mån = ca 3700 kr/mån med egen bil, men då tillkommer försäkring (fler mil/dyrare försäkring), däckslitage, bilslitage. Beroende på vad skatten på förmånsvärdet landar på är det antagligen lite billigare att köra hem med förmånsbilen än att jobbpendla med egen bil.

Men om elpriserna sticker i höjden eller om arbetsgivaren vill göra löneavdrag är det en förlust för dig att köra hem med tjänstebilen (att ha den som en förmånsbil). Då är det mycket bättre att inte ha en förmånsbil utan bara köra med tjänstebilen i jobbet och parkera den och ladda den på kontoret. Då får företaget stå för alla kostnader och du får heller ingen ersättning per mil eller kostnad i form av förmånsbeskattning.
 
tensiden tensiden skrev:
"Får".
Innebär det ingen kostnad för företaget?
 
M martin.sveg skrev:
Du har väl förmånsbeskattning för bensinbilen du kör idag?
Inte om han inte använder den privat och har hemmet som tjänsteställe. Framgår flera gånger av tråden.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte om han inte använder den privat och har hemmet som tjänsteställe. Framgår flera gånger av tråden.
Då borde TS inte heller kunna drabbas av förmånsbeskattning på elbilen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte om han inte använder den privat och har hemmet som tjänsteställe. Framgår flera gånger av tråden.
Ja, om han får ha hemmet som tjänsteställe blir kalkylen såklart en helt annan, men TS själv skriver att arbetsgivaren vill påföra honom ett förmånsvärde. Jag skulle rekommendera TS att diskutera med sin närmaste chef.

Om hemmet blir tjänsteställe utgår milersättningen från hemmet och då får TS i princip alltid mer betalt för elen än vad den faktiskt kostar, han får betalt för att köra till arbetsstället och slipper förmånsvärdet (så länge han inte använder bilen privat). Då är det "JA TACK!" som gäller, men jag är tveksam till att arbetsgivaren vill betala för de 12 mil tur och retur som TS har varje dag. Det är annars endast 3,5 km mellan jobbet och arbetsstället.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Då borde TS inte heller kunna drabbas av förmånsbeskattning på elbilen.
Det kan man ju tycka, men nu är ju förutsättningarna så att företaget vill göra om befintligt system.

Det liksom mycket annat framgår av tråden. Jag kan rekommendera den, den är läsvärd!
 
  • Gilla
  • Haha
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
Det låter som att något inte stämmer eller har missuppfattats.. skulle gärna vilja ta del av företagets version.. gissar att man går på ett avtal med någon leverantör som ger bättre priser och kanske lättare administration.

Ska bli spännande att se hur detta slutar.

Till TS, hoppas du får rätt och inte behöver bli förmånsbeskattad för något du inte använder privat. Du vet väl att du kan ringa Skatteverket själv? Eller ringa någon revisionsbyrå och fråga om rådgivning där, de är ju proffs!
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.