T Television_Set skrev:
Du måste skilja på bruttoavdrag och förmånsvärde. De 2500 avser skatt på förmånsvärde, bruttoavdrag är för kostnader utöver de av företaget godkända alternativet, till exempel för att täcka upp en fetare stereo, starkare motor eller rent av en dyrare bilmodell. Brottoavdraget ska då täcka den ökade TCOn som det innebär.
Vår personalbil vi kan välja har ett bruttoavdrag som är företagets leasingkostnad och en skatteförmån som är förmånsvärdet skattemyndigheten bestämt.

Om jag tjänar 20.000kr och bilens bruttoavdrag är 1.000kr så "sänks" min lön med 1.000kr.
Men eftersom det är en förmån så höjs den med förmånsvärdet. Vi antar 1.000kr.
Kontentan är att jag då får betala skatt som om jag tjänade 20.000 men företaget bara betalar ut 19.000.

För oss blir det dyrare om man sliter ut ett par däck, kör mer än avtalat, repar och skadar bilen. Då dras det på bruttokostnaden. Om man rekondar bilen eller köper till takräcke eller torkarblad dras de på bruttokostnaden.

När man började joxa med miljöbilar och premier vart det rörigare. Bonusen sänkte bruttoavdraget när den kom in. En dyrare bil fick mycket högre bruttoavdrag men ett lågt förmånsvärde. Innan var ofta bruttoavdraget samma som förmånsvärdet så det blev rätt enkelt att räkna på.

Dessutom, för de som har lön under brytgränsen och under allmänna pensionsgränsen så spelar det stor roll för pension osv. Om man har en bil som har jättestort bruttoavdrag men lågt förmånsvärde blir det ju en stor skillnad som påverkar pensionen.

För de som hamnar över dessa gränser både med och utan avdrag och förmånsvärden så spelar den delen ingen roll. Och vårt företag "fyller på" pensionen till viss del så det inte ska påverkas för mycket. Men exakt hur detta görs listade jag aldrig ut på de år jag hade sådan personalbil.

De som hade "riktig" förmånsbil fick vad jag förstår ett erbjudande om rejält höjd lön för att gå över till personalbil. De med sådant avtal hade ett visst belopp bilen fick kosta utan bruttoavdrag, men valde de en dyrare bil blev det samma sak som för personalbil. Men att välja nåt under detta belopp gav ingen uppsida annat än lägre förmånsvärde. När elbilarna kom så tror jag de flesta hoppade av detta, då beloppet man fick köpa för inte räckte till vettigt specade elbilar. Bara de som körde väldigt mkt privat tror jag blev kvar. Eller de som tycker det är bekvämt allt ingår... Jag fick en tjänst som berättigade till sådan bil precis när de började ändra reglerna, så jag har aldrig haft de avtalet. De delas inte ut några nya sådana sen mer än 10 år.
 
T Television_Set skrev:
Du måste skilja på bruttoavdrag och förmånsvärde. De 2500 avser skatt på förmånsvärde, bruttoavdrag är för kostnader utöver de av företaget godkända alternativet, till exempel för att täcka upp en fetare stereo, starkare motor eller rent av en dyrare bilmodell. Brottoavdraget ska då täcka den ökade TCOn som det innebär.
Jag tyckte han skrev LÖNEAVDRAG 2500.

det fattas i annat fall om det är en ren förmånsbil eller om det faktiskt kommer att finnas ett löneavdrag och i så fall hur mycket
 
J JohanLun skrev:
Vår personalbil vi kan välja har ett bruttoavdrag som är företagets leasingkostnad och en skatteförmån som är förmånsvärdet skattemyndigheten bestämt.

Om jag tjänar 20.000kr och bilens bruttoavdrag är 1.000kr så "sänks" min lön med 1.000kr.
Men eftersom det är en förmån så höjs den med förmånsvärdet. Vi antar 1.000kr.
Kontentan är att jag då får betala skatt som om jag tjänade 20.000 men företaget bara betalar ut 19.000.

