Van vid spackling, men helt färsk på papperremsa i skarvar. Hur är tekniken? Jag fyllde först upp skarven lite med (rätt) spackel. La sedan din remsan och pressade fast den med en japanspackel. Spackel väller ut längs kanterna. Till sist drar jag över hela ytan som vanligt med bågspackeln.
Remsan reser sig på mer än hälften av ytan och det blir luft bakom! >:(
Varför? Jag måste göra något fel! Är det träning som gäller?

Har även kollat med Flügger om remsan skall vätas eller blötläggas, rättare sagt; den skall inte vätas/blötläggas! Det är tydligen lite olika beroende på fabrikat.
 
Det går inte att vävlimma pappersremsan?
 
Efter att ha spacklat om ett antal remsor eftersom vi fått luft innanför så löste vi problemet genom att limma fast remsorna med tapetklister oxh sen låta dem torka innan spacklingen.

För en glad amatör var det betydligt snabbare än att spacka varje remsa flera gånger.
 
Det blir nog tapetklister och vanlig "tapetuppsättning" direkt på gipset och sedan spackling över hela rasket när det har torkat. Det var faktiskt vad jag hade tänkt göra från början, men "inspackling" rekommenderades.
 
Vi har limmat alla våra pappremsor med vävlim först och sen spacklat när det torkat .. funkar hur bra som helst.
 
M@ZE skrev:
Vi har limmat alla våra pappremsor med vävlim först och sen spacklat när det torkat .. funkar hur bra som helst.
Det blev lösningen efter ytterligare ett samtal till Flüggers support. Extrastarkt vävlim med hög torrhalt (Vävlim 378 ).
 
Jag testade med vanligt stärkelsetapetklister på en remsa och lät detta torka i två dagar, men den lossnade helt och hållet från gipsskivan efter att spacklet lagts på och torkat.
Vävlimmet fungerade utmärkt. Remsan sitter som berget och enda skillnaden mot "normal" spackling verkar vara att spacklet torkar långsammare. Beror väl säkert på att vävlimmet har tätat porerna inåt.
 
Är det verkligen så mycket bättre med papper än klistrad glasfiberremsa?

Jag har förstått att vissa målare vägrar använda annat än papper medans andra suckande menar att glasfiberremsan har funnits i 25 år och funkar fortfarande bra....

Det är två år sedan jag satte den första glasfiberremsan här och ännu syns inga sprickor.
 
MathiasS skrev:
Är det verkligen så mycket bättre med papper än klistrad glasfiberremsa?

Jag har förstått att vissa målare vägrar använda annat än papper medans andra suckande menar att glasfiberremsan har funnits i 25 år och funkar fortfarande bra....

Det är två år sedan jag satte den första glasfiberremsan här och ännu syns inga sprickor.
I AMA rekommenderas numera pappersremsa framför glasfiberremsa. Papperremsan klarar dessutom sjuvning, vilket jag förstår, är en inte helt ovanlig rörelse i nyligen uppsatta snabbyggda fabrikshus. ;)
 
Efter en pratstund med min favoritfärghandlare införskaffades idag pappremsa + lämpligt klister.....
 
Jag kan förstå att målare gillar glasfiberremsan. De jag använt är ju lite klistriga vilket förenklar jobbet en del. Dessutom jobbar säkert en målare företrädelsevis i hus som inte är byggda i trä.. (dvs kontor, flervåningshus osv). Volymen lär inte ligga på trähus (läs trävillor).

Därför är min högst ovetenskapligag slutsats att målare jobbar mest med glasfiber, för det funkar (säkert) prima i stumma, döda hus i sten och stål.

Själv har jag outsourcat pappersremsespackligen till min kära sambo - snart kan hon göra ett karriärbyte  ;D


 
Fasting65 skrev:
J

Därför är min högst ovetenskapligag slutsats att målare jobbar mest med glasfiber, för det funkar (säkert) prima i stumma, döda hus i sten och stål.
Jag tror att slutsatsen felar även om resonemanget är rimligt. En målargubbe har inget val idag, AMA säger pappremsa och då blir det så, eller hur?

Vad kostar Nina per meter föresten? När det gäller målerijobb är jag mer välvilligt inställd till att hyra in expertkunskaper.....
;)
 
Har AMA sagt papper länge? Jag upplever att många i branschen rekommenderar glasfiber och man nästan får leta efter pappersremsorna...Nåväl, jag kan ha fel.

Nina ska först spackla klart vårt hus....sen kan hon konsulta som lic.spacklare - och det blir dyrt.
 
Fasting65 skrev:
Har AMA sagt papper länge? Jag upplever att många i branschen rekommenderar glasfiber och man nästan får leta efter pappersremsorna...Nåväl, jag kan ha fel.

Nina ska först spackla klart vårt hus....sen kan hon konsulta som lic.spacklare - och det blir dyrt.
Det blir inget med inhyrningen - klister och papper på gipsen klarar tillochmed jag - fort går det också. 8)
 
MathiasS skrev:
Det blir inget med inhyrningen - klister och papper på gipsen klarar tillochmed jag - fort går det också.   8)
Det verkar bli bättre resultat om man spacklar två gånger över remsa + vävlim. Först en "grundning" och sedan en kulle som slipas ner. Det torkar ju som sagt lite långsammare och ett "färdigt" lager spackel i första svepet får ibland en torkspricka i mitten.
Mina erfarenheter som sagt och de är alldeles färska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.