bozze4evigt skrev:
Ja jag tänkte hälla i och blanda flaskan med koncentrat i trycksprutan för att få en högre dos av glyfosat
De rekommendationer på koncentration av glyfosat jag läst (från engelska sidor) är:
- Tryckspruta: 1-2% (27-55 ml Glyfosat 360 per liter vatten)
- Injicering i stam: 2-5 ml koncentrerad Glyfosat 360 per stam beroende på tjocklek

Rekommendation av mängd/koncentration i kapade stammar vet jag ej.
 
Redigerat:
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
En liten rotbit med ett ungt växtskott mot grå sten, visar växtens överlevnadsförmåga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens fynd. Här ser man tydligt vikten av att få bort ALLT! Max 8cm lång och klenare än ett lill-finger. Ändå har den lyckats pressa upp ett nytt skott. Biten har legat kvar i jorden sen jag rensade allt jag hittade i somras. Syntes klart och tydligt på rotbiten att den blivit kapad vid ett tidigare skede. För snitten var murkna och mörka.

Något som förvånar mig mycket är att det inte har kommit upp ett enda skott på det andra stället eländet växte. Men där var bara en stam förstås.
 
bozze4evigt skrev:
Når nollgradigt natten till tisdag och enstaka minusgrad natten till onsdag.

Är det dags att halshugga dom jävlarna och fylla upp dom med roundup?
Har köpt en Roundup 5L tryckspruta. Tänkte hälla i en flaska koncentrat i den för att få lite mer av det goda kanske?
Vad jag läst mig till innan så kvittar det om du kör koncentrerad glyfosat eller utspädd, du får samma sorts dos ändå. Ända sättet att ge den mer är att byta från klass I till klass II vilket inte säljs till obehöriga.
 
En frodig häck som nyligen kapats med synliga avklippta stammar vid marken, bredvid en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person behandlar avkapade stammar i trädgård med herbicid på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dagens skörd 😂

Börjat med att kapa alla stammar.
Därefter koncentrerad roundup i stammarna och kompletterat med vanlig roundup på tryckspruta där jag fyllt ännu mer samt duschat stammar utvändigt
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Fyf*n vad jag är tacksam att jag har/hade ett så litet, (nästan obefintlig i jämförelse) bestånd med Parkslide. Men det har ändå gett mig arbete nog så här långt. Det är ju riktigt rejält grova stammar på bilderna. Fördelen är ju att det går i en hel del roundup iallafall :)
 
Redigerat:
T
Hoppas verkligen att ni får effekt med detta arbetssätt, strongt att ha is i magen och låta dom stå kvar tills nu!
 
quick skrev:
[bild]

Dagens fynd. Här ser man tydligt vikten av att få bort ALLT! Max 8cm lång och klenare än ett lill-finger. Ändå har den lyckats pressa upp ett nytt skott. Biten har legat kvar i jorden sen jag rensade allt jag hittade i somras. Syntes klart och tydligt på rotbiten att den blivit kapad vid ett tidigare skede. För snitten var murkna och mörka.

Något som förvånar mig mycket är att det inte har kommit upp ett enda skott på det andra stället eländet växte. Men där var bara en stam förstås.
Så en grym jordfräs och vattensätta jorden så den förblir blöt så den ruttnar fortfarande + tjälen går ner och kanske gör livet än surare för skiten kan va en väg att gå!??
 
Mikael_L
Jag får i alla fall denna tråd som tredje träff när jag googlar på "parkslide".
Nu skickar ju google olika resultat till olika användare, men vi kan väl gissa att det här dyker säkert upp ganska högt i träfflistan hos de flesta.

Och nästan alla träffar av några första tiotals handlar om problemen med växten.
Man får väl hoppas att ingen kommuntjänsteman eller likn kan missa vilka problem växten innebär.
 
Att köra med jordfräs och dessutom bevattna marken är ett effektivt sätt att sprida parkslide. Minsta lilla rotbit, stor som en tumnagel, kan generera ny växtlighet.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag får i alla fall denna tråd som tredje träff när jag googlar på "parkslide".
Nu skickar ju google olika resultat till olika användare, men vi kan väl gissa att det här dyker säkert upp ganska högt i träfflistan hos de flesta.

Och nästan alla träffar av några första tiotals handlar om problemen med växten.
Man får väl hoppas att ingen kommuntjänsteman eller likn kan missa vilka problem växten innebär.
Samma här. 3:e resultatet. Marlene sitter på en guldgruva. :D
 
quick skrev:
Dagens fynd. Här ser man tydligt vikten av att få bort ALLT! Max 8cm lång och klenare än ett lill-finger. Ändå har den lyckats pressa upp ett nytt skott. Biten har legat kvar i jorden sen jag rensade allt jag hittade i somras. Syntes klart och tydligt på rotbiten att den blivit kapad vid ett tidigare skede. För snitten var murkna och mörka.

Något som förvånar mig mycket är att det inte har kommit upp ett enda skott på det andra stället eländet växte. Men där var bara en stam förstås.
Det är ju detta som är kommunernas stora problem eftersom man ofta avverkar diken med slåtteraggregat (inte balk) och sprätter omkring växtdelar. Jag kör på västra Hisingsleden på morgonen där man dikesrensar med aggregat och har följt parkslidens utbredning de senaste 10 åren. Den har tagit sig över vägbanan till andra sidan och jag tror att det beror på sättet att slå dikesväxter.
 
Johan Gunverth skrev:
Det är ju detta som är kommunernas stora problem eftersom man ofta avverkar diken med slåtteraggregat (inte balk) och sprätter omkring växtdelar. Jag kör på västra Hisingsleden på morgonen där man dikesrensar med aggregat och har följt parkslidens utbredning de senaste 10 åren. Den har tagit sig över vägbanan till andra sidan och jag tror att det beror på sättet att slå dikesväxter.
Det är säkert så att det bidrar till spridningen, alla växtrester av parkslide bör brännas och/eller hanteras som miljöfarligt avfall. Ingen kompostering vare sig i egna eller kommunala komposter där folk köper sin jord och riskerar att få med parkslide på köpet.

Men den tar sig också under vägar, i Tyskland kryper den under sexfiliga Autobahn och kommer upp på andra sidan.
 
Abies koreana skrev:
Att köra med jordfräs och dessutom bevattna marken är ett effektivt sätt att sprida parkslide. Minsta lilla rotbit, stor som en tumnagel, kan generera ny växtlighet.
vattensätta och bevattna är två helt olika saker. Det har ju skrivits många ggr. att Parkslide inte gillar våtmarker.

Så "vattensjuk mark" KAN vara en lösning, spånar bara ;)
 
Tokslut skrev:
vattensätta och bevattna är två helt olika saker. Det har ju skrivits många ggr. att Parkslide inte gillar våtmarker.

Så "vattensjuk mark" KAN vara en lösning, spånar bara ;)
Nej vattensjuk mark är inte en lösning tyvärr. Längs Viskan trivs den utmärkt och där är det väldigt blött och ofta översvämningar och trots det har den tagit över stränderna på många ställen.

"Parkslide växer i 35 kommuner i Västra Götaland och på enstaka platser, till exempel längs Viskan, har den rapporterats ta över och dominerar totalt längs stränderna."
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/biolog-varnar-for-frammande-arter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.