För oss blir det dyrare om man sliter ut ett par däck, kör mer än avtalat, repar och skadar bilen. Då dras det på bruttokostnaden. Om man rekondar bilen eller köper till takräcke eller torkarblad dras de på bruttokostnaden.

När man började joxa med miljöbilar och premier vart det rörigare. Bonusen sänkte bruttoavdraget när den kom in. En dyrare bil fick mycket högre bruttoavdrag men ett lågt förmånsvärde. Innan var ofta bruttoavdraget samma som förmånsvärdet så det blev rätt enkelt att räkna på.

Dessutom, för de som har lön under brytgränsen och under allmänna pensionsgränsen så spelar det stor roll för pension osv. Om man har en bil som har jättestort bruttoavdrag men lågt förmånsvärde blir det ju en stor skillnad som påverkar pensionen.

För de som hamnar över dessa gränser både med och utan avdrag och förmånsvärden så spelar den delen ingen roll. Och vårt företag "fyller på" pensionen till viss del så det inte ska påverkas för mycket. Men exakt hur detta görs listade jag aldrig ut på de år jag hade sådan personalbil.

De som hade "riktig" förmånsbil fick vad jag förstår ett erbjudande om rejält höjd lön för att gå över till personalbil. De med sådant avtal hade ett visst belopp bilen fick kosta utan bruttoavdrag, men valde de en dyrare bil blev det samma sak som för personalbil. Men att välja nåt under detta belopp gav ingen uppsida annat än lägre förmånsvärde. När elbilarna kom så tror jag de flesta hoppade av detta, då beloppet man fick köpa för inte räckte till vettigt specade elbilar. Bara de som körde väldigt mkt privat tror jag blev kvar. Eller de som tycker det är bekvämt allt ingår... Jag fick en tjänst som berättigade till sådan bil precis när de började ändra reglerna, så jag har aldrig haft de avtalet. De delas inte ut några nya sådana sen mer än 10 år.
EXAKT! Så brukar det fungera. Detaljer fattas i detta case
 
J JohanLun skrev:
Precis så har jag uppfattat det åxå. Därav är det inte en rimlig frågeställning. Litesom att idag tjuväter jag lunch varje dag och nu ska de börja med att vi får betala 25 spänn för lunchen. Är inte det dumt?
Jo det går att tolka så men vi vet inte säkert om han betalar för bensinförmånen.

Men det spelar ingen roll egentligen för det är inte det han vänder sig emot.

Han ser just nu lösningen att köra egen bil till jobbet (självklart utan fri bensin) och sedan ta Q4an till kunderna utgående från jobbet.

Så oavsett har han fattat att han inte kan få bensin till privatresor
 
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Han ser just nu lösningen att köra egen bil till jobbet (självklart utan fri bensin) och sedan ta Q4an till kunderna utgående från jobbet.
Utan att ha räknat särskilt noga känns det som att det blir dyrare än att ta elbilen som förmånsbil, ladda hemma för ett par kr/kWh och dra av 9:50 per mil för de där 12 milen om dagen?
Men det är kanske inga större summor som skiljer jämfört med att åka privat bil, tanka för 20:- litern och dra av 18:50/mil?
 
useless useless skrev:
Utan att ha räknat särskilt noga känns det som att det blir dyrare än att ta elbilen som förmånsbil, ladda hemma för ett par kr/kWh och dra av 9:50 per mil för de där 12 milen om dagen?
Men det är kanske inga större summor som skiljer jämfört med att åka privat bil, tanka för 20:- litern och dra av 18:50/mil?
Jag har vänt och vridit på mina egna resor till jobbet med olika former av bilägande och kan konstatera att ska man stå för resorna själv så kostar det mycket. Oavsett bilform.

Jag är övertygad det i frågeställningen är att TS går från att "svartköra" till kunden till att behöva stå för 12 av milen själv på ett eller annat sätt. Lyckas TS få 9.50 per mil från hemmet till "kund" med 6 mil till jobbet så är det stort grattis hur hen än har bilen.

