Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Papperskassen fungerar bra till vår återvinning, den rymmer mycket av de lätta men skrymmande förpackningarna och den håller formen av sig själv. Plastpåsar fungerar inte bra i detta sammanhang och numera när det ligger punktskatt på dem är de ju dyra också. Således blir det papperskasse.
Jag köper billiga plastkassar till återvinningen, sedan följer de med i återvinningsbehållaren när jag kastar. De måste ju ändå sortera bort plast i processen så den lilla mängden är försumbar.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ett visst underhållningsvärde i det där betänkandet om de nya föreslagna skatten på engångsartiklar för mat och dryck. De tre författarna har funderat lite ytligt över konsekvenserna av att den lag införs. Man får väl vara glad när byråkratin i alla fall försöker tänka lite! De ser fem scenarier:

[bild]

Det är nästan lite rörande juvenilt att de tror att konsumenter i allmänhet kommer att gå runt med porslinsmuggar och matlådor när de köper hämtmat. Det kanske kan vara bra om utredarna rotade
sina fantasier lite i verkligheten och empiri.

Man tänker sig i alla fall att hämtmatssektorn förlorar på detta:

[bild]

De är också beredd att offra småföretagarna:

[bild]

Ja det var rolig läsning:)

Allt från Stor minskning till ingen effekt alls! Verkar genomtänkt :)
 
  • Haha
possum77
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det var rolig läsning:)

Allt från Stor minskning till ingen effekt alls! Verkar genomtänkt :)
När man i regeringsställning inte vill göra en tidsödande traditionell utredning som inkluderar forskare, empiri eller modellering kan man ju gå snabbvägen och fundera lite över lagtexten med hjälp av en enmansutredare som är jurist precis som i detta betänkande. Det är liksom det postmoderna alternativet, då får författarna dra sina gissningar om verkligheten ur röven och tycka och känna saker. Och vet man inte hur verkligheten kommer att påverkas av sina lagförslag kan man ju alltid göra heltäckande scenarier så att alla eventualiteter täcks in. När jag läste statsvetenskap under 90-talet var denna typ av statliga offentliga utredningar redan en trend. Man talade om det stolta svenska utredningsväsendets död.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När man i regeringsställning inte vill göra en tidsödande traditionell utredning som inkluderar forskare, empiri eller modellering kan man ju gå snabbvägen och fundera lite över lagtexten med hjälp av en enmansutredare som är jurist precis som i detta betänkande. Det är liksom det postmoderna alternativet, då får författarna dra sina gissningar om verkligheten ur röven och tycka och känna saker. Och vet man inte hur verkligheten kommer att påverkas av sina lagförslag kan man ju alltid göra heltäckande scenarier så att alla eventualiteter täcks in. När jag läste statsvetenskap under 90-talet var denna typ av statliga offentliga utredningar redan en trend. Man talade oam det stolta svenska utredningsväsendets död.

Ser vi här pusselbitar varför Sverigen dalalar i välståd? Ja det verkar ju så
 
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nästan lite rörande juvenilt att de tror att konsumenter i allmänhet kommer att gå runt med porslinsmuggar och matlådor när de köper hämtmat. Det kanske kan vara bra om utredarna rotade sina fantasier lite i verkligheten och empiri.
När jag för något år sedan var på en snabbmatsrestaurang, kan varit MCdonalds, så var jag törstig efter att maten var avklarad, så jag gick till kassadisken med min tomma mugg jag haft Cola i och höll fram den och frågade om det gick bra att fylla upp den med vatten från kranen.
Då log hon stort och sa:
"Tyvärr så får vi inte föra något alls över disken från den sidan in till denna sida där vi hanterar maten. Men självklart ska du få vatten!" Och så tog hon en ny sprojlans pappmugg, fyllde med vatten och räckte över till mig.

Så ska alternativ 1 kunna inträffa så verkar det som att lite mer livsmedelslagstiftning måste ändras samtidigt,
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Det räcker väl att sätta läskpumpen på kundens sida av disken som många restauranger redan har? Borde inte behövas någon lagändring för det...
 
G
useless useless skrev:
Det räcker väl att sätta läskpumpen på kundens sida av disken som många restauranger redan har?
Så alla smittbärare kan smitta fler, menar du? :D
 
Ja, om man kontaminerar läsken i pumpen genom att fylla på sin mugg så är det en risk.
 
Funkar kanske med läskpump, men är nog svårare med cappuccino-maskin och mjölkskummare.

De här människorna som hittar på sånt här lever i en låtsasvärld där de angriper enskilda problem, men struntar i systematiska konsekvenser. Vilket förstås är ironiskt då de kanske mer än några andra menar att allt hänger ihop.

Men jag vet inte hur annars man kan se det när man vill försvåra plastförpackningar i kundledet utan att bry sig om att platstappad läsk kommer ersättas med lastbilstransporterad burkläsk för att bara ta ett uppenbart sannolikt exempel.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
G
useless useless skrev:
Ja, om man kontaminerar läsken i pumpen genom att fylla på sin mugg så är det en risk.
Smittad går till apparaten och tryckar på t.ex. fanta, sedan kommer du som också ska ha fanta, och trycker på samma knapp, och där kan smittöverföringen säkert ske..
 
Det är minst lika stor risk att den smittade har tagit i dörrhandtaget eller kanten på kassadisken före mig i så fall.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
G GargamelSE skrev:
Smittad går till apparaten och tryckar på t.ex. fanta, sedan kommer du som också ska ha fanta, och trycker på samma knapp, och där kan smittöverföringen säkert ske..
Eller där bägaren skall tryckas mot en pinne (där din mun varit) och så är din DNA blandat med 500 andras :sweat:
 
G
Tokslut Tokslut skrev:
Eller där bägaren skall tryckas mot en pinne (där din mun varit) och så är din DNA blandat med 500 andras :sweat:
Sedan så brukar inte läskapparaterna vara så jätterengjorda vad jag hört, utan att man kan hitta både det ena och det andra på apparaten.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Alltså är det bevisat att plastpåseskatten egentligen är en del av Tegnells hemliga flockimmunitetsplan.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men jag vet inte hur annars man kan se det när man vill försvåra plastförpackningar i kundledet utan att bry sig om att platstappad läsk kommer ersättas med lastbilstransporterad burkläsk för att bara ta ett uppenbart sannolikt exempel.
Det är människor som tror på centralplanering. De tror att deras lilla tankevärld är stor nog för att begripa vad som händer ute i det komplexa ekonomiska ekosystemet och att de kan styra det med kirurgisk precision. Förr så trodde de på 5-årsplaner, detaljerade lagar och dekret. Men när empirin visade att det bara leder till ekonomiskt elände så bytte de fot till punktskatter och subventioner.

I den här lilla enmansutredningen tror juristen som skrev den tydligen på att en ny bransch för disktjänster ska utvecklas. Hela Sverige ska fyllas av lastbilar som kör smutsigt porslin från snabbmatställena till centrala diskanläggningar och sen tillbaka igen. Jag tvivlar på att han får rätt, en verksamhet som kräver stora investeringar i form av kostsamma diskanläggningar och lastbilar samt anställd personal (med lastbilskort!) som ska jobba hela dagarna med tunga lyft. Det blir en väldigt dyr lösning i en redan idag pressad bransch. Om man ska tänka på miljöaspekten så förstår jag heller inte hur detta upplägg kan vara vettigt.
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.