Kan påpekas att jag har gjort åt 2 liter lim till 150 meter remsa. Limmet lägger jag i ett tunnt lager först och sedan ett fett lager att sätta remsan i efter en stund. Båda lagren med tjock pensel. Roller blev svårt när ytan är 6-7cm bred.
 
  • Gilla
Reinhold G
  • Laddar…
Ska spackla gipskiveskarvarna till helgen och ska sätta upp pappersemsan med vävlim som ni föreslagit.

Min undran är om man ska spackla ett lager först och sedan sätta upp pappersremsan eller sätta upp pappersremsan först och sedan spackla?

/Joakim
 
Johan Gunverth skrev:
La sedan din remsan och pressade fast den med en japanspackel.
Fick trycka rätt ordentligt för att få remsorna plana, så en japanspackel är nog för mjuk helt enkelt. Använde en hård spackel.
 
Jag läste tidigare i tråden att någon skrev att pappersremsan är bättre då den klarar skjuvning...

Vi håller själva på med det otroligt roliga arbetet ;D att spackla. Eftersom vi är helt nybörjare på sådant arbete har vi gått på vad vi fått berättat för oss och vi har använt oss av förklistrad glasfiberremsa. Denna har vi satt på efter första spacklingen och därefter spacklat minst en gång utanpå denna.

Hurvida en pappersremsa klarar skjuvning bättre har jag inga hårda fakta på men oavsett vilket så är både pappersremsa och glasfibernät inbakat i spackel. Torkat spackel klarar INTE skjuvning särskillt bra, inte böjning eller tryck heller.

Min slutsats är därför att om huset sätter sig eller rör sig på grund av torkning så spricker den spacklade skarven helt oavsett. Har jag helt fel?
 
Robert_Maria skrev:
Jag läste tidigare i tråden att någon skrev att pappersremsan är bättre då den klarar skjuvning...

Vi håller själva på med det otroligt roliga arbetet  ;D att spackla. Eftersom vi är helt nybörjare på sådant arbete har vi gått på vad vi fått berättat för oss och vi har använt oss av förklistrad glasfiberremsa. Denna har vi satt på efter första spacklingen och därefter spacklat minst en gång utanpå denna.

Hurvida en pappersremsa klarar skjuvning bättre har jag inga hårda fakta på men oavsett vilket så är både pappersremsa och glasfibernät inbakat i spackel. Torkat spackel klarar INTE skjuvning särskillt bra, inte böjning eller tryck heller.

Min slutsats är därför att om huset sätter sig eller rör sig på grund av torkning så spricker den spacklade skarven helt oavsett. Har jag helt fel?

Jag håller med om detta.
Skulle det vara så att det rör sig så mycket att spacklingen spricker så har man nog andra problem och då spelar det nog ingen roll om man har papper eller glasfiber remsa.
Jag har själv alltid använt glasfiberremsa och aldrig har en skarv spruckit.

Man som vanligt så är det upp till var och en vad man vill använda ;)

//Uffe
 
De instruktioner från gipsskivetillverkare jag sett säger dock att det skall vara pappremsor. De skriver uttryckligen att man inte skall använda glasfiber. Så vill man följa instruktionerna så är det papp som gäller, uppenbarligen. :)
 
Tyvärr så medföljde det inga bruksanvisningar med våra gipsskivor.

Oavsett om man väljer papp eller glasfiber får man samma resultat, en starkare spackling. Fler än en väg bär till Rom. :)
 
Hej allihopa.

Först, målare(yrkesmålare)använder pappremsor idag. Det är ett krav, alltså måste det vara pappremsor.För att sätta upp remsorna brukar dom flesta målare(jag, och alla jag har sett jobba(och det är en del;-)))använda LF(Lätt fin)spackel första gången. LF är det vita spacklet. Börja med att fylla skarven med spackel, lägg på remsan och tryck in den i spacklet med en smal, ganska hård spackel. Spackla sedan över alltihop igen, samt skrapa rent.(Kom ihåg att allt "extra" spackel som ligger på väggen måste slipas av igen).
Om man skrapar av överskottet direkt sparar man mycket jobb.

Nästa spackling(ja, spackling kräver MINST två gånger, ibland tre) använder man LH(Lätt hand) spackel. Detta spackel är grått och har en lite annorlunda konsistens.
Fördelen med denna metoden är att de två lagren har olika färg, så att man inte missar att spackla något ställe. LF spacklet är lite "klistrigare" så att pappremsan sätter sig lite bättre.

Den enda gång jag använder glasfiberremsa på gips är om man har en sk "rak" skarv, dvs utan falskant. Glasfiberremsan är lite tunnare, så att det är lite lättare att få det snyggt med den. Inte godkännt, men resultatet blir bättre.

Mvh
Mhabbe

 
Det här blir bara värre och värre  :D

Att det är pappersremsa som gäller verkar det inte vara något tvivel om, men ska jag nu ha vävlim + pappremsa + spackel ELLER göra som mhabbe skriver...

vad säger mhabbe om metoden med vävlim?

/L
 
mhabbe har rätt i princip och i sak. Pappremsa skall det vara och den skall spacklas in. Metoden med LF-spackel först lät bra. Den skall jag testa nästa gång. Det två "rätt" gjorda skarvar jag gjort har rest sig nu i efterhand. De som gjordes med Vävlim Extra ser finfina ut. Kanske var metoden att grunda med LH-spackel inte den bästa.
 
Nej, jag grundade med LH spackel också igår... blev bubbligt och eländigt. Ska prova metoden med vävlim.

/L
 
LH och glasfiberremsa blir fin-fint och är lätt jobba med.

"Fel" är kanske inte så fel ändå. ;)
 
Robert_Maria skrev:
LH och glasfiberremsa blir fin-fint och är lätt jobba med.

"Fel" är kanske inte så fel ändå. ;)
Att sätta maskeringstejp i skarven blir också snyggt (inga bubblor). Men det innebär inte att slutresultatet blir det bästa möjliga. ;)

http://www.danogips.se/Produktk/infor.nsf/0/6dac287bb208aa1fc1256a68002dab36/$FILE/YBG.pdf

Pappersremsor
Till skarvspackling på gipsskivor skall alltid pappersremsa användas. Pappersremsa
bör vara perforerad, eventuellt med fasad kant och ha en bredd av ca 50 mm.
Perforeringsgrad och håldiameter skall vara anpassad för genompressning
av luft vid iläggning av remsan. Se AMA LCS Skarvremsor.

Glasfiberremsor ger en svagare fog, vilket kan medföra risk för sprickor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.