TS får väl a sin privata bil och inte få betalt för soppa och slitage men dra av 18.50 från sin egen skatt för att åka till jobbet och byta till Q4an där. Jag har svårt se att det blir en lönsam historia.
 
useless useless skrev:
Utan att ha räknat särskilt noga känns det som att det blir dyrare än att ta elbilen som förmånsbil, ladda hemma för ett par kr/kWh och dra av 9:50 per mil för de där 12 milen om dagen?
Men det är kanske inga större summor som skiljer jämfört med att åka privat bil, tanka för 20:- litern och dra av 18:50/mil?
Han måste oavsett ha kvar sin egen bil för att kunna dra släp. Att äga bil är inte helt gratis
 
J JohanLun skrev:
Jag har vänt och vridit på mina egna resor till jobbet med olika former av bilägande och kan konstatera att ska man stå för resorna själv så kostar det mycket. Oavsett bilform.

Jag är övertygad det i frågeställningen är att TS går från att "svartköra" till kunden till att behöva stå för 12 av milen själv på ett eller annat sätt. Lyckas TS få 9.50 per mil från hemmet till "kund" med 6 mil till jobbet så är det stort grattis hur hen än har bilen.

TS får väl a sin privata bil och inte få betalt för soppa och slitage men dra av 18.50 från sin egen skatt för att åka till jobbet och byta till Q4an där. Jag har svårt se att det blir en lönsam historia.
Han måste ta med sin extra dragbil i kalkylen. Men det kanske lönar sig ändå. Men inte om han åker på ett rejält BL avdrag
 
Om man inte drar släp dagligen så kan man ha den avställd mellan gångerna.
 
Nu har jag tappat bort mig lite bland 16 sidor där ekonomi för bensin vs el och olika skatteregler avhandlas.
Men var inte frågan om arbetsgivaren kan tvinga TS att ha en förmånsbil?
Jag skulle vilja påstå att dom inte kan det utan att ts i så fall kan låta bilen vara på jobbet och pendla till och från i sin egen bil? Har jag fel där?
Om det nu under inga omständigheter går att komma överens så man kan kanske kolla med facket, om ts är med i ett sådant, eller helt enkelt söka ett annat jobb.
 
useless useless skrev:
Utan att ha räknat särskilt noga känns det som att det blir dyrare än att ta elbilen som förmånsbil, ladda hemma för ett par kr/kWh och dra av 9:50 per mil för de där 12 milen om dagen?
Men det är kanske inga större summor som skiljer jämfört med att åka privat bil, tanka för 20:- litern och dra av 18:50/mil?
Men en egen bil kostar ju mer än soppan, även om man inte tar med de fasta kostnaderna som han har oavsett om bilen står still eller ej. Räkna 30 kronor milen för att täcka slitage och service, gånger 12, varje arbetsdag, så 200*30*12 =72000/år. I en Q4 där företaget står för allt utom kanske hemmaladdningen så hamnar den kostnaden på 15.000 för de 2400 milen, räknar då 6kr milen vilket är högt.
Lägg till det att han får 9.50 milen för de 2400 milen är 22.800. Dra av förmånsskatten på 30.000 så är vinsten 39.800 per år jämfört med att köra egna bilen.

Så glöm att det i slutändan är en påtvingad kostnad, det är en påtvingad vinst.
 
  • Gilla
RWelsh och 2 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Nu har jag tappat bort mig lite bland 16 sidor där ekonomi för bensin vs el och olika skatteregler avhandlas.
Men var inte frågan om arbetsgivaren kan tvinga TS att ha en förmånsbil?
Jag skulle vilja påstå att dom inte kan det utan att ts i så fall kan låta bilen vara på jobbet och pendla till och från i sin egen bil? Har jag fel där?
Om det nu under inga omständigheter går att komma överens så man kan kanske kolla med facket, om ts är med i ett sådant, eller helt enkelt söka ett annat jobb.
Utan att veta skulle jag tro;
Om man skrivit på som resande säljare där "förmånsbil" ingår i kontraktet så är det svårt att omförhandla det. Troligtvis inte ens om man haft ett visst märke eller modell och blir tvingad till en annan (om det är frågan om samma typ, dvs man inte byter från en personbil till en typ caddy).

Om man är anställd med tjänstebil så tror jag det måste till förhandling/fack om man går till förmånsbil eller privat bil med reseersättning. Man kan nog heller inte tvinga nån som inte kört bil alls att ta ut en bil eller nyttja sin egen bil. Att kvittera ut en bil på morgonen och lämna den på kvällen kan man nog inte säga nej till.

Det verkar rimligt att komma överens om ett alternativ till Q4an om det är dealbrekern, men troligen kan det ge ett större bruttolöneavdrag. Att få hemmet som tjänsteställe för att få betalt resan till jobbet eller ha en ren tjänstebil hemma utan förmånsbeskattning tror jag är svårare pga det faktiskt kan vara "skattefusk".
 
J JohanLun skrev:
Utan att veta skulle jag tro;
Om man skrivit på som resande säljare där "förmånsbil" ingår i kontraktet så är det svårt att omförhandla det. Troligtvis inte ens om man haft ett visst märke eller modell och blir tvingad till en annan (om det är frågan om samma typ, dvs man inte byter från en personbil till en typ caddy).

Om man är anställd med tjänstebil så tror jag det måste till förhandling/fack om man går till förmånsbil eller privat bil med reseersättning. Man kan nog heller inte tvinga nån som inte kört bil alls att ta ut en bil eller nyttja sin egen bil. Att kvittera ut en bil på morgonen och lämna den på kvällen kan man nog inte säga nej till.

Det verkar rimligt att komma överens om ett alternativ till Q4an om det är dealbrekern, men troligen kan det ge ett större bruttolöneavdrag. Att få hemmet som tjänsteställe för att få betalt resan till jobbet eller ha en ren tjänstebil hemma utan förmånsbeskattning tror jag är svårare pga det faktiskt kan vara "skattefusk".
Ja långt ifrån tråden nu... men
Nej. Arbetsgivaren kan inte tvinga på en förmånsbil. Vi har en på jobbet som vägrar. Han åker en dyr oduglig Volvo laddhybrid på jobbet. Den vill han inte bli sedd i privat så han köpte sig en Tesla privat. Inte dyrare än Volvon men går att köra långt med utan att bli ruinerad. Tänk om arbetsgivaren tänkt ett varv till.
Så han åker Teslan till jobbet och byter till Volvon.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ca 250 arbetsdagar per år
Man brukar räkna på ca 220-230 arbetsdagar för de som jobbar 5-dagarsvecka. Minst 5 v semester plus helgdagar ger ca 45 arbetsveckor.
 
J JohanLun skrev:
Utan att veta skulle jag tro;
Om man skrivit på som resande säljare där "förmånsbil" ingår i kontraktet så är det svårt att omförhandla det. Troligtvis inte ens om man haft ett visst märke eller modell och blir tvingad till en annan (om det är frågan om samma typ, dvs man inte byter från en personbil till en typ caddy).

Om man är anställd med tjänstebil så tror jag det måste till förhandling/fack om man går till förmånsbil eller privat bil med reseersättning. Man kan nog heller inte tvinga nån som inte kört bil alls att ta ut en bil eller nyttja sin egen bil. Att kvittera ut en bil på morgonen och lämna den på kvällen kan man nog inte säga nej till.

Det verkar rimligt att komma överens om ett alternativ till Q4an om det är dealbrekern, men troligen kan det ge ett större bruttolöneavdrag. Att få hemmet som tjänsteställe för att få betalt resan till jobbet eller ha en ren tjänstebil hemma utan förmånsbeskattning tror jag är svårare pga det faktiskt kan vara "skattefusk".
Ja mitt råd var också att kolla med facket. Annars tänkte jag mer generellt om det inte står något. Hade det funnits någon text i avtalet borde Ts ha vetat det kